Öljyvuotoa kakkiksessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

Öljyvuotoa kakkiksessa

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 16.9.2008 7:22

Golffi (1,8 GU -89) on jo pidemmän aikaa tiputellut öljyä mutta vuotopaikkaa ei vaan meinaa löytyä. Vuotoa on vain koneen käydessä. Öljyä näyttäisi tulevan öljypohjan tiivisteen välistä öljypohjan vasemmasta takanurkasta. Öljypohjan tiiviste on kuitenkin vasta vaihdettu, joten tiivistevuoto tuntuu epätodennäköiseltä.

Voiko kampiakselin takastefan vuoto ilmetä siten, että öljyä tulee vain moottorin ja kytkinkopan suojapellin välistä?

Kytkinkopan sisäpuoli oli täysin kuiva kun alkukesällä käytin vaihdelaatikon irti. Tuntuisi äkkiseltään, että jos stefa vuotaa niin öljyt menevät suoraan kytkimeen.

Ei viitsisi turhaan alkaa stefan vaihtoon, joten osaisiko joku antaa neuvoa asiaan

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 16.9.2008 14:16

Kyllä noissa tuntuu olevan mitä mystisempiä öljyvuotoja. Haista sitä öljyä niin selviää ainakin, että onko se moottori vai laatikkoöljyä. Ei se looatan irroittamien ole kuin 1,5h työ, ihan tunkin avulla. Sitten voi vaihtaa sen stefan ja vaihdelootaan pääakselin stefan ja kytkinakselin stefan.

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 16.9.2008 14:48

Se on 100 % varmuudella moottoriöljyä

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.9.2008 15:26

Aloitappa tutkimukset ylhäältä, eli venttiilikopasta alaspäin. Se kytkinkopan alaosa on koneen alin osa mihin se öljy siis valuu ylempääki jos jostain vuotaa. Ei mikään yllätys kuitenkaan ole jos vuotoa on kampiakselin molemmista päistä.

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 16.9.2008 19:30

Teinpä tuossa vähän lisäselvittelyä. Vuotokohta löytyi öljypohjan tiivisteestä vasemman takanurkan kohdalta.

Tiiviste on kuitenkin vasta vaihdettu, joten mikähän asennuksessa on voinut mennä pieleen? Tiivistepinnat on molemmin puolin putsattu huolellisesti ja öljypohjakin on suora. Kaikki ruuvit on myös kiristetty oikeaan momenttiin

Ohjekirja sanoo, että tiiviste pitää asentaa kuiviltaan. Voisikohan takanurkkaan laittaa silti tiivisteliimaa tms.?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.9.2008 19:40

Liiman kans se pitää kasata jos mielii että pitää. Ei kummiskaan milläsattuu erikeeperillä.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 16.9.2008 20:24

Korjausopas taas väittää ettei saa käyttää mitään liimaa tuon öljypohjan tiivisteen laitossa. Varmaan makuasioita.. ilman liimaa tuntu ainakin meikäläisellä pitävän kun pari viikkoa takaperin tuon tiivisteen vaihdoin. Tosi tarkasti sai ainakin kohdistella tuota tiivistettä että jokaisen pultinreiän sai osumaan kohdakkain.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.9.2008 20:26

Kahteen vekottimeen liiman kanssa laittanu, eipä kehtaa kokeilla alkaako vuotamaan jos ois jättäny laittamatta :) Kai sen saa pitämään ilman liimaaki jos vaan on viimesen päälle puhtaat tiivistepinnat ja tasaiset ennenkaikkea. Eipä tuo huippunopeuksiin ole vaikuttanu vaikka siellä liimat on..

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.9.2008 11:26

Enpä kehtais minäkään ilman liimaaa etes kokeilla, kun siitä ei siellä mitään haittaakaan ole.

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 21.9.2008 19:07

Laitoinpa tuossa uuden öljypohjan tiivisteen liimalla paikalleen. Viimeisen päälle puhdistin ja kuivasin tiivistepinnat ja tarkastin että öljypohjan reunat ovat suorat.

Kuitenkin auto vuotaa edelleen öljyä entiseen malliin, eli tyhjäkäynnillä tippa n. 5 sekunnin välein. Öljyn tulo loppuu heti kun koneen sammuttaa. Öljyä näyttää tulevan edelleen sieltä öljypohjan vasemmasta takanurkasta.

Mikä ihme tuossa voi olla vikana??

Se on ainoastaan varmaa, että öljy on moottoriöljyä ja se tulee jostain kampiakselin alapuolelta.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.9.2008 19:47

Mikäli se öljypohja todellakin on suora, niin lieneekö muuta vaihtoehtoa kuin kampuran stefa?

VW-Tarmo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 14.1.2008 15:14

ViestiKirjoittaja VW-Tarmo » 30.9.2008 12:12

Viikonloppuna vaihdoin kampiakselin takastefan ja vuoto loppui siihen paikkaan. Rakenne on sellainen, että kytkinkopan suojapelti estää öljyn pääsemisen kytkimeen, joten kaikki stefasta vuotava öljy valuu suoraan öljypohjan vasenta reunaa alas. Aikamoinen urakkahan tuo oli. Ehkä olis kannattanut samalla uusia myös kytkin kun levyssä oli pintaa jäljellä noin 1 mm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa