jetan turbotus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

opel
-
Viestit: 44
Liittynyt: 2.2.2004 11:51

jetan turbotus

ViestiKirjoittaja opel » 3.1.2009 15:20

onko kukaan tehnyt 2 jettaan turbotusta.mietin että käykö suoraan jos ottaa td:stä pakosarjan ja turbon ja rakentaa ruiskut+sytty puolen sitten tarvike osista

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.1.2009 16:13

Kyllähän sen noin pystyy tekemään. TD:n turbo ei ole kylläkään mikään ihanteellinen bensakoneeseen, mutta toimii kyllä.
Sikäli tietysti TD:n turbossa on hyväkin puoli: niissä on turbiini isolla siivellä jolloin kone kestää enemmän ahtoja vakio puristuksilla.

Imusarjaksi voit laittaa vaikka Golf III GTI 8V:n sarjan, jossa on sähkäsuuttimille paikat valmiina.

Teepä kokeeksi yksi tuommoinen niin nähdään miten se pelaa!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 3.1.2009 20:08

Sikäli tietysti TD:n turbossa on hyväkin puoli: niissä on turbiini isolla siivellä jolloin kone kestää enemmän ahtoja vakio puristuksilla

Täh? häh? selitäppäs nyt mulle kun oon niin tyhmä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.1.2009 20:12

Jos ahtimen pakopuoli virtaa hyvin, pakopaine laskee ja tällöin palotilankin lämpökuorma laskee ja silloin kestää ahtaa enemmän.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 3.1.2009 20:29

Imusarjaksi voit laittaa vaikka Golf III GTI 8V:n sarjan, jossa on sähkäsuuttimille paikat valmiina.


TurboJ: Eli toi ilmeisesti eroaa kakkis Gti:n mallista tietenkin ulkoisesti, mutta siinä on paikat myös bosch:in suuttimille? ja sopii 1,8 kylkeen suoraan?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.1.2009 22:02

Niin olen ainakin ymmärtänyt että menee suoraan. Ei kai se ulkoisestikaan niin paljoa eroa, mutta suuttimen paikat siinä tosiaan on.

Tuossa sivun keskellä on kuva:
http://www.vwdiesel.net/phpBB/viewtopic ... &start=225

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.1.2009 23:28

Jotenkin muistelen että toi suuttimet imusarjassa ei käy normi 8v kanteen? Että siinä imusarjassa on korkeemmat kanavat kuin normi 8v kannessa.

Toinen vaihtoehto on mikätahansa 4 pisteruiskukansi, k-jetti tai G60. G60 on parempi kun saa sähkösetsuuttimet suoraan kiinni. K-jetin suutinholkit joutuu muokkaa. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110530

Imusarja ja läppärunko G60. Imusarja on lyhyempi kuin vapareissa, joten jää enemmän tilaa turbolle. Ja läppärunko on kuskinpuolella, helpottaa ahtoputkien sijoittelua.

Kiertokanget ja männät G60. Kestää paremmin kuin vaparin.

Turboksi kannattaa sovittaa joku Mitsun tekele missä on hukkaportti ja by-passi turbossa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.1.2009 8:48

Kanavat on erilaiset noissa 2,0 kansissa, ei passaa imusarjat ristiin.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.1.2009 12:41

Niinkös se olikin.. No sitten vaan kakkokopan kantta sinne.

häkis
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.12.2004 19:22

TD pakosarja ja gti imusarja

ViestiKirjoittaja häkis » 4.1.2009 17:06

Gti:n tai mikä tahansa muu kuin TD:n tai TDI:n imusarja ei sovi yhdessä TD:n pakosarjan ja turbon kanssa. Eli pakosarja tätyy itse tehdä tai löytää jostain valmis tarkoitusta varten tehty sarja.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.1.2009 19:22

On niitä vaan laitettu...
TD pakosarja ja GTI 8V sarja, tai G60 sarja, näitä on tehty vaikka kuinka paljon.
Imusarjaa joutuu nurkasta vähän hiomaan, mutta menee se sinne.

Mutta onhan ne valmiit pakosarjat halpoja eBayssa...

honasz
-
Viestit: 180
Liittynyt: 5.7.2008 10:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja honasz » 4.1.2009 20:40

vortexissa noita näkyy aika paljon, 8v:hen td:n pakosarja ja turbo tai joku vähän miehekkäämpi turbo adapterilaipalla. td pakosarja pitäis sopia pienellä laipan dremelöinillä. Siitä vaan kokeilemaan.. cis turbo tai cis-e turbo vois olla aika toimivia hakusanoja.

virtaz
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.9.2005 22:20

ViestiKirjoittaja virtaz » 13.1.2009 21:42

Meinasin tuosta laittaa kakkiksen jääradalle, (älkää kysykö miksi)
Auto on varustettu spektaakkelimaisen voimakkaalla 1.8 yksipisteruiskutusmoottorilla.
Sopiiko todella heittämällä 1.8 bensa lohkoon tuo TD pakosarja+perus kkk turbo?
Onko tuota ykspisteruiskun imusarjaa toiveitakaan saada sopimaan TD pakosarjan kanssa?
Olisi irrallaan yksi turbo+pakosarja paketti jonka voisi laittaa tuohon jääpeliin.
Mahtaako sopia myös öljynsuodattimen jalka tuosta TD koneesta?
Saisi öljytkin kivuttomasti turbolle...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.1.2009 1:44

Tuollainen projekti ois edessä ja ite meinasin laittaa tdi:n (ahu) pakosarjan kun niitä pyörii nurkissa joutilaana, siinä turbo tulee pakosarjan alle.
Kuva

virtaz
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.9.2005 22:20

ViestiKirjoittaja virtaz » 15.1.2009 17:54

Olisiko tuon imusarjan sopivuudesta tarkempaa tietoa?
Ei viittis turhaan repiä kaikkia irti kun nyt tuo kone toimii niin hyvin kuin volkkarin kone vaan voi..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.1.2009 23:00

Onkos noissa tärpättikoneissa öljynpaluulle paikkaa vai pitääkö tehdä ite öljypohjaan?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.1.2009 23:28

1,6td pohja.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.1.2009 23:43

Tuoss pb moottorissa on ilmeisesti kympin puristukset vakiona jotka ei nyt kovin paljoa painetta kestä.
Mahtaako palotiloja muokkaamalla saada puristuksia kuinka paljon alemmas?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.1.2009 2:42

Itse muokkasin 8v Gtin palotiloja(sama kuin 1.6 kaasari/1.8 kaasari koneessa), niin sain noin 2-3cm2 enemmän tilavuutta.
Joten ei niillä paljon pysty vaikuttamaan.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 17.1.2009 3:01

Kympin puristukset on tietty siinä rajalla.
Mutta, jos laittaa tarpeeksi ison turbon, niin kyllähän sen saa niilläkin puristuksilla toimimaan.
On niitä 2 -litraisia bensaturboja nähty jopa yli 11 puristuksilla, mutta kun siellä hönkii esim. HX40, niin ei paljon palotilaa kuumenna. Ja sittenhän taas off-boost vastaaminen on korkeilla puristuksilla paljon virkeämpää, eli ei välttämättä niin paljoa harmita se kasvanut treshold.

Väittäisin kyllä, että nykypäivän ahtimilla hyvin pärjää kympin puristuksilla, kun kerran jo 15 vuotta sitten laittoivat sen aikaisilla fööneillä tehdaspeleihin ysin puristuksia.

Palotilan muoto jne. vaikuttavat jo itsessään enemmän kuin se yksi yksikkö puristussuhteessa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.1.2009 9:04

Mites tommoseen koneeseen menee S2:n veivit/männät.
Taas alkaa tuntuu siltä et kohta karkaa mopo lapasesta....

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 20.1.2009 9:24

kohta karkaa putkolta mopo TÄYSIN käsistä = ) viilaa se palotila niinkuin oli puhetta,lyöt koneen kasaan,kylkeen se mega,välijäähy keulalle ja kovaa ajoa....Toimii 10 puristuksilla eikä tarvi vielä edes shellin "formulabensaa".Mielummin tietenkin sillä mutta 98 pitäis riittää jottei nakuta mäntiin reikiä...

Tietenkin jos oikein karkaa mopo käsistä,ja huolella niin sit aaz:n alakerta (männissä on varaa madaltaa reilusti) ,bensan kansi niin taas mennään kovaan..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa