Kakkiksen kylmäkäynnistys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

Kakkiksen kylmäkäynnistys

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.9.2009 11:21

Eipä aamulla tullu mitään kouluun lähdöstä. Enstöikseen piti taistella ovi auki ja kun lopulta pääsi hyttiin istumaan yltäpäältä hikisenä niin ikkunat imas samantien sentin paksuseen huuruun ja sitten koittaa avain laittaa virtalukkoon ja pyöräyttää. Kaasu ja kytkin pohjaan ja pyöräytetään.

Välillä hörähtää käyntiin, kierrokset käy n. 2000rpm ja samantien tippuu alas ja auto sammuu. Sitten pari kertaa pumpata kaasua ja uusi startti, sama juttu. Sitten kun kierrokset on lupaavat 2500rpm voi polettaa autoa sen verran että kierrokset pysyy siellä 4000rpm paikkeilla ja sitten voi löysätä kaasun niin tyhjäkäynti jää pyörimään sinne 1800-2500rpm tienoille. Tänään aamulla tosin tuokaan ei auttanu joten päätin luovuttaa.

Jos olisi illalla älynny laittaa auton tolppaan yöksi niin olisi varmasti aamulla lähtenyt käyntiin. Pahus kun vaan huomasin tuonki siinä kaheksan pintaan ja koitinpa sitten saada peräkonttia auki vaan se lukkosysteemi mistä painetaan jumahtaa sisään eikä mitään tapahdu. Auton ikkunat ainaki oli jäässä että siihen malliin :)

PItikö tuo lähteä ostoksille ja hakea ainakin se vahaelementti/termostaatti? Millainen lie homma vaihtaa. Onnistuuko yksin ja onko päivän vai kahenki homma? Vai pittääkö ottaa kaasari kokonaan irti ja puhistaa ja samalla uusia kaikki alipaine ja ylipaine ja superpaineletkut?

Autona siis tuo mk2 goolf 1.8 GU pierpurg 2E-2

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.9.2009 12:38

Mitä helvettiä, nythän on vielä kesä :D

Sulla ei toimi ryyppy siinä lainkaan. Käy jostain osta kokonaan toinen kaasari muutamalla hassulla eurolla ja paiskaa kiinni..

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.9.2009 12:59

Niimpä.

No pitää koittaa jostain saalistaa uusvanha kaasari. :S

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 17.9.2009 14:18

Pitääkö sen Golffin olla roikassa kesälläkin? :D Kai kunnossa oleva pensa-auto lähtee näillä keleillä käyntiin ilman ryyppyäkin :/

Noh, niinkuin Jak3 jo sanoikin, kokeile etsiä siihen uusi ja toimiva kaasari, jospa se sillä korjaantuu.

Mikä niitä ovia riepoo, eikai ne vielä jäässä ole?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 17.9.2009 15:54

Pesin ja vahasin tuon rottelon eilettään ja viime yönä oli joskus 1 aikaan muutama hassu aste plussaa että oiskohan tuo aamuyöstä käyny nollassa kun ikkunat ainakin oli jäässä.

Tänään illalla auto sitten roikan nokkaan. :DD

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.9.2009 16:11

Siinä pihan toisessa kakkiksessa on just päinvastoin, vaikka päivän ajaa niin ei ryyppy lähde pois päältä! =D

Yhdistäkää ne niin saatte ehkä yhden toimivan.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.9.2009 16:20

Huolto, Kaasuttimet 2E2 (VW,AUDI):

Häiriö: Moottori ei käynnisty kylmänä
Mahdollinen vika: Rikastin takertelee, bi-metallijousi poikki/irti
Toimenpide: Korjaa rikastin (osa 28)

Häiriö: Moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Viallinen Pull Down -rasia, tai tarkistusventtiili
Toimenpide: Uusi Pull Down –rasia (osa 30/31


Vaikka kaikki GU-kakkisen omistajat osaavat tekstien vianääritystaulukon ulkoa, muistutetaan silti sen löytyvän täältä.
Ja tuossa kuva johon noilla osanumeroilla viitataan.

Vika voi kyllä olla siinä vahatermarissakin. Sen saa irti kaasutinta irroittamatta ja toimivuuden testattua kikkaretta lämmittämällä.
Jos termostaatin kara ei reagoi lämpötilan vaihteluun, on se kaputt.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.9.2009 16:24

Ah... kakkiksen kaasarit, kuinka kaipaankaan niitä :D

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.9.2009 11:40

Jos oikein tarkkoja ollaan niin voisin listata kaikki viat mitä tuolta tekstit osiosta löytynee. ;)

Häiriö: Moottori ei käynnisty kylmänä
Mahdollinen vika: Rikastin takertelee, bi-metallijousi poikki/irti
Toimenpide: Korjaa rikastin (osa 28)


Häiriö: Moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Viallinen Pull Down -rasia, tai tarkistusventtiili
Toimenpide: Uusi Pull Down –rasia (osa 30/31)


Häiriö: Nykimistä lähdettäessä liikkeelle kylmällä moottorilla
Mahdollinen vika: Rikastimen välivaiheen asennon välys liian pieni
Toimenpide: Lisää välivaiheen asennon välystä taivuttamalla noin 5mm:iin
Nykii myös tasakaasulla ajettaessa esim 40kmh, 60kmh jne 100kmh vauhdissa ei enää tunnu.

Häiriö: Moottorin käyntinopeus pysyy korkeana käynnistyksen jälkeen
Mahdollinen vika: Paisuntaelementti toimii vaillinaisesti
Toimenpide: Vaihda paisuntaelementti (osa 41)


:)

Vika voi kyllä olla siinä vahatermarissakin. Sen saa irti kaasutinta irroittamatta ja toimivuuden testattua kikkaretta lämmittämällä.
Jos termostaatin kara ei reagoi lämpötilan vaihteluun, on se kaputt.


Kuinkas tämä suurinpiirtein tapahtuupi? Millä sitä kikkaretta lämmittää?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.9.2009 12:04

Keittämällä vedessä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 18.9.2009 20:17

Mistähän kohti tuo hökötys löytyne ku en tuosta piirroskuvastakaan nyt hoksaa. Oisko jollain heittää ihan oikeaa kuvaa kyseisestä härvelistä

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.9.2009 9:39

Uppia. Edelleenkään en oo tohtinu ruveta koko systeemiä purkamaan että saisi tuon vahatermarin käteen, ettei sitten tule sitä mokaa tehtyä ettei koko rötiskö lähe enää tulille koskaan.

Nyt kun auton vein roikkaan ja tutkailin nuo tulpat ja muutkin tähelliset romppeet niin se muoviletku joka lähtee sylinterinkannesta ja menee siihen kaasarin kylkeen. Sellainen apauttiarallaa 15cm pitkä pätkä. Yltäpäältä öljyssä ja teipillä korjattu :))

Mistähän tuota letkua saisi, että uusisi tuon pätkän

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.9.2009 13:01

Elikkäs punaisella ympyröity.

Kuva

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 23.9.2009 13:34

Itse aikoinaan GU:hun veistelin jostain random kumiletkusta sen ja loppujen lopuksi se roikkui vapaana sinne koneen taakse ku kaasari ei ollut enää alkuperäinen. On siis huohotinletku.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.9.2009 14:36

Elikkä kunhan jonkinnäköstä letkua siihen saa laitettua tilalle

gt_man
-
Viestit: 50
Liittynyt: 30.9.2007 18:45

ViestiKirjoittaja gt_man » 23.9.2009 19:24

jeps puutarhaletkukin käy hyvin... ite tein joskus omaan kakkikseen siten, että pitkä puutarhaletku suoraan venakopasta maahan jolloin ei huohottanut öljyjä kaasariin... ja ilmanputsarin kiinnikkeeseen laitoin tennispallon =)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.9.2009 19:49

No sitten ku oikein ajelee niin jää mukava musta vana perään? :)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 24.9.2009 14:47

Ei jos ei pahasti huohota öljyä mylly :)

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 24.9.2009 15:49

Persetti.

8f

Sytkän osat tuohon pitänee kans vaihella. Kun lähtee kiihyttämään kylmällä koneella niin röpöttää ihan kunnolla ja sitten nykii, oli vaihde mikä tahansa silmässä.

Mistä tuohon metsästäisi jotku tulpanjohdot ja samalla uusisi tuota sytkäpuolta muutenki

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.9.2009 22:36

Nyt kun auton vein roikkaan ja tutkailin nuo tulpat ja muutkin tähelliset romppeet niin se muoviletku joka lähtee sylinterinkannesta ja menee siihen kaasarin kylkeen. Sellainen apauttiarallaa 15cm pitkä pätkä. Yltäpäältä öljyssä ja teipillä korjattu :))

Mistähän tuota letkua saisi, että uusisi tuon pätkän
Minä hain Biltemasta sellaista saman paksuista yleismallin letkua jossa useampi 90 asteen mutka peräkkäin. Tuosta leikkaa sopivan pätkän ja klemmareilla kiinni.

Sytytysosia:
- Tulpat vaikka motonetista, ehdottomasti NGK:t.
- Johdot Bremi tai Beru -merkkiset jostain tarvikeliikkeestä.
- Jakajan kansi ja pyörijä alkuperäistä Boschia jostain tarvikeliikkeestä.

Motonetista löytyy tulppia, muita ei juuri. Merkkiliike on yksi vaihtoehto vaikka hieman maksaakin.

Kylmänä pätkimiseen syynä saattaa olla muukin kuin sytytysongelmat, vääränlainen seos ei pala.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 27.9.2009 21:23

Lainaan vähän topikkia.

Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä tai pysyy käynnissä mutta kierrokset on jossain 500. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 28.9.2009 16:40

Jos tuohon saisi sen kaasarin jostain metsästettyä niin olis ihan jees.

Pitäisi joskus ottaa ajan kanssa toi kaasari syyniin ja laitella seokset kohilleen.

Jälkikäyntiki loppu ku rupesin taas köyhtymään ja lykkäämään tankkiin 98Etä :))

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.9.2009 21:17

Fendel kirjoitti:Kylmänä lähtee suht nätisti käyntii, tyhjäkäyntiä pitää annostella ensimmäiset 10-20 sek. kaasulla ennenkuin pysyy itse käynnissä tai pysyy käynnissä mutta kierrokset on jossain 500. Lämpimäksi ajettuna kaikki toimii normaalisti, tyhjäkäynti n 900-1100 vällillä vähän seilaa. Mutta auton sammutta niin hemmetti että saa pitkään startata ja kaasua pumpata että käyntii lähtee. Kun käynnistyy toimii normaalisti.

1.3 Polo oireili samaan tapaan kun Pull-Down rasia ei ollut pelikunnossa.

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 30.9.2009 21:07

Mikähän mulla ko ei jaksa vetää ryyppyä kylmänä päälle kun käynnistää? Eikä vaikutusta vaikka painaa kaasua pari kertaa ennen starttausta. Eikö joku jousi pyörähdä/sähkö kulje tms? Auto kyllä käynnistyy heti kun avaimesta kääntää. Jonku aikaa käy pienillä kierroksilla ja sitten nakkaa ryypyn päälle ihan riippuen ilman kylmyydestä, mutta kun käynnistät ja käyt käsin pyörättämässä ryypyn läppää nii heti lähtee päälle. MIssä vika? Ryypyn läppä kuuluu kylmänä olla kiinni? Entä miten sitten kun auto on lämmin niin kuuluuko läppä olla auki koska mulla ainakin on.

EDIT: Painoin läppää kiinni ja tuntu vastus eli pulldown rasia on ehjä?
Viimeksi muokannut Fendel, 30.9.2009 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.9.2009 21:24

Mulla joskus kaasariaikoina oli samantapaista ongelmaa "Pierupurkin" (Bierburg tjsp) kaasarin kanssa.
Vahatermostaatti oli tullut tiensä päähän.
En tehnyt tuota vaihto-/säätöhommaa itse vaan ihan suosista vein sellaiselle joka tietää heti mistä kyse.
Ajalla toki oli tällä kerralla merkitystä...

Fendel
-
Viestit: 96
Liittynyt: 9.2.2009 19:47

ViestiKirjoittaja Fendel » 30.9.2009 21:33

En usko että on se kun laskee kierroksen kuiten normaaliksi. Porukka joilla vahatermostaatti rikki niin kirjoittelee että auto huutaa ja kierrokset ei laske

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 4.10.2009 19:54

Tein pienen, ajallisen testin.

Auto roikkaan n. 15min ajaksi ja pelkästän avainta kun näytti niin hörähti kauniisti tulille. Ellei venttiilien nakutusta lasketa. Kierrokset oli maltilliset 1000rpm ja siitä alkoi pikkuhiljaa sitten nousemaan 1800rpm tienoille. Liikkelle lähtö ei onnistunu, ellei antanu reilusti kaasua ja kytkintä luisuttamalla.

Eli kun lokilämppäri kuitenki sen verran uhkuu tuota lämpöä pitkin konetta, niin onko vika varmuudella siellä vahatermarissa. Ei oikein opiskelijana kehtaa heittää rahoja ihan joka osaseen :D

Jos auto seisoo enemmän kuin 6h, niin käyntiin lähteminen on sitä, että röpöttää, käyttää kierrokset hetken korkeella ja sitten sammuu, pitää polkea pari kertaa kaasua ja sitten startata uusiksi ja pitää kaasulla käynnissä n. 10-15s, kierrokset 3500-4000rpm jolloin tyhjäkäynti jää sinne 2000rpm tienoille. Kun koneen lämpöviisari heilahtaa edes puoli viisaria, niin tyhjäkäynti tippuu 1500rpm ja siitä sitten laskeutuu pikkuhiljaa 900-1000rpm

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 8.10.2009 15:11

Vahatermarin vaihdoin ja tyhjäkäynti vähän tasani, mutta edelleen vaivaa se ettei pysy heti käynnissä.

Pystyykö ryyppyä mitenkään säätää?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa