Nyt kun on näitä kylmempiä kelejä ilmaantunut niin on tullut tämäkin asia ajankohtaiseksi... Näistä FSI koneiden lämpenemisestä on ollut juttua täällä ja muillakin foorumeilla ja niitä tullut kahlailtua läpi, mutta silti en ole oikein konkreettista tietoa vielä saanut aiheesta tarpeeksi.
Eli tuossa omassa Ocu2:ssa on 2.0 FSI -kone ja kyselisin muiden vastaavan koneen omaavien kommentteja, että kuinka hitaasti teidän pirssit oikein lämpenevät. Kun on ensimmäinen VAGgine itsellä alla niin ei ole aiempaa kokemusta aiheesta. Nyt kun on ollut täällä etelässä sellaista -10 astetta ja yli niin kone lämpenee niin hemmetin hitaasti normaaliin käyntilämpötilaan. Viikonloppuna lähdin kylmällä autolla ajelemaan ja vasta 30 kilsan ajon jälkeen mittari näytti 90 astetta. Tämä siis normi maantieajoa. Kaupunkiajossa sellainen 20-25 minuuttia menee, ennen kuin alkaa olla lämmöt kohdillaan. Sisälle alkaa tulla toki hieman aikaisemmin lämpöä, mutta silti ihmetyttää, että onko nämä VAGgineet todella näin huonoja lämpenemään? Aikaisemmat riisikipot (siis pari vuotta vanhat eikä mitkään 90 luvun vehkeet) kun ovat lämmenneet aivan hetkessä ja sisällä on tullut hiki samantien kun on lähtenyt ajelemaan. En ole ikinä joutunut laittamaan mihinkään vanhoihin ropposiinkaan pahvia syylärin eteen niin tästä syystä ei oikein anna luonto periksi laittaa sellaista näiden uusien vehkeidenkään eteen :)
Mutta onko tuo siis normaalia kysyn ma? Aamuisin auto on tolpassa, joten se lievittää tuskaa vähän, mutta on vähän ironista, että kun tulee autolle niin sisällä on about 20-astetta lämpöä kun sisätilan lämppäri on sen lämmittänyt. Sitten kun lyöt auton käyntiin niin kohta onkin sitten sisällä kylmä...
2.0 FSI ja hidas lämpeneminen
Valvoja: ffp jäsenet
Mitä taloudellisempi ja tehokkaampi moottori on, sitä parempi on sen hyötysuhde. Ja kun hyötysuhde on hyvä, ei synny hukkalämpöä ja moottorin lämpeneminen kylmällä ilmalla on hidasta. Skodan tapauksessa hintalapussa näkyy suomessa talvessa perin kätevän polttoainekäyttöisen lisälämmittimen puute.
Eli sun täytyy hommata auto joka vie enemmän bensaa suhteessa moottoritehoon...
Tai lisälämmitin
Sama ongelma vaivaa vielä pahemmin kaikkia nykyaikaisia dieselmoottoreita.
Eli sun täytyy hommata auto joka vie enemmän bensaa suhteessa moottoritehoon...
Tai lisälämmitin
Sama ongelma vaivaa vielä pahemmin kaikkia nykyaikaisia dieselmoottoreita.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin, tuosta hyötysuhteen vaikutuksesta on ollut ennenkin juttua ja sitä en ihan suoraan hyväksy selitykseksi. Eivät nuo japskitkaan mitään bensasyöppöjä ole ja silti kone lämpenee aivan eri tavalla. Varmasti siis suurin tekijä on siinä, miten kone on suunniteltu = miten jäähdytysnesteen kierto/lämpeneminen on suunniteltu.
Mutta tuosta on turha alkaa kinaamaan, lähinnä haluaisin vain kuulla muilta vastaavan koneen omistajilta onko heillä tuo lämpeneminen yhtä hidasta ja kannattaako tuosta lähteä huoltoon mutisemaan. Ei tässä ole tarkoitus todellakaan haukkua saksanpojan moottoreita alimpaan manalaan, hyviä vehkeitä, eritoten TSI:t ovat kerrassaan upeita. Mutta hitaasti lämpenee prkl...
Mutta tuosta on turha alkaa kinaamaan, lähinnä haluaisin vain kuulla muilta vastaavan koneen omistajilta onko heillä tuo lämpeneminen yhtä hidasta ja kannattaako tuosta lähteä huoltoon mutisemaan. Ei tässä ole tarkoitus todellakaan haukkua saksanpojan moottoreita alimpaan manalaan, hyviä vehkeitä, eritoten TSI:t ovat kerrassaan upeita. Mutta hitaasti lämpenee prkl...
Tuossa lohkolämmitin hommassa kannattaa huomioida, että öljypohjaan asennettava sätelylämmitin ei lämmitä jäähdytysnestettä, jotan lohkolämmittimen käyttö ei vaikuta moottorin lämpömittariin juurikaan.
Tänään oikein kyttäsin Eosin lämpömittaria (TFSI ja 14 asetetta pakkasta) niin noin 15 kilometrin ajon jälkeen mittari oli normaalissa. Tosin jos testerillä katsottaisiin oikeaa lämpötilaa, ei se olisi vielä lähellekään 90 astetta. Volkkareissa ainakin mittari näyttää 90:tä jos lämpö on jotain 65 ja 105 välillä.
Golf V pohjaisissa laitteissa on sisätilan lämpö varmistettu PTC vastuksella, joten sisälle pitäisi tulla lämmnitä suht koht nopeastikin mikäli kaikki on kunnossa...
Tänään oikein kyttäsin Eosin lämpömittaria (TFSI ja 14 asetetta pakkasta) niin noin 15 kilometrin ajon jälkeen mittari oli normaalissa. Tosin jos testerillä katsottaisiin oikeaa lämpötilaa, ei se olisi vielä lähellekään 90 astetta. Volkkareissa ainakin mittari näyttää 90:tä jos lämpö on jotain 65 ja 105 välillä.
Golf V pohjaisissa laitteissa on sisätilan lämpö varmistettu PTC vastuksella, joten sisälle pitäisi tulla lämmnitä suht koht nopeastikin mikäli kaikki on kunnossa...
Niin, tuosta hyötysuhteen vaikutuksesta on ollut ennenkin juttua ja sitä en ihan suoraan hyväksy selitykseksi.
Ihan on moni automerkki ilmoittanut tuon asian itse. Moottorin korkean hyötysuhteen takia moottori ei lämpene yhtä nopeasti kuin esimerkiksi joku toinen vanhemmalle tekniikalla oleva moottori.
Mutta eihän niitä ole pakko uskoa, saattavat jopa vahingossa olla oikeassa kun ovat auton suunnitelleet ja tuhansia tunteja testanneet :)
Lisävarusteena saa sitten polttoainekäyttöistä lisälämmitintä lähes joka autoon, ja sillä rupee lämpeen.
Itsellä ensimmäistä talvea Golf plus 1.6FSI koneella ja hitaasti lämpeää / kylmälle tuntuu.
Tosin verrokkina on Volvo 240 jolla aikaisemmin ajelin. Erojahan on paljon jotka vaikuttaa asiaan, "aito" lohkari nesteessä vs. säteilylämmitin, sisätilan lämmitin kiinteällä lämmityksellä vs. PTC vastuksella (defa). Mutta itse jäähdytysnesteen lämpeäminen on myöskin hitaampaa ja kun ilmasuuttimista ei saa kuumaa ilmaa, kiitos lämmityslaitteen termostaatin?
Tosin vastaavassa ajossa Volvo (B200F) vei 10,3 - 10,8 ja 1.6FSI 6,9 - 7,0.
Eiköhän tuo hyötysuhde ole se suurin tekijä kumminkin, Volvossa taisi olla 80kW vs. VW 85kW
Tosin verrokkina on Volvo 240 jolla aikaisemmin ajelin. Erojahan on paljon jotka vaikuttaa asiaan, "aito" lohkari nesteessä vs. säteilylämmitin, sisätilan lämmitin kiinteällä lämmityksellä vs. PTC vastuksella (defa). Mutta itse jäähdytysnesteen lämpeäminen on myöskin hitaampaa ja kun ilmasuuttimista ei saa kuumaa ilmaa, kiitos lämmityslaitteen termostaatin?
Tosin vastaavassa ajossa Volvo (B200F) vei 10,3 - 10,8 ja 1.6FSI 6,9 - 7,0.
Eiköhän tuo hyötysuhde ole se suurin tekijä kumminkin, Volvossa taisi olla 80kW vs. VW 85kW
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa