Moottorijarrutus 1.8i-koneella
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorijarrutus 1.8i-koneella
Voiko joutokäyntimoottori hajota kun kyseessä on -93 mallin vento 1.8 yksipisteruiskulla oleva polttoaineen syöttö? Ja jos se hajoaa, mitkä on silloin auton oireet?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
...No joutokäynti ei toimi...
Mutta miten se moottorijarrutukseen liittyy?
Mulle nääs kerrottiin että moottorijarrutus nokeaisi/likaisi sen tyhjäkäyntimoottorin jonkun suuttimen moottorijarrutusta tehdessä, kun kaasu ylhäällä. Eli kierroksia vaikka kuin ja kaasuläppä kiinni niin jokin osa ruiskutusjärjestelmästä ei ymmärtäisi sitä...
Niin, autossani ei ole mitään vikaa. Täytyy vain ihan kysyä, kun kuulostaa niin kummalliselta tuo asia...
En tunne tarkkaan tämän auton tyhjäkäyntimoottoria (ISV), mutta joissakin malleissa ko. venttiili on kaasuläpän kiinni ollessa myös kiinni ja joissakin se on hieman auki. Esim. profiilin audissa (jossa pitäisi olla täysin suljettu venttiili tyhjäkäynnillä) viime keväänä päästi aivan hieman ilmaa läpi ja tyhjäkäynti nousi hiljalleen päälle kahden tuhannen.
Kun moottorijarrutetaan, muodostuu kaasuttimen kurkkuun kova alipaine ja jos kaasuläppä ei falskaa, kaikki painekuorma kohdistuu ISV:lle. Mekaanisesti ISV on kuitenkin varsin lujaa tekoa ja kestää kyllä. Yleisin ISV:n vikaantumisen syy on kait likaantuminen.
Kun moottorijarrutetaan, muodostuu kaasuttimen kurkkuun kova alipaine ja jos kaasuläppä ei falskaa, kaikki painekuorma kohdistuu ISV:lle. Mekaanisesti ISV on kuitenkin varsin lujaa tekoa ja kestää kyllä. Yleisin ISV:n vikaantumisen syy on kait likaantuminen.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Sama polttoainelaite siinä profiilin vehkeessä (Mono-Jetronic) on kuin tuossa -93 Ventossakin, Ventossa vaan on samassa paketissa sytytyksenohjaus (Mono-Motronic). Tosiaankin se tyhjäkäynnin säätömoottori on yksinkertainen askelmoottori joka avaa kaasuläppää silloin kun moottori tarvitsee lisää ilmaa tai kylmänä. Jos se moottori on paskana niin tyhjäkäynti saattaa jäädä korkeaksi eikä palaudu normaaliksi tai sitten kone sammuu kun tyhjäkäynti laskee liian alhaiseksi siihen nähden mitä sen pitäis olla. En usko että viallinen säätömoottori aiheuttaisi mitään kierrosten humppausta kuten Maikki sanoo... toisaalta kaikki on mahdollista kun puhutaan Volkswagenin moottoreista. :D
Hmm itselläni on -94 golffissa ollut tyhjäkäyntiongelmia ja korjaamolla tuo tyhjäkäyntiventtiili poistettiin käytöstä kokonaan kun kierroksia ei saatu tyhjäkäynnillä pysymään alhaalla.
Saako tyhjäkäyntiventtiili päästää yhtään ilmaa läpi läpän ollessa kiinni? Muistelen vain kun itse sitä putsailin että kun puhalsi venttiiliin, se päästi hieman ilmaa läpi.
Tosin korjaamonpojat sanoivat kokeilleensa jollain toisella tyhjäkäyntiventtiililläki eikä auttanut ongelmaan.
Saako tyhjäkäyntiventtiili päästää yhtään ilmaa läpi läpän ollessa kiinni? Muistelen vain kun itse sitä putsailin että kun puhalsi venttiiliin, se päästi hieman ilmaa läpi.
Tosin korjaamonpojat sanoivat kokeilleensa jollain toisella tyhjäkäyntiventtiililläki eikä auttanut ongelmaan.
Toimiikos tuo tyhjäkäyntimoottori 1.8i flair jetassa "ryyppynä", kun esim. käynnistetään kylmä kone? Itsellä ei nimittäin kierrokset nouse käynnistyksen jälkeen yhtään normista tyhjäkäynnistä ylemmäs (joka muuten heitteleekin jonkin verran, n. 650-1100rpm), vaikka tempasen sen tuolta 10 asteen pakkasesta käyntiin. Mistä alan vikaa hakemaan? Tosin hienosti toi ilman "ryyppyäkin" on käyntiin lähteny... :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omassa Seat:issa uusittiin kaikki noi himputin anturit: Lambda, lämppärin anturi ja tyhjäkäyntimoottori, koska ilmoittivat vika koodia...
no, "turha" remontti maksoi noin 300€ ei paha, mutta vikaa ei löytynyt...
Kuulemma noissa mono-jeteissä voi mennä rikki toi kaasuläppäsäädin/anturi, minkä uusiminen maksaa jotain 500€ koska joutuu ostamaan koko polttoainesyöttö rungon, koska anturi on siinä "kiinteästi". Tosin se on siinä jollain torkseilla kiinni ja täysin irroitettavissa, mutta osaa ei kuulemma myydä erikseen...
Vika ilmenee korkean tyhjäkäynnin "soutamisena" eli kun painaa kaasua, kierrokset 3000rpm, niin pudottaa 500rpm alespäin ja korjaa samantien takasin 3000rpm:n. ja tekee jatkuvasti samaa.
Vika ei ilmene kylmällä koneella...
niin ja kumihärpäke p-yksikön alle on vaihdettu.
no, "turha" remontti maksoi noin 300€ ei paha, mutta vikaa ei löytynyt...
Kuulemma noissa mono-jeteissä voi mennä rikki toi kaasuläppäsäädin/anturi, minkä uusiminen maksaa jotain 500€ koska joutuu ostamaan koko polttoainesyöttö rungon, koska anturi on siinä "kiinteästi". Tosin se on siinä jollain torkseilla kiinni ja täysin irroitettavissa, mutta osaa ei kuulemma myydä erikseen...
Vika ilmenee korkean tyhjäkäynnin "soutamisena" eli kun painaa kaasua, kierrokset 3000rpm, niin pudottaa 500rpm alespäin ja korjaa samantien takasin 3000rpm:n. ja tekee jatkuvasti samaa.
Vika ei ilmene kylmällä koneella...
niin ja kumihärpäke p-yksikön alle on vaihdettu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa