Moottorityyppi EN ja 1-korinen GTI kysymyksiä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

Moottorityyppi EN ja 1-korinen GTI kysymyksiä

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 1.10.2009 9:36

Mahtaako kellään olla tietoa (tai tiedossa paikkaa) mistä voisi tarkistaa moottorityypin mukaan moottorin varaosatietoja?

Ongelmani on seuraavanlainen: 1-korinen GTI (ralliauto), jossa paikallaan 79,5 porauksella oleva moottori. Lohkossa valumerkintä "H" (ei siis 1,6 tai 1,8) ja lähellä kansitasoa stanssatut merkit: EN 013 .. ja jotakin. Saako näillä tiedoilla kukaan kiinni, mikä moottori kyseessä ja mihinkä autoon kuuluva. Yritin löytää moottoriin runkolaakereita, mutta kuvastot eivät tunne moottorityyppiä ja vastaavassa EG moottorissa on erityyppiset laakerit: kiinteällä välilaipalla. Omassa moottorissani päittäislevyt olivat irralliset ja yhdellä kiinnitys"hampaalla".

Toinen kysymykseni koskee kannenpulttien kierteitä, muutama niistä on halki. Mahtaako haitata käytössä vai kannattaako katsella uutta lohkoa?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.10.2009 9:54

Tarvike-päittäislaakerit on tavannut olla kiinteitä ja alkuperäiset irtonaisia..

Jos uskaltaa ja haluaa koittaa, niin voihan sitä testata että tuleeko ongelmia halkinaisen lohkon kanssa.
Veikkaisin että ylimääräistä jumppaa voip tulla..


Joku ykkösen saaste gti ilmeisesti?
EN:
1715/I-4 displacement/cyl
79.5 bore
86.4 stroke
8V Mechanical cyl head
8.2:1 comp.rat
74@5000 hp
90@3000 torque
K-Jetronic

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 1.10.2009 10:14

Paljon paljon kiitoksia.
Mistä löysit tiedot? Kiinnostaisi tietää moottorista hiukan lisää. Ja mikä tämä "ykkösen-saaste-GTI" on Suomeksi?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.10.2009 11:05

http://www.autotech.com/appchart.htm

Matalaruttunen, oliskos jotain jenkkimallien koneita?
Tai jostain muusta, cabrio, vesirocco?

onko siinä palotila kannessa?

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 1.10.2009 11:23

eipä ole palotilaa kannessa ja puristukset ovat nykyisellään 13,5 tuntumassa. Tästä tarkoitus pudottaa sekä puristuksia että kuutioita tuonne alle 1600cc:hen ja 12:1 tuntumaan. Tämän teen kampiakelia ja mäntiä vaihtamalla: 86,4mm-->80mm ja männät korkeampiin: nyt 37,5mm puristuskorkeus, uutta en ulkoa muista.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 1.10.2009 12:58

Aika paljon on ruttuja.
Onko se ikinä toiminut kunnolla? Mistä tollainen kone on sulle tullut vai onko ihan omaa "tuotantoa".
Kaasarilla tai kaasareilla kuitenkin ilmeisesti?

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 1.10.2009 23:05

45 weberit siinä on kyljessä. Enkä tiedä miten on toiminut, tuli minulle "kansivikaisena". Ja kansipahvi siitä oli palanut, mutta lisäksi kaikki pakoventtiilit oli mutkalla. En tiä oisko pitäny kasaa peltipahvilla, mutta Payenin normi pahvin aattelin laittaa. Kun ne puristukset kuitenkin laskevat

Kansi on ihan ok, mut alakerta haiskahtaa vähän huonosti kasatulta. Nyt kasataan uusiks, en tiä tuleeko yhtään parempi ;)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.10.2009 8:35

Laita kannesta kuvaa, imukanavat ja "palotila".
Oliko pakonaulat paljonkin mutkalla? Millanen nokka?
Vanhaan ei taida saada mitään järkevän hintaista peltipahvia?

Mistä tämä kone on sulle tullut?
Pieni aavistus on että olisin sitä joskus käpelöinyt..

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 2.10.2009 9:15

Auto tuli minulle Satosaarelta, Haminasta. Sitä ennen omistaja oli Tarkka, pääkaupunkiseudulta. Katsastus kortti nimellä Riku Litja.

Kannesta en saa kuvaa, kun se on oikaistavana. 31,3 pakoventtiilit, oiskohan ne imut ollut 38mm. Schrikin nokka, 11mm nostolla. Mukaan tuli kaks alakertaa, toinen EG (1588cc) ja tämä kasassa ollut siis EN (1716cc).

Molemmissa siis halkeamat jakopäästä katsoen vasemmalla, isojen vesikanavien ja kannenpulttien välissä. Näillä siis ei kannata kasata?

Jos olet tätä joskus käpistellyt, niin nokan ajoitukset pitäisi kyllä saada selville. Vaikka saahan ne sitten jarrussa. Ja mikä tuo nokka tosiaan on, millä puristuksilla tämä pitäisi tehdä..?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 2.10.2009 13:02

Auto tuli minulle Satosaarelta, Haminasta. Sitä ennen omistaja oli Tarkka, pääkaupunkiseudulta. Katsastus kortti nimellä Riku Litja


Jaapa, tuskin lienee sama..

Kannesta en saa kuvaa, kun se on oikaistavana. 31,3 pakoventtiilit, oiskohan ne imut ollut 38mm. Schrikin nokka, 11mm nostolla. Mukaan tuli kaks alakertaa, toinen EG (1588cc) ja tämä kasassa ollut siis EN (1716cc).


Suuttimien reikien "tulpista" sen erottaa viimeistään, jos kuitenkin olis ollu sama..

Molemmissa siis halkeamat jakopäästä katsoen vasemmalla, isojen vesikanavien ja kannenpulttien välissä. Näillä siis ei kannata kasata?

Voihan sitä koittaa, meneekö litkut sekaisin tai miten käy. Ilmeisesti ollut jotain pulttien alla kiristyksessä.
Saattaa myös hajota, lopullisesti..


Jos olet tätä joskus käpistellyt, niin nokan ajoitukset pitäisi kyllä saada selville. Vaikka saahan ne sitten jarrussa. Ja mikä tuo nokka tosiaan on, millä puristuksilla tämä pitäisi tehdä..?



Jarrussa ja/tai ajossa se nokan paras ajoitus selviää.
Puristuksistakin vaikea sanoa mitään, ite koittaisin jotain 8,5:1nurkille ja kilo-puoltoista ahtoa..
Mutta 11,x-12,x lähtisin koittamaan millainen on ja millä polttoaineella..
13,5 kuulostaa jo vähän sellaiselta, vaikealta..

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 8.10.2009 11:27

Kuvia kannesta.

Imukanava, palotila:
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2djcz+j ... igolf.html

Muutama kuva myös eri männistä. Ajatuksena laittaa nuo, missä on "jyrsityt" kolot venttiileille (jälkimmäinen vaihtoehto). Nuo, missä ei ole venttiilinkoloa olivat paikallaan ja niihin pakoventtiilit olivat käyneet kiinni.

Edittii: toimivampi kuvaboxi-osoite
Viimeksi muokannut jjkoski2, 10.10.2009 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 8.10.2009 14:04

Eipä näy kuvat

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.10.2009 14:52

Itse en ainakaan käyttäisi tässä tapauksessa lohkoa mikä on halki jostain, koska ehjiä on niin helposti halvalla saatavissa. Putsataan sitten siitä ehjästä lohkosta nesteet ja roskat pois pulttien kierrereijistä ennen pulttien asennusta, usein tippa öljyä kannenpultinreijässä halkaisee lohkon.

Miksi 13,5 puristus on liikaa? Näillä tiedoilla moottorista on vielä turha spekuloida puristussuhdetta, siihen pitää saada tietää täydellinen speksi käytetyistä osista. 13,5 on mielestäni hyvinkin normaali puristussuhde hyvin tehdyllä rajummalla koneella, isompiakin on tullut käytettyä.

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 10.10.2009 10:49

Millaista osalistausta MikaJ kyselee?
Kansi: 1-korisen GTI:n palotilaton kansi 38/31 venttileillä
Schrikin nokka 11mm nostolla (asteista ei tietoa tai edes, onko aihionokka vai Schrikin orggis). Ajatuksena laittaa 2-4mm YKK nostolla ja jarrussa tarkemmin.
Mekaaniset nostajat.
45 Weberit kalvetulla alumiinisarjalla. Peltipakosarja.
Orggis 80mm isku kampi.
Orggis kiertokanget, 136mm, kevennelty maltillisesti.
Orggis männät (Nüral vai mikä se nyt oli, jostakin VAGin vehkeestä, en tiedä mistä, katsokaa kuvia).
Ajattelin kasata Payenin 1,6 mm pahvilla.
Palotila tulee männistä, joiden etäisyys kanteen mitataan ehkä tänään... Jotain 3-4 mm luokkaa?
Puristussuhde siis johonkin 12 nurkille.
Tavoitteena saada b-junnulle auto, jolla pääsisi toteuttamaan itseään, eli ajamaan useammankin rallin uudelleen avaamatta. Hevosvoimista ei mitään hajua, penkitys tehdään SS-Motorsilla, Nummelassa.
Ja ajetaan ihan normi pumppubensalla (V-Power)

PS. uusi, ehjä EG-lohko löytynyt ja menossa kasaan...

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 14.11.2009 20:47

Vähän lisää listausta: nokka kellotettu, ei ollutkaan Schrickin listalta löytyvä. Tämä siis 300+ asteinen, nokkien välinen kulma 105 astetta. Siitähän sitten ralliperunoilta kyselemällä löytyi sopivaksi puristussuhteeksi 11,5. Ja tällähän me sitten mennään.

Edelleen nokan tarkempi ajoitus tehdään jarrussa, lähtökohtana on 4-4,3 mm.

Osaankohan etsiä tietoja oikeista paikoista, vai miksi tuntuu tiedonjyvästen löytäminen olevan vaikeaa? Erityisesti moottoria ralliin rakennettaessa, Golffista. Jos jollakin tietoa, mistä kannattaisi etsiä, niin saa kertoa. Vaikka yv:llä. Tai vaikka tarjota viritysopasta tai tietoa niistä...

Jatketaan juttua Projekti-osastolla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa