mk2 Golf GTI 16v peltipakosarja/öljynjäähdytin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jopeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.6.2008 23:05
Viesti:

mk2 Golf GTI 16v peltipakosarja/öljynjäähdytin

ViestiKirjoittaja jopeli » 10.7.2008 22:08

Elikkäs onkos kellään kokemuksia otsikon mukaisista palikoista? Pitäs saaha vähän lisää potkua autoon.Ja samalla konetta hieman viileämäkksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.7.2008 23:13

Öljynjäähdytintä ei ihan heti tarvitse varsinkaan kun tuossa on se lämmönvaihdin.

Vaihda leveämpi jäähdytin TD:stä ja jos ei sen teho riitä niin sitten vasta murehtii enemmän.

jopeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.6.2008 23:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja jopeli » 10.7.2008 23:24

Meneekös se jäähdytin ihan heittämällä kiini ja pitääkö letkut vaihtaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.7.2008 23:33

Letkut tulee siihen päähän joka siirtyy huomattavasti kauemmas eli pitää vaihtaa. Alkuperäinen tuulettimen koppa käy melko pienellä kiinnikeiden soveltamisella.

Niihin löytyy alkuperäiset muotoon valetut letkutkin mutta ovat aika kalliita. Yleisosilla omani laitoin.

Mulla putos lämpimän päivän öljynlämmöt matka-ajossa melkein kymmenen astetta ja kaupungissa 20 astetta tuolla...

jopeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.6.2008 23:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja jopeli » 10.7.2008 23:35

Kiitos vinkeistä.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.7.2008 0:26

Mitä tuossa kaverin 16v gti:tä ajoin niin, ajotietokoneen kertomat öljynlämmöt oli normaalissa ajossakin jo omasta mielestäni kovat, joten jos tarkoitus on virittää ja ajaa kovempaa on erillinen jäähdytin tarpeen, sillä ei se öljy kauheasti kylmene kun alkuperäisessä vesijäähdyttimessä kiertää lähes yhtä kuuma vesi.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.7.2008 3:22

Isompi vaikutus on tolla TD:n jäähdyttimellä kuin erillisellä öljynjäähdytinkennolla.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 11.7.2008 6:44

Niihin löytyy alkuperäiset muotoon valetut letkutkin mutta ovat aika kalliita. Yleisosilla omani laitoin.


20-30e/kpl oikeista letkuista ei minusta ole niin kallista että viitsisi ruveta värkkäileen millään yleisosilla.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.7.2008 9:43

Omassa koppurassani on vm. -94 Seat Toledo 1.9D autosta peräisin oleva syyläri ja kävi heittämällä paikalleen, myös tuulettimen kiinnitykset...Letkut passasi myös suoraan ilmastoidun syyläristä tuohon Seatin syyläriin...Tämä syyläri on siis prikulleen samanlainen kuin G2 16V ilmastoidussa mallissa...ja peittää melkein koko keulan, että on ainakin riittävän suuri...;)
Viimeksi muokannut gtikolffi, 11.7.2008 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.7.2008 12:44

Mitä tuossa kaverin 16v gti:tä ajoin niin, ajotietokoneen kertomat öljynlämmöt oli normaalissa ajossakin jo omasta mielestäni kovat,

Ihan normaalit 16v lämmöt ne on... Vai kuinka monella on sekalaisessa ajossa lämpimällä ilmalla alle 90 lämmöt?
Omassa pyörii 90-100 öljynlämmöt.
Auto siis vakio 16v kakkis (kr).
Ja kovempaa kun mennään radalla niin 110 paikkeilla ja kuumalla ilmalla jopa 120 paikkeilla pyöritään.
Hyvin se on kestäny ja jotain jos hajoaa niin sitte vasta korjataan paremmilla osilla.
Mitä sitä korjaamaan jos ei ole rikkikään.
Öljyt vaihdan 6-10tkm välein ja käytän Castrolin TWS.. kai ne kestää sielä. Ainakin ihan hyviltä näyttäny öljyt kun vaihtanu.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 11.7.2008 13:02

Mulla on kanssa KR:n lämmöt tuolla 95-106 hujakoilla, hyvin toimii...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 11.7.2008 14:50

[OT]Heitetäänpäs Jopelille tämmönen kyssäri, että millä bensalla ajelet??[OT]

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.7.2008 15:21

20-30e/kpl oikeista letkuista ei minusta ole niin kallista että viitsisi ruveta värkkäileen millään yleisosilla.
Tuollainen hinta olisikin ollut siedettävä. Silloin ei tarvikkeena yläletkua kukaan myynyt.

Alavesiletku taisikin löytyä muotoon valettuna tarvikeosana. Yläletku ei, joten ostin jonkun sopivan pidemmän kiemuran varaosakaupasta ja katkaisin sen mun mittoihin sopivasti. Sen muoto on sen verran yksinkertainen että löytyi aika helposti.

radalla niin 110 paikkeilla ja kuumalla ilmalla jopa 120 paikkeilla pyöritään.
Kuulostaa tukkoiselta jäähdyttimeltä. Mä en oo radalla saanu lämpöjä nousemaan yli sadan ja ruuhkassa helteellakin muistaakseni 106 on ollut maksimi. Kesällä moottoritiellä 90 ja pakkasella 86.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.7.2008 16:15

tuo 120 kävi pari vuotta sitten bugrunissa kun varjossa oli reipas 30 lämmintä.
Kovaa runttausta viitisen kierrosta niin kyllä ne lämmöt nousee.
Ja en ole ihan täysin varma mutta melkein orkkis jäähdytin taitaa itellä olla.
Pitäisi vaihtaa isompi kyllä keulalle kun tuossa maalaillessa unohtu hieman suojata ja meni kennosta 1/3 maaliin =)

Mistä saisi edukkaasti TD jäähdyttimen? Motonet?

edit. Motonetissä kakkosen TD jäähdytin maksaa 65e ja ykkösen TD 114e?
Miten noin iso ero kakkiksen ja ykkösen hinnoissa?
Ilmeisesti toi kakkosen TD kuuleri on se mistä täällä puhetta ollut?

Entä käyköhän noi TD letkut suoraan mitä tuolla on myytävänä?
ei ainakaan kalliita ole. noin 24e yhteensä ylä ja ala muoto letkut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.7.2008 16:27

Mulla on motonetin jäähdytin. Yli viitisen vuotta jo menestyksellä palvellut.

Mä ainakin olen koko ajan puhunut kakkoskorisesta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.7.2008 16:53

Ykkös TD jäähdytin taitaa olla ihan erillainen kuin 2 TD:n.
Oma minkä hommasin Motonetistä on toiminut ihan hyvin. Motonetin TD jäähdytin on 2 rivinen ja AKTE mukaan noita on ollut myös 3 rivisiä ilmastoiduissa TD malleissa ja joissain vetopakettisysteemeissä.

Tosin omassa todella laihalla käyvässä turbossa (ja ei välijäähdytintä) en ole saanut ikinä öljyn lämpöjä yli 96°C ja sekin oli dynossa.
On myös Audi 80 TD öljynsuodattimen jalasta muokattu jalka 1.8 bensaan. Siinä on termostaatti ohjattu öljynkierto erilliselle kennolle. Ja se aukee vasta 110°C

jopeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.6.2008 23:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja jopeli » 11.7.2008 21:16

[OT]Heitetäänpäs Jopelille tämmönen kyssäri, että millä bensalla ajelet??[OT]

98:lla ajelen

Hendry
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.5.2007 12:13

ViestiKirjoittaja Hendry » 11.7.2008 22:43

muistaakseni alempi td:n letku käy suoraan, mut ylempään joutuu käyttämään jotain pitempää letkua

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.7.2008 23:49

muistaakseni alempi td:n letku käy suoraan, mut ylempään joutuu käyttämään jotain pitempää letkua

Ja mä kun kattelin raamatusta, että kuvien perusteella saattais alaletku olla se joka ei ehkä ihan suoraa kävis ja ylä letku kävis.
Onko koneet sitte niin eri kulmassa että ylä letku jäisi vajaaksi?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.7.2008 1:13

Entäs jos heittää mäkeen tuon lämmönvaihdin-tyyppisen jäähdyttimen öljynsuodattimen jalasta ja siirtyy pelkkään ilmajäähdytteideen öljyjäähyyn?

Hyötyjä? Haittoja?

Hendry
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.5.2007 12:13

ViestiKirjoittaja Hendry » 27.7.2008 10:47

täysin varma tosiaan en noista letkuista ole kun ne tuli irto syylärin matkassa, olivat kyllä vw:n letkuja. yläletkun tein kiireessä sitten jostain camryn vanhasta vesiletkusta ja siihen on jääny.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3122371 tuolla on jotain juttua et kävis volvostakin laippa suoraan tuota ulkoista öljynjäähdytintä varten, jos haluaa rakennella.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 27.7.2008 11:30

Entäs jos heittää mäkeen tuon lämmönvaihdin-tyyppisen jäähdyttimen öljynsuodattimen jalasta ja siirtyy pelkkään ilmajäähdytteideen öljyjäähyyn?

Hyötyjä? Haittoja?


Omassa tein noin. Ainakin se hyöty oli et sai vesiletkuja yksinkertaisemmiksi.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 2.1.2009 0:57

Käytetäänpä taas vanhaa topicia:

Niihin löytyy alkuperäiset muotoon valetut letkutkin mutta ovat aika kalliita. Yleisosilla omani laitoin.


20-30e/kpl oikeista letkuista ei minusta ole niin kallista että viitsisi ruveta värkkäileen millään yleisosilla.


Misä saa muotoletkuna kakkoskoppaan jäähdytys - ja lämmitysletkuja?
Marmorilla näyttäisi maksavan luokkaa 80 € / kpl, Motonetin varaosaluettelossa taas myydään eioota. Neuvoja?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.1.2009 10:32

Minä hain ainakin ylä- ja alavesiletkut suoraan volkkarin tiskiltä ja olivat tuon pari kymppiä kipale.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 2.1.2009 10:50

Omat TD letkut tulivat Slamitiltä.
Kokemusta ei vielä ole, että toimiiko ne kuinka tuossa 16v koneessa, kun vaihdan TD syylärin.
Motonet ei saanu toimitettua mulle TD muotoletkuja.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.1.2009 13:13

Itse ostin joku 5 vuotta sitten ihan autotarvikeliikkestä. Taisivat olla Gatesin tuotteita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa