Kolmosen tekniikkaa kakkiaiseen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

Kolmosen tekniikkaa kakkiaiseen

ViestiKirjoittaja Entris » 9.1.2009 20:58

Koitin haulla etsiä vastausta mutta ei löytynyt niin päätin perustaa oman ketjun.

Projektiautona siis -87 kakkis johon tulisi 1.6 EZ:n tilalle Ventosta peräisin oleva ABS-motti ja vaihteisto. Sellaista käytännön asiaa on mielessä, että sopiiko tuo moottori ja vaihteisto kannakkeiltaan yms. suoraan kakkoseen? Entäs vetarit? Ventossa on lisäksi tehostettu ohjaus jota kakkiksessa ei ole. Sopiiko Venton tehostettu tanko suoraan kakkoseen vai joudunko hankkimaan kakkosen tehostetun tangon jostain, jota pyöritän Venton PAS-pumpulla? Tehostettu ohjaus ei ole niin välttämätön koska sen saa helposti pois käytöstä (pumppu yksin omalla kiilahihnalla). Lisäksi tuli mieleen että koska kakkis ei ole vähäpäästöinen niin kattia ei varmaankaan tarvitse pakoputkeen laittaa? Kuinkas kolmosen mittaristo istuis kakkosen kojetauluun? Joutuuko vetää paljon sähköjä?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.1.2009 21:20

Itse itselleni vastaten:

Vetarit vanhasta laatikosta, kannakkeet vanhasta moottorista. Moottorin vähäpäästöisyys ei vaikuta korin papereihin eli katalysaattorin saa jättää pois.

Ohjaustehostimesta tai mittaristosta ei vielä käryä.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 10.1.2009 23:45

riippu missä kuussa -87 autosi on tehty, joutuuko laittamaan katin. On juuri rajatapaus. Nyrkkisääntönä projektiauton korin ikä määrää pakokaasumääräykset.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.1.2009 2:08

Rekisteriotteessa ei lue että vähäpäästöinen. Auto on ensirekisteröity ennen 7/87.

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 11.1.2009 13:46

mielenkiintoinen rajatapaus 1.7.1987 alkaen rekisteröidyn auton on pitänyt täyttää US83 päästönormi.

Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin mun käsityksen mukaan sun pitää laittaa sinne putkeen katti (mutta pelkät kuoret riittää). Näin siksi koska päästö mittaus on sama kuin ennen koneen vaihtoakin. Eli vain tyhjäkäynnillä mitataan että CO ja HC ei oo liika korkeat.

Viisaammat valaisee, jos olen väärässä...

OT: Oma projektini on kanssa rekisteröity 7/87 ja katin kuoret pitää olla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.1.2009 14:15

Piti oikein tarkastaa rekisteriotteesta ja auto on rekisteröity 18.6.1987, eli ei mennyt edes tiukalle. :D

ArSkA_84
-
Viestit: 198
Liittynyt: 2.12.2006 20:13

ViestiKirjoittaja ArSkA_84 » 11.1.2009 19:07

Ei muutaku onnittelut. Mulla on juuri saman verran liika uusi.

Tää on näitä sarjassamme todella fiksuja lakisäädöksiä...

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 11.1.2009 19:40

Vähä lainaan topicia...

Eli mulla olis yhtenä vaihtoehtona vaihtaa tohon mun passattiin 1.8T moottori keulille G60:n tilalle. Auto on rekisteröity toukokuussa 1990, eli kuukausi ennen kuin tarttee olla vähäpäästönen, säkäri! Eli pitäiskö mun änkee sinne putkeen katin kuoret moottorin vaihdon jälkeen, jolloin sen ei tarttis täyttää vähäpäästösen rajoja? Oonko ymmärtäny oikein?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.1.2009 19:45

Velipojalla on -89 kakkis missä 1,8 -92 ABS kone nokalla/papereissa, tosin RP:n ruiskulla toteutettuna ja ei siinä kattia ole putkessa, ei edes kuoria. Auto ollut alunperin diesel.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 11.1.2009 20:35

Kyllä sinne voi uudempaa konetta laittaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.1.2009 20:46

Tapsala: Vaikka autosi on rekisteröity ennen vähäpäästöisyyspakkoa, niin silti se voi olla vähäpäästöinen. Esim G60 Corradot on melkein poikkeuksetta vähäpäästöisiä, vaikka on rekisteröity ennen pakkoa. Nykyisin tuota ei edes lue uudella otteella, vaan pitää selvittää erikseen.

Mutta 1.8t kone täydellisenä pakettina yleensä menee läpi.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 11.1.2009 22:04

Toi mun passatti ei oo vähäpäästönen, oon aika varma siitä. Katsastuksessa HC -arvon maksimikin oli 600 ja eikös vähäpäästösessä se oo 100???


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa