Jetta mk2 1.8 rp hajosi, lisää onkelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

Jetta mk2 1.8 rp hajosi, lisää onkelmia

ViestiKirjoittaja Draven » 25.9.2009 18:45

Moro!

Tuli tossa viime vklp Tampereen reissulla.
Lähdin valoista liikkeelle suht nätisti, auto alkoi rykimään ja sammui.
Sain liuttua parkkiin ja yritin käynnistää, auto kävi käynnissä pari sekunttia ja sammui taas.
Sama juttu useaan otteeseen sitten huomasin, että kun virrat laittaa päälle niin bensapumpun rele raksuttaa ja bensakin alkoi jo haisemaan.
Että näin...

Tähän mennessä vaihdettu bensapumpun rele, ei enää raksuta mutta ei silti käynnisty.
Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu.
Jakopään hyppäystäkin epäiltiin ja heitettiin jaot uusiks vaan en tiedä menikö oikein.

Nyt ois sit pari kysymystä.
Miten saadaan jako oikein varmasti? Alahihnapyörästä lovi katsottu jakopään suojamuovin nuolen kanssa vastakkain, nokkapyörästä piste venakopan etureunan kanssa tasan. Nokkapyörässä myös merkit T ja O ja niitten välissä lovi ja myös nokkapyörän takana olevassa muovissa samat merkit, pitäisikö nämä olla vastakkain??
Apupörä laitettu niin, että jakajan pyörijä on 1. pytyn sytytyskohdassa eli pyörijän kosketuspinta on jakajan kannessa olevan 1. pytyn kosketuspinnan kanssa tasan.
Eikös sytytysjärjestys ole nokkapyörästä katsottuna 1-3-4-2?
Viimeksi muokannut Draven, 27.9.2009 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

hihna kohdilleen,

ViestiKirjoittaja yoonas » 25.9.2009 22:48

En lähtisi noiden suojamuovin merkkien kanssa kikkailemaan.
Ota suojamuovit pois ja käännä hihnaa, kunnes "alahihnapyörän" lovi on samassa kohtaa apuakselilla olevan pisteen kanssa. Tällöin nokkapyörän merkki on venttiilikopan kanssa tasoissa.

En tosin usko, että vika on jakopäällä, vaan elektroniikka puolella.

Esim. Tyhjäkäyntimoottori, jossa myös kaasuläpänasentotunnistin, vai oliko se vain "nollakaasuntunnistus"?? (sama murikka)

Käynnistykö ollenkaan/lupaileeko edes?

Akun kenkä tunniksi irti, ja sitten uusiksi?

Edit, lue vikakoodit, jos et vielä ole irroittanut akun kenkää. Jos moottori ei käy kun luet koodit, saat automaattisesti koodin Hall-anturista

Ja fiksummat taas korjatkoon...

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 26.9.2009 9:20

Ton apupyörän ja virranjakajan pyörijän kans on ropailtu aika paljon et en tiedä pitääkö sen apupyörän merkki suhteessa pyörijän asentoon paikkaansa.
Mutta siis alahihnapyörän lovi ja apupyörän piste vastakkain? Pitääkö ne olla niin, että molemmat merkit näkyy vielä vähän. nehän menee toistensa taakse vähän piiloon jos ne on kohtisuoraan vastakkain.
Ja eli sitten kun toi alapää on laitettu noin niin laitetaan nokkapyörän ?PISTE? venakopan etureunan tasalle?

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 26.9.2009 13:05

Eli niiden alahihnapyörän ja apuakselin merkkien tulisi kumpienkin juuri ja juuri näkyä ja silloin nokkapyörän merkin (muistaakseni lovi "sisäreunalla"??) tulisi olla siinä venakopan tasalla.

Jos oot kuitenki roplannu noita, niin en uskalla ottaa kantaa, akseleiden kääntelyyn, kun ite en mikään ammattimekaanikko ole.

Näin voit ainakin tarkistaa, että onko ne ajoitukset oikein.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 26.9.2009 13:49

Ajoitusmerkkien kohdistamiseksi tein "erikoistyökalun" eli naulasin 2 ohutta valkoista listanpätkää T- muotoon 90 asteen kulmaan, lyhyempi sivu muistaakseni jotain 45mm ja viistosin kärjen. Ajoitus (kampiakseli/apuakseli) on kohdallaan kun pidempi sivu on ulomman hihnapyörän kylkeä vasten, lyhyempi sivu viivan kohdalla ja viistottu kärki osoittaa sisemmän hihnapyörän pisteeseen. Tällä tavalla ajoituksen tarkistaminen on paljon helpompaa kuin silmämääräisesti yläviistosta kyttääminen.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 26.9.2009 13:54

Kiitos sulle. Eiköhän kun saa nokan ja männät kohilleen ni se sytkäkin siitä sitten selviydy.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 27.9.2009 20:46

Noni nyt pitäs olla jaot kohillaan ainakin tärähti tulille, mutta käy huonosti, sytkä säädettiin korvakuulolla kohdilleen. Haisee käynnissä bensalle ja 2000rpm kohdalla tärisee aika pahasti ja nimenomaan vain 2000rpm kohdalla. Testiajossa yski aina välillä ja otti jengaa tosi hitaasti.
Tulpat mustat..

Nyt vaihdettu:

puola
virranjakajan kansi ja pyörijä
bensapumpun rele

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 28.9.2009 17:57

Heräsi muuten taas yksi kysymys, kun virrat laittaa päälle niin pitääkö ruiskusuuttimen ruutata bensaa jatkuvalla syötöllä? Ilman siis, että kone on käynnissä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2009 18:01

Jos ajattelet toiselta kannalta niin miksi pitäisi lorottaa sylinteriin bensaa loiskumaan kun kone ei käy?

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 28.9.2009 21:19

Juu ihmettelin kyllä sitä mutta mistäs tällainen voisi johtua??

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 2.10.2009 6:38

Auto käy mutta huonosti vähän kuin kuplavolkkari.
Suutinkaan ei ruuttaa enää bensaa virrat päällä.
Mikä vittu tossa autossa on?

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 2.10.2009 10:17

Tarkennas nyt vähän, että miten se klassikko ryppyilee?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.10.2009 12:39

Suuttimen ei pidä suihkuttaa bensaa kun auto ei ole käynnissä eikä sen pidä sitä käynnissä ollessakaan suihkuttaa jatkuvasti vaan sykäyksinä. Onko paineensäädin tarkistettu ettei ole paskainen? Itse veikkaisin että suihkusuutin, paineensäädin tai ECU on paskana.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 3.10.2009 21:06

Joo siis nyt suutin toimii oikein, syöttää sykäyksinä. Kokeilin ottaa tulpanjohtoja käynnissä irti niin kolmospytyn tulpanjohto ei vaikuttanu mitää, muita kun otti irti ni sammu kone. Tulppa antaa kumminki kipinää ja koitettu kahta eri tulppaa. Venoja rikki? jakajan alipaine kello mikä säätää ennakon rikki? Onhan sytytysjärjestys nokkapyörän päästä katsottuna 1-3-4-2?

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 3.10.2009 21:09

Nii ja tarkennetaan sitä käyntiä, tyhjäkäynti heikko parhaimmillaan n.600rpm, ilman kaasua ei lähe käyntii, ottaa hitaasti kierroksia ja röpöttää.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 3.10.2009 21:17

Vaihappa se kolmosen tulpanjohto toiseen..

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 4.10.2009 11:46

sitten puola jos ei parane johdon vaihdolla

e. virranjakaja jo näköjään vaihdettu.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

mutua

ViestiKirjoittaja yoonas » 4.10.2009 12:44

Sytytysjäsjestys taitaa olla 1-2-4-3

En sano varmaksi, kun en kehtaa mennä ulos kylmään tutkimaan, mutta 90% tod.näk.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.10.2009 15:00

Sytytysjärjestys on kaikissa nelisylinterisissä VAG-moottoreissa 1-3-4-2.

Tässä tietoa kakkiksen euro-moottoreista.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 4.10.2009 17:12

Miksi tässä kuvassa näyttää että sytkä järjestys ois eri?
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/golf_info?id=250#motor

Jos kattoo vaikka ton alipaine kellon kohdalta niin 2-4-1-3

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.10.2009 17:47

1-3-4-2

Noin nuo on aina laitettu ja toimivat.

Sulla on siinä kolmospytty pimeänä, ellei syttyvika niin sitten pytyssä/kannessa hämminkiä kolmosen kohdalla.

Jos sulla ois sytkäjärjestys väärä niin ei se auto oikein käviskään, startatessa poksuis vain jne.

Ensimmäisenä tulpanjohto vaihtoon vaan.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 5.10.2009 11:25

En nyt sit tiiä että oonko ymmärtänyt jotain väärin tjn. mutta auto toimii nyt kun sytkäjärjestys on vaihdettu 1-3-2-4

Eli siis nokkapyörän päästä tuossa järjestyksessä.

Käynnistyksessä tyhjäkäynti on vielä vähän outo jää hetkeks 700rpm ja sit nousee n.1000 kierroksen kieppeille, jää vähän niinkun rytkymään.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.10.2009 14:09

Omassa J2:ssa on tällä hetkellä vaihdettu RP ABS:ksi mutta sama moottorihan se on pienillä parannuksilla. Kuten tästä kuvasta voi katsoa niin kyllä se on 1-3-4-2. Jos siinä sun autossa on vaihdettu sytytysjärjestystä niin se vaatii nokka-akselimuutoksen ja kampiakselikin pitää vaihtaa. Lisäksi se luultavasti aiheuttaa ylimääräistä tärinää ja epätasapainoa koko moottoriin. En tiedä miksi kukaan tekisi tuollaista.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.10.2009 16:22

Jos sulla on tuo sytytysjärjestys ja kolmospytyn tulpanjohdon irrotus ei vaikuta mitenkään käyntiin, niin se tekee kyllä kaikkea muuta kuin toimii oikein..

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

Sama pää kesät talvet..

ViestiKirjoittaja yoonas » 5.10.2009 19:36

Sorry väärästä infosta, se sytytysjärjestys on tosiaan 1-3-4-2, ainakin oman pellin alla. Voiskos imusarjan vuoto olla syyllinen pytyn toimimattomuuteen??? Puristuksia mittaamaan :)

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 5.10.2009 19:55

Joo siis nyt toimii. Käynnistyksessä tyhjäkäynti jää vaan aika alas ja lähtee välillä käyntiin tosi vaivalloisesti. Oli vika katsastuspäivä ja kävin näyttää inssille. Pomppas päästöistä, tyhjäkäynti liian korkea, käy kuulemma rikkaalla ja HC kierroksilla yli 2000. Mistäs lähetää ettii vikaa? vaihdoin sillon aikaisemmin tarvikelambdan, syyllinen? imuvuodot, tulpat? Putkikin vuotaa mutta vasta katin jälkeen siitä lyhyestä yhdyspätkästä. Mhh käynti ei varmaan olis normaalia jos ajoitukset ois asteen pielessä suuntaan tai toiseen?

Suurkiitokset jo tässä vaiheessa kaikille auttaneille.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 5.10.2009 20:01

Pitää varmaan ottaa kuva teille tosta mun sytkäjärjestyksestä.

Mä varmaan ymmärrän ton sytkäjärjestys asian ihan väärin, koska tossa kuvassa http://entropia.1g.fi/kuvat/Jetta%20-92 ... 3.JPG/full
näyttää mun mielestä toi järjestys olevan 1-2-4-3

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2009 20:29

Kumpaan suuntaan virranjakaja pyöriikään?

VWPÖLE
-
Viestit: 17
Liittynyt: 22.12.2008 13:15

ViestiKirjoittaja VWPÖLE » 5.10.2009 21:02

tuosta draven kuvasta kysyisin että mihin menee tuosta lambda anturin liittimeltä tuo johto???

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.10.2009 22:27

HC-arvon ollessa koholla ei polta kaikkea saamaansa polttoainetta.

Omassa 1,8:ssa se oli yli 2000 300-asteisella virinokalla ja hivenen pielessä olevalla sytkällä.

1,6 ainakin kävi suht kuvailemallasi tavalla, kun jako heitti nokasta hampaalla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.10.2009 2:16

Virranjakaja pyörii myötäpäivään jolloin saadaan se oikea sytytysjärjestys.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 6.10.2009 10:05

Kiitos, palailen asiaan koitan heittää tota nokkaa asteen suuntaan ja toiseen katotaa mitä tapahtuu. Katoin sen katsastuslapun uudestaan niin kaikki arvot oli yli sallitun asteikon, postailen ne arvot vielä myöhemmin tänne,

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 6.10.2009 16:01

Eli tossa kuva mun konehuoneesta. Onko se sytkäjärjestys nyt sit oikein?

Kuva

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 6.10.2009 16:08

Kummasti muuten aina välillä kun laittaa käyntii jää siihen 6-700 kierroksen tyhjäkäynnille ja käy tosi epätasaisesti silloin ja lämpimällä koneella pomppaa 1000rpm kieppeille. Kylmällä koneella huomasin nyt muuten kans sen et todella pienellä pintakaasulla alkaa ravistaa ihan huolella mut sit lämpimällä koneella ei tehny tätä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.10.2009 18:24

Kyllä se sytytysjärjestys on ihan oikea. Yksi syy tuohon tyhjäkäynnin vittuiluun voi olla että tyhjäkäynnin säätömoottori on vetelemässä viimeisiään. Se on se mötikkä joka työntää kaasuläppää auki kun kone on kylmä. Se saattaa jumittaa alkuasentoon tai sitten se ei osaa itsekseen palautua nollille.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 6.10.2009 22:32

Tuo vaivalloinen käynti kyllä viittaa siihen että nokka on pykälällä pielessä ja luultavasti myöhäsellä. Itselläni kävi juurikin noin kuin tässäkin tapauksessa vaikkakin on kaasutin koneinen. Saa liikaa bensaa kun venttiilit aukeaa liian aikasin eikä täten polta kaikkea saamaansa polttoainetta. Kuten edellä jo mainittiinkin niin sytytysjärjestys on oikein elikä
1-3-4-2 Itselläni meni vielä tuo virranjakajan aksilakin pieleen kun pääsi hyppäämään parikin pykälää metsikköön.Hammastusta takaspäin ja korvakuulolla säädettiin kohdillensa siis niin että käy nyt todella hyvin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2009 22:49

Saa liikaa bensaa kun venttiilit aukeaa liian aikasin
Eikö annostellun seoksen suhde ole sama nokan ajoituksesta huolimatta? Sitä sitten vaan imetään vähemmän jos imuventtiilin ajoitus on vakavasti pielessä?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.10.2009 23:32

Tuolla yksipistesuihkuttimella on tapana vähän annostella liikaa bensaa koska osa siitä höyrystyy imusarjan seinämille. Tuo auttaa myös jos jossain vaiheessa kuljettaja tekee täyskaasukiihdytyksen niin seinille tiivistynyt bensa lähtee liikkeelle. Jos siis imuventtiili on aiemmin/enemmän auki niin koneeseen menee enemmän bensaa. Toisaalta lambda-säädön pitäisi korjata tuo ongelma kunhan kone lämpenee.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 11.10.2009 22:18

Jos nyt ymmärsin teitä oikein niin ois viel nokka pykälän pielessä.
Oon nyt ajellut n. 200km tolla ja tekee silleen et kylmänä joskus,että käynnistyksessä lähtee käyntii tosi vaivalloisesti ihan kun startti ei jaksais pyöräyttää konetta. sitten käy huonosti tyhjäkäyntiä, epätasaisesti n.700 kiekkaa. Pintakaasulla alkaa ravistamaan niin että meinaa pudota hampaat suusta. Mutta sitten kun kone lämpenee normaalilämpöihinsä niin ongelmat häviää, paitsi tyhjäkäyntiä saattaa käydä muutaman sekunnin heikosti jos käynnistää lämpimänä. Lämpimällä koneella tyhjäkäynti kiekat n.1100 et pyörii ehkä vähän lujaa kylläkin.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 12.10.2009 20:23

Onko ideoita?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 13.10.2009 11:03

Jos nyt ymmärsin teitä oikein niin ois viel nokka pykälän pielessä.


Ketjun alkuvaiheessa sanoit että laitoit jaon paikalleen, jos se oli paikallaan niin tuskin se on itsestään hypännyt. Jos tarvitset Haynesin manuaalia, laita YV:tä.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 13.10.2009 12:37

Joo kyllä mutta alapään kohdistusmerkit on niin epämääräiset, että voi mennä suuntaan tai toiseen pykälän pieleen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.10.2009 14:28

Ei ole mitään epäselvää jos katot vauhtipyörältä sen merkin. 0-merkki on yläkuolokohdalle ja se syvempi lovi sytkän ajotusta varten.

Draven
-
Viestit: 21
Liittynyt: 25.9.2009 18:31

ViestiKirjoittaja Draven » 14.10.2009 6:37

Jep vika selvis, älkää ainakaan ostako jettaan motonetin halvinta lambdaa, vissiinki vääränlainen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.10.2009 8:05

Opit siis kantapään kautta että ainoat lambda-anturit kannattaa ostaa Boschilta. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa