Passat 3B 1.8 20VT Viritys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

Passat 3B 1.8 20VT Viritys

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 30.8.2008 17:11

Tuollainen aihe, vaihteeksi :D Ko. auto tuli tuossa viikko sitten hankittua ja kovasti olisi kiva saada siitä hieman enemmän hevosia irti. Revon ohjelmaa olen ajatellut, siinä kun on mahdollista (lisärahasta) saada laite jolla pystyy vaihtamaan takaisin vakio ohjelman. Ennen kuin menen tuota ohjelmaa asennuttamaan niin pitäisikö autoon vaihtaa esim. BSR cat-back putkisto tai ilmanputsaria taikka se surullisen kuuluisa by-pass ? Vai onko noiden vaihdosta mitään hyötyä viritystä silmällä pitäen ? Jos jollakulla on tuollainen BSR cat-back putkisto niin kuulisin mielelläni kommenttia varsinkin että millaiset äänet se päästää pihalle =) Vinkkejä ja neuvoja kaipaillaan, ensimmäinen bensa turbo nyt alla.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.8.2008 17:16

Ainakaan b5 Audi A4 1,8t ei BSR putkistolla ääneen ollut oikein minkäänlaista vaikutusta.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 30.8.2008 17:25

Oliko jotain muuta vaikutusta ? Jos kerran putken koone suurentaminen 2"->2,5" ei vaikuta mitenkään niin taidan vaan vaihtaa tuonne takapöntön tilalle "pörinä" pöntön jostain motonetistä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.8.2008 17:32

ahaa,haet siis pörinää vaan. poraat pari reikää takapönttöön niin yläasteen kimuleilla housut märkänä.

Itsellä oli tarkoituksena juuri se ettei ääni muutu.

en ainakaan persdynolla havainnut mitään muutosta.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 30.8.2008 19:19

No en pelkästään pörinää, mutta olisihan se kiva että edes jotain kuuluisi kun painaa kaasua =)

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 30.8.2008 23:10

No joo täytyy sanoa että ohjelmoinnin jälkeen tehoa on mutta ääntä ei. Ehkä kuitenkin tuota ääntä voisi olla hieman enemmän kuin nyt ja tuohan se putkisto muutaman ekstra hepan lisääkin. Se että on ääntä muttei tehoa niin en ymmärrä mutta jos on tehoa niin voi olla vähän ääntäkin.

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 31.8.2008 12:42

Omaan passattiini vaihdoin lastutuksen jälkeen Forgen bypassin ja BSR:n optiflow:n. Näillä muutoksilla ei ainakaan tuntuvaa vaikutusta tehoon ollut, paitsi tuntui että kaasuvastaavuus hiukan parani. Päätarkoitus noiden laittoon oli kuitenkin ne Forgen loshahteluäänet, vaikkeivat ne ihan dump-valven veroisia olekkaan:p Putkiston vaihdollakaan en mitään tuntuvaa muutosta huomannut ja äänetkään eivät onneksi muuttuneet paljoa äänekkäämmiksi.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 31.8.2008 15:06

Otin tuossa omastani juuri takapöntön pois, eipä äänet oikeastaan muuttuneet ollenkaan. Kummasti tuntuu muuten kestävän tuo alkuperäinen putkisto, 11 vuotta ollut kiinni eikä vuotanut mistään :) Forgen bypassin ajattelin itsekin vaihtaa tuohon, onko se millainen operaatio ja mistähän tuo mahtaa tuolta konehuoneesta löytyä ? Ajattelin laittaa ihan sen 007P vai mikä se olikaan, eli jousilla säädettävän.

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 1.9.2008 16:29

ennen kuin lähtee ostelemaan noita bypasseja tai dump-valveja kannattaa käyttää hakua ja kattella mitä muut on kokeillu...

Vagilaisiin käsittääkseni ei voi heittää ihan mitä tahansa dumppia tai bypassia?

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 1.9.2008 16:32

Enpä ole missään välissä ollutkaan mitään dumppia tuohon laittamassa, eihän se toimi ilmamäärämittarin takia. Eli Forgen bypass ollut koko ajan hankintalistalla.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 2.9.2008 6:15

Vanha amisviisaus "ääni on voimaa" on näköjään tämänkin "viritys"topicin tarkoitus. 710N pässi maksaa ehkä vain viidesosan tuunaustarvikkeeseen verrattuna, ja eihän se myöskään jumita niinkuin alumiiniset saattaa tehdä ja kaikenlisäksi ajaminen sen kanssa ei ole yhtä huomiotaherättävää kuin suhisevan ja pörisevän teiniauton kanssa. Ihan vaan vinkkinä niille toisenlaisille ihmisille.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.9.2008 14:37

Ei todellakaan ole mikään "ääni on voimaa" aiheena. Kyllä sitä jotain ääniä olisi kiva saada ihan omaksi iloksi, kaverilla oli G4 GTI:ssä joku bypassi mikä suhahti juuri sen verran että sen kuuli sisälle. Mikäs ihmeen bypassi tuo 710N on ??

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 2.9.2008 15:21

Taitaa olla TT:ssä käytetty, ja omassa Octavia 4x4:ssä oli/on myös tuo orkkiksena.
Ihan tarpeeksi tuo suhahtelee omaan makuuni.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.9.2008 15:30

Ei kellään olisi osanumeroa ? Mikä on ihan tarpeeksi eli kuuluuko kabiinin puolelle ?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.9.2008 15:56

TT:ssä ja ässä-Audeissa taitaa löytyä.

06A145710N tommonen ainakin oman pakettini kyljessä.

Jos vaparisuodatin niin varmasti kuuluu kun kuuluu orkkiksellakin.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.9.2008 16:53

Juu, löydettiin ky kävin tuolla paikallisessa VW-liikkeessä. Hetki siinä kyllä meni, ennenku katottiin jostain 1998 mallin TT:n kuvista ja löydettiin. Ja tuosta vaparisuodattimesta, sitä ei ole eikä tule. Tulee vaan kaikenlaista ylimäärästä kuten pesu ja öljyäminen ja siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä.

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 2.9.2008 19:55

Tuo Audi TT:n bypass ei ole mikään viritysosa vaan kestävempi vaihtoehto orkkiksen tilalle. Itellä hajosi orkkis jo 70 000 km kohalla ja laitatin heti tuon TT:n bypass:n. Vapaavirtaus suodatinta en aio ikinä laittaa sen verran kuitenkin päästää paskaa läpittensä ja tehohyöty olematon mutta tuo putkisto oikeasti tuo sen 5-10 heppaa vaikkei perstuntumalla huomaakkaan. Lähinnä äänien takia jos sitä haluaa niin putkisto/takavaimennin vaihtoon. Niin ja tuon ei pidä "suhahdella" jos on ehjä. Rikkinäinen bypass pitää suhinaa/sirinää.

T_H
-
Viestit: 65
Liittynyt: 23.9.2004 17:54

ViestiKirjoittaja T_H » 2.9.2008 20:05

No joo itellä on kans vaihdettu toi TT-bybass eikä kyllä suhauta et rikkinäisellä kyllä(vakio bybass) suhautti/siritti mut ei ton kans.
Jos hakee autoon potkua ohjelmoinnilla ni eioo mitää hyötyä vaihtaa vapaavirtaussuodatinta et se 0-2hp. lisäteho o shittiä eikä sitä misää huomaa ja sit alkaa ilmamassamittari hajoilee ym..
TT-bybass ei myöskää vaikuta tehoihin,se on vaan kestävempi kun vakio...

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 3.9.2008 16:53

Virittämisellä ja tuunaamisella on ihan selvä ero, mutta joillakin se raja on jotenkin sumuinen tai täysin unohtunut.

Tuunaus sisältää juurikin nämä by-passien vaihdokset ja vaparit ja putkistot, yms. Näillä ei saavuteta mitään muuta, kuin sitä katu-uskottavuutta. Okei vakio by-passi on ihan paska varsinkin nämä ei 710p loppuiset, mutta forgen männällistä pässiäkään muuten normitehoiseen koneeseen on lähes turha hankkia.

Virittäminen.. oikeanlaista tehon nostoa jolla saavutetaan todellakin ripeämpiä lähtöjä / huippunopeuden nousua autoon. Tähän hommaan tarvitaan tietämystä koneiden tekniikasta, osista ja mikä tärkeintä _RAHAA_

Perus 1.8T saadaan vähän lisää tehoa ohjelmoinnilla mutta siitä kun alkaa nälkä kasvamaan niin alkaa tonnit vilisemään tililtä, hyvää ja kestävää viritystä ei autoon saa yhtään minkäänlaisella halvalla ratkaisulla.

Jos tiedätte mitä teette ja oikeasti haluatte harrastaa ilman mitään järkeä, silloin kannattaa alkaa keräämään rahaa ja tilaamaan hyllyihin osia: Turboa, täyttä putkistoa, suuttimia, nokkia, ahtoputkia, cooleria, kamaa, kamaa ja vielä kerran kamaa!

Jos haluatte tehoja helpolla niin ostakaa jo valmiiksi tehokkaalla tekniikalla oleva auto.

e. kiireessä töissä kirjotettu itkuparku, piti korjailla. :p

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 3.9.2008 19:45

:D Tottahan nuokin. Mielestäni putkisto kuuluu kyllä kumpaankin kategoriaan koska isommilla tehoilla ja ahtimilla siitä on hyötyä. Ja edelliseen autoon tuli vaihdettua suuttimet, kytkin, cooleri sekä ahdin parikin kertaa. Ja mustaa riitti viimisimmällä kokoonpanolla, eli dieselihän se oli :) 90hv/205nm --> 180hv/366nm ja kolme kertaa kävin moikkaamassa Karalaa tuolla autolla. Joten tiedän että sitä rahaa menee, tuohon edelliseen paloi joku 4000e noihin virityksiin. Laitettiin auto hieman kyllä ulkopuoleltakin, mutta hyvin vähän eli hieman maalailtiin osia korin väriin sekä tummennettiin takavalot.

Asiasta kolmanteen, mitähän tuo Passatin vakio kytkin kestää vääntöä ? Ja millaista pakettia sinne kannattaa laittaa tilalle ?

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 4.9.2008 18:25

Tulipahan vaihdettu vakion bypassin (joka muuten taisi olla alkuperäinen, ainakin klemmareista päätellen) tilalle Harisen myymä bypass. Ahdot nousi mittarin mukaan 0.7 baariin ja ne myöskin pysyvät paljon paremmin tuolla. Lisäksi kun päästää kaasun niin kuulee aika selvästi kun bypass aukeaa, tietenkin jos on musiikkia ja puhallin päällä niin silloin ei niinkään kuule. Jos olisi kone poikittain niin tuon kuulisi paljon paremmin, mutta nyt bypass on melkein keulalla asti kun kone on pitkittäin. Josko sitä sitten pistäisi Forgen Split-R venttiilin kun käyttää auton lastulla, todennäköisesti Doc-Powerilla. Mutta onkos kellään tuoste kytkimen kestosta tietoa ?
Viimeksi muokannut Sleeper^, 5.9.2008 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 5.9.2008 0:22

isot pojat puhuu et vakiokytkin antautuu 300nm jälkeen?

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 5.9.2008 4:47

Kestää ainakin tuon noin 290-295nm mitä itelläni on. Kaverilla on ohjelmoitu 3B ja ajettu 240tkm eikä luista kytkin vieläkään.

Määttä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 26.11.2007 20:17

ViestiKirjoittaja Määttä » 5.9.2008 9:38

Vakiokytkin antautuu kun vingutukset tulee täyteen, eli näköjään nyt. 240tkm ajettu passat 290nm ohjelma (ollu 2kk) ja kytkin luistaa välillä kun lyö kakkosen silmään :P sain kyllä kerran kytkimen luistamaan vakionakin kun oli enemmän lastia... kaupunki ajossa ollu pasuuna edellisellä omistajassa ( naisella) niin voiko ihmetella :) karalalta vaan vankempaa kytkintä samalla kun joutuu kuiteski kohta vaihtamaan.

Edit: typoja

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 5.9.2008 17:04

No eipä ole näemmä pahan hintainen, 450e 360nm bensa autossa kestävä kytkinpaketti joka sisältää vauhtipyörän, kytkinlevyn, paineasetelman sekä painelaakerin. Tuollainen täytyy sitten jossain välissä pistää, riittää taatusti noille minun virityksille.

T_H
-
Viestit: 65
Liittynyt: 23.9.2004 17:54

ViestiKirjoittaja T_H » 5.9.2008 23:34

Joo kyllähän sen kytkimen saa hajotettua vakiotehoillakin et hiukan tietysti pitää järkeä käyttää,ajotyylistähän myös paljon johtuu.
Itellä oli 202tkm mittarissa kun ohjelmoitiin ja sen jälkeen ajettu yli 40tkm eikä viä ainakaan oo kytkimen päälle käyny...(koputtaa puuta)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 5.9.2008 23:50

Kykän kesto riippuu tosi paljon ajotyylistä. Jos vähänkään tykkää räpätä ni vakio ei ole valinta, jos tasen ajelee maltillisesti niin vakiollakin pärjää johonkin asti. Uusi vakio on kuitenkin parempi kuin +200tkm ajettu alkuperänen...
Kannattaa muistaa käytettävyys jos jotain virikytkintä ajattelee. Esim. kova vauhtipyörä ja sachs race-setti on aika raskas käyttää, voi käydä hermoille ruuhkassa lirputellessa tms normiajossa. Vaikkakin momenttia se kestää aika kivasti...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 6.9.2008 7:41

Edellisessä autossa oli Sachs Race asetelma, ja se oli jäykkä käyttää. 2kk siinä meni kun oli vasen jalka koko ajan kipee, mutta kyllä siihen sitten jo tottu.

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 6.9.2008 22:24

Hieman parannellussa 1.8t passatissa 1.9tdi 110hv:n kytkinpaketti. 40tkm kovaa ajoa takana ja hyvin toimii.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.9.2008 10:14

Ok, pitääpi tuota kytkin miettiä sitten tarkemmin kun on aiheellinen. Tässä aloin miettimään että jos tekisi itse 2,5" cat-backin yhdellä vaimentimella niin millaisetkohan olisi äänet ? Motonet takapönttöä tuonne ajattelin, mutta täytyy nyt vielä miettiä. Mutta tuskin olisi kovat äänet kun nytkään ei ole kuin se iso keskipönttö ja katti ja ei tosiaan äänet muuttunu kuin hyvin vähän.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 13.9.2008 18:20

Otin tuossa pienen videopätkän putkiston äänistä. Play

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 1.1.2009 10:21

Sleeper^ kirjoitti:No eipä ole näemmä pahan hintainen, 450e 360nm bensa autossa kestävä kytkinpaketti joka sisältää vauhtipyörän, kytkinlevyn, paineasetelman sekä painelaakerin. Tuollainen täytyy sitten jossain välissä pistää, riittää taatusti noille minun virityksille.


Eipä riitäkään tuo 450e kytkinpakettiin, tuo on poikittaismoottoriseen autoon. Eli omassa kun on moottori pitkittäin niin pakettikin kustantaa jo karseat 780e ja hammaskehä pitää siirtää alkuperäisestä vauhtipyörästä... Onneksi kytkin vielä pitää, auto on tosin vakio työllisyystilanteen ja tilin euro määrän takia :(

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.1.2009 12:33

Sopiiko nämä osat tuohon minun Passattiin ? http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=438 ja http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=439

Jos eivät sovi niin saa ehdottaa sopivia kytkinpaketteja, Karalan pakettia en tule laittamaan joten sitä ei tarvitse edes ehdottaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.1.2009 15:55

Eivät sovi G60 osat pitkittäiseen moottoriin.

Laita audin kiinteä 228mm vauhtipyörä (pitkittäisestä koneesta) ja siihen joko sopiva Sachsin power-paketti tai SRE osat.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 2.1.2009 16:50

Mitkähän koneet mahtaa audissa olla pitkittäin että tuollaista voipi katsella ? Kytkimen ei tarvitse kestää mitään 400nm vääntöä, vaan riittää että se kestää softapäivityksen eli n. 330nm

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.1.2009 16:12

Eiköhän noita löydy mm. Audi 80:stä tuossa 1987...1993?. Käytetty kyllä hyvin monen mallin ja moottorin perässä. Jos en väärin muista niin myös 210mm kytkin käyttää samaa vauhtipyörää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa