Öljynlämpömittari 1,8t passatiin.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

Öljynlämpömittari 1,8t passatiin.

ViestiKirjoittaja jape-- » 20.5.2009 16:57

Elikkäs passattiin olis tarkoitus laittaa öljynlämpömittari, nyt vaan mietityttää että mihin saan laitettua anturin. Löytyykö mistään valmista paikkaa mihin anturin sais vai pitääkö tehä öljypohjaan jotain omaa reikää anturille ?

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 21.5.2009 22:03

kukaan osaa auttaa ?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.5.2009 22:31

Hanki vakio öljypropun korvaava proppu missä on paikka anturille, sitten voit saada edes jotenkin luotettavaa tietoa öljynlämmöstä, suodattimen jalassa on myös paikka, mutta siinä anturi altistuu liialle lämmölle hitaassa ajossa ja nopeassa ajossa se jäähtyy liikaa.

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 21.5.2009 22:34

kiitoksia. täytyypäs sitten alkaa ettimään sopivan kokosta anturia propun tilalle.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.5.2009 22:43

Kyseessä siis kuvan kaltainen pultti minkä keskellä paikka anturille. Saa olla sitten tarkkana kun etsii itselleen sopivalla kierteellä olevaa.

Kuva

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 21.5.2009 22:54

Noniin, kiitos ! Tuo auttoi kummasti. Ei taida ihan joka autovaraosaliikkeestä löytyä tuollaisia..?

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.5.2009 22:59

Tuskin, ulkokierre pitää olla öljypohjaan sopiva ja sisäkierre sitten anturille sopiva. Ankaraa googletusta niin löytyy englannista tai saksasta paikkoja kun noita vagineisiin myy.

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 21.5.2009 23:06

Jees. nooh nyt vaan ettimään. Tuttu kyllä saisi todennäköisesti tehtyä tuollaisen, mutta täytyy nyt miettiä, mitä asian kanssa tekee. Kiitos avusta.

Jarru
-
Viestit: 20
Liittynyt: 28.6.2006 19:05

ViestiKirjoittaja Jarru » 22.5.2009 8:47

Kysyppä hydrauliikka alan liikkeestä tuollaista nippaa. Luulisi löytyvän. Ota öljyproppu mukaan, jos et muuten saa selvile mikä kierre siinä on.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.5.2009 10:22

Miksei sitä anturin kierrettä voi tehdä suoraan siihen alkuperäiseen öljyproppuun?

Suodatinjalkaan sen itse kyllä laittaisin, jos siellä on vielä paikkakin..

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 22.5.2009 11:00

Voishan se tehdäkkin ja tulisi paljon halvemmaksi, itsekkin mietin tuota vaihtoehtoa. Kyllähän sen siihen suodatinjalkaankin voisi laittaaa, mutta jos Jonden mukaan kovaa ajettaessa se viilenee liikaa ja taas hitaasti ajettaessa lämpenee liikaa niin se vielä tässä mietityttää, olishan se mukava saada suhkoht tarkat lukemat mittariin. :)

Joo, täytyypäs kävästä ensin jossain hydrauliikka - liikkeessä ja sitten jos sieltä ei onnaa, niin proppuun reikä :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.5.2009 11:09

Varmin tapa olisi toki edetä siten että ostat toisen öljypropun. Johon teet reiän ja kierteet, ettei auto jää sen takia seisomaan.
Muutama on tullut tehtyä ja hyvin pelaa.

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 22.5.2009 11:18

Jees. eihän tuo iso homma ole reikää ja kierteitä tehdä. Kyllähän sen toisen propunkin voisi ostaa varalle. Seisomaan se saa jäädä vielä puoleksvuodeks talliin koska tammikuussa saan vasta kortin. Onneks on aikaa laitella pasuuna hyvään kuntoon.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.5.2009 11:27

Millanen mittari,millanen anturi, mistä se sitä lämpöä katsoo?
Eli tuskinpa ajoviima vaikuttaa vittuakaan oikeasti siihen öljynlämpöön?
Taitaa vähän vetää öljypohjan/propun nurkillakin vai mitä?

jape--
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.5.2009 16:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja jape-- » 22.5.2009 11:44

Mittari on Autogaugen valkoista mallia ja anturia katsoin nopeasti eilen, niin se oli 8mm-10mm kierteellä oleva pultti.
Niin, kyllähän se viima osuu molempiin paikkoihin että periaatteessa taitaa olla aivan sama kunpaan sen anturin nyt väsää.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 22.5.2009 11:56

Se anturi on sitten 1/8" NPT -kierteellä, ei 10x1mm (taitaa olla Passatissa alkuperäinen kierre) miltä se saattaa näyttää ja tuntuakkin.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.5.2009 17:13

Opinions. Mulla on leonissa anturi siinä suodattimen jalan päällä, jos ajan kaupungissa ilman että tulee kunnolla ajoviimaa, niin kone lämmittää sen jalan ja anturin aika äkkiä niin että näyttää 130c ja sitten taas motarilla paikat jäähtyy niin hyvin että ei yli 70c miittari näytä, baanalla ei saanut kovassa vauhdissa yli 50c lukemaa, että kyllä se sijainti ja ajoviiman tuoma jäähdytys vaikuttaa. Jos et usko niin olet tervetullut tänne ajamaan ja tutkimaan anturia ja mittaria. molemmat on vaihdettu pariin kertaan kun ei noi lukemat ollut järkeviä, mutta noin se vaan menee.

Yleisimmät kaupasta saatavat mittarit tulee anturilla jossa on npt(f) kierteet, eli sovite tarvitaan.

Ja öljypohjasta mittaamalla saadaan jotenkin varmaan lukemaa, siellä on pakosarja ja pakoputki sen verran etäällä että niiden ei pitäisi vaikuttaa samalla tavalla kun koneen edessä olevat vesiletkut ja lohkosta hehkuva lämpö.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2009 17:53

Ettei se ajoviima jäähdyttäisi koko moottoria ja paikallaan lämmöt nousee luontaisesti?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.5.2009 18:57

eikö kakkiksen gtistäkin löydy öljysuodattimesta paikka öljynlämpötilalle? :O näin muistelen ainaskin. korjatkaa jos olen vääräss. totta nahkapöksy olisi laittanu eri paikkaan jos ei näyttäis lähellekkään oikeaa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2009 19:12

Siellähän se... Ja anturihan mittaa kärjestä eikä rungosta.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 22.5.2009 19:21

Kuinka monella teistä edes on joku jälkiasennettu mittari autossa kiinni ja anturi on suodattimen jalassa? Vaikuttaa taas että muut puhuu mutulla asiaa testaamatta.

Suodattimen jalan alla on alkuperäinen nestejäähdytin, joka myös lämmittää tai jäähdyttää sitä jalkaa alapuolelta käsin, eli siellä on monta tekijää kun tekee siitä paikasta huonon mittaukselle,

Ja paikkanakin usein niin helvetin ahdas, että kertaluokkaa helpompaa sijoittaa se anturi sinne missä on tila

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.5.2009 19:40

kuinka moni jälkiasennus mittari edes oikeasti näyttää tarkkoja lukemia? :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.5.2009 22:28

Suodattimen jalan alla on alkuperäinen nestejäähdytin, joka myös lämmittää tai jäähdyttää sitä jalkaa alapuolelta käsin, eli siellä on monta tekijää kun tekee siitä paikasta huonon mittaukselle,
Miten tuo kierto mahtaa olla että ottaako moottori öljykanaviin siitä samoilta nurkilta kuin missä anturi on?

Jos, niin sehän olisi loogista mitata koneen saaman öljyn lämpöä oli siinä sitten mitä järjestelmiä tahansa.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 23.5.2009 1:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 23.5.2009 1:28

Kuinka monella teistä edes on joku jälkiasennettu mittari autossa kiinni ja anturi on suodattimen jalassa?


En mä muista tiedä, mutta itellä tällä hetkellä kolme öljynlämpöä ja varmuudeksi myös kolme vedelle.
suodatinjalka, öljypohja ja suodattimella ennen kennolähtöä (siirretty puskurin taakse/ HKS)
Käyttöön jää tuo suodattimella oleva.

Ymmärrän kyllä mitä Jonde tarkoitat. Täysin mahdollista, eikä sillä koeajokin vois kiinnostaa:)

Silti, taitaa olla eka kerta kun olen Jormalaisen kanssa samaa mieltä edes jostain:)

Loppuviimein, mitä väliä sillä on mitä se näyttää?
Oleellisin info taitaa olla ne muutokset normaaliin, eli siihen mitä on näyttänyt vrt lämpeneminen yli "vakion" tms..
Viimeksi muokannut Opinions, 23.5.2009 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.5.2009 2:31

Ja luulisi jos anturi on nesteessä, niin nesteen virtausnopeus on sitä luokkaa ettei siihen 10-30cm hetkellinen (suodattimen jalka) lämpökuorma vaikuta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.5.2009 2:52

Ite suunnittelin laittavani turbon letkuun noin 15 sentin päähän ahtimesta öljynlämpö- ja paineanturin kun kiinnostaa tietää se ahtimeen menevän öljyn lämpö ja paine.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2009 3:19

Eikö se olisi hyödyllisempää tietää öljyn lämpötila ahtimesta poistuessa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.5.2009 3:25

Ahtimen öljynlämpö on piikki, kuten on laakereilla yms.... Kokonaislämpö on se tärkeämpi, eli missä vaiheessa öljynlämpö rupeaa menemään yli rajojensa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa