Vento huonokäyntinen kylmänä?
Valvoja: ffp jäsenet
Vento huonokäyntinen kylmänä?
Elikkäs 55kw Ventossa ilmennyt lähipäivinä sellainen ongelma, että kylmänä kone nykii ja on hieman hengetön kierrosluvuilla 2000-3000. Alemmilla tai ylemmillä kierroksilla ongelmaa ei esiinny. Tulpat vaihdettu juuri ja tulpanjohdotkin näyttävät olevan kunnossa. Lämpömittari ei juuri nouse yli 70:n asteen. Lämpimänä kaikki toimii mainiosti. Käynnistämisessa ei mitää ongelmaa kylmänäkään. Vain tuo nykiminen ja tehottomuus kylmänä. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Tosiaan toi että lämmöt ei nouse yli 70 asteen, tarkoittais että se jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ois rikki. Tarkemmin siitä toinen vastus rikki, eli näyttää sen alemman lämmön muttei korkeampaa. Merkkiliikkeessä 25-30e, liitin irti, sokka irti, anturi ulos (jäähdytysnestettä n.0,5-1L tulee ulos joten kulho valmiiksi) ja uusi tilalle, sokka kiiinni ja liitin kiinni. Kyseinen anturi voi estää auton käynnistymisen kokonaan (Kokemusta siis on) Liitin sijaitsee ennen moottorilohkoa siinä paksussa mustassa jäähdytysnesteputkessa, 4-napainen liitin mitä luultavimmin.
Nonniiih. Saatiin anturi paikalleen. Rupes lämmötkin näyttämään oikein ja nykiminen kylmänä hävisi/pieneni. Eli siis ei lähtenyt kokonaan. Voisiko se vaikuttaa, että ilmansuodatimen kotelo on haljennut alareunasta. Mikä se putki on muuten joka menee kotelon alareunasta koneellepäin? Tyhjäkäyntikin parani hieman anturin vaihdettua, mutta toi kotelo vielä arveluttaa.
Voisikohan hengettömyys 2000-3000 rpm välillä olla moottorinohjauksen ominaisuus? Omassa kinnerissänikin (tosin eri kone, 44 kW AEX) on vedossa jonkunlainen kuollut kohta n. 2200 ja 2700 rpm kohdilla. Kylmänä tuntuvat selvimmin, mutta lämpimälläkin koneella kiihdyttäessä voi toisinaan pienoista epäröintiä havaita juuri noilla kierroksilla.
Tarkistin ton imupuolen eikä sieltä kyllä mitään löytynyt. Vaihdoin ilmansuodattimen ja sen kotelonkin. Eli taas kylmänä aamuna käynnistin auton. Lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäynti tasaista, mutta koko auto nytkyttää, kuin kävisi kolmella. Mutta kun kaasua polkasee niin kaikki toimii. Bensanhaju on kyllä hirveä ja putkesta kuuluu putputusta. Savuttaa myös paljon. No sitten ajamaan. Hieman hengetön jo pienillä kierroksilla, pystyy kuitenkin ajamaan. Kun kierrokset menevät yli 2000 alkaa nykiminen ja vedot poissa. Kun hiljentää moottorijarrutuksella auto nykii myös. Kun ajaa vaikka kilometrin, on kone taas kuin uusi. Voiko olla tulpanjohdoissa vika vai missä? Ehdotuksia!
No nyt selvis. Rupes jo pikkuhiljaa toi nykiminen, savuttaminen ja bensan kulutus häiritsemään, nii lähdin kietämään autokorjaamoja, kun netistä ei löytynyt vinkkejä. Kävin läpi 5 korjaamoa, joissa 4:ssä ensimmäisessä sanottiin, että mahdoton sanoa mikä on vikana. Puhuivat vaan parinsadan euron ongelmasta. Eli arvailua vain. No, sitten ihan sattumalta huomasin autosähkökorjaamon. Kävin esittämässä asiani ja korjaaja testaili muutaman sekunnin ajan autoa. "Jaa, että tämmönen tappaus". Sanoi, että ecun säädöt pielessä. Seuraavaksi hän antoi ohjeita, miten menetellä.
1. Ota akunkenkä pois 2-4 tunniksi.
2. Laita akunkenkä paikalleen.
3. Käynnistä auto ja pidä tyhjäkäynnillä 15 min.
4. Sammuta auto ja käynnistä uudelleen.
(5. Aja ilman ongelmia tästä eteenpäin.)
Ja niin vain kävi, että ongelmat hävisivät. Tässä tapahtui siis kaliborointi, jolloinka säädöt laitetaan kondikseen. Suosittelen kokeilemaan, jos jollain vastaavia ongelmia. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille!
1. Ota akunkenkä pois 2-4 tunniksi.
2. Laita akunkenkä paikalleen.
3. Käynnistä auto ja pidä tyhjäkäynnillä 15 min.
4. Sammuta auto ja käynnistä uudelleen.
(5. Aja ilman ongelmia tästä eteenpäin.)
Ja niin vain kävi, että ongelmat hävisivät. Tässä tapahtui siis kaliborointi, jolloinka säädöt laitetaan kondikseen. Suosittelen kokeilemaan, jos jollain vastaavia ongelmia. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille!
Itse ole ihmetellyt miksi teho/pirteys vaihtelee omassa Ventossa. Välillä vie myöskin enempi ja välillä taas vähempi. Joskus tuntuu niinkuin olisi puolet puhdista hukassa, vois ajatella että pirteimmillään auto on kuivalla viileällä ilmalla. Silloin auto vastaa kaasuun ihan eri tavalla ja menee muutenkin silleen kuin "itsestään". Käynti ja käynnistys aina ok, ilmasta ja lämpötilasta riippumatta, mutta tätä oon ihmetelly mikä tuon em. tekee!?
Olen lambdaa arvellu, mutta pakokaasuarvot aina olleet kohdallaan.
Lisäks mulla lämmöt maantiella mittarin mukaan n.75 ja kaupungissa 90, miksi lämmöt heittelee noin kovin? On kokeiltu vaikka mitä termareita, nyt on tarvike 87.
Olen lambdaa arvellu, mutta pakokaasuarvot aina olleet kohdallaan.
Lisäks mulla lämmöt maantiella mittarin mukaan n.75 ja kaupungissa 90, miksi lämmöt heittelee noin kovin? On kokeiltu vaikka mitä termareita, nyt on tarvike 87.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa