Kylmänä hörähtää kuin palmun alta ilman kaasua. Lämpimänä pitää hetki sahata ja/tai antaa kaasua, mutta lähtee silti hieman vaivalloisesti käymään. Tyhjäkäynti meinaa olla matalahko tällöin kunnes tasoittuu. Ei vähäpäästöinen kone eli ei ole lambdaa.
Tutkittua/vaihdettu:
- tulpat+johdot, vir.kansi ja pyörijä
- ecu lämpöanturi
- alipaineletkut
- polttoaine suodatin vaihdettu
- nokan ajoitus katsottu ja sytkäkin säädetty ammattilaisten toimesta.
Koneella ajettu luoja ties mitä (mittarissa 260tkm, -89). Kansi katsottu läpi, ohjurit laitettu, puristukset kunnossa koneessa.
Pysähdyksiin tullessa tyhjäkäynti käy usein melko alhaalla ennen kuin zysteemi herää, mutta ei sammuile ja käynti 'yleesä' tasainen ja ok. Vetoja oman tuntuman mukaan normaalisti eikä muuten käynnissä/vedossa ongelmia, nykimisiä tms.
Ajoittain esiintyy myös tyhjäkäynnin heittelyä (tyhjäkäyntimoottori valmis?), mutta ovat nämä yhteydessä? Heittelyä tapahtuu yleensä lämpimänä, jolloin muutaman 1-2 min käynnistymisen jälkeen heittelee 500-1300.
Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin jos starttaus tapahtuu ehkä alle 5-10min sisällä. Mutta seisottuaan pidempään pitää sahata ja antaa kaasua. Bensanpaineet ei pysy? Ei haise bensa eli ei vuotoja? Mites se kierrättää takaisin koneelta tankkiin bensan? Ylimääräisen vai miten se toimii?
Ilmamäärä mittariiin en ole koskenut. Voiko sen puhdistaa tms. ilman, että sekoittaa vekotinta?
Ehdotuksia otetaan vastaan mitä pitäisi tutkia seuraavaksi.
E: otsikko vähän selvennetty.
1.8 112hv digifant:ongelmia käynnistymisessä ja käynnissä
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 112hv digifant:ongelmia käynnistymisessä ja käynnissä
Viimeksi muokannut zero, 7.5.2009 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhemmissa audeissa (motronic) tuo ns puolilämpösenä(eli seisonut ~puolituntia) sahaaminen ja vaivalloisesti käynnistyminen on varsin tuttua. Ilmeisesti syynä saattais olla pumpun yhteydessä oleva takaiskun vuotaminen. Omassani ainakin se venttiili oli rikki ja oikeestaan kaikki muu koneesta/sen ympäriltä oli vaihdettu ja silti sai sahata.
Tyhjäkäynnin hakuilu johtunee likaisesta/melkein rikkonaisesta tyhmäkäynin säätimestä. Jos on lisäilmaventtiili-tyyppinen ratkaisu niin sen voipi pestä. Eihän ole imuvuotoja?
Kuumalankamittarin voi myös puhistella esim. puhdistussprayllä.
Tyhjäkäynnin hakuilu johtunee likaisesta/melkein rikkonaisesta tyhmäkäynin säätimestä. Jos on lisäilmaventtiili-tyyppinen ratkaisu niin sen voipi pestä. Eihän ole imuvuotoja?
Kuumalankamittarin voi myös puhistella esim. puhdistussprayllä.
Ok, tuo tyhjäkäyntisäätimen/moottorin puhdistus on seuraavana listalla. Se on tuo lisäilmaa päästävä malli. PItänee perehtyä tuohon takaiskuventtiiliin, se on käynyt mielessä kyllä oireita ihmetellessä. Mutta talvella lähti pitkänkin seisonnan jälkeen nätisti, joten tuo vähän hämää.
Tuossahan on erikseen polttoaineen paluuletku, mutta onko erikseen tulopuolella pumpulla takaisku? Luulisi olevan..kai..hä..
Tuossahan on erikseen polttoaineen paluuletku, mutta onko erikseen tulopuolella pumpulla takaisku? Luulisi olevan..kai..hä..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ootko saanu selville missä vika?
omani gti 8v PB kone+digifantti alkoi tehdä sellaista että lämmettyään saattoi yht äkkisesti sammua -> odotusta ja lähti taas käyntiin (jäähtyi/nollaantui?)
tätä sitten teki siten että ajomatka lyheni kokoajan kunnes ei enää lähde käyntiin ollenkaan.
missä vika? ecu? hall? lämpenee liiaksi/lämpöanturi paskana?
tyhjäkäyntiventtiili on ainakin kaput, samoin nakutustunnistimen johdon häiriöpunos kuoriutunu puolelta matkalta...
mutta aiheuttaako se tuota että ei lähde käyntiin ollenkaan?
Kokeiltiin että otettiin tyhjäkäyntiventtiilin johto irti, tyhjäkäyntinopeus tippui, mutta säätöruuvista tyhjäkäyntiä isommalle. Sama homma, sippasi jonnin matkan jälkeen.
joku hakannu tota tyhjäkäyntisäädintä oikeen urakalla, lommoilla molemmin puolin.
puola on uusi samoin puolanjohto.
bentsaa tulee suihkulla letkusta n. 2-3s/2 desiä kerrallaan kun kääntää virta-avaimesta, eli bensan saanti ei olisi ongelma?
Oisko kellään kiinnostusta kokeilla esimerkiksi tota ecua jotta toimiiko toimivassa?
vaivanpalkan maksaisin, turhaan sitä uutta ecua ostamaan jos nykyinen olisi kunnossa.
ebaystä niitä kyllä suht helpolla&halvalla saa.
Ostolistalla on kuitenkin jo nakutustunnistinanturi, tyhjäkäyntisäädin, tulpanjohdot ym.
omani gti 8v PB kone+digifantti alkoi tehdä sellaista että lämmettyään saattoi yht äkkisesti sammua -> odotusta ja lähti taas käyntiin (jäähtyi/nollaantui?)
tätä sitten teki siten että ajomatka lyheni kokoajan kunnes ei enää lähde käyntiin ollenkaan.
missä vika? ecu? hall? lämpenee liiaksi/lämpöanturi paskana?
tyhjäkäyntiventtiili on ainakin kaput, samoin nakutustunnistimen johdon häiriöpunos kuoriutunu puolelta matkalta...
mutta aiheuttaako se tuota että ei lähde käyntiin ollenkaan?
Kokeiltiin että otettiin tyhjäkäyntiventtiilin johto irti, tyhjäkäyntinopeus tippui, mutta säätöruuvista tyhjäkäyntiä isommalle. Sama homma, sippasi jonnin matkan jälkeen.
joku hakannu tota tyhjäkäyntisäädintä oikeen urakalla, lommoilla molemmin puolin.
puola on uusi samoin puolanjohto.
bentsaa tulee suihkulla letkusta n. 2-3s/2 desiä kerrallaan kun kääntää virta-avaimesta, eli bensan saanti ei olisi ongelma?
Oisko kellään kiinnostusta kokeilla esimerkiksi tota ecua jotta toimiiko toimivassa?
vaivanpalkan maksaisin, turhaan sitä uutta ecua ostamaan jos nykyinen olisi kunnossa.
ebaystä niitä kyllä suht helpolla&halvalla saa.
Ostolistalla on kuitenkin jo nakutustunnistinanturi, tyhjäkäyntisäädin, tulpanjohdot ym.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa