Mikä on K-Jetissä "vacuum time switch"?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Mikä on K-Jetissä "vacuum time switch"?

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2009 22:58

Tuli tollanen ihmetys vastaan kytkentäkaaviota plärätessä.

Mikä ihme on "vacuum time switch" ja mitä se tekee?

Se saa jännitteen startatessa samalla kun kylmäkäynnistyssuutinkin. Toisen johdon päässä on kaasuläpän kytkin joka näemmä maadottaa sen.

Kuva kytkentäkaaviosta. Osa F93. Kylmäkäynnistyssuutin on N17 ja kuvan "hyppykohtaan" 27 tulee kaasuläpän kytkin. En tiedä onko täyskaasun vai tyhjäkäynnin liitin... A on akku, B startti ja C laturi.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.2.2009 13:40

Voisko liittyä tuohon polttoaineensyötön katkaisuun moottorijarrutuksessa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2009 18:45

No kun sähkö tulee starttiasennossa...

Ei toi olis joku sellanen kaasuläppää ohittava venttiili? Eli vastaisi kaasunpainallusta kylmäkäynnistyksessä?

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 25.2.2009 12:05

Jossakin k-jetillisessä oli virranjakajan alipaineletkussa joku sähkötoiminen venttiilintapainen. Toimintaa en jaksanut selvittää ikinä.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 25.2.2009 14:16

Se tekee kiihdytysrikastuksen, muistaakseni vain kun kone on kylmä.
Se letku taitaa tulla alipainetermostaatin läpi siihen kellolle, termari oli ainaki RT-ssä siellä kannen takana.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.2.2009 14:30

Mahtaako siihen liittyä tällainen termostaatti, joka audissa on nimenomaan siellä moottorin takana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.2.2009 19:35

Jossakin k-jetillisessä oli virranjakajan alipaineletkussa joku sähkötoiminen...
Tässä mallissa ei ole virranjakajassa alipainesäätöä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.2.2009 2:00

Voisiko olla?
Lämpöaikakytkin ohjaa moottorin lämpötilasta ja käynnistysajasta riippuen kylmäkäynnistysventtiiliä, joka suihkuttaa lisäpolttonestemäärän imusarjaan kylmää moottoria käynnistettäessä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 26.2.2009 10:15

Lämpöaikakytkin taitaa olla toi F26.

eeosva
-
Viestit: 112
Liittynyt: 10.8.2006 17:18

ViestiKirjoittaja eeosva » 26.2.2009 22:17

Onkos siinä lambda? Jos on niin se voisi olla tahdistusventtiili.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 10:20

Ei oo happitunnistintakaan...

Suurin ihmetys on se että mikä tommoinen pieni oheislaite voi tarvita sähköä startissa silloin kun kaasu on toisessa ääriasennossa (en vielä tiedä kummassa ääriasennossa).

Ainut mikä tulee mieleen on "keinokaasu" jos kuljettaja ei paina kaasupoljinta ja moottori sitä kaipaisi.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 27.2.2009 18:43

Usko pois vaan että se on kiihdytysrikastussysteemi.

Niin kauan kun koneen lämpö on alle 35 asteen kylmäkäynnistysventtiili ruiskauttaa tuon 0.4 sek mittaisen suihkun kaasua painettaessa. Katoppa niin siellä kaasuläppäkytkimellä on vaihtokärki, ja sähkö tulee juuri tähän F93-n haaraan kun ei olla tyhjäkäynnillä. Venttiili saa maata tuon lämpöaikakytkimen kautta.

Tämän toiminnan nimittäin RT-koneesta joskus testasin.

Selostus joka löytyi netistä:
28. delta pressure switch

Function
The delta pressure switch gives the control unit a signal during acceleration.
Specifications
supply voltage: 12 V
switch is normally open
switch closes 0.4 seconds during acceleration

Lähde:http://www.audiemotion.org/forum/viewtopic.php?f=27&t=808

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 20:18

Tuo kyllä olisi hyvin uskottava selitys. Sattuneeko sitten sähkönsyöttö tulla vaan saman liittimen kautta mikä startille tulee...

Josko huomenna jaksaisi pistää pään konehuoneeseen ja tutkia paremmin asiaa. Hommaa hidastaa se että solenoidi on viallinen (ks. motonetin starttiaihe) ja kyseiseen liittimeen ei tule sähköä :)

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 27.2.2009 20:32

Kyllä siinä on vaan suunnittelija minimoinu tarvittavien piuhojen määrää.

Eli käynnistettäessä sillä F93-lla ei ole merkitystä, ja taas kiihdytysrikastuksessa sillä starttihässäkällä ei ole mitään tekoa, sähkö vaan 'koukkaa' siitä eteenpäin..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 21:22

Minkäköhän näköinen purkki tuo sitten voisi olla?

Luulen että olen tavannut sen mokkulan joka saa aikaan polttoaineensyötön katkaisun moottorijarrutuksessa. Sellainen virranjakajan alipainesäätimen tapainen kuukuna ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välissä.

Tämä tosin on varmistamaton tieto vaikka sitä (oletettua) on irroteltu nelisen kertaa ja kasauksessa unohdettu kaksi kertaa irralleen ja raavittu päätä että miksi vaan hörähtää käynnistyksessä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa