Hei!
1.6L bensakone tyypillä AHL ja ruiskuna Simos. Herjaa vikakoodia 00516 Closed Throttle (Idle) Position Switch (F60) 30-00 Open or Short to B+. Puhdistin kaasuläppäkotelolle menevän liittimen ja nollasin vikakoodin, mutta koodi tulee takaisin eli on siis oikeasti jotain vialla..
Moottorin käyntiin tuolla ei tunnu olevan vaikutusta, ainoa joka saattaa olla (mutta on ollut niin kauan kun auto on minulla ollut) on sellainen että kun kaasun laskee ylös niin kierrokset tippuu todella hitaasti, käy alle 800:n ja sitten nousee 800:n jossa pysyy. Mutta kun en tiedä, kuuluuko tämän käyttäytyäkin näin vai pitäisikö kierrosten laskea äkimmin? Saattaa olla että tämä vika oli jo kesällä kun auto ostettiin ja ehkä tämä saattaisi selittää ajoittaista tehottomuutta kiihdytyksissä, jonka tosin tuolloin tulkitsin ilmastoinnin käytöstä johtuvaksi väännön puutteeksi.
Suurin huoli on tietysti tulossa oleva katsastus, eli varmaankaan tuo ei läpäise katsastusta tuollaisenaan...
Onko tietoa paljonko osa maksaa / voiko korjata itse vai onko tämä jo merkkihuollon juttuja - ts. vaatiiko mahdottomasti purkamista? Meneeköhän siihen koko kaasuläppäkotelo uusiksi vai saako siihen tuota kytkintä vaihdettua? Tai mahtaisikohan sen kytkimen kunnostus onnistua? Saakohan mistään AHL-moottorin kytkentäkaavoja, olisi varmaan hyvä tarkistaa, tuleeko ohjainyksikölle tuota kytkintietoa ennen kuin vaihtaa sinne mitään osia. Kun vaan tietäisi, mitkä pinnit kaasuläppäkotelossa ja ohjainyksiköllä ovat tuolle kytkimelle. Alfamerin huoltokirjasta löytyy aika ohuesti tietoa AHL-moottorista ja esim. kytkentöjä ei ole. Muiden ruiskujen kaasuläppäkotelosta on kuva jossa on 8-napainen liitin. Siellä on potentiometreja, kytkin sekä joku moottori. Mutta ei voi tietää onko AHL-Simos sitten yhtään vastaava kun yleensä nämä ovat Boschin vehkeitä.
Passat 1.6 (AHL) -98 vikakoodi 00516
Valvoja: ffp jäsenet
Opiskelin eilen tuota kaasuläpän toimintaa netistä löytyneiden tietojen pohjalta. Siinä on jonkinlainen kalibrointi ("mukautus") joka pitää tehdä jos läppäkotelo vaihdetaan tai ilmeisesti jopa silloinkin jos akun kaapeli on otettu irti. Jos nettitietoon on luottamista niin ECU hukkaa tietojansa jopa akun irrotuksesta (hmm.. ilmeisimmin vuonna 1998 oli haihtumaton flash-muisti vielä liian kallista).
Tiedossa on, että edellinen omistaja on vaihtanut tuohon uuden akun. Voisikohan olla mahdollista että tekemättä jäänyt kaasuläpän kalibrointi voisi tehdä tuon vikakoodin? Toisaalta tämä olisi helppo selvittää kokeilemalla, mutta taas toisaalta jos kaasuläppä on oikeasti vialla ja tuota kalibrointia yrittää niin mitähän siitä sitten seuraa...
Tiedossa on, että edellinen omistaja on vaihtanut tuohon uuden akun. Voisikohan olla mahdollista että tekemättä jäänyt kaasuläpän kalibrointi voisi tehdä tuon vikakoodin? Toisaalta tämä olisi helppo selvittää kokeilemalla, mutta taas toisaalta jos kaasuläppä on oikeasti vialla ja tuota kalibrointia yrittää niin mitähän siitä sitten seuraa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa