Auto toimii "normaalisti" eli vetää tasakaasulla/täyskaasulla jne normisti.Bensiinin kulutus normaali. Lähtee käyntiin kuumana ja kylmänä ok. Sähkövermeet vaihdettu eli siis tulpista sytkän esivahvistimeen asti. Kylmänä ääntä ei kuulu.
Ääni alkaa kuulumaan kun auto on saavuttanut normi käyntilämpötilan sellainen saman tyyppiinen kuin löisi sähköpuoli lävitse mutta näin ei kuitenkaan ole. Jaksottainen niks naks noks hyvin nopeassa syklissä eli about 3 naksahdus ääntä about sekunin-kahden sisään.
Ääni tulee siis kuumalla koneella kun moottori on käynyt jo jonkin aikaa paikallaan..Ääni häviää heti kun antaa kierroksia noin 100 rpm:ää lisää tyhjäkäynniltä ylöspäin.
Pistin myös merkille sen että kun auto on täysin kylmä ja lähtee liikkeelle ja ajaa nyt vaikka 100km/h noin 10 km jolloin ajoviima jäähdyttää moottoria kohtuu tehokkaasti ja pysähtyy niin ääni ei heti ala kuulumaan vaan suunnilleen siinäkohtaa kun on auton jättänyt tyhjäkäynnille ja antanut lämmetä niin kuumaksi että heittää flektin päällle niin alkaa kuulumaan tuo niks naks noks nopea syklinen naksutus. Äänen voimakkuus on kohtuu kova että kun taustameteliä ei ole juurikaan niin äänen voi erottaa usemman metrin päähän koneen normi käyntiäänen alta.
Olen paikallistanut äänilähteen koneen oikealle puolelle (auton edestä katsottuna)about sähköisen vesipumpun/puolien/kaasuläppäkotelo/ huitteisiin... Vesipumppu sitä ääntä ei pidä sillä olen nykässyt senkin irti silloin töpselistä kun ääni kuuluu mutta ei vaikutusta.
Nyt kysynkin että mikä muu se voisi olla? Nakutuksenesto anturi/ joku mikä sähköinen venttiili/anturi sattaa olla myös että ääni tulee pidemmältä sieltä imusarjan takaaa tms ...Onko ehdotuksia että mitä käydä lävitse,,,,? Kiitos
vr 5 110 kw (vm 1998) outo sivuääni...
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
itse itselleni...vastaten
Ei ole evap ei koska (jälleen kun katsotaan auton keulasta peräänpäin..eli silloin jääpi nui evap yms naksuttimet vasemmalle puolelle ja tämä tikittävä niks naks noks ääni kuuluu oikealta puolelta) Itse jäin myös miettimään että olisiko mahdollista että venakoneisto vain nalkuttaisi eli nakutuksen estoanturi ei pysyisi kyydissä kun mosa on tarpeeksi kuuma...? Eli aiheuttaisi nakuttamisen?
Kuten todettua tuo nikusun naksun ääni kuuluu vain silloin kun auto on paikallaan ja lämmöt on noussut tappiin eli normi lämpöihin ja jättää auton tyhjäkäynnille niin kauaksi kun flekti hörähtää käyntiin niin koht alkaa se niksun naksun ääni.
Ja kun ajan autolla taasen muutaman kilometrin reipasta kyytiä siten että lämmöt laskee pannussa ja pistän auton parkkiin niin joutuu taasen odotteleen tietyn aikaa että lämmöt nousee ja niksun naksun alkaa kuulumaan.
Nyt kysynkin että misä mahtaa sijaita nui nakutuksen esto tunnistimet ja saako esim vacom:lla testattua nuiden tunnistimien eheyden?
Kuten todettua tuo nikusun naksun ääni kuuluu vain silloin kun auto on paikallaan ja lämmöt on noussut tappiin eli normi lämpöihin ja jättää auton tyhjäkäynnille niin kauaksi kun flekti hörähtää käyntiin niin koht alkaa se niksun naksun ääni.
Ja kun ajan autolla taasen muutaman kilometrin reipasta kyytiä siten että lämmöt laskee pannussa ja pistän auton parkkiin niin joutuu taasen odotteleen tietyn aikaa että lämmöt nousee ja niksun naksun alkaa kuulumaan.
Nyt kysynkin että misä mahtaa sijaita nui nakutuksen esto tunnistimet ja saako esim vacom:lla testattua nuiden tunnistimien eheyden?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa