Passat 3B 1.8 20VT Viritys
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3B 1.8 20VT Viritys
Tuollainen aihe, vaihteeksi :D Ko. auto tuli tuossa viikko sitten hankittua ja kovasti olisi kiva saada siitä hieman enemmän hevosia irti. Revon ohjelmaa olen ajatellut, siinä kun on mahdollista (lisärahasta) saada laite jolla pystyy vaihtamaan takaisin vakio ohjelman. Ennen kuin menen tuota ohjelmaa asennuttamaan niin pitäisikö autoon vaihtaa esim. BSR cat-back putkisto tai ilmanputsaria taikka se surullisen kuuluisa by-pass ? Vai onko noiden vaihdosta mitään hyötyä viritystä silmällä pitäen ? Jos jollakulla on tuollainen BSR cat-back putkisto niin kuulisin mielelläni kommenttia varsinkin että millaiset äänet se päästää pihalle =) Vinkkejä ja neuvoja kaipaillaan, ensimmäinen bensa turbo nyt alla.
Omaan passattiini vaihdoin lastutuksen jälkeen Forgen bypassin ja BSR:n optiflow:n. Näillä muutoksilla ei ainakaan tuntuvaa vaikutusta tehoon ollut, paitsi tuntui että kaasuvastaavuus hiukan parani. Päätarkoitus noiden laittoon oli kuitenkin ne Forgen loshahteluäänet, vaikkeivat ne ihan dump-valven veroisia olekkaan:p Putkiston vaihdollakaan en mitään tuntuvaa muutosta huomannut ja äänetkään eivät onneksi muuttuneet paljoa äänekkäämmiksi.
Otin tuossa omastani juuri takapöntön pois, eipä äänet oikeastaan muuttuneet ollenkaan. Kummasti tuntuu muuten kestävän tuo alkuperäinen putkisto, 11 vuotta ollut kiinni eikä vuotanut mistään :) Forgen bypassin ajattelin itsekin vaihtaa tuohon, onko se millainen operaatio ja mistähän tuo mahtaa tuolta konehuoneesta löytyä ? Ajattelin laittaa ihan sen 007P vai mikä se olikaan, eli jousilla säädettävän.
Vanha amisviisaus "ääni on voimaa" on näköjään tämänkin "viritys"topicin tarkoitus. 710N pässi maksaa ehkä vain viidesosan tuunaustarvikkeeseen verrattuna, ja eihän se myöskään jumita niinkuin alumiiniset saattaa tehdä ja kaikenlisäksi ajaminen sen kanssa ei ole yhtä huomiotaherättävää kuin suhisevan ja pörisevän teiniauton kanssa. Ihan vaan vinkkinä niille toisenlaisille ihmisille.
Juu, löydettiin ky kävin tuolla paikallisessa VW-liikkeessä. Hetki siinä kyllä meni, ennenku katottiin jostain 1998 mallin TT:n kuvista ja löydettiin. Ja tuosta vaparisuodattimesta, sitä ei ole eikä tule. Tulee vaan kaikenlaista ylimäärästä kuten pesu ja öljyäminen ja siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä.
Tuo Audi TT:n bypass ei ole mikään viritysosa vaan kestävempi vaihtoehto orkkiksen tilalle. Itellä hajosi orkkis jo 70 000 km kohalla ja laitatin heti tuon TT:n bypass:n. Vapaavirtaus suodatinta en aio ikinä laittaa sen verran kuitenkin päästää paskaa läpittensä ja tehohyöty olematon mutta tuo putkisto oikeasti tuo sen 5-10 heppaa vaikkei perstuntumalla huomaakkaan. Lähinnä äänien takia jos sitä haluaa niin putkisto/takavaimennin vaihtoon. Niin ja tuon ei pidä "suhahdella" jos on ehjä. Rikkinäinen bypass pitää suhinaa/sirinää.
No joo itellä on kans vaihdettu toi TT-bybass eikä kyllä suhauta et rikkinäisellä kyllä(vakio bybass) suhautti/siritti mut ei ton kans.
Jos hakee autoon potkua ohjelmoinnilla ni eioo mitää hyötyä vaihtaa vapaavirtaussuodatinta et se 0-2hp. lisäteho o shittiä eikä sitä misää huomaa ja sit alkaa ilmamassamittari hajoilee ym..
TT-bybass ei myöskää vaikuta tehoihin,se on vaan kestävempi kun vakio...
Jos hakee autoon potkua ohjelmoinnilla ni eioo mitää hyötyä vaihtaa vapaavirtaussuodatinta et se 0-2hp. lisäteho o shittiä eikä sitä misää huomaa ja sit alkaa ilmamassamittari hajoilee ym..
TT-bybass ei myöskää vaikuta tehoihin,se on vaan kestävempi kun vakio...
Virittämisellä ja tuunaamisella on ihan selvä ero, mutta joillakin se raja on jotenkin sumuinen tai täysin unohtunut.
Tuunaus sisältää juurikin nämä by-passien vaihdokset ja vaparit ja putkistot, yms. Näillä ei saavuteta mitään muuta, kuin sitä katu-uskottavuutta. Okei vakio by-passi on ihan paska varsinkin nämä ei 710p loppuiset, mutta forgen männällistä pässiäkään muuten normitehoiseen koneeseen on lähes turha hankkia.
Virittäminen.. oikeanlaista tehon nostoa jolla saavutetaan todellakin ripeämpiä lähtöjä / huippunopeuden nousua autoon. Tähän hommaan tarvitaan tietämystä koneiden tekniikasta, osista ja mikä tärkeintä _RAHAA_
Perus 1.8T saadaan vähän lisää tehoa ohjelmoinnilla mutta siitä kun alkaa nälkä kasvamaan niin alkaa tonnit vilisemään tililtä, hyvää ja kestävää viritystä ei autoon saa yhtään minkäänlaisella halvalla ratkaisulla.
Jos tiedätte mitä teette ja oikeasti haluatte harrastaa ilman mitään järkeä, silloin kannattaa alkaa keräämään rahaa ja tilaamaan hyllyihin osia: Turboa, täyttä putkistoa, suuttimia, nokkia, ahtoputkia, cooleria, kamaa, kamaa ja vielä kerran kamaa!
Jos haluatte tehoja helpolla niin ostakaa jo valmiiksi tehokkaalla tekniikalla oleva auto.
e. kiireessä töissä kirjotettu itkuparku, piti korjailla. :p
Tuunaus sisältää juurikin nämä by-passien vaihdokset ja vaparit ja putkistot, yms. Näillä ei saavuteta mitään muuta, kuin sitä katu-uskottavuutta. Okei vakio by-passi on ihan paska varsinkin nämä ei 710p loppuiset, mutta forgen männällistä pässiäkään muuten normitehoiseen koneeseen on lähes turha hankkia.
Virittäminen.. oikeanlaista tehon nostoa jolla saavutetaan todellakin ripeämpiä lähtöjä / huippunopeuden nousua autoon. Tähän hommaan tarvitaan tietämystä koneiden tekniikasta, osista ja mikä tärkeintä _RAHAA_
Perus 1.8T saadaan vähän lisää tehoa ohjelmoinnilla mutta siitä kun alkaa nälkä kasvamaan niin alkaa tonnit vilisemään tililtä, hyvää ja kestävää viritystä ei autoon saa yhtään minkäänlaisella halvalla ratkaisulla.
Jos tiedätte mitä teette ja oikeasti haluatte harrastaa ilman mitään järkeä, silloin kannattaa alkaa keräämään rahaa ja tilaamaan hyllyihin osia: Turboa, täyttä putkistoa, suuttimia, nokkia, ahtoputkia, cooleria, kamaa, kamaa ja vielä kerran kamaa!
Jos haluatte tehoja helpolla niin ostakaa jo valmiiksi tehokkaalla tekniikalla oleva auto.
e. kiireessä töissä kirjotettu itkuparku, piti korjailla. :p
:D Tottahan nuokin. Mielestäni putkisto kuuluu kyllä kumpaankin kategoriaan koska isommilla tehoilla ja ahtimilla siitä on hyötyä. Ja edelliseen autoon tuli vaihdettua suuttimet, kytkin, cooleri sekä ahdin parikin kertaa. Ja mustaa riitti viimisimmällä kokoonpanolla, eli dieselihän se oli :) 90hv/205nm --> 180hv/366nm ja kolme kertaa kävin moikkaamassa Karalaa tuolla autolla. Joten tiedän että sitä rahaa menee, tuohon edelliseen paloi joku 4000e noihin virityksiin. Laitettiin auto hieman kyllä ulkopuoleltakin, mutta hyvin vähän eli hieman maalailtiin osia korin väriin sekä tummennettiin takavalot.
Asiasta kolmanteen, mitähän tuo Passatin vakio kytkin kestää vääntöä ? Ja millaista pakettia sinne kannattaa laittaa tilalle ?
Asiasta kolmanteen, mitähän tuo Passatin vakio kytkin kestää vääntöä ? Ja millaista pakettia sinne kannattaa laittaa tilalle ?
Tulipahan vaihdettu vakion bypassin (joka muuten taisi olla alkuperäinen, ainakin klemmareista päätellen) tilalle Harisen myymä bypass. Ahdot nousi mittarin mukaan 0.7 baariin ja ne myöskin pysyvät paljon paremmin tuolla. Lisäksi kun päästää kaasun niin kuulee aika selvästi kun bypass aukeaa, tietenkin jos on musiikkia ja puhallin päällä niin silloin ei niinkään kuule. Jos olisi kone poikittain niin tuon kuulisi paljon paremmin, mutta nyt bypass on melkein keulalla asti kun kone on pitkittäin. Josko sitä sitten pistäisi Forgen Split-R venttiilin kun käyttää auton lastulla, todennäköisesti Doc-Powerilla. Mutta onkos kellään tuoste kytkimen kestosta tietoa ?
Viimeksi muokannut Sleeper^, 5.9.2008 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vakiokytkin antautuu kun vingutukset tulee täyteen, eli näköjään nyt. 240tkm ajettu passat 290nm ohjelma (ollu 2kk) ja kytkin luistaa välillä kun lyö kakkosen silmään :P sain kyllä kerran kytkimen luistamaan vakionakin kun oli enemmän lastia... kaupunki ajossa ollu pasuuna edellisellä omistajassa ( naisella) niin voiko ihmetella :) karalalta vaan vankempaa kytkintä samalla kun joutuu kuiteski kohta vaihtamaan.
Edit: typoja
Edit: typoja
Kykän kesto riippuu tosi paljon ajotyylistä. Jos vähänkään tykkää räpätä ni vakio ei ole valinta, jos tasen ajelee maltillisesti niin vakiollakin pärjää johonkin asti. Uusi vakio on kuitenkin parempi kuin +200tkm ajettu alkuperänen...
Kannattaa muistaa käytettävyys jos jotain virikytkintä ajattelee. Esim. kova vauhtipyörä ja sachs race-setti on aika raskas käyttää, voi käydä hermoille ruuhkassa lirputellessa tms normiajossa. Vaikkakin momenttia se kestää aika kivasti...
Kannattaa muistaa käytettävyys jos jotain virikytkintä ajattelee. Esim. kova vauhtipyörä ja sachs race-setti on aika raskas käyttää, voi käydä hermoille ruuhkassa lirputellessa tms normiajossa. Vaikkakin momenttia se kestää aika kivasti...
Ok, pitääpi tuota kytkin miettiä sitten tarkemmin kun on aiheellinen. Tässä aloin miettimään että jos tekisi itse 2,5" cat-backin yhdellä vaimentimella niin millaisetkohan olisi äänet ? Motonet takapönttöä tuonne ajattelin, mutta täytyy nyt vielä miettiä. Mutta tuskin olisi kovat äänet kun nytkään ei ole kuin se iso keskipönttö ja katti ja ei tosiaan äänet muuttunu kuin hyvin vähän.
Sleeper^ kirjoitti:No eipä ole näemmä pahan hintainen, 450e 360nm bensa autossa kestävä kytkinpaketti joka sisältää vauhtipyörän, kytkinlevyn, paineasetelman sekä painelaakerin. Tuollainen täytyy sitten jossain välissä pistää, riittää taatusti noille minun virityksille.
Eipä riitäkään tuo 450e kytkinpakettiin, tuo on poikittaismoottoriseen autoon. Eli omassa kun on moottori pitkittäin niin pakettikin kustantaa jo karseat 780e ja hammaskehä pitää siirtää alkuperäisestä vauhtipyörästä... Onneksi kytkin vielä pitää, auto on tosin vakio työllisyystilanteen ja tilin euro määrän takia :(
Sopiiko nämä osat tuohon minun Passattiin ? http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=438 ja http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=439
Jos eivät sovi niin saa ehdottaa sopivia kytkinpaketteja, Karalan pakettia en tule laittamaan joten sitä ei tarvitse edes ehdottaa.
Jos eivät sovi niin saa ehdottaa sopivia kytkinpaketteja, Karalan pakettia en tule laittamaan joten sitä ei tarvitse edes ehdottaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa