juuh eli jos autoa ajaa pintakaasulla niin alkaa nykimään...
eli kierrokset ovat siellä 1000-1300rpm
tekee myös sama moottorijarrutukella
tietääkö joku missä vika? voisiko tulpat olla huonossa kunnossa? ilmamassa mittari?
en oo vielä käyny lukemaan vikakoodeja
sit olis vielä toinen ongelma, eli kylmänä kun käynnistää niin kone nakuttaa ihan helvetisti.
alkaako joku nostaja olle lopussa?
ajattelin jos olisin fortea ostanu ja sitä kokeillu, auttaako?
autossa on longlife huolto, ja olen käyttänyt castrolin longlife öljy, mutta voiko siihen laittaa joku muu öljy ku toi longlife öljy, koska toi castrolin longlife öljy maksaa lähes 20€/L
niin auto on ajettu 110tkm
1,4 BCA nykii pintakaasulla ja nakuttaa kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Oma 1.6 16v nyki pintakaasulla ajellen kun EGR oli karstainen ja jumitteli. Tuon testasi helpolla kun irroittaa EGR:n piuhan ja käy ajeleen "normaalisti". Viime syksynä EGR putsattiin ja puolivuotta mentiin hyvin, tänä keväänä taas alkoi nykiminen joka poistui uudella EGR:llä.
Pakokaasujärjestelmän merkkivalo siitä syttyy, joten ei kannata säikähtää jos omaa laitteet vikakoodin poistoihin.
En tiedä minkälainen tuo BCA koneen EGR on, mutta ihan viaton systeemi tuo EGR ei kuulu olleen volkkarin pikkukoneissa. Tarkasta ja puhdista tahi puhdistuta.
Pakokaasujärjestelmän merkkivalo siitä syttyy, joten ei kannata säikähtää jos omaa laitteet vikakoodin poistoihin.
En tiedä minkälainen tuo BCA koneen EGR on, mutta ihan viaton systeemi tuo EGR ei kuulu olleen volkkarin pikkukoneissa. Tarkasta ja puhdista tahi puhdistuta.
Ethän nyt sekoita sitä nakutusta siihen polttoainehöryventtliin tjsp. mikä sijaitsee oikealla puolella konehuonetta? Pitää välillä niin infernaalista nakutusta että hirvittää :) Kuulemma ominaisuus.
Edittiä: Sitten yks vakiovika noissa on käyntinopeus anturi joka mittaa vauhtipyörältä. Tekee juurikin tuota vittumaista nykimistä joka vaan pahenee ajan myötä. Vikakoodiksi voi antaa jotain ihan muuta.
Kun ei tule singaalia aivot olettaa että jaa, kone on sammuksissa ja katkaisee sytkän ja polttoainesyötön. Muutaman sadasosan kuluttua kun saa singaalin niin kone lähtee taas käyntiin.. mistä seuraa varsin riemastuttavaa ajoa.
Omaan vaihdoin just tuon anturin, sijaitsee moottorin takapuolella vaihdelaatikon päällä. voi vaihtaa yläkautta mutta edellyttää peiliä ja kumikäsiä. Anturilla hintaa siinä 50€ kantturoissa.
Edittiä: Sitten yks vakiovika noissa on käyntinopeus anturi joka mittaa vauhtipyörältä. Tekee juurikin tuota vittumaista nykimistä joka vaan pahenee ajan myötä. Vikakoodiksi voi antaa jotain ihan muuta.
Kun ei tule singaalia aivot olettaa että jaa, kone on sammuksissa ja katkaisee sytkän ja polttoainesyötön. Muutaman sadasosan kuluttua kun saa singaalin niin kone lähtee taas käyntiin.. mistä seuraa varsin riemastuttavaa ajoa.
Omaan vaihdoin just tuon anturin, sijaitsee moottorin takapuolella vaihdelaatikon päällä. voi vaihtaa yläkautta mutta edellyttää peiliä ja kumikäsiä. Anturilla hintaa siinä 50€ kantturoissa.
Joo tuo "nakutus" voi kuulua EVAP-venttiilistä mikä sijaitsee pissapojan säiliön takana apukuskin puolella. Kuuntele tarkemmin sitä kuuluuko se nakutus siitä. Omakin naksuttelee iloisesti kun tyhjäkäynnillä kuuntelee. Ei ole vaarallista, ennemminkin jos naksutusta ei kuulu kannattaa ihmetellä. Haulla löytyy lisää tietoa naksuttelijasta.
EGR venttiili sijaitsee jossain pakosarjan lähistöllä. ETKA:n mukaan tuon BCA-koneen EGR pitäisi olla aika lähellä tuonnäköinen kuin minulla.
Kuva1 ja Kuva2
Eli tutki onko tuonnäköistä mokkulaa pakosarjan oikealla puolella (edestä katsottuna). Hieman näkeekin tuosta minun vanhasta EGR:stä tuon karstaisuuden. Tuosta lähtee alumiininen putki kohti kaasuläppäkoteloa, ja palikka on kiinni pakosarjan kyljessä.
Tuo sähköliitin irtoaa pienehköllä talttapäisellä meisselillä avittamalla. Varo kuitenkin sillä osa voi olla kuuma heti ajon jälkeen. Muista myös että piuhan irroittaminen antaa vikakoodin ja sytyttää varoitusvalon.
EGR venttiili sijaitsee jossain pakosarjan lähistöllä. ETKA:n mukaan tuon BCA-koneen EGR pitäisi olla aika lähellä tuonnäköinen kuin minulla.
Kuva1 ja Kuva2
Eli tutki onko tuonnäköistä mokkulaa pakosarjan oikealla puolella (edestä katsottuna). Hieman näkeekin tuosta minun vanhasta EGR:stä tuon karstaisuuden. Tuosta lähtee alumiininen putki kohti kaasuläppäkoteloa, ja palikka on kiinni pakosarjan kyljessä.
Tuo sähköliitin irtoaa pienehköllä talttapäisellä meisselillä avittamalla. Varo kuitenkin sillä osa voi olla kuuma heti ajon jälkeen. Muista myös että piuhan irroittaminen antaa vikakoodin ja sytyttää varoitusvalon.
no niin...
tänään huomasin vieläkin yksi pieni "ominaisuus", eli kun lähdin ohittamaan yksi auto.kaasu pohjaan, ja heti ku olin pääsy auton ohi niin päästin kaasun vähän ja silloin alkoi kiihdyttämään kovemmin.
en tiedä jos toi liittyy tohon nykimiseen mutta luulisin.
huomenna pääsen vikakoodit lukemaan.
tänään huomasin vieläkin yksi pieni "ominaisuus", eli kun lähdin ohittamaan yksi auto.kaasu pohjaan, ja heti ku olin pääsy auton ohi niin päästin kaasun vähän ja silloin alkoi kiihdyttämään kovemmin.
en tiedä jos toi liittyy tohon nykimiseen mutta luulisin.
huomenna pääsen vikakoodit lukemaan.
1.4 16v koneissa on ominaista tuo kalkatus, johtuu liian matalista männistä. Jotkin koneet kalisevat enemmän kuin toiset, ja moottorin lämmettyä kalina saattaa vaimentua. Mäntien helmassa on teflon tms. pinnoite, ja jos se kuluu pois, on männän helmaosa "väljä" sylinteriin, ja mäntä pääsee yläkuolokohdassa klappaamaan. Korkeampi / pidempi mäntä ei sitä tekisi, ainakaan niin voimakkaasti. (vrt 1.6 16v)
Tuolle kalkatukselle ei oikeastaan ole muuta parannuskeinoa kuin mäntien tai koko alakerran uusinta, millään öljynvaihdoilla tms. "vippaskonsteilla" ei saa ainakaan pitkäkestoisia tuloksia aikaan.
Tuolle kalkatukselle ei oikeastaan ole muuta parannuskeinoa kuin mäntien tai koko alakerran uusinta, millään öljynvaihdoilla tms. "vippaskonsteilla" ei saa ainakaan pitkäkestoisia tuloksia aikaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa