Golf 1.6 vm -89 kannentiivisteen vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

Golf 1.6 vm -89 kannentiivisteen vaihto

ViestiKirjoittaja taky » 10.6.2009 14:50

Golfin 1.6l kaasarikoneen kannetiiviste vuotaa vettä etupuolelta ulospäin "anturitötsän" kohdalta hissukseen ja suvena helpompi homma vaihdella kuin talvikeleillä joten moinen projekti edessä..

Onko ko koneen kannentiivisteen vaihdossa jotain erityistä?
Pitääkö kannenpultit vaihtaa samalla?

Jakohihna luonnollisesti samalla istunnolla, sen ajoituksessa edessä jotain ongelmaa.

Ajatus merkitä hihnapyörät ja hihna maalilla tms ja siirtää vanhasta hihnasta merkit hampaat kohdistaen uuteen hihnaan ja lopuksi merkit kohdalleen uuden hihnan kanssa - toimiva menettely?

Ventiilinvarrengummitko samalla kun kansi on irti?

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 10.6.2009 15:02

"Ajatus merkitä hihnapyörät ja hihna maalilla tms ja siirtää vanhasta hihnasta merkit hampaat kohdistaen uuteen hihnaan ja lopuksi merkit kohdalleen uuden hihnan kanssa - toimiva menettely?"

Tuon saman menetelmän toimivuutta mietin itsekkin?

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 13.6.2009 10:52

Löytyykö jostain ohjetta kannenpulttin kiristykseen?
-kiristysjärjestys
-vaiheet -> momentti vai jotain asteita?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 13.6.2009 14:33

kiritysjärjestys

8-4-2-5-9
10-6-1-3-7
Korjatkoon joku jos meni väärin

Sylinterikansi
Uudet pultit.
1. vaihe: kiristä 40 Nm
2. vaihe: kiristä 60 Nm
3. vaihe: kiristä 90°
4. vaihe: kiristä 90°

e. typo

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 13.6.2009 19:57

Ja uudet pultit joka kerta?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.6.2009 20:39

Eiköhän ne kannata laittaa, omassa oli ainaki vanhan ja uuden pultin pituusero kierteistä 3-4mm.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 14.6.2009 13:39

hihnan merkkaus ja kopiointi vanhasta uuteen on varsin toimiva, tarkkana saa silti olla ja muista apuakselin..

Muuten aikalailla helppo homma, vaikein osuus varmasti pakosarjan/putken kiinnitys.

Funkki
-
Viestit: 48
Liittynyt: 1.10.2008 20:14

ViestiKirjoittaja Funkki » 14.6.2009 15:04

Mazaman
LähetäLähetetty: 13.6.2009 13:33 Viestin aihe:
kiritysjärjestys

8-4-2-5-9
10-6-1-3-7
Korjatkoon joku jos meni väärin

Sylinterikansi
Uudet pultit.
1. vaihe: kiristä 40 Nm
2. vaihe: kiristä 60 Nm
3. vaihe: kiristä 90°
4. vaihe: kiristä 90°

e. typo


10-4-2-6-8
7-5-1-3-9

Kympistä alas purkaa pikkuhiljaa löysäät kaikkia vähän kerralla kunnes kaikki on irti.
Sama juttu kun pistät kiinni, eli kaikki huulille ja siitä sitten Ykkösestä todella varovaisesti kiristelee momentti-avaimella.

Haynesin vw:golf/jetta kirjasta nuo järjestykset eli kuuluisi olla oikein.
Kirjan mukaan pultit pitää myös vaihtaa.

Kannattaa käydä hakemassa kyseinen opas/kirja.

taky
-
Viestit: 130
Liittynyt: 7.12.2007 8:41

ViestiKirjoittaja taky » 15.6.2009 7:37

Miten jakopäänajoitusmerkit on merkitty?

Sytön merkki moottorin laatikonpuolessa aukossa, mutta kuin jakomerkit, hihnapyörässä jokin lovi ja moottorin rungossa merkki?
Entä apuakselin merkki?
Ja tietty nokka-akselin?

... jotta jos jokin menee ketuilleen niin niiden kanssa tai yhdessä hihnan merkkien kanssa saa jaon varmistettua.

Edit ajoitusmerkeistä:
Haynes opastaa, laturin hihnapyörällä ja apuakselin hammashihnapyörällä on merkit jotka tulee olla kohdakkain - menikö oikein?

Nokan hihnapyörän merkki on oppassa kuvattu jotenkin epämääräisesti, merkki kannen puolella joka tulee kohdistaa kannen reunaa tms.... ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa