2.0 FSI ja ihme "rääkäisy" kylmäkäynnistyksessä
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 FSI ja ihme "rääkäisy" kylmäkäynnistyksessä
On tuo oma Sokota tehnyt aina silloin tällöin sen, että kun kylmänä käynnistää koneen niin käynnistyksen yhteydessä kuuluu sellainen ihme rääkäisy. Ääntä on hieman hankala kuvata, tuo rääkäisy ehkä kuvaa sitä kaikkein parhaiten. Ääni kestää aivan hetken, tyylin sekunnin, mutta on aika pirun kova. Sisään sen kuulee erittäin selvästi ja ulkona ollessa se vasta kiinnittääkin huomiota.
Auto on ollut mulla reilun vuoden ja ääni kuului jokusen kerran jo viime talvena. Nyt tänä talvena sitä on kuulunut melko usein ja nyt lähipäivinä lähes joka aamu. Takuuhan meni sopivasti umpeen helmikuussa. Kaippa tosta voisi lähteä vielä taistelemaan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä muilta, että mikä tuon voisi mahdollisesti aiheuttaa.
Auto on aina roikassa ja silti tuo ääni kuuluu. Eli ei ole oikeastaan merkitystä onko ollut tolpassa vai ei. Ai niin, auto on aina yön parkissa hieman kaltevalla pinnalla eli keula on jonkun verran ylempänä kuin perä. Jos sillä nyt on jotain vaikutusta tuohon... Öljyn määrää olen katsellut ja sitäkin pitäisi koneessa olla. Ei nyt ihan ylärajalla ole, mutta ei kyllä alarajallakaan.
Mutta onkos jolla kulla ollut samaa oiretta tai onko tietoa mikä ihme tuon voisi aiheuttaa?
Auto on ollut mulla reilun vuoden ja ääni kuului jokusen kerran jo viime talvena. Nyt tänä talvena sitä on kuulunut melko usein ja nyt lähipäivinä lähes joka aamu. Takuuhan meni sopivasti umpeen helmikuussa. Kaippa tosta voisi lähteä vielä taistelemaan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä muilta, että mikä tuon voisi mahdollisesti aiheuttaa.
Auto on aina roikassa ja silti tuo ääni kuuluu. Eli ei ole oikeastaan merkitystä onko ollut tolpassa vai ei. Ai niin, auto on aina yön parkissa hieman kaltevalla pinnalla eli keula on jonkun verran ylempänä kuin perä. Jos sillä nyt on jotain vaikutusta tuohon... Öljyn määrää olen katsellut ja sitäkin pitäisi koneessa olla. Ei nyt ihan ylärajalla ole, mutta ei kyllä alarajallakaan.
Mutta onkos jolla kulla ollut samaa oiretta tai onko tietoa mikä ihme tuon voisi aiheuttaa?
-
- -
Mulla oli diiselissä sama vaiva, parkui vuosien ajan. Hiilisillan vaihdon yhteydessä tietysti puhistelin sisuksia ja rasvasin liikkuvat osat. Ei ole sen jälkeen rääkäsyä kuulunut, tosin vain puoli vuotta tuosta on vasta aikaa.
Muistelisin että joskus kauan sitten oli viestiketju aiheesta ja tuolloin viitattiin startin akselin päässä olevan holkin kuivuuteen tai vaihtoon, kuin myös tuossa ylempänä DonMC mainitsi.
Muistelisin että joskus kauan sitten oli viestiketju aiheesta ja tuolloin viitattiin startin akselin päässä olevan holkin kuivuuteen tai vaihtoon, kuin myös tuossa ylempänä DonMC mainitsi.
Kiitoksia kaikille kommenteista! Vaikuttaisi siltä, että ei tartte olla huolissaan ton kanssa. Ei oikein anna luonto periksi alkaa ottamaan kaks vuotta vanhasta 47 tonnia ajetusta autosta nyt jo starttia auki... Olisi se nyt voinut hieman pidempäänkin olla vinkumatta.
Eipä tuo vika nyt menoa haittaa, joten annan toistaiseksi olla. Jos ensi talven kynnyksellä jaksaisi tuohon sitten keskittyä uudelleen.
Mutta tattista taas kaikille!
Eipä tuo vika nyt menoa haittaa, joten annan toistaiseksi olla. Jos ensi talven kynnyksellä jaksaisi tuohon sitten keskittyä uudelleen.
Mutta tattista taas kaikille!
Takuu meni helmikuussa sopivasti umpeen. Olen vaan jotenkin niin lopen kyllästynyt kaikenlaiseen vääntämiseen ja taisteluun, että en taida jaksaa lähteä tuosta enää tappelemaan. Varsinkin, kun tuo vika on varsin vähäpätöinen. Jos startti oikeasti ei enää pyörisi niin olisin samantien lampsinut Helkama-Autoon ja vaatinut uutta starttia. Mutta nyt taidan antaa asian olla. Ei jaksa tapella...
Mulla oli joskus Passat 96 1Z koneella ja siitä kuului kans aina se rääkäisy. Joltain kysyin silloin mistä se kuuluu niin mulle selitettiin että siinä vaiheessa kun se startin syöksypyörä palaa takaisin kun auto on käynnistynyt niin siinä on joku bendix pyörä tai joku sellainen, joka hieman jumittaa ja siitä kuuluu se rääkäsy.
Tosin on jo aika monta vuotta aikaa siitä että saatan muistella väärinkin tai sekoittaa johonkin toiseen vikaan, mutta sanottiin että ei se ole vaarallista ja putsaamalla se loppuu.
Tosin on jo aika monta vuotta aikaa siitä että saatan muistella väärinkin tai sekoittaa johonkin toiseen vikaan, mutta sanottiin että ei se ole vaarallista ja putsaamalla se loppuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”