Polo 86c vertailumallit ja vähäpäästöisyys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Arei
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2009 18:09

Polo 86c vertailumallit ja vähäpäästöisyys

ViestiKirjoittaja Arei » 16.2.2009 18:45

Terve!

Nyt kun on tullut elämäni ensimmäinen kansanauto hommattua ja alkaa tuo 40kW jo kahden viikon ajon jälkeen tuntumaan melko riittämättömältä niin ajattelin heittää ilmoille muutaman kysymyksen viitataten auton tulevaisuuteen.

Kyseessä on vm.90 Polo Cupee, ja moottorina 1.3i(NZ?) eli tuo 40kW malli. Auto on valitettavasti jo tehtaalta saanut vaivoikseen katalyyttisen konverterin.

Tiedän että tuota pre-facelift Poloa tehtiin pieni sarja (500kpl?) tuolla G40-tekniikalla.
Eli voiko tuota limited edition G40-mallia käyttää vertailumallina jos vaihdan tuohon vastaavan tekniikan, eli saanko sen leimattua ilman VTT:n ylihintaista pakokaasumittausta? Oliko tuo G40-malli myös vähäpäästöinen?

Vai onko koneen pakollinen tekohengittäminen tehty taloudellisesti kannattamattomaksi tuolla stanan ekopöntöllä?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.2.2009 20:30

Vai onko koneen pakollinen tekohengittäminen tehty taloudellisesti kannattamattomaksi tuolla stanan ekopöntöllä?

On. Vaihda tekniikka tai auto. Tai käy VTT:llä.

Arei
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2009 18:09

ViestiKirjoittaja Arei » 16.2.2009 22:33

Eli vaihtamalla tuon G40 tekniikan saan sinne sen ahtimen ilman sitä VTT:n reissua?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 17.2.2009 9:58

Ethän periaatteessa/käytännössä saa muuttaa mitään vähäpäästöisestä koneesta, vain heittää G40 tekniikan. Ja vähäpäästöinen tekniikk apitää eli vastaava kuin nykyinen kone päästöluokitukseltaan. Ahdinta et taida saada tuonne laittaa millään ilman VTT:tä. Nämä tiedot ovat jääneet päähän kun on noita lukuisia keskusteluita tullut seurattua, käytä hakua niin saat lisätietoa.

Mut saathan sitä muuttamalla tehot jopa tuonne jopa 200hv pintaan niin, että pystyt (ehkä) selviytymään pintapuolisesta tarkistuksesta kuten katsastus. Sisuskalut uusiksi, G60 ahdin, suutinta, imusarjaa, ymsyms. niin tehoa saa kyllä. Turbo näyttää jo ehkä liian erilaiselta kuin G siellä pellin alla.

Arei
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2009 18:09

ViestiKirjoittaja Arei » 17.2.2009 12:10

Joo, se oli kyllä tiedossa että tuon olemassa olevan koneen ahtaminen on käytännössä mahdotonta/järjetöntä, mutta juuri sitä hain takaa että voinko tehdä tuosta G40-mallin. Yritin haulla hakea mutta en löytänyt muutakuin tekniikanvaihtovinkkejä ei-vähäpäästöisiin malleihin.

eli summasummarum, jos se G40-tekniikka on vähäpäästöinen, voin vaihtaa autooni sen ja tehdä sen muuten vastaamaan G40-mallia. Ja saan siihen leiman, ilman VTT:tä?

Toistan nyt hieman itseäni, pahoittelut =P

Onko kenelläkään tuosta pre-facelift polosta sitä eroavaisuuslappua, että tietäisin mitä tuohon joutuu vaihtaan jos sen tekniikan sinne laittaa. Jos ei ole, niin onko Laakkonen VW:n maahantuoja, voinko sieltä kysellä ko.tinkettiä?

PolskiG40
-
Viestit: 78
Liittynyt: 23.7.2003 22:28

ViestiKirjoittaja PolskiG40 » 23.2.2009 13:50

Kun omaa –82 poloa rakentelin aikoinaan niin sain tuollaisen eroavaisuuspaperin volkkariliikkeestä. Tällä sain omani katsastettua.
http://kuvablogi.com/nayta/1749899/
Noheva katsastusmies halusi myös todistuksen välijäähdyttimen olemassaolosta…, tuossa siitä paperi.
http://kuvablogi.com/nayta/1749900/

Omaani vaihdoin koko tekniikan ja mm. mittariston. Prosentteja tuli jopa 48%. Nykyään prosenttien määräytyminen muuttunut ja pitäisi oma muutoskatsastaa uusille prosenteille. Prosentit tippuu aika reilusti, 48% -> ~36%..

Minun G40 tekniikka on peräisin -93 autosta, paperissa maininta -88, koska aluksi yritin metsästää tuota II-polon tekniikkaa.
Muistelisin, että tuo 500kpl:n erä olisi ilman kattia.

Arei
-
Viestit: 9
Liittynyt: 12.2.2009 18:09

ViestiKirjoittaja Arei » 8.3.2009 19:46

Eli facelift malli on katillinen varmasti, ja pre-facelift mallista on olemassa tuo G40-malli. Täytynee selvittää asia vielä AKE:lta mutta omavaltaisen säädösten tulkintani mukaan voisin vaihtaa tuohon tämän uudemman G40-tekniikan. Edellyttäen kuitenkin että tuo vanha G40 on vertailumallina kelvollinen. Eli ideana on että tehot menee tuon vanhan mallin mukaan, ja jos voin osoittaa että tekniikka on alkujaan vähäpäästöinen, siitä
uudemmasta G40-mallista, mikä on käsittääkseni likimain saman tehoinen kuin tuo vanha(?) JA vähäpäästöinen...

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 18.3.2009 12:15

Facelift mallit (86C MK3) on katillisia. Niitä valmistettiin 91-94. Niissä ero alkuperäiseen 500 sarjaan on juuri se katti ja sen aiheuttama 2 hv vähennys tehossa (115 vs.113). Lisäksi eroa on vähän moottorinohjauksessa. Molemmat ovat G40 nimisiä, mutta ainakin joissain tietolähteissä tuo alkuperäinen olisi Polo GT G40.

Alkujaan oli suunnitteilla vastaava projekti minullakin, mutta osaamattomuuden/tilojen/yms johdosta jäi toistaisksi toteuttamatta. Minulla vaihto olisi ollut -92 sedani poloon G40 tekniikka. Päädyin kuitenkin hakemaan Saksasta Polo G40 Coupen vuosimallia -91. Se on ollut kyllä todella hauska peli, tosin moottorin kanssa olin vähän epäonninen kun sitä on jouduttu uusimaan kaikenlaista. Mm Ebaysta saa autoon hyvin osia vieläkin, tänä talvena on tilattuna esimerkiksi uusi pakosarja.

Teho/paino suhde tuossa on älytön, kun auto painaa alle 800 kiloa ja tehoa on lastu+ahtopyörävirityksellä jo helposti parikymmentä alkuperäistä enemmän. Lisäksi autot eivät ihan hirveitä maksa Saksassa ja minulla ainakin verotkin olivat varsin kohtuulliset, jotain 600 euron luokkaa muistaakseni (2005 toin omani). Vähän väliä tulee katseltua mobilesta näitä autoja, mutta vielä onneksi ei ole tullut hullunkohtausta, että olisi toisen hommannut...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.3.2009 13:05

hmm meneeköhän tuonne konehuoneeseen 1.8 motti 02a laatikon kanssa tuosta vaan...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.3.2009 13:21

Jos teet KAIKKI kannakkeet uusiksi. Eli rakentelet jonkunlaisen apurungon yms niin kyllä menee. Vetarit myös omavalmistetta yms.

Vaan tämänhän sinä jo tiesitkin...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.3.2009 13:51

ei ole poloista suoraan sanottua vitunkaanlaista tietoa :)
ja 1590cc on maksimi mottikoko laskettuna.
mietin notta kuinka noissa voimansiirto kestää(?) jos otetaan sitä voimaa oikeasti paljon.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.3.2009 18:57

Tuolla rojektipuolella on hyvä topiski tuosta 1.6:n istuttamisesta. Mutta kuvien linkit on harmi vaan jo vanhaks menny.

Ja en usko että tuo vakiovoimansiirto kovin kauaks pihasta kestää, mikäli sitä voemanpaskoo sielä oikeesti on.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 18.3.2009 21:15

pistetään nyt tässä mieleen tullut ajatus, eli oisko kolmoskoppa golffi 1.4 moottori nokalla järjetön idea?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 18.3.2009 21:17

ABD:köhän se kone on mikä menee suoraan, ekoja mk3 1.4:ia. Uudemmat on sitten erilaisia ja liian korkeita, siis 16V mallit. Siihen kun laittaa vielä 3F koneen yläkerran niin saa ihan mukavan koneen jossa alavääntöä ja nokalla saa tehot helposti n. 100hv.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.3.2009 0:18

Mitä sitä ilmaa antaa vapaasti virrata, kun senhän voi myös ahtaa sinne koneeseen väkisin. ;) Rupeaa muuten polokin jo 150hp jälkeen pysymään liikenteen mukana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa