kannesta kuluu vikinää käydessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

kannesta kuluu vikinää käydessä

ViestiKirjoittaja viljanen » 7.10.2008 14:13

kyseessä on mk2 gti 16 kr:

kun auto käy niin kuuluu kannesta sellasta pientä vikinää välillä,mikä mahtais olla vikana?

koneessa on uudet venttiilit ja kansi on työstetty samalla.voisko se johtua siitä että se ketju joka pyörittää toista nokkaa olis menossa paskaksi?vai olisko öljyn viskositeetti laskenut niin paljon että ei voitele tarpeeksi?
auto seissyt ton koneremontin jälkeen noin vuoden ja nyt vasta jokin aika olen alkanut käyttämään konetta käynnissä.
öljyt vaidoin samalla kun remontti tehtiin mutta on aikamoista litkua jo.

huom:kansi ei vikise kokoajan ja nyt lähipäivinä vikinä on pienentynyt huomattavasti

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 7.10.2008 15:30

Täällä myös kr-kone ja lämpimänä tyhjäkäynnillä koneesta kuuluu aikamoinen ulina. Koittanut jo kuukauden päivät selvittää mistä ääni kuuluu mutta ei ota selvää. Ensimmäinen epäilys oli kytkimen painelaakeri mutta kun ei tunnu vaikuttavan mitenkään kun kytkintä polkee. Eikä myöskään hihnojen löysääminen tai kiristäminen vaikuttanut.

Sekin että tuo ulina alkoi ihan yllättäen kerran kun auton lämpimänä pistin käyntiin. Kylmällä koneella ääntä ei kuulu mutta kun lämmöt nousee alkaa ääni pikku hiljaa voimistua. Suurin epäilys on että jokin laakeri koneessa tekee kuolemaa.

Koneeseen on noin 5000km sitten tehty koneremontti ja uusittu koko kansi edellisen omistajan toimesta. Hyvinhän tuo liikkuu mutta aika rasittava tuo ääni pidemmän päälle.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 7.10.2008 17:11

minulla on sama vika kylmänä on ihan hiljaa mutta kun kone lämpenee niin vikinä alkaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.10.2008 17:12

Ettei vaan kuuluis apulaitteista tai hihnan kiristimestä.

Myös hihnapyörät voi hangata jakopään koppaan.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 7.10.2008 17:45

ääni kuuluu ennemminkin toiselta puolelta kantta,läheltä virranjakajaa
mut katotaan nyt ku vaihdan noi öjyt et jos se sit olis vaan siitä kiinni.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 7.10.2008 18:27

Alipaineletkut-ja kellot voi myös viheltää, jos on tullu reikiä tai viiltoja.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 7.10.2008 18:50

ei kyllä toi ääni tuu alipaineletkuista sellasta kalkatusta on.pikemminkin kuulostaa siltä kun kannen sisällä olisi irti joku metallipala joka hakkaa kokoajan kantta

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 7.10.2008 18:50

Tuo viljasen vika kuulostaa ihan samalta kun meikäläisellä, itsekkin olen paikallistanut että ääni tulee jostain virranajakajan lähettyviltä. Kokeilinpa jo toisella virranjakajallakin kun luulin että ääni kuuluu siitä, myös tyhjäkäyntimoottori on ollut syynissä..

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 7.10.2008 18:53

vaihdoin tänään uuden tyhjäkäynti moottorin kun vanha oli rikki,ääni ei ainakaan tuosta lähtenyt

o.lehto
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.6.2007 16:25

ViestiKirjoittaja o.lehto » 8.10.2008 15:00

sama vika oli omassa ex 16v kr kakkosessa. ulina loppui jakopää remontin jälkeen.
tiedä sitten.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 8.10.2008 15:28

jakopää remppa tehty juuri et en tiedä sit mikä ton vois aiheuttaa

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 8.10.2008 15:56

Ainaki omassa 8 venttiilisessä koneessa kuulu semmone jurnutus ja vikitys. Paikannettii se sitte siihe että jakopään kopat otti kiinni kiristinrullaan, kuului vain lämpimänä moinen ärsyttävä kitinä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.10.2008 16:18

Jakoremmin kiristimet yleensä volisee melko herkästikin jos on hihna turhan kireällä. Ja toinen on sitte ne suojakopat mitkä tahtoo rouskuttaa hihnapyöriin.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 8.10.2008 17:03

täytyy kyllä kokeilla sitä et jos olis siitä kiinni.toivottavasti niin pääsis helpolla.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 11.10.2008 15:41

ei johtunut ainakaan jakopään kiristimestä ja suoja kopista toi ääni

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 11.10.2008 20:07

Mulla vähän samaa oiretta sekä 2 golfissa (1.3) että gti-foxissa (1.6 k-jet). Molempiin on just hihna vaihettu että jotenkin veikkaan että saattais tulla sieltä. Täytyy tutkia kun ehtii. Golfissa oli neljä vuotta vanhat öljyt, tosin vaan 500 km ajetut, mutta vaihto ei auttanu.

Niissä on tosin vähän erilainen se kitinä. kummassakaan nyt tuskin on mitkään laakerit loppu kun vw:llä 86tkm ja foxilla 63tml.

husa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 6.1.2009 15:51

ViestiKirjoittaja husa » 14.1.2009 19:07

Minullakin sama ongelma ja jakopääremppa tehty ~10tkm sisään, viikonloppuna pääsen autoa kunnolla kattelemaan jos omalta osalta selviäisi.Samalla lähtee kuitenkin kytkin vaihtoon ja sytkä täytyy säätää eli ulinaa tästä lähtee vähän joka nurkalta..

On se perkele kun ed. omistaja oli ilmannut jarrut miten sattuu, säätänyt jakopäärempan yhteydessä sytkän mihin sattuu jne.

Tiedä mitä kaikkea tästä vielä löytyy, mut vielä ei oo hermot menny :D

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 16.1.2009 11:03

Tein tuossa joku aika sitten tuohon kakkoskopan golffiin vähän isomman remontin jossain vaihtui kansi, imusarja pakosarja ruisku ym... Nooh ensimmäisen kerran käyntiin hyvin pelaa, mutta sitten kun kone rupesi lämpenemään hirveä volina alkaa kuulua ja aivan kuin jakopäästä tulisi. Eikun nokkaa katsomaan että leikkaako kiinni vai mikä on. Laakerit aivan täydelliset eikä muutakaan vikaa.

Nooh seuraavaksi sitten, että se on varmasti sitten tuo apuakseli. Se irti eikä sielläkään minkäänlaista vikaa. Seuraava oli tietenkin sitten että kai se pitää joku runkolaakeri olla tai veivin. Kone pois ja laakerit vaihtoon. Kaikki laakerit aivan täydelliset eikä mitään vikaa.

Vika sitten tosiaan löytyi painelaakerista. Moottoria kävi kuuntelemassa useita ihmisiä joilla jonkun verran kokemusta moottoreista on, mutta kaikki oli sitä mieltä että jakopään puolelta tulee. Oireet oli tosiaan samanlaiset kuin teilläkin eli lämmetessä tulee ja kytkimen painaminen ei vaikuttanut millään tavalla.

Sehän on helppo siitä vaihdelaatikon päästä vaihtaa ilman purkamisia...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 16.1.2009 11:34

hemmetin hyvä konsti noitten paikantamiseen on korjaamomiehen stetoskooppi. saa biltemasta yms muista liikkeistä. ihan kuin oikea stetoskooppi mutta metallisella koetuspäällä.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 16.1.2009 15:17

pitää kyllä kokeilla tuota painelaakeria jos se vaikka aiheutuisi siitä.kiitoksia neuvoista

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.1.2009 15:58

hemmetin hyvä konsti noitten paikantamiseen on korjaamomiehen stetoskooppi. saa biltemasta yms muista liikkeistä. ihan kuin oikea stetoskooppi mutta metallisella koetuspäällä.

Myös harjanvarrella tms. on hyvä kuunnella, mistä ääni tulee.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 16.1.2009 16:22

En ole koskaan painelaakeria vielä vaihtanut, mites vaativa homma se on?? Tarviiko konetta kallistella jotta tuon laatikon pään saa kunnolla näkyviin yms.?

Voisin itsekkin kokeilla vaihtaa tuon painelaakerin niin paljon alkaa jo korpeemaan tuo ulina.

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 17.1.2009 22:53

En nyt tarkkaan jaksa muistaa, mutta taisi olla vain että meisselillä se peltinen suojakuppi siitä päästä irti ja siinähän se laakeri alla jo onkin. Eli kone saa olla paikallaan eikä mitään erikoisia työkaluja tarvittu. Joku ruuvihan siellä taisi laakeria pitää mutta normi hylsyllä se irtoaa...

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 18.1.2009 10:57

No pärkele, jos se noin helppo homma on niin huomenna uuttaa laakeria hakemaan.

viljanen
-
Viestit: 108
Liittynyt: 4.5.2007 21:25

ViestiKirjoittaja viljanen » 18.1.2009 14:49

mä kyllä vielä ihmettelen tuota hieman et voisiko olla siitä,pitää kattoa mutta ei golffissa tunnu toi kytkinkään luistavan ni ei luulis ton kytkimen painelaakerin tekevän tuota mutta mistä noita ikinä tietää,pitää katsoa ensin.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 10.5.2009 11:22

No niin nyt on painelaakeri vaihdettu eikä auttanut sekään. Nyt on kokeiltu kaikki hihnat kiristellä ja säädellä, ohjaustehostimen pumppu ja laturi tarkastettu ja vinkuna vaan jatkuu. Ihan hieman vaan alkaa sylettää mikä siellä ujeltaa. Aika vakuuttunut olen että ääni kuuluu jostain virranjakajan suunnalta, vaikka sitäkin on kokeiltu toisella jakajalla niin ei????

Tässä sitä on vaan ajeltu ja annettu koneen ujeltaa nyt vaan kun alkaa olemaan lämpöset ilmat ja ajelee ikkuna auki niin ei kyllä jaksa kauaa kuunnella sitä mekkalaa. Oma epäilys on myös nokka-akseleiden suuntaan koska nyt on alkanut myös kuulumaan naputusta ihan kuin nostaja olisi kuollut. Edelleen auto liikkuu erittäin hyvin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.5.2009 13:57

Nokkaketjua veikkaisin, siinähän se on virranjakajan puoleisessa päässä kantta.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 10.5.2009 16:30

Aivan totta, siinäkin saattaisi olla yksi tarkastettava.

korpivainio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.11.2008 14:18

ViestiKirjoittaja korpivainio » 10.5.2009 16:45

Kiilahihna voi ulista, vaikka se olisi kireällä, jos se on niin kapeaksi kulunut, että se vastaa hihnapyöriiin kunnolla vain pohjasta.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 10.5.2009 19:09

Hihnat oli itselläkin ensimmäinen epäilys mutta ne on vaihdettu.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 20.5.2009 21:25

Nyt on nokat käytetty irti ja vaihdettu uudet nostajat ja nokkaketju, saa nähdä auttaako.
Mitään epäilyttävää ei nokissa näkynyt, ainoa että yksi imunokan laakeripukin mutteri oli sormilla aukaistavissa eli ilmeisesti jäänyt joskus kiristämättä.

Koittanut ottaa selkoa tuosta jakopään ajoitusmerkistä vauhtipyörässä, on valkoinen "täppä ja sitten vähän kun vauhtista kääntää niin lovi. Kumpi näistä merkeistä on oikea?? Voishan sen kampuran ajoittaa hihnapyörältäkin mutta epäilyttää sen muovisen jakopään kopan merkit..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa