Kyseessä oleva auto on vm.-90 ja koneena 1.3 nelipisteruisku.
Vika1. Semmosta 9-10litraa satasella menee sekalaisessa ajossa. Talvella pääs helposti alle 8l/100km.
Vika2. Tyhjäkäynti seilaa kummallisesti. Muutama viikko sitten auto ei pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä. Ilmamäärämittarin liitintä heiluttelin-> auto pysyy nyt käynnissä tyhjäkäynnillä, mutta käynti seilaa kovasti.
Auttakaapa tyhmempää hädässä! En mikään automekaanikko ole, mutta pikku hiljaa näistä resuista alkaa jotain pientä oppia.
1.3i golf II kuluttaa "liikaa" (edit)
Valvoja: ffp jäsenet
1.3i golf II kuluttaa "liikaa" (edit)
Viimeksi muokannut simo, 10.6.2009 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei ole lautaskyhäelmää:D
Noni. Nyt on nettiä selattu ja googlea käytetty, putsausohjeita haeskellessa. Sain afm anturin putsattua jollain ihme elektroniikka suihkeella. Käynti parani heti. Nyt vain kilometrejä niin näkee tuon kulutuksen.
Mitenkä tuossa tuon tyhjäkäynninsäätö? ruuviako vain pyöritellä ja sillä selevä?
Alfamerin korjausoppaassa puhuttiin kaikenmailman antureiden irrotuksista, mutta ne ohjeet oli erimalleihin. Enkä oikein saanu selvää miten se tässä 1.3i säädetään.
Kierroslukumittari ois ostoslistalla, jos jollaki nurkissa pyörii niin yv:tä vain!
Noni. Nyt on nettiä selattu ja googlea käytetty, putsausohjeita haeskellessa. Sain afm anturin putsattua jollain ihme elektroniikka suihkeella. Käynti parani heti. Nyt vain kilometrejä niin näkee tuon kulutuksen.
Mitenkä tuossa tuon tyhjäkäynninsäätö? ruuviako vain pyöritellä ja sillä selevä?
Alfamerin korjausoppaassa puhuttiin kaikenmailman antureiden irrotuksista, mutta ne ohjeet oli erimalleihin. Enkä oikein saanu selvää miten se tässä 1.3i säädetään.
Kierroslukumittari ois ostoslistalla, jos jollaki nurkissa pyörii niin yv:tä vain!
Puhuimpas näköjään puppua, eli Digijetissä on mahdollisuus säätää ruuvilla tyhjäkäyntiä. Siinä on myös ruuvi seoksen säädölle (CO). Seosruuvi on ilmamäärämittarin kupeessa ja tyhjäkäynnin säätöruuvi on imusarjan päällä siinä mihin imuilman letku tulee.
Tarkista ainakin jäähdytysveden lämpöanturi ja lambda-anturi. Tuosta ECU:sta pitäisi löytyä myös itsediagnostiikka, joten Boschin testerillä siitä pitäisi pystyä myös lukemaan vikadiagnostiikkaa. En nyt kuitenkaan pistä taaskaan kiveksiäni pantiksi että pystyy.
Digijet on joku Volkswagenin oma sovellus ilmeisesti Boschin ohjauksesta, samaa sarjaa kuin Digifant.
Tarkista ainakin jäähdytysveden lämpöanturi ja lambda-anturi. Tuosta ECU:sta pitäisi löytyä myös itsediagnostiikka, joten Boschin testerillä siitä pitäisi pystyä myös lukemaan vikadiagnostiikkaa. En nyt kuitenkaan pistä taaskaan kiveksiäni pantiksi että pystyy.
Digijet on joku Volkswagenin oma sovellus ilmeisesti Boschin ohjauksesta, samaa sarjaa kuin Digifant.
Lambda-anturi, eli happianturi, löytyy pakosarjasta. Se mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuutta ja sitä käytetään korjaamaan seosta. Lambdalta lähtee mallista riippuen yksi tai useampia johtoja, mutta siitä signaalikarvasta pitäisi mitata jännite kun kone on lämmin (ja lambda siis lämminnyt). Tuon jännitteen pitäisi olla oikein toimivalla moottorilla ja lambdalla n. 450 millivolttia. Jos se on alle, niin seos on liian laiha ja yli niin seos on liian rikas. Jos lambda on hajalla niin se luultavasti antaa liian pienen jännitteen jonka ECU tulkitsee laihaksi seokseksi ja sen takia bensiiniä kuluu paljon ja käynti on huonoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis lambda (λ) on seossuhde ja happitunnistin mittaa sitä.
Jos menet autosähköliikkeeseen ja pyydät että mitatkaa lambda niin saat lähellä ykköstä olevan numeroarvon niiltä jos kaikki on kunnossa.
Tuo jännite on sellainen että se vaatii vähän asiantuntemusta ja oskilloskooppia että se saadaan luotettavasti tarkastettua. Lambda, eli seos, ei tarvi olla paljoakaan pielessä että se jännite heilahtaa toiseen laitaan.
Jos menet autosähköliikkeeseen ja pyydät että mitatkaa lambda niin saat lähellä ykköstä olevan numeroarvon niiltä jos kaikki on kunnossa.
Tuo jännite on sellainen että se vaatii vähän asiantuntemusta ja oskilloskooppia että se saadaan luotettavasti tarkastettua. Lambda, eli seos, ei tarvi olla paljoakaan pielessä että se jännite heilahtaa toiseen laitaan.
jepulis. Ei ole ollu oikein aikaa värkätä tuon kanssa. Sen verran huomannu ettei se ilmamäärämittarin puhdistus auttanu mittään. pensaa kuluu.
Pitäis jakohihnaki vaihtaa, korjausopasta on luettu moneenkertaan, uus hihna ostettu ja autoa vähän purettu. Oisko tuohon hihnan vaihtoon mitään vinkkejä/niksejä miten siitä selviäis kunnialla?
Pitäis jakohihnaki vaihtaa, korjausopasta on luettu moneenkertaan, uus hihna ostettu ja autoa vähän purettu. Oisko tuohon hihnan vaihtoon mitään vinkkejä/niksejä miten siitä selviäis kunnialla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa