Dumpin / by-passin sijoitus ahtoputkistossa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Dumpin / by-passin sijoitus ahtoputkistossa

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.1.2009 12:34

Kannattaako dumppi tai by-pass venttiili asentaa heti kompurakotelon jälkeen ahtoputkeen vai vasta väijäähdyttimen jälkeen juuri ennen kaasuläppää?

Näillä oli muistaakseni joku heinoinen toiminnallinen ero, mutta ei nyt muista että miten kumpikin käyttäytyi. Enkä nyt tarkoita dumpin ja by-passin toimintaperiaatteita :)

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 11.1.2009 13:13

Kompurakotelon jälkeen oli itsellä ainakin tt:ssä vakiona. Nopeampi reagointi tuolla varmaan saavutetaan? Jos olisi ideaaliputkisto, eikä virtaushäviöitä, niin silloin paine olisi tasan sama joka paikassa putkistossa, jolloin tuolla ei olisi mitään väliä. IC etenkin muodostaa virtausvastusta ja paine saapuu imusarjalle hieman myöhemmin->hitaampi toiminta. Näin tulkitsisin tuota maalaisjärjellä, mutta toimii varmasti missä tahansa kohdassa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa