Moottorijarrutus 1.8i-koneella

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikkis83
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.10.2004 13:30

Moottorijarrutus 1.8i-koneella

ViestiKirjoittaja mikkis83 » 30.12.2008 18:45

Voiko joutokäyntimoottori hajota kun kyseessä on -93 mallin vento 1.8 yksipisteruiskulla oleva polttoaineen syöttö? Ja jos se hajoaa, mitkä on silloin auton oireet?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2008 19:19

...No joutokäynti ei toimi...

Mutta miten se moottorijarrutukseen liittyy?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.12.2008 19:37

jos käyntihäikkää niin kato ny ainakin se "kaasarin" alla oleva kumilaippa ja alipaineletku mikä tulee tehostimelta että ne on ehjiä... en ihan täysin kyllä hahmottanu mikä vika on....

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 31.12.2008 6:23

Jos 1-pisteruutan joutokäyntimoottori hajoaa niin tyhjäkäynnillä kierrokset humppaa ylös-alas. Ei se oikeastaan muuta vaikuta.

mikkis83
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.10.2004 13:30

ViestiKirjoittaja mikkis83 » 31.12.2008 6:24

...No joutokäynti ei toimi...

Mutta miten se moottorijarrutukseen liittyy?


Mulle nääs kerrottiin että moottorijarrutus nokeaisi/likaisi sen tyhjäkäyntimoottorin jonkun suuttimen moottorijarrutusta tehdessä, kun kaasu ylhäällä. Eli kierroksia vaikka kuin ja kaasuläppä kiinni niin jokin osa ruiskutusjärjestelmästä ei ymmärtäisi sitä...

Niin, autossani ei ole mitään vikaa. Täytyy vain ihan kysyä, kun kuulostaa niin kummalliselta tuo asia...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.12.2008 7:12

En tunne tarkkaan tämän auton tyhjäkäyntimoottoria (ISV), mutta joissakin malleissa ko. venttiili on kaasuläpän kiinni ollessa myös kiinni ja joissakin se on hieman auki. Esim. profiilin audissa (jossa pitäisi olla täysin suljettu venttiili tyhjäkäynnillä) viime keväänä päästi aivan hieman ilmaa läpi ja tyhjäkäynti nousi hiljalleen päälle kahden tuhannen.
Kun moottorijarrutetaan, muodostuu kaasuttimen kurkkuun kova alipaine ja jos kaasuläppä ei falskaa, kaikki painekuorma kohdistuu ISV:lle. Mekaanisesti ISV on kuitenkin varsin lujaa tekoa ja kestää kyllä. Yleisin ISV:n vikaantumisen syy on kait likaantuminen.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 31.12.2008 9:32

1-piste suihkussa tyhjäkäynti moottori liikuttaa kaasuläppää eikä siinä ole minkäänlaisia suuttimia.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.12.2008 10:07

Jaa, sitten minä olen vallan väärässä. Katselin nimittäin tuota PB -moottorityypin kuvaa, jossa moinen olisi kyllä. Vai onko moottorityyppi joku muu?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 31.12.2008 10:25

Jaa, sitten minä olen vallan väärässä. Katselin nimittäin tuota PB -moottorityypin kuvaa, jossa moinen olisi kyllä. Vai onko moottorityyppi joku muu?

Voi olla
kyseessä on -93 mallin vento 1.8 yksipisteruiskulla oleva

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 31.12.2008 11:24

Jaa, sitten minä olen vallan väärässä. Katselin nimittäin tuota PB -moottorityypin kuvaa, jossa moinen olisi kyllä. Vai onko moottorityyppi joku muu?

On nelipisteruutta, Digifantti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.12.2008 11:30

Pitäisi lukea huolellisemmin, oletin, että kyseessä oli profiilin Jetta 1.8i Flair -90, josta moinen kikkare löytyy.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.12.2008 11:46

Sama polttoainelaite siinä profiilin vehkeessä (Mono-Jetronic) on kuin tuossa -93 Ventossakin, Ventossa vaan on samassa paketissa sytytyksenohjaus (Mono-Motronic). Tosiaankin se tyhjäkäynnin säätömoottori on yksinkertainen askelmoottori joka avaa kaasuläppää silloin kun moottori tarvitsee lisää ilmaa tai kylmänä. Jos se moottori on paskana niin tyhjäkäynti saattaa jäädä korkeaksi eikä palaudu normaaliksi tai sitten kone sammuu kun tyhjäkäynti laskee liian alhaiseksi siihen nähden mitä sen pitäis olla. En usko että viallinen säätömoottori aiheuttaisi mitään kierrosten humppausta kuten Maikki sanoo... toisaalta kaikki on mahdollista kun puhutaan Volkswagenin moottoreista. :D

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 31.12.2008 12:20

Voipi olla tyhmä kysymys, mutta katkeaako mono-motronicissa sytytys moottorijarrutuksessa? Moni-jetissä ei ilmeisesti näin käy, vai kuinka?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 31.12.2008 12:48

Entris: kylläpä vain aikoinaan kun vm.-90 passat 1-pisteruutan tyhjäkäyntimoottori hajosi niin tyhjäkäynnillä kierrokset humppasi ylös-alas paltiarallaa välillä melkein sammuu-1500 rpm.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 1.1.2009 14:38

Hmm itselläni on -94 golffissa ollut tyhjäkäyntiongelmia ja korjaamolla tuo tyhjäkäyntiventtiili poistettiin käytöstä kokonaan kun kierroksia ei saatu tyhjäkäynnillä pysymään alhaalla.
Saako tyhjäkäyntiventtiili päästää yhtään ilmaa läpi läpän ollessa kiinni? Muistelen vain kun itse sitä putsailin että kun puhalsi venttiiliin, se päästi hieman ilmaa läpi.
Tosin korjaamonpojat sanoivat kokeilleensa jollain toisella tyhjäkäyntiventtiililläki eikä auttanut ongelmaan.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 2.1.2009 23:09

Toimiikos tuo tyhjäkäyntimoottori 1.8i flair jetassa "ryyppynä", kun esim. käynnistetään kylmä kone? Itsellä ei nimittäin kierrokset nouse käynnistyksen jälkeen yhtään normista tyhjäkäynnistä ylemmäs (joka muuten heitteleekin jonkin verran, n. 650-1100rpm), vaikka tempasen sen tuolta 10 asteen pakkasesta käyntiin. Mistä alan vikaa hakemaan? Tosin hienosti toi ilman "ryyppyäkin" on käyntiin lähteny... :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.1.2009 23:15

Kuulostaisi että siitä olisi hyvä aloittaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.1.2009 9:08

Kyllä se kylmänä taitaa jonkin verran nostaa tyhjäkäyntiä ja tietysti suihkuttaa enemmän bensaa mutta sitähän ei oikein helposti pysty mittailemaan että paljonko se milloinkin suihkuttaa. Siihen tarttee jo oskilloskoopin. :)

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 6.1.2009 14:03

Omassa Seat:issa uusittiin kaikki noi himputin anturit: Lambda, lämppärin anturi ja tyhjäkäyntimoottori, koska ilmoittivat vika koodia...

no, "turha" remontti maksoi noin 300€ ei paha, mutta vikaa ei löytynyt...

Kuulemma noissa mono-jeteissä voi mennä rikki toi kaasuläppäsäädin/anturi, minkä uusiminen maksaa jotain 500€ koska joutuu ostamaan koko polttoainesyöttö rungon, koska anturi on siinä "kiinteästi". Tosin se on siinä jollain torkseilla kiinni ja täysin irroitettavissa, mutta osaa ei kuulemma myydä erikseen...

Vika ilmenee korkean tyhjäkäynnin "soutamisena" eli kun painaa kaasua, kierrokset 3000rpm, niin pudottaa 500rpm alespäin ja korjaa samantien takasin 3000rpm:n. ja tekee jatkuvasti samaa.

Vika ei ilmene kylmällä koneella...

niin ja kumihärpäke p-yksikön alle on vaihdettu.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.1.2009 14:54

Tuota ruiskun jalassa kiinni olevaa asentotunnistinta ei pidä mennä irroittamaan, sen jälkeen kaasuläpän asentotunnistimen antama tieto eculle on virheellinen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 6.1.2009 19:28

vag-comilla saa sen kyllä koodattua


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa