Huoltoa omatoimisesti.
Valvoja: ffp jäsenet
Huoltoa omatoimisesti.
Täytyy taas jälleenkerran pyörähtää täällä foorumilla ja kysyä ammattilaisilta,että kannattaako suosia Skoda Octavian omatoimisessa huollossa Skodan tuotteita ,tarkoitan siis alkuperäisiä vai onko porukka hakenut vaan osia mistä milloinkin?
Tarkoitus olisi huoltaa tuota kakkosautoa,suodatinta,öljyä,jäähdytin-nestevaihto,tulpat,tulpanjohdot,laturinhihna...
Kyseessä on 1.8L -97 vuosimallin bensa Octavia.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen..
Tarkoitus olisi huoltaa tuota kakkosautoa,suodatinta,öljyä,jäähdytin-nestevaihto,tulpat,tulpanjohdot,laturinhihna...
Kyseessä on 1.8L -97 vuosimallin bensa Octavia.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen..
Mitenkäs onko kukaan vaihtanut RS:n jarruja ,levyt&satulat ?? Tuollaiseen aiempaan Octavia malliin,kun ajattelin et jos laittas tuohon -97 octaviaan ne 2000-luvun RS:n jarrut. Meneekö ne heittämällä paikalleen vai onko siinä joku juju? onko sitten akselistot erilaiset?
Takajarrujen kanssa on jokavuosi joku ongelma,aina joutuu tappelemaan sen käsijarrun kanssa,vaikka on 2xvaihdettu 5vuodenaikana käsijarruvaijerikin. Pelaa sen vähän aikaa aina ja katsastuksessa sanovat sitten,että toine puoli ei puristu tms.. Siks oon nyt vaihtamassa uudet satulat,veikkaan että mäntä on lopussa kummaltakin puolelta,ni männän vaihdollakin varmaan menis taas vähän aikaa ,mut vaihdetaan sitten suoraan parempiin jos on parempi.
Mitäs raati sanoo tähän?
Takajarrujen kanssa on jokavuosi joku ongelma,aina joutuu tappelemaan sen käsijarrun kanssa,vaikka on 2xvaihdettu 5vuodenaikana käsijarruvaijerikin. Pelaa sen vähän aikaa aina ja katsastuksessa sanovat sitten,että toine puoli ei puristu tms.. Siks oon nyt vaihtamassa uudet satulat,veikkaan että mäntä on lopussa kummaltakin puolelta,ni männän vaihdollakin varmaan menis taas vähän aikaa ,mut vaihdetaan sitten suoraan parempiin jos on parempi.
Mitäs raati sanoo tähän?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kyllä Motonetissa ainakin Saabiin on ollut alkuperäistä öljynsuodatinta, GM:n laatikossa. Myös joitakin volkkarin osia on joskus tyrkätty kouraan varaosatiskillä, esim. Golfin kytkinvaijerissa oli VW:n logo. Joskus taas pakkaus saattaa olla eri, mutta itse osa täsmälleen sama kuin merkkiliikkeessä.
E: Jos ei ihan merkkiosaa löydy, niin valitsee suodattimissa sun muissa sen kalliimman ja paremman vaihtoehdon, on yleensä ihan yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Jos hyllyssä oleva osa näyttää huonolta (=kyljessä lukee made in Italy) niin hakee sen sitten merkkiliikkeestä. Useimpia osia kun on tarjolla kahta erilaista, halpaa ja hyvää :)
E: Jos ei ihan merkkiosaa löydy, niin valitsee suodattimissa sun muissa sen kalliimman ja paremman vaihtoehdon, on yleensä ihan yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Jos hyllyssä oleva osa näyttää huonolta (=kyljessä lukee made in Italy) niin hakee sen sitten merkkiliikkeestä. Useimpia osia kun on tarjolla kahta erilaista, halpaa ja hyvää :)
Tarvikeosat
Joskus tarvikeosaan tai sen pakkaukseen on merkitty alkuperäistuotetunnus vertailua varten, jotta olis helpompi lyötää sopiva tarvikepalikka. Uskaltaisin väittää että, jos ei tyydy siihen kaikkein halvimpaan tarvikevaihtoehtoon, saa kyllä ihan päteviä tuotteita kohtuu hintaan.
Toki täytyy muistaa että, jotkut firmat tekee kahta eri tuote sarjaa. Esim. Valeo kytkinsarjoja on OE- ja jälkiasennusvaihtoehto. Siis vaikka valmistaja olisikin sama, kuin alkuperäisessäkin osassa, kyseessä voi olla silti ns. tarvikeosa.
Toki täytyy muistaa että, jotkut firmat tekee kahta eri tuote sarjaa. Esim. Valeo kytkinsarjoja on OE- ja jälkiasennusvaihtoehto. Siis vaikka valmistaja olisikin sama, kuin alkuperäisessäkin osassa, kyseessä voi olla silti ns. tarvikeosa.
Onkos kukaan perehtynyt 1.8 Octavian -97vuosimallin ABS-järjestelmään? Alkoi tänään valo palaa,jarrut toimii mutta absit ei . Ei oo oireillut mitään,mutta nyt sytty lamppu. Onko faktatietoa mistä hakea vikaa? vai vaihtaa antureita ja boksi?
Tänään vaihdoin 2001 octavia 1.9tdi etuoven (kuskinpuoli) muuten oli samanlainen mutta sähköjohtosarjan ikkunannostimen liitin oli erilainen ku vuoden -97 ovessa,joutu taas laittaan vanhan johtosarjan ja pelit ja vehkeet ni taas toimii,ku uudessa ovessa ei tullut muuta mukana ku peili ja ovi ja johtosarja,puuttu kaikki lukot ja muut.
Tänään vaihdoin 2001 octavia 1.9tdi etuoven (kuskinpuoli) muuten oli samanlainen mutta sähköjohtosarjan ikkunannostimen liitin oli erilainen ku vuoden -97 ovessa,joutu taas laittaan vanhan johtosarjan ja pelit ja vehkeet ni taas toimii,ku uudessa ovessa ei tullut muuta mukana ku peili ja ovi ja johtosarja,puuttu kaikki lukot ja muut.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Onkos kukaan perehtynyt 1.8 Octavian -97vuosimallin ABS-järjestelmään? Alkoi tänään valo palaa,jarrut toimii mutta absit ei . Ei oo oireillut mitään,mutta nyt sytty lamppu. Onko faktatietoa mistä hakea vikaa? vai vaihtaa antureita ja boksi?
Vikakoodin se osaa varmaan kertoa, elikkä lukuun...
Sattui tämä ketju pomppaamaan näkyville ja tuohon hinnoitteluun...
Aikoinaan laitettiin merkkiliikkeessä silloin omistamaani skoda: an volkkarin osa, kun meni ns. vaihto- osana ja hinta oli kolmanneksen verrattuna skodan laitettiin osaan (sama osa). Ja tämä siis merkkiliikkeessä, vara osa myyjän ohjeistuksella.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitään en kerennyt tekemään ni abs-jarrut toimii taas ,eikä valo pala kojetaulussa.
Onkos jollakin myydä ylimääräinen taikka ihan muuten vaan ni vikakoodinlukija tälläseen -97 Octaviaan?
Käykö sama vikakoodinlukija -98vm 4.2L Audista? kaverilla on tollanen vikakoodinlukija,pystyykö samalla lueskeleen myös skodaa ja muita vag-konserninautoja? jossa on obd 1 taikka jokin sellainen?
Omassa Voortissa on OBD2 ja mulla on sellanen kapula siihen,että sillä näkee live ilmanmäärääkoneelle,voi nostaa ahtopaineita ja säätää ihan kaikkea ja nollata myös vikakooditkin.
EDIT: Onkos Vag-konsernin autoissa samahomma ku Fordeissa,että joka 25 käynnistyksenjälkeen tietokone nollaa vikakoodit?? Eli ns. menet 13kertaa töihin ja tuut takas kotiin ni joka kerta käynnistät auton ni 26krt jälkeen se nollaa ,taikka 25krt
Edit 2: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show ... php?t=4773
keskikonsolissakos se toi liitin on ??
Onkos jollakin myydä ylimääräinen taikka ihan muuten vaan ni vikakoodinlukija tälläseen -97 Octaviaan?
Käykö sama vikakoodinlukija -98vm 4.2L Audista? kaverilla on tollanen vikakoodinlukija,pystyykö samalla lueskeleen myös skodaa ja muita vag-konserninautoja? jossa on obd 1 taikka jokin sellainen?
Omassa Voortissa on OBD2 ja mulla on sellanen kapula siihen,että sillä näkee live ilmanmäärääkoneelle,voi nostaa ahtopaineita ja säätää ihan kaikkea ja nollata myös vikakooditkin.
EDIT: Onkos Vag-konsernin autoissa samahomma ku Fordeissa,että joka 25 käynnistyksenjälkeen tietokone nollaa vikakoodit?? Eli ns. menet 13kertaa töihin ja tuut takas kotiin ni joka kerta käynnistät auton ni 26krt jälkeen se nollaa ,taikka 25krt
Edit 2: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show ... php?t=4773
keskikonsolissakos se toi liitin on ??
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Sen verran täytyy kommentoida varaosa-asiaan, marmoritiskiltä hankitut osat ovat 99,9 % varmuudella sopivia ja toimivat 99,9 % varmuudella, jos tiskillä on annettu oikeat tiedot ajoneuvosta, johon osat hankitaan. Jos osat hankitaan varaosahallista ajoneuvon tiedoilla osat sopivat 10 % varmuudella ja toimivat vaihtelevalla epävarmuudella, 99,9 % varmuudella myyjä ei tiedä myymästään tuotteesta tuon taivaallista, puhumattakaan siitä, että ottaisi siitä mitään vastuuta.
Kylläpä taitaa kaikissa tavanomaisissa vaakkineissa (alkaen 90 luvun alusta) olla sama OBD / vikadiagnostiikka pistoke, johon löytyy lukulaitteet / johdot suht. edullisesti nettikaupasta. Tosin edelleen, jotkut edulliset PC liitäntäkaapelit voivat olla aika pirullisia viriteltäviä, jotta sen saa vermeet toimimaan.
Kylläpä taitaa kaikissa tavanomaisissa vaakkineissa (alkaen 90 luvun alusta) olla sama OBD / vikadiagnostiikka pistoke, johon löytyy lukulaitteet / johdot suht. edullisesti nettikaupasta. Tosin edelleen, jotkut edulliset PC liitäntäkaapelit voivat olla aika pirullisia viriteltäviä, jotta sen saa vermeet toimimaan.
OBD-2 tuli muistaakseni pakolliseksi 96 vuonna kaliforniassa. Et tota ei välttämättä löydy 90 luvun alun autoista vielä, vaikka jonkinnäköinen diagnoosijärjestelmä saattaa olla vanhemmissakin, tyyliin japsien vilkkuvalo diagnoosi jne.
Kommentoin vielä edelliseen sen verran että, tottahan se on että 99.9% saat oikeat osat marmoritiskiltä, koska niillä on autonvalmistajana tarkat tiedot autoista. Toisaalta 99.9% maksat enemmän näistä osista, kuin tarviketiskiltä haettasessa.
Tässä onkin se pointti, marmoritiskiltä voi kuka tahansa koti-asentaja joka ei tiedä autostaan muutaku et on "normaali" tai "neljä pyörää" tai "se pieni" osat runkonumerolla. Varaosakaupassa joutuu siitä omasta autostaan tietämään enemmän, koska käytössä niissä on karkeat luettelot, joissa ei voi 100% luottaa AKE:n rekisteriotteeseen, koska esim ylivuotiset ja tuonti autot voi olla kumpaa tahansa. Osassa myyjä voi kattoa rekisterinumerolla auton tietoja, osassa ei, eikä sekään ole 100%, koska sekin perustuu AKE:n luettelointiin.
Tää on vaan asia mikä pitää tiedostaa, mutta onneksi liikeet (useinmiten) vaihtavat väärät osat oikeisiin. Miksi liikkeellä pitäisi olla vastuu, koska he toimivat tietojen perusteella, joita asiakas antaa, eikö muka asiakkaalla ole vastuu tajuta ettei käsitä asiasta mitään, jolloin myyjälle voi sanoa "en tiedä", jolloin taas asiaa selvitetään joko liikkeessä tai itse muualta. Tai sitten ottaa vaan riski ja esittää kaikkitietävää. Ja mitä tohon tietämiseen kuuluu, niin useimmat varaosamyyjät jotka tunnen ovat autoharrastajia, moottoriurheilua harrastavia tai jopa opiskelevat autoalalla, joten se tietämys kyllä löytyy tiskiltä.
Toisaalta jos tietämys on nolla-tasoa omasta autosta, ni kannattaiskohan sitä huollattaa ihan liikkeessä?
Kommentoin vielä edelliseen sen verran että, tottahan se on että 99.9% saat oikeat osat marmoritiskiltä, koska niillä on autonvalmistajana tarkat tiedot autoista. Toisaalta 99.9% maksat enemmän näistä osista, kuin tarviketiskiltä haettasessa.
Tässä onkin se pointti, marmoritiskiltä voi kuka tahansa koti-asentaja joka ei tiedä autostaan muutaku et on "normaali" tai "neljä pyörää" tai "se pieni" osat runkonumerolla. Varaosakaupassa joutuu siitä omasta autostaan tietämään enemmän, koska käytössä niissä on karkeat luettelot, joissa ei voi 100% luottaa AKE:n rekisteriotteeseen, koska esim ylivuotiset ja tuonti autot voi olla kumpaa tahansa. Osassa myyjä voi kattoa rekisterinumerolla auton tietoja, osassa ei, eikä sekään ole 100%, koska sekin perustuu AKE:n luettelointiin.
Tää on vaan asia mikä pitää tiedostaa, mutta onneksi liikeet (useinmiten) vaihtavat väärät osat oikeisiin. Miksi liikkeellä pitäisi olla vastuu, koska he toimivat tietojen perusteella, joita asiakas antaa, eikö muka asiakkaalla ole vastuu tajuta ettei käsitä asiasta mitään, jolloin myyjälle voi sanoa "en tiedä", jolloin taas asiaa selvitetään joko liikkeessä tai itse muualta. Tai sitten ottaa vaan riski ja esittää kaikkitietävää. Ja mitä tohon tietämiseen kuuluu, niin useimmat varaosamyyjät jotka tunnen ovat autoharrastajia, moottoriurheilua harrastavia tai jopa opiskelevat autoalalla, joten se tietämys kyllä löytyy tiskiltä.
Toisaalta jos tietämys on nolla-tasoa omasta autosta, ni kannattaiskohan sitä huollattaa ihan liikkeessä?
Ja mitä tohon tietämiseen kuuluu, niin useimmat varaosamyyjät jotka tunnen ovat autoharrastajia, moottoriurheilua harrastavia tai jopa opiskelevat autoalalla, joten se tietämys kyllä löytyy tiskiltä.
Juu, useimmiten noin se asia onkin, mutta kyllä sitten on näitä "emmäätiä, tää kone sanoo että tää sinne sopii.." No aika profeetta saiskin olla että tietää kaikki varaosat ja niiden sopivuuden joka merkkiin.
Paras systeemi on aina se että kävelee sinne "tarvikeosapuljuun" se vanha osa kädessä niin pääsee hahmolle osien samanlaisuudesta.. muistikuvien kanssa ei kannata sinne tiskille lähteä.
Juu ja sitäpaitsi merkkiliikkeessä mun mielestä on enemmän tota "en mä tiiä, kone sanoo niin", mutta niiillä kun on se autotehtaan luettelo siinä missä näkee suoraan runkonumerolla sen, ni se helpottaa kummasti... :D
Todellakin se on hyvä ottaa se vanha mukaan, tosin jossei ole mahdollista ottaa sitä mukaan koska autolla joutuu ajamaan sinne liikkeeseen niin ottaa vaikka kännykameralla kuvan sit.
Todellakin se on hyvä ottaa se vanha mukaan, tosin jossei ole mahdollista ottaa sitä mukaan koska autolla joutuu ajamaan sinne liikkeeseen niin ottaa vaikka kännykameralla kuvan sit.
Tässä onkin se pointti, marmoritiskiltä voi kuka tahansa koti-asentaja joka ei tiedä autostaan muutaku et on "normaali" tai "neljä pyörää" tai "se pieni" osat runkonumerolla.
Tuleppa sinä normaali neljällä pyörällä myymään niitä varaosia pelkän runkonumeron perusteella. Voin sanoa että dippaat kätes ja naamas paskaan ja myyt huuhaata eli vääriä osia todella monelle asiakkaalle.
Kannattas mennä töihin marmorille jos se on noin helppoa.
Homma on niin että meidän ei auta marmorilla "arvailla" sattuiskohan tuo osa käymään tuohon autoon, kun jos siellä mokataan, me joudumme sen maksamaan (varsinkin jos erehtyy sanomaan että kyllä se sinne käy ja asiakas hajottaa autonsa sen johdosta)
Yleisen varaosakaupan puolella voi arvailuita tehdäkin (olen ollut myös niissä hommissa) ja siellä jos missä on helppo vetäytyä vastuusta, tai vain hyvittää rahat asiakkaalle väärästä osasta.
rapiat 6 vuotta yleisenä varaosamyyjänä ja nyt siellä "marmorilla" niin enemmän on tullut ammattitaitoista porukkaa vastaan kuin yleisellä varaosapuolella. varsinkin AD puljuissa sitä näkee niin amatööri porukkaa ettei heidän tarvitse edes osata aina lukea.
Anteeksi avautuminen mutta vituttaa tuommoinen paskanlässytys ja luulot kuinka helppoa se on kun voi vaan käyttää "alustan-numeroa" ja mistää ei tarvitse tietää mitään, kuhan vaan painelee nappia ja oikeat osat tulee itsestään.
Suomi pelastus jos teitä "amma-miehiä" ois enemmänkin! halleluja
Anteeksi avautuminen mutta vituttaa tuommoinen paskanlässytys ja luulot kuinka helppoa se on kun voi vaan käyttää "alustan-numeroa" ja mistää ei tarvitse tietää mitään, kuhan vaan painelee nappia ja oikeat osat tulee itsestään.
Joo, ollaan niin perkeleen tärkeennäkösiä kun naputellaan sitä konetta ja jos jotain arvon myyjältä kysyy niin ärähdellään hampaiden välistä, no vissiin johtunee siitä vastuullisesta ammatista, eihän se varaosien myynti kai mitään asiakaspalvelua olekkaan... Asiat olen ainakin omasta mielestäni esittänyt asiallisesti ilman mitään vittuiluita jne. Mutta kuvailemani myyjät on yleensä niitä "pitkänlinjan" paappoja jotka on olleet ikuisuuden alalla ja siten tietävätkin kaiken.
En siis viitsi rasittaa "marmoritiskien" henkilökuntaa, kun osat saa muualta ja yleensä vähän paremmalla palvelullakin. Menee vaikka sinne ADHD:n tiskille. ;)
Itse ainakin olen saanut todella hyvää palvelua marmoritiskillä ja tarvike-varaosapuljuissakin. Kyllähän se palvelun laatu on aika pitkälti omasta asenteesta ja käytöksestäkin kiinni. Jos asiakas on lähtenyt liikenteeseen asenteella "tyhmä varaosamyjä ei varmasti taaskaan tiedä mistään mitään", on palvelu varmasti luokkaa "v#ttumainen asiakas ei saa varmasti taaskaan hyvää palvelua"... Eli kyllä se asiakkaan kunnioitus lähtee mun mielestä pohjimmiltaan siitä, että asiakas kunnioittaa myös myyjää.
Ja jos se osamyyjä nyt sattuu myymään sulle väärän osan ja olet ihan satavarma siitä, että vika osan sopimattomuuteen ei löydy peilistä, voi reklamaation tehdä myös asiallisesti, eikä heti ruveta syyttämään myyjää, koska vika ei välttämättä ole edes hänen. Tarvikeliikkeissä on monesti virheitä osakuvastoissa ja tokihan virheitä voi tapahtua osan toimituksessakin.
Ja ei, itse en työskentele varaosamyyjänä. Asiakapalvelualalla tosin, mutta melkolailla eri kategorian parissa. :)
Ja jos se osamyyjä nyt sattuu myymään sulle väärän osan ja olet ihan satavarma siitä, että vika osan sopimattomuuteen ei löydy peilistä, voi reklamaation tehdä myös asiallisesti, eikä heti ruveta syyttämään myyjää, koska vika ei välttämättä ole edes hänen. Tarvikeliikkeissä on monesti virheitä osakuvastoissa ja tokihan virheitä voi tapahtua osan toimituksessakin.
Ja ei, itse en työskentele varaosamyyjänä. Asiakapalvelualalla tosin, mutta melkolailla eri kategorian parissa. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitä tapahtui "Asiakas On Aina Oikeassa" -asenteelle?
Toivottavasti se on kuopattu :) Tai sitten myydään mahdollisesti väärä anturi ja ehkä huolitaan se myyty hyvityksenä.
Mutta oikeasti jos jotain spesifimpää osaa haen merkkiliikkeestä niin odotan että valmistenumerolla saa kerralla oikean. Sitä vartenhan ne varaosajärjestelmät ovat olemassa että tietää mikä ajoneuvo tarkalleen on kyseessä. Jos tulee väärä niin sitten kirotaan em. tiskillä ja saadaan toivottavasti oikea. Siitä me maksetaan ja yleensä ei hirveästi hotsita käyttää väärää osaa paikallaan.
Jos me saataisiin samaa luotettavuutta osien suhteen jostain muualta niin sitten kävisimme siellä muualla.
Mutta mun mielestä rahalle pitää saada myös vastinetta. Olen koittanut italialaisia ja espanjalaisia osia, mutta kesto on ollut niin huono että olen hakenut useimmiten alkuperäisvalmistajan osat tilalle. Jos italialainen motonetin myymä käsijarruvaijeri kestää alle kaksi vuotta ja alkuperäinen kesti 16 vuotta niin siitä voi laskea kumpi kannattaa ostaa vaikka alkuperäisen hinta oli yli kolme kertaa tarvikkeen hinta.
Melkein nolottaa kertoa tässä vaiheessa että autossani on italialainen Hall-anturi...
Toivottavasti se on kuopattu :) Tai sitten myydään mahdollisesti väärä anturi ja ehkä huolitaan se myyty hyvityksenä.
Mutta oikeasti jos jotain spesifimpää osaa haen merkkiliikkeestä niin odotan että valmistenumerolla saa kerralla oikean. Sitä vartenhan ne varaosajärjestelmät ovat olemassa että tietää mikä ajoneuvo tarkalleen on kyseessä. Jos tulee väärä niin sitten kirotaan em. tiskillä ja saadaan toivottavasti oikea. Siitä me maksetaan ja yleensä ei hirveästi hotsita käyttää väärää osaa paikallaan.
Jos me saataisiin samaa luotettavuutta osien suhteen jostain muualta niin sitten kävisimme siellä muualla.
Mutta mun mielestä rahalle pitää saada myös vastinetta. Olen koittanut italialaisia ja espanjalaisia osia, mutta kesto on ollut niin huono että olen hakenut useimmiten alkuperäisvalmistajan osat tilalle. Jos italialainen motonetin myymä käsijarruvaijeri kestää alle kaksi vuotta ja alkuperäinen kesti 16 vuotta niin siitä voi laskea kumpi kannattaa ostaa vaikka alkuperäisen hinta oli yli kolme kertaa tarvikkeen hinta.
Melkein nolottaa kertoa tässä vaiheessa että autossani on italialainen Hall-anturi...
Taas nostellaan aihetta.
Alko se ABS-valo taas palamaan ja häipyi ABS-jarrut kokonaan. tuossa jo reilu kk sitten.
Nyt sain sitten viikonloppuna jumpattua,vaihdoin kaikki ABS-anturit,sitten huomasin,että kuskinpuolen abs-anturi oli aivan hiekanpeitossa,kun vaihdoin eteen antureita. Helpompi jumppa se oli vaihtaa eteen ne anturit ku taakse.
Mutta ei ne 13vuotta vanhasta-autosta lähtenyt ne anturit ehjinä pois,ihan joutu pask*aks hakkaamaan ne, että pois ne sai. Samalla tuli vaihdettua takajarrusatulatkin.
Joka vuosi ollut jotain ongelmia takajarrujen kanssa,ni nyt loppu sekin mairittelu,vanhoista satuloista oli männät jo niin huonot. Käsijarruvaijeri on vaihdettu joskus aikaa sitten ja nyt ku on uudet satulat takana,ni toinenpa vaijeri on pitempi ku toinen. Katsastuksessa tuli täysin eri lukema toiselle puolelle . Sentakia, että toinen vaijeri on motonetistä ja toinen on alkuperäinen. Täytyy hakea ensvuoden katsastukseen marmoritiskiltä kummalleki puolelle uudet vaijerit jos niitä viel saa.
Vaijerin ns.lukituspuolikin oli motonetin vaijerissa erilainen,ns. pallopää ja toinen se 6-kulmainen suora.
Mutta leima tuli 253tkm ajettuun -97 ocuun ja 100% ei mitään vikaa.
Sitä vielä piti kysyä,että kuinkas käy jos vaihtas 2001> uudemman RS:n Jarrut tuohon 1.8 ocuun? Onko kukaan tehnyt kyseistä muutosta? meneekö suoraan vai onko siinäkin tietty jumppa tiedossa?
Skodaan ostin Motonetistä ns.tarvike Jarrusatulat ja sopivuus oli 100%
Edit: sitä vielä,että tuosta vantaan motonetistä kävin ostamassa väärän laakerisarjan Sierraan ja myyjä vielä kysy,että onko Cosworth? ni sanoin että ei ja kuitenkin sitten ku vaihdoin pyöränlaakeria paikalleen ni se ei sopinut ,koska se oli Cosworth:iin tarkoitettu. Joskus se on pikkasen vaikeeta. :P
Edit2: Sitä piti vielä ammattilaisilta kysyä,että minkäslaista Coil over sarjaa suosittelette? niin ja tarkoitus olisi saada hyvä ja taloudellinen sarja. Mikä kestää max. ainakin sen 10vuotta normiajoa. Nyt ei puhuta siis niistä 2000e sarjoista vaan max.600-800e sarjoista. Nykyinen Weitec alkaa olemaan jo aika susi,vaikka katsastuksessa siitä mitään ongelmaa ollut.
Kiitokset jälleenkerran jo etukäteen.
Alko se ABS-valo taas palamaan ja häipyi ABS-jarrut kokonaan. tuossa jo reilu kk sitten.
Nyt sain sitten viikonloppuna jumpattua,vaihdoin kaikki ABS-anturit,sitten huomasin,että kuskinpuolen abs-anturi oli aivan hiekanpeitossa,kun vaihdoin eteen antureita. Helpompi jumppa se oli vaihtaa eteen ne anturit ku taakse.
Mutta ei ne 13vuotta vanhasta-autosta lähtenyt ne anturit ehjinä pois,ihan joutu pask*aks hakkaamaan ne, että pois ne sai. Samalla tuli vaihdettua takajarrusatulatkin.
Joka vuosi ollut jotain ongelmia takajarrujen kanssa,ni nyt loppu sekin mairittelu,vanhoista satuloista oli männät jo niin huonot. Käsijarruvaijeri on vaihdettu joskus aikaa sitten ja nyt ku on uudet satulat takana,ni toinenpa vaijeri on pitempi ku toinen. Katsastuksessa tuli täysin eri lukema toiselle puolelle . Sentakia, että toinen vaijeri on motonetistä ja toinen on alkuperäinen. Täytyy hakea ensvuoden katsastukseen marmoritiskiltä kummalleki puolelle uudet vaijerit jos niitä viel saa.
Vaijerin ns.lukituspuolikin oli motonetin vaijerissa erilainen,ns. pallopää ja toinen se 6-kulmainen suora.
Mutta leima tuli 253tkm ajettuun -97 ocuun ja 100% ei mitään vikaa.
Sitä vielä piti kysyä,että kuinkas käy jos vaihtas 2001> uudemman RS:n Jarrut tuohon 1.8 ocuun? Onko kukaan tehnyt kyseistä muutosta? meneekö suoraan vai onko siinäkin tietty jumppa tiedossa?
Skodaan ostin Motonetistä ns.tarvike Jarrusatulat ja sopivuus oli 100%
Edit: sitä vielä,että tuosta vantaan motonetistä kävin ostamassa väärän laakerisarjan Sierraan ja myyjä vielä kysy,että onko Cosworth? ni sanoin että ei ja kuitenkin sitten ku vaihdoin pyöränlaakeria paikalleen ni se ei sopinut ,koska se oli Cosworth:iin tarkoitettu. Joskus se on pikkasen vaikeeta. :P
Edit2: Sitä piti vielä ammattilaisilta kysyä,että minkäslaista Coil over sarjaa suosittelette? niin ja tarkoitus olisi saada hyvä ja taloudellinen sarja. Mikä kestää max. ainakin sen 10vuotta normiajoa. Nyt ei puhuta siis niistä 2000e sarjoista vaan max.600-800e sarjoista. Nykyinen Weitec alkaa olemaan jo aika susi,vaikka katsastuksessa siitä mitään ongelmaa ollut.
Kiitokset jälleenkerran jo etukäteen.
Kyllä varaosaliikkeistäkin saa ihan kunnon tavaraa, kun on vaan tarkkana, ettei osta mitään täysin tuntematonta merkkiä. Marmorilta vaan yleensä saa suolasempaan hintaan useimmiten oikean osan. Oletteko koskaan katsonut volkkarin suodattimen valmistajaa? Muistaakseni olen bongannut Hengst jossain... Vaikka niissä tavaroissa on volkkarin leimat yms yms, niin oletteko koskaan miettinyt kuka ne oikeasti valmistaa? Ei vag-konsernilla ole omaa varaosatehdasta...
Onko mahdollista ,että on jotain mekaanisia eroja vuoden 97 ja 99 Octavia 1-koppasilla? Myöhemmässähän on erilainen keula ns.facelift? mutta onkos siellä sitten jo muutakin eroa?
Katselin tälläistä sarjaa omaan autoon ,mutta vuosimallit lähtee vuodesta 99-
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... §ion=c
Katselin tälläistä sarjaa omaan autoon ,mutta vuosimallit lähtee vuodesta 99-
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... §ion=c
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa