Pakokaasuarvot (lambda-arvo) Golf lV 1.8T (AGU)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

iConi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 23.3.2008 0:25
Viesti:

Pakokaasuarvot (lambda-arvo) Golf lV 1.8T (AGU)

ViestiKirjoittaja iConi » 28.8.2008 12:52

Tämänpäiväisen katsastuksen tulos oli hylkäys johtuen liian korkeasta lambda-arvosta. Auto on VW Golf 1.8T -98 (AGU) 131000km mittarissa (Oettingerin-ohjelma) ja mitatut arvot seuraavanlaiset:

CO Joutokäynnillä 0,01 / sallittu 0,50 | Kierroksilla 0,01 / sallittu 0,30
HC Joutokäynnillä 5 / sallittu100 | Kierroksilla 4 / sallittu 100
Lambda-arvo Joutokäynnillä - /sallittu - | Kierroksilla 1,10 / 0,97-1,03
C02 Joutokäynnillä 14,68 / sallittu - | Kierroksilla 14,59 / sallittu -
O2 Joutokäynnillä 1,91 / sallittu 5,00 | Kierroksilla 2,07 / sallittu 5,00

Mistähän sitä vikaa pitäisi alkaa metsästämään? Putkisto on alkuperäinen, joten siinä voisi olla vuotoja (katsastajan mukaan niitä ei silmämääräisesti näkynyt) ja lambda-anturi voi olla tiensä päässä. Voiko imupuolen vuodot aiheuttaa pelkän lambda-arvon nousun? Vuosi sitten arvot olivat kunnossa eikä sen jälkeen ole normaalin huollon lisäksi tehty muuta, kuin vaihdettu tulpat sekä ilmansuodatin paneelimalliseen öljyttävään vapaavirtaussuodattimeen. Tyhjäkäynti on tasaista (~850 1/min) ja tehot tuntuvat olevan tallella (ne vähät mitä on). Vääntö alhaisilla kierroksilla (alle 1500 1/min) on aika huono, mutta niin se on aina ollutkin.

Hakua yritin käyttää, mutta en löytänyt vastaavaan ongelmaan oikein mitään vastausta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.8.2008 13:17

Lambda-arvohan on laskennallinen arvo, jonka tuo pakokaasupäästöjä haisteleva laite laskee pakokaasuseoksen suhteellisen happipitoisuuden mukaan. (Lambda-anturi = happianturi)

Optimi lambda on 1,00, alle yhden oleva lambda kertoo rikkaasta seoksesta ja yli yhden menevä lambda laihasta seoksesta.

Eli imuvuoto, pakoputken/pakosarjan/turbon vuoto tai ehkäpä jopa niinkin yksinkertainen ja yleinen vika, kuin ilmamassamittari.

Tuo öljyttävä paneelisuodatin kuulosti nimittäin pahalta. Öljy on ehkä sotkenut sun ilmamassamittarin sisukset ja näinollen mittari haistelee omiaan ja päästää koneeseen liikaa ilmaa. Näinollen tällaisessa lanka/filmimallisessa ilmamassamittarissa ei saisi KOSKAAN käyttää öljyttävää suodatinta.

Lambdavika se tuskin on, koska rikkinäinen lambda vetää yleensä seoksen rikkaalle.

Nooh, vikakoodien luku on hyvä ensimmäinen askel.

iConi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 23.3.2008 0:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja iConi » 28.8.2008 13:25

Täytyypä raahata läppäri iltasella autoon. Tosin vasta noita koodeja katselin, kun abs-anturin vaihtelin, eikä siellä silloin mitään muuta vikakoodia näkynyt.

Mitens noita imupuolen vuotoja voi parhaiten etsiskellä? Ja voikos hajonnut/kohta hajoava MAF aiheuttaa tuon lambdan nousun?

Edit: Taidanpa heittää tuon vapaavirtaussuodattimen hevon kuuseen ja hankkia tilalle orkkiksen. Tuo suodatin oli hetken mielenhäiriö ja sen toimivuutta olen kyllä epäillyt alun alkaen. Ja seuraavaksi voisi yrittää putsailla tuota MAF:ia tai vaihtaa sen kokonaan uuteen.

iConi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 23.3.2008 0:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja iConi » 28.8.2008 16:10

MAF vaihdettu ja vapaavirtaussuodatin öljyineen lentänyt sinne hevon kuuseen...tilalla uusi MAF ja orkkis suodatin. Ainakin auto reagoi kaasuun paljon terävämmin ja vääntökin parani. Tuli ihan hymy suupieleen, kun painoi kaasua. Eli tehot eivät olleetkaan tallella.

Mitään vikakoodeja ei ollut, että vanhakin MAF toimi kai vielä jollakin tasolla.

Katsotaan mitä päästömittaus aamulla sanoo...pysyykö hymy huulilla vai katoaako ihan sinne itseensä...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 28.8.2008 18:41

Jso vielä on mittauksessa tuo happipitoisuus koholla niin sitten kannattaa tutkia huolellisesti mahdolliset pakoputken vuodot ja vaikka tiivistää jokainen liitos pakoputken asennustahnalla.. Kyllä sen alle 0,5 pitäisi jokatapauksessa olla.

iConi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 23.3.2008 0:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja iConi » 29.8.2008 9:23

Päästömittaus meni läpi, että heilahti. Muut arvot samat, kuin ensimmäisellä kerralla, mutta

Lambda-arvo Joutokäynnillä - /sallittu - | Kierroksilla 1,00 / 0,97-1,03
C02 Joutokäynnillä 15,91 / sallittu - | Kierroksilla 15,97 / sallittu -
O2 Joutokäynnillä 0,18 / sallittu 5,00 | Kierroksilla 0,10 / sallittu 5,00

MAF:n vaihto terävöitti kaasuun reagointia, vääntö parani huomattavasti, tyhjäkäynti on tasaisempaa ja se putosi noin 100 1/min. Auto on todella pirteä...tuntuu, kuin olisi tullut reippaasti tehoa lisää. Eli voitaneen sanoa, että ei ole riemulla rajaa, kun uudella MAF:lla ajaa.

Ja mikä oli tarinan opetus? Öljyttävä vapaavirtaussuodatin on helvetistä!!! :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.8.2008 15:39

Menee ohi aiheesta, mutta eipä näissä (melkein) vakiorasseissa tarvi juuri koskaan asentaa vapaavirtaussuodatinta. Kyllä ne insinöörit on jo suunnitteluvaiheessa sinne mitoittaneet ihan tarpeeksi suuren paneelisuodattimen. Eri asia on sitten kun ruvetaan hakemaan puolitoista-, kaksinkertaisia tai suurempia tehoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa