Polttoaineen jäänesto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

Polttoaineen jäänesto

ViestiKirjoittaja Simeoni » 28.12.2008 14:05

Nyt kun tuli nää hirmuiset pakkaset ja mahdolliset tulevat jäätymisongelmat niin heräsi kymysys..
Onko näissä nykymoottoreissa haittaa jos pistää polttoaineen sekaan jäänestoa?
Vai antaako mennä vaan..

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 28.12.2008 14:14

--hirmuiset pakkaset--


Hirmuiset? itsellä "hirmuisen raja menee tuolla -40 celsiuksen paikkeilla... :)

Yhdelläkään kaverilla, joilla on 2005 tai uudempi auto, ei ole ollut mitään ongelmia jäätymisen kanssa, vaikka joskus on mittari käynytkin jopa tuolla -40 tietämillä. Lienee siitä kiinni osin kuinka tyhjänä se tankki on silloin kun se lämpötila vaihtelee reilummin nollan molemmin puolin.. mutua.

neke f
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.10.2007 11:38

ViestiKirjoittaja neke f » 28.12.2008 14:21

Jäänestohan estää kaasuttimen jäätymistä joten jos ei ole kaasaria ei varmaan ole tarvettakaan. Aikanaan sanottiin että jäänesto tuo tankista vettä joka aiheuttaa korroosiota suutimiin joten voi siitä haittaakin olla, jos siis 'nykymoottori' tarkoittaa alle 15-vuotiasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.12.2008 19:01

Jäätyy se vesi muuallekin kun kaasuttimeen.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 30.12.2008 15:45

Jäätämisestä puheenollen, periaatteessa -40 asteessa ilma ja kaikki on tosi kuivaa joten en usko että jäätämistä tässä esiintyy. Olettaen että bensan/naftansuodatin on vaihdettu ajanmukaisesti ja polttoaine soveltuu kylmiin olosuhteisiin. Ainakin kaasarivehkeitten kanssa on tullut tutuksi että jäätämistä esiintyy nimenomaan nollan ja pakkasen välissä. Mm. kaasari-Golffi missä vapaavirtaussuodatin+imuilman lämmitys otettu pois... Mopot yms. :)
Mun käsittääkseni nykyautossakin voi jäänestoa käyttää, mutta kannatta ne putelit aika tarkkaan lukea. Nykyautossa liemen tehtävä nähdäkseni olisi enemmänkin polttoainejärjestelmän puhdistaminen ja kondenssiveden vähentäminen, kuin varsinainen jäänesto.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2008 16:52

kondenssiveden vähentäminen, kuin varsinainen jäänesto.
Alkoholi saa veden liukenemaan bensiiniin jolloin kondensoitunut vesi menee moottoriin ja tulee pakoputkesta ulos.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 30.12.2008 18:56

No mulla joskus kun joku paikka polttoainetsydeemissä on jäähän vetänyt, silloin on kyllä heiluttu nollan tienoilla eikä kovilla pakkasilla ongelmia ole ollut kun vesi on jäänä tankissa. Nyt ostin masinolipullon koska siinä on kätevä nokka millä saa ainetta tankkiin. saa siihen pulloon jatkossa laittaa isopropanolia tai jäteviinaa työmaalta...

Tankatessa sitä vettä menee tankkiin enemmänkin kuin kondensoitumalla, esim. kuutiometrissä normaalipaineista ilmaa 20 asteen lämpötilassa suhteellisesn kosteuden ollessa 100% on vettä 18 grammaa. Siitä voi sitten arvioida paljonko sitä vettä kondensoituu tankin vapaassa ilmatilassa.

Tungetaanhan sitä viinaa muutenkin jonkin verran bensan jatkeeksi joten muutamasta prosentista ei ole haittaa.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 31.12.2008 10:31

Niin.. mun käsittääkseni sitä vettä muodostuu niistä lämpötilaeroista mitä syntyy kun mennään pakkaselta nollakeliin. Asiaan vanhan autoilijakunnan mukaan auttaa että pitää tankin aina täynnä -> ilmatilaa mahdollisimman vähän, mutta onko tuokin sitten aina mahdollista.
Edellinen auto, kiisselipösö, tykkäs ku pisti jäänestoa polttoaineen sekaan talvella, lakkas nykimästä. Tosin ei mikään talviauto, patonkimaahan ne kuuluu..
Tuolla maatalouspuolella on ainakin näissä uudemmissa moottoreissa käynyt niin että veden ansiosta commonrail -koneissa ruiskutuspumppu on leikannut kiinni. Eikä ole kysymys yhdestä eikä kahdesta tapauksesta tai kuulopuheista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.12.2008 15:34

Vetta kondensoituu kun lämpötila laskee ja ilmassa oleva vesihöyry tiivistyy pisaroiksi kun ilma on jo kylläinen vesihöyrystä.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 1.1.2009 10:18

Yli 20-vuotta autoilua eikä tippaakaan jäänestoa bensan tai dieselin seassa koskaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa