1.3i golf II kuluttaa "liikaa" (edit)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

1.3i golf II kuluttaa "liikaa" (edit)

ViestiKirjoittaja simo » 3.6.2009 3:08

Kyseessä oleva auto on vm.-90 ja koneena 1.3 nelipisteruisku.


Vika1. Semmosta 9-10litraa satasella menee sekalaisessa ajossa. Talvella pääs helposti alle 8l/100km.

Vika2. Tyhjäkäynti seilaa kummallisesti. Muutama viikko sitten auto ei pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä. Ilmamäärämittarin liitintä heiluttelin-> auto pysyy nyt käynnissä tyhjäkäynnillä, mutta käynti seilaa kovasti.

Auttakaapa tyhmempää hädässä! En mikään automekaanikko ole, mutta pikku hiljaa näistä resuista alkaa jotain pientä oppia.
Viimeksi muokannut simo, 10.6.2009 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sebu00
-
Viestit: 37
Liittynyt: 24.7.2008 17:49

ViestiKirjoittaja sebu00 » 3.6.2009 10:43

Putsaa sen AFM:n anturi. Vai onko tuossa se lautaskyhäelmä?

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 5.6.2009 4:32

Ei ole lautaskyhäelmää:D

Noni. Nyt on nettiä selattu ja googlea käytetty, putsausohjeita haeskellessa. Sain afm anturin putsattua jollain ihme elektroniikka suihkeella. Käynti parani heti. Nyt vain kilometrejä niin näkee tuon kulutuksen.

Mitenkä tuossa tuon tyhjäkäynninsäätö? ruuviako vain pyöritellä ja sillä selevä?
Alfamerin korjausoppaassa puhuttiin kaikenmailman antureiden irrotuksista, mutta ne ohjeet oli erimalleihin. Enkä oikein saanu selvää miten se tässä 1.3i säädetään.

Kierroslukumittari ois ostoslistalla, jos jollaki nurkissa pyörii niin yv:tä vain!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.6.2009 22:11

Tuo 1.3i (NZ) on Digijet-ruiskulla jossa ECU säätää tyhjäkäynnin, siihen ei voi itse vaikuttaa. Jos kone ei käy niinkuin pitäisi niin tarkista ja tarvittaessa vaihda anturit. Viallinen ilmamittari tai lambda-anturi voi aiheuttaa tuota seoksen rikastumista.

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 6.6.2009 7:06

no voi vitun vittu. meikähän pyöritteli sieltä jotaki ruuvia suuntaan ja toiseen. aukasin sitä sitten niin alko pysymään käynnissä kunnolla. mikähän lie ruuvi olikaan, pittääpä huomena kuva ottaa ku ei osaa selittää.
Mikä se tuo ecu oikein on? ja mitä antureita sitä vois kokeilla vaihtaa?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.6.2009 12:12

Puhuimpas näköjään puppua, eli Digijetissä on mahdollisuus säätää ruuvilla tyhjäkäyntiä. Siinä on myös ruuvi seoksen säädölle (CO). Seosruuvi on ilmamäärämittarin kupeessa ja tyhjäkäynnin säätöruuvi on imusarjan päällä siinä mihin imuilman letku tulee.

Tarkista ainakin jäähdytysveden lämpöanturi ja lambda-anturi. Tuosta ECU:sta pitäisi löytyä myös itsediagnostiikka, joten Boschin testerillä siitä pitäisi pystyä myös lukemaan vikadiagnostiikkaa. En nyt kuitenkaan pistä taaskaan kiveksiäni pantiksi että pystyy.

Digijet on joku Volkswagenin oma sovellus ilmeisesti Boschin ohjauksesta, samaa sarjaa kuin Digifant.

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 6.6.2009 16:09

joo kiitoksia vain. Kyllä mie oikeaa ruuvia sieltä sitten säädin. Miten nuita antureita pystyy testaamaan? mistä tuo lambda-anturi löytyy?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.6.2009 16:40

Lambda-anturi, eli happianturi, löytyy pakosarjasta. Se mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuutta ja sitä käytetään korjaamaan seosta. Lambdalta lähtee mallista riippuen yksi tai useampia johtoja, mutta siitä signaalikarvasta pitäisi mitata jännite kun kone on lämmin (ja lambda siis lämminnyt). Tuon jännitteen pitäisi olla oikein toimivalla moottorilla ja lambdalla n. 450 millivolttia. Jos se on alle, niin seos on liian laiha ja yli niin seos on liian rikas. Jos lambda on hajalla niin se luultavasti antaa liian pienen jännitteen jonka ECU tulkitsee laihaksi seokseksi ja sen takia bensiiniä kuluu paljon ja käynti on huonoa.

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 7.6.2009 0:15

no nyt alan jotain tajuamaan. kiitos ja kumarrus:)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.6.2009 0:52

Siis lambda (λ) on seossuhde ja happitunnistin mittaa sitä.

Jos menet autosähköliikkeeseen ja pyydät että mitatkaa lambda niin saat lähellä ykköstä olevan numeroarvon niiltä jos kaikki on kunnossa.

Tuo jännite on sellainen että se vaatii vähän asiantuntemusta ja oskilloskooppia että se saadaan luotettavasti tarkastettua. Lambda, eli seos, ei tarvi olla paljoakaan pielessä että se jännite heilahtaa toiseen laitaan.

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 9.6.2009 14:07

jepulis. Ei ole ollu oikein aikaa värkätä tuon kanssa. Sen verran huomannu ettei se ilmamäärämittarin puhdistus auttanu mittään. pensaa kuluu.

Pitäis jakohihnaki vaihtaa, korjausopasta on luettu moneenkertaan, uus hihna ostettu ja autoa vähän purettu. Oisko tuohon hihnan vaihtoon mitään vinkkejä/niksejä miten siitä selviäis kunnialla?

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 10.6.2009 14:58

Pakokaasutestissä käytin autoa. Tyhjäkäyntikin pelaa ihan hyvin.

N 990/min
CO 0.000%
HC 64 PPM
O2 1.6%
CO2 14.2%
Lambda 1.075

Sanoivat että arvot on ok ja eivät osanneet kulutukseen sanoa oikein mitään.

simo
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.11.2008 1:48

ViestiKirjoittaja simo » 10.6.2009 15:04

Oisko kellään ideoita mitä alkaa tutkimaan seuraavaksi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa