Haldex ei aina kytkeydy?
Valvoja: ffp jäsenet
Tutkailin vähän foorumia lisää ja löysin tämän säikeen: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=32033
Ja uudestaan vikakoodit lukuun, nyt tsekkasin ABS-moduulinkin ja siellä oli tuo täsmälleen sama vikakoodi kuin em. linkin säikeessä.
Koitin vielä nollata vikakoodit (aamulla ei nollautunut tuo 01312 mitenkään) ja kas kummaa kaikki vikakoodit nollautuivat. Eli vika lienee mitä ilmeisimmin siinä johtimien liittimessä olevaa kosketushäiriötä/hapettumaa. Pitääpä tutkailla se liitin kunhan ennättää.
Ja uudestaan vikakoodit lukuun, nyt tsekkasin ABS-moduulinkin ja siellä oli tuo täsmälleen sama vikakoodi kuin em. linkin säikeessä.
Koitin vielä nollata vikakoodit (aamulla ei nollautunut tuo 01312 mitenkään) ja kas kummaa kaikki vikakoodit nollautuivat. Eli vika lienee mitä ilmeisimmin siinä johtimien liittimessä olevaa kosketushäiriötä/hapettumaa. Pitääpä tutkailla se liitin kunhan ennättää.
No joo, heti 10 metrin ajon jälkeen syttyi taas se ESP-valo (samat vikakoodit). Kävin sitten autotallissa auton alla tutkimassa, niin sekä Haldexille että pumpulle menevien johtojen liittimet olivat aivan siistit. Ei minkäänlaista hapettumaa, kun otin ne auki ja katsoin sisälle.
Sitten huomasin semmoisen asian, että kun virrat laittaa päälle, niin se Haldexin mötikkä pitää kummallista ääntä, vähän niinkuin jurisee ja naksuu. Kokeilin sormella, niin se naksuminen tuntuu tulevan juurikin siitä Haldex-mötikästä. Jurina ja naksuminen ei lakkaa minuuttienkaan päästä.
Onko siellä nyt sitten sökönä ohjain vaiko pumppu, vai voisiko jostain muualta vielä etsiä sähkövikaa?
Sitten huomasin semmoisen asian, että kun virrat laittaa päälle, niin se Haldexin mötikkä pitää kummallista ääntä, vähän niinkuin jurisee ja naksuu. Kokeilin sormella, niin se naksuminen tuntuu tulevan juurikin siitä Haldex-mötikästä. Jurina ja naksuminen ei lakkaa minuuttienkaan päästä.
Onko siellä nyt sitten sökönä ohjain vaiko pumppu, vai voisiko jostain muualta vielä etsiä sähkövikaa?
Dodiin nyt löytys vastauksia mun ongelmiin, porukalla ollut paljon noitten pumpun moottorien kanssa ongelmia, ja päätin itsekkin irroittaa pumpun, homma kävikin varsin kivuttomasti.
Alustan suojamuovi pois tieltä (ei olisi ollut pakko irroittaa, mutta halusin lisää tilaa)
Öljyproppu auki ja öljyt pois.
2kpl kuusiokolo pultteja auki moottorin vierestä
liitin irti
kitkuttelua, ja kiroilua...
ja pumppu pois + lisää öljyä pihalle...
pumpun resistanssi oli 110k ohm (ehjä kuulema 5ohm)
eli selvästi pumpun hiilet loppu.
Tarkemman tutkiskelun jälkeen huomasin että mootori on ollut ennenkin auki (yksi ruuvi puuttui) noh toisen avattuani (siis vahingossa katkaistuani) sain motin auki, ja haisihan se pahalle, eli jotain siellä on kärynnyt.
Saavat huomenna autosähkön pojat purkaa lisää ja uusia hiilet siihen.
Raportoin lisää kun saan pumpun takaisin, toivottavasti ehjättynä.
ps. purku / työvaihe kuvia voi kysellä multa sähköpostilla ( agi.ikonen (at) luukku.com )
ja kannattaa varata niitä rättejä ja pari purkkia lähelle, meinaan pumpun irroituksen yhteydesäkin tulee vielä öljyä pellolle, tosin meikä ekomiehenä otti toki ne loput öljyt (vahingossa) kainaloonsa eikä maahan...
Alustan suojamuovi pois tieltä (ei olisi ollut pakko irroittaa, mutta halusin lisää tilaa)
Öljyproppu auki ja öljyt pois.
2kpl kuusiokolo pultteja auki moottorin vierestä
liitin irti
kitkuttelua, ja kiroilua...
ja pumppu pois + lisää öljyä pihalle...
pumpun resistanssi oli 110k ohm (ehjä kuulema 5ohm)
eli selvästi pumpun hiilet loppu.
Tarkemman tutkiskelun jälkeen huomasin että mootori on ollut ennenkin auki (yksi ruuvi puuttui) noh toisen avattuani (siis vahingossa katkaistuani) sain motin auki, ja haisihan se pahalle, eli jotain siellä on kärynnyt.
Saavat huomenna autosähkön pojat purkaa lisää ja uusia hiilet siihen.
Raportoin lisää kun saan pumpun takaisin, toivottavasti ehjättynä.
ps. purku / työvaihe kuvia voi kysellä multa sähköpostilla ( agi.ikonen (at) luukku.com )
ja kannattaa varata niitä rättejä ja pari purkkia lähelle, meinaan pumpun irroituksen yhteydesäkin tulee vielä öljyä pellolle, tosin meikä ekomiehenä otti toki ne loput öljyt (vahingossa) kainaloonsa eikä maahan...
Puerco jos sun nykiminen on siinä n. 4000rpm paikkeilla (vetää pienillä kierroksilla ihan ok.) niin sulla on etummainen lambda rikki, itellä ainakin oli näin ex golfissa..
kannattaa olla tarkkana varaosa liikkeesä että saat oikean, kato moottorin tyyppi ennenkun tilaat lambdaa ja toi etummainen lambda on laajakaistalambda takimmainen lambda on tavallinen se vain haistelee että toimiiko katalysaattori.
ps virtasenmoottorista sain kyseisen laajakaistalambdan 163e olisi marmoritiskillä maksanut muistaakseni 208e.. kanttaa slamit:ilta kysellä osia sieltä saa paljon halvemmalla orkkis osia kuin marmoritiskiltä.
kannattaa olla tarkkana varaosa liikkeesä että saat oikean, kato moottorin tyyppi ennenkun tilaat lambdaa ja toi etummainen lambda on laajakaistalambda takimmainen lambda on tavallinen se vain haistelee että toimiiko katalysaattori.
ps virtasenmoottorista sain kyseisen laajakaistalambdan 163e olisi marmoritiskillä maksanut muistaakseni 208e.. kanttaa slamit:ilta kysellä osia sieltä saa paljon halvemmalla orkkis osia kuin marmoritiskiltä.
ilmotteles wussy kun löydät vian ja saat kuntoon mitä teit ja mitä meni ja paljon makso...
kummaa ettei kukaan muu ole keksinyt kuvata työvaihetta, helpottaa pirusti elämää kun on vähän kuvia, eikä tarvi pelkän hajun perusteella jäljittää tota...
itsellä meni 50min ton irroitukseen, tosin välissä mittailin resitanssin ja tutkisin muuten auton pohjaa, eli 30min olisi kulut jos olisin keskittynyt vain irroitukseen.
kummaa ettei kukaan muu ole keksinyt kuvata työvaihetta, helpottaa pirusti elämää kun on vähän kuvia, eikä tarvi pelkän hajun perusteella jäljittää tota...
itsellä meni 50min ton irroitukseen, tosin välissä mittailin resitanssin ja tutkisin muuten auton pohjaa, eli 30min olisi kulut jos olisin keskittynyt vain irroitukseen.
Update:
pumpun moottori viety autosähköön, ja asentaja avasi sen tiskillä, oli mennyt öljyä pumpun moottoriin, ja hiilet olivat sulaneet.
jotain mumisi epätoivoisena, mutta sanoi että eiköhän saada kuntoon.
(pe 15.10 pitäiäisi saada hakea pois.)
innolla pumppua odotellessa...
haldex öljyn oikea määrä on 2.75dl, muta voi kuulema laittaa 3dl myös...
(tieto kysytty vw / audi merkkihuollosta.)
päivittelen taas kunhan saan proktia edistymään.
pumpun moottori viety autosähköön, ja asentaja avasi sen tiskillä, oli mennyt öljyä pumpun moottoriin, ja hiilet olivat sulaneet.
jotain mumisi epätoivoisena, mutta sanoi että eiköhän saada kuntoon.
(pe 15.10 pitäiäisi saada hakea pois.)
innolla pumppua odotellessa...
haldex öljyn oikea määrä on 2.75dl, muta voi kuulema laittaa 3dl myös...
(tieto kysytty vw / audi merkkihuollosta.)
päivittelen taas kunhan saan proktia edistymään.
Täälläkin pelittää nyt upeasti! Sain käytetyn Haldex-ohjaimen (vakioboksi, ei performance :/) kohtuuhinnalla ja sen ollessa piuhan päässä Vag-Com ei antanut enää mitään vikakoodeja, eli ruuvasin sen alle. Vähän ahdas paikka, mutta sinne meni.
Mittasin samoin tien senkin pumpun moottorin, se oli ihan ok. Ja uudet Haldex-öljyt tyrkkäsin myös.
Mittasin samoin tien senkin pumpun moottorin, se oli ihan ok. Ja uudet Haldex-öljyt tyrkkäsin myös.
nyt se haldex levisi taas
toimi 2 viikkoa ja ehtisin ajamaan 1000km välillä se toimii ja välillä eli taas sama vika koodi joka tuli viimeksi kun pumppussa oli vikaa, eli viittaisi taas siihen samaan haldex pumppuun
en käsitä kun eilen auto toimi ja tänään ei toimi mutta tuntuu että välillä voisi toimia (sillon ei tule vikakoodia kun tuntuu että se haldex toimii) mutta muuten tuntuu että ei toimi ja myös vikakoodi tulee... missä voisi olla vika? kenties joku sähkövika tms? auto on nyt lastutetty myös, voisiko vaikuttaa asiaan.
huomenna mittaan pumpun ohmit.
toimi 2 viikkoa ja ehtisin ajamaan 1000km välillä se toimii ja välillä eli taas sama vika koodi joka tuli viimeksi kun pumppussa oli vikaa, eli viittaisi taas siihen samaan haldex pumppuun
en käsitä kun eilen auto toimi ja tänään ei toimi mutta tuntuu että välillä voisi toimia (sillon ei tule vikakoodia kun tuntuu että se haldex toimii) mutta muuten tuntuu että ei toimi ja myös vikakoodi tulee... missä voisi olla vika? kenties joku sähkövika tms? auto on nyt lastutetty myös, voisiko vaikuttaa asiaan.
huomenna mittaan pumpun ohmit.
Nyt alkaa ideat loppumaan; TT:hen vaihdettiin purkuperästä pumppu, mikä suoralla virralla ainakin pyörii normaalisti, mutta perä ei enää vedä lainkaan.
Vikakoodiksi saatiin vihdoin tuo "01155 - Clutch", mikä ilmeisesti kuitenkin viittaa pumpppuun...?
Kannattaisikohan tuohon nyt vielä tilata ihan uusiuusi pumppu vai kenties kokeilla uutta ohjainlaitetta?
Vikakoodiksi saatiin vihdoin tuo "01155 - Clutch", mikä ilmeisesti kuitenkin viittaa pumpppuun...?
Kannattaisikohan tuohon nyt vielä tilata ihan uusiuusi pumppu vai kenties kokeilla uutta ohjainlaitetta?
Ohjainlaitetta voi tietty koittaa jos jostain saa sellaisen
Mieleeni tulleita mahd syypäitä vikaan:
1 onko siellä oikea määrä öljyä sisällä?
2 Tuo pumppuhan ei ole haldex kytkin se vain paineistaa sen, jos siellä itse haldex:in sisällä on jotain vikaa?
3nko pumpun resistanssi 5ohm.
pumppuhan pyörii vaikka resistanssi olisi 40ohm mutta virta on vain pienempi (virta = jännite jaettuna resistanssi)
Eli pumppu on sillon tehottomampi (teho = virta kertaa jännite)
4 tai sitten vika on ohjainlaitteessa.
Ps. kiitos postitamastasi pumpusta, nyt vetelee hienosti joka nurkasta. : )
Mieleeni tulleita mahd syypäitä vikaan:
1 onko siellä oikea määrä öljyä sisällä?
2 Tuo pumppuhan ei ole haldex kytkin se vain paineistaa sen, jos siellä itse haldex:in sisällä on jotain vikaa?
3nko pumpun resistanssi 5ohm.
pumppuhan pyörii vaikka resistanssi olisi 40ohm mutta virta on vain pienempi (virta = jännite jaettuna resistanssi)
Eli pumppu on sillon tehottomampi (teho = virta kertaa jännite)
4 tai sitten vika on ohjainlaitteessa.
Ps. kiitos postitamastasi pumpusta, nyt vetelee hienosti joka nurkasta. : )
Mikäli englanti luonnistuu niin laita tuonne postia ja kysäse pumppua: Riedel autorecycling
toimii ei toimi!
eli hommasin käytetyn pumpun ja korjasin sen uudet hiilet ja stefat
samalla pistin uudet haldex öljyt ja suodattimen. kylmänä pelas loistavasti mutta lämmettyään ei enää kytkeydy perään veto. eli mistähän nyt kiikastaa?
voisko johtua öljyn määrästä täälä oli juttua että 3d riittää
käyttöautolla sanoivat että vähintää 4d pitäs laittaa mutta säästeliäänä törkkäsin vain yhden tuubin:) eli 3d
ja paljon kyselty tuota korjaamiseen liittyvää hinnastoa itellä meni
- 2€ hiilet (piti vähän soveltaa)
- 4€ o-renkaat (6kpl 3 isoa ja 3 pientä)
- 5€ stefa (sähkömoottorin ja pumpun välinen) hankala löytää!
- 55€ öljyt + suod
ja autohan oli vw bora 1.9tdi 4motion -00
eli hommasin käytetyn pumpun ja korjasin sen uudet hiilet ja stefat
samalla pistin uudet haldex öljyt ja suodattimen. kylmänä pelas loistavasti mutta lämmettyään ei enää kytkeydy perään veto. eli mistähän nyt kiikastaa?
voisko johtua öljyn määrästä täälä oli juttua että 3d riittää
käyttöautolla sanoivat että vähintää 4d pitäs laittaa mutta säästeliäänä törkkäsin vain yhden tuubin:) eli 3d
ja paljon kyselty tuota korjaamiseen liittyvää hinnastoa itellä meni
- 2€ hiilet (piti vähän soveltaa)
- 4€ o-renkaat (6kpl 3 isoa ja 3 pientä)
- 5€ stefa (sähkömoottorin ja pumpun välinen) hankala löytää!
- 55€ öljyt + suod
ja autohan oli vw bora 1.9tdi 4motion -00
Siellähän se on ihan normaalisti sulakerasiassa. Paikkaa en nyt ulkoa muista, mutta siinä kannessahan ne sulakkeet on merkattu.
Edittiä:
http://i102.photobucket.com/albums/m96/ ... layout.jpg
Tuossa kuvassahan on aika selkeästi havaittavissa paikalla 31 sulake "Haldex clutch (quattro)", kuva siis TT:n sulakerasian kannesta. Mut eiköhän se Golfissa jne ole aikalailla yhtä selkeästi merkitty.
Edittiä:
http://i102.photobucket.com/albums/m96/ ... layout.jpg
Tuossa kuvassahan on aika selkeästi havaittavissa paikalla 31 sulake "Haldex clutch (quattro)", kuva siis TT:n sulakerasian kannesta. Mut eiköhän se Golfissa jne ole aikalailla yhtä selkeästi merkitty.
Problem
Dodiih, näitä topikkeja tarpeeksi lueskeltuani on pakko nöyrtyä ja kysyä:
Mikähän mahtaa olla vikana? Välillä haldex kytkee normaalisti ja 4motion toimii moitteettomasti, välillä taas ei kytke ollenkaan. Vikakoodit luettu eikä ollut yhtään vikailmoitusta. Yleensä kylmänä kytkee, mutta välillä myös lämpinä ja välillä ei ollenkaan :D hermot menee kun tätä selvittelee...
Auto -02 bora 4motion 1.9 TDI (joo kirjoitan bensapuolelle mutta täällä on kattavammin ollut tietoa haldeksin toimimattomuudesta.) Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaa neuvoa. Taisin laittaa käteni paskaan kun tämän ostin, selvisi hienoja virityksiä kun nostin auton ylös.....
Edit: Haldexin öljyt vaihdettu juuri ja menen nyt testaamaan että auttoiko (luultavasti ei) -->
Mikähän mahtaa olla vikana? Välillä haldex kytkee normaalisti ja 4motion toimii moitteettomasti, välillä taas ei kytke ollenkaan. Vikakoodit luettu eikä ollut yhtään vikailmoitusta. Yleensä kylmänä kytkee, mutta välillä myös lämpinä ja välillä ei ollenkaan :D hermot menee kun tätä selvittelee...
Auto -02 bora 4motion 1.9 TDI (joo kirjoitan bensapuolelle mutta täällä on kattavammin ollut tietoa haldeksin toimimattomuudesta.) Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaa neuvoa. Taisin laittaa käteni paskaan kun tämän ostin, selvisi hienoja virityksiä kun nostin auton ylös.....
Edit: Haldexin öljyt vaihdettu juuri ja menen nyt testaamaan että auttoiko (luultavasti ei) -->
Ja se maksaa mansikoita, jee. Testiajon tulos: Pätkii, toimii, pätkii, ei toimi... noh perän joutuu kuitenkin tiputtamaan puslien ja kiinnikkeiden uusimisen takia joten eipä tuo pumpun vaihto tunnu tuossa suossa missään... joo menenpä selaamaan nettiautoa
Olisi pitänyt nostaa auto ylös kun ostin vuosi sitten, olisi jäänyt ostamatta. Noh nyt myöhäistä itkeä kun kakka on jo housussa.
Olisi pitänyt nostaa auto ylös kun ostin vuosi sitten, olisi jäänyt ostamatta. Noh nyt myöhäistä itkeä kun kakka on jo housussa.
Vikakoodi vihdoin ja viimein saatu maailmalle : 01155 kytkin eli ilmeisesti pumppu vaihtoon. Hienoa tässä on se että itse sain vikakoodin heti kun omalla lukijalla koodeja luin, korjaamo ei ja kehtasivat vielä laskuttaa siitä.. Täytyykin hiukan muistuttaa kun vien auton sinne.
Edit:
Tosin vikakoodin nollaamisen jälkeen veti jonkun aikaa joka kulmasta normaalisti ja meni n. 15 min ennenkuin ilmestyi uudelleen.
Edit:
Tosin vikakoodin nollaamisen jälkeen veti jonkun aikaa joka kulmasta normaalisti ja meni n. 15 min ennenkuin ilmestyi uudelleen.
Omassa autossa ei ostettaessa esipainepumppu toiminut. Paikallinen merkkihuolto totesi suoraan tiskin takaa koko Haldex-kytkimen olevan rikki, ja että se pitää vaihtaa - hinta-arvio oli kolmisen tonnia. Toinen merkkiliike 50 kilometrin päässä sanoi, etteivät suostu edes pumppua vaihtamaan ilman omaa testausta.
Ensimmäinen liike suostui kuitenkin vaihtamaan pelkän pumpun, kun sitä vaadin. Puhuivat ensin, että pitää allekirjoittaa vastuuvapauspaperi siltä varalta, ettei ongelma korjaannu pelkän pumpun vaihdolla.
No, pumppu vaihdettiin ja neliveto toimi taas...
Ensimmäinen liike suostui kuitenkin vaihtamaan pelkän pumpun, kun sitä vaadin. Puhuivat ensin, että pitää allekirjoittaa vastuuvapauspaperi siltä varalta, ettei ongelma korjaannu pelkän pumpun vaihdolla.
No, pumppu vaihdettiin ja neliveto toimi taas...
Onko ideoita seuraavaan:
T5 portteri vm 04 ja esipainepumppu on omistajan autosta ollut hetken aikaa päreinä. Antoi siis vikakoodia:
01155 - Clutch
003 - Mechanical Failure - Intermittent
= kaapelointien ja liitosten syynäämisen jälkeen vian korjaantumatta pumppu vaihtoon.
Uudella pumpulla tuli sama vikakoodi + lämpötila sekä painetieto käyttäytyi kummallisesti.
Vaihdoin paine / lämpötilatunnistimen uuteen, hävisi tuo Edellämainittu pumpun vikakoodi, mutta tilalle tuli
01073 - Clutch Pressure System
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Nyt kuitenkin lämpötilan näyttö ei heijaa / pätki ja painetieto näyttää auton ollessa sammuksissa 0 bar.... eikä pompi kuten ennen.
Onko kokemuksia?
öljyt + suodatin on myös vaihdettu ja öljymäärä on oikea, ellei jopa ihan vähän ylikin vaaditun.
T5 portteri vm 04 ja esipainepumppu on omistajan autosta ollut hetken aikaa päreinä. Antoi siis vikakoodia:
01155 - Clutch
003 - Mechanical Failure - Intermittent
= kaapelointien ja liitosten syynäämisen jälkeen vian korjaantumatta pumppu vaihtoon.
Uudella pumpulla tuli sama vikakoodi + lämpötila sekä painetieto käyttäytyi kummallisesti.
Vaihdoin paine / lämpötilatunnistimen uuteen, hävisi tuo Edellämainittu pumpun vikakoodi, mutta tilalle tuli
01073 - Clutch Pressure System
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Nyt kuitenkin lämpötilan näyttö ei heijaa / pätki ja painetieto näyttää auton ollessa sammuksissa 0 bar.... eikä pompi kuten ennen.
Onko kokemuksia?
öljyt + suodatin on myös vaihdettu ja öljymäärä on oikea, ellei jopa ihan vähän ylikin vaaditun.
Onko kenellekkään tullut vastaan pumpun ja ohjainlaitteen lisäksi muita vikoja? Esim onko itse kytkinpakkoja mennyt ym. Peräpäästä kuuluu jännä surina kun eturenkaat sutaisee, vaikka ei olisi esipainepumpun piuhat edes kiinni. Eli mitä/mikä siellä säätää, onko tuo paineventtiili sähköisesti ohjattu? Ei tunnu kytkentäkaavioita löytyvän mistään suunnalta ja ei tuo omakaan nelikko vedä kuin edestä vaikka pumppu on uusittu ja eculta tulee kyllä käsky pyörittää pumppua. Koitettu suoralla virrallakin ohjata esipainepumppua muttei silti mitään eloa. Öljyä tarkastusreikään asti, ei koodeja.
Golfin neliveto on nyt temppuillut jonkun aikaa, oireet alkoi niin että noin 20km ajon jälkeen esp:n valo syttyi ja neliveto lakkasi toimimasta. Tosin aina kun autolla pysähtyi ja käynnisti moottorin uudelleen nelikko toimi taas hetken ennenkuin espin valo syttyi.
Tällä hetkellä esp:n valo syttyy heti kun auton käynnistää ja neliveto ei toimi.
Mittasin pumpun vastuksen sillon kun oireet alkoi, eli vika ei todennäköisesti ollut päällä. Vastus oli muistaakseni noin 4ohmia.
Seuraavanlaiset vikakoodit tulee:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
00448 - Haldex Clutch Pump (V181)
Mitähän tässä kannattais alkaa tekemään? :O
Tällä hetkellä esp:n valo syttyy heti kun auton käynnistää ja neliveto ei toimi.
Mittasin pumpun vastuksen sillon kun oireet alkoi, eli vika ei todennäköisesti ollut päällä. Vastus oli muistaakseni noin 4ohmia.
Seuraavanlaiset vikakoodit tulee:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
00448 - Haldex Clutch Pump (V181)
Mitähän tässä kannattais alkaa tekemään? :O
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 9.2.2009 10:02
Yhdestä Golf iv farkusta monien selvittelyiden jälkeen vika löytyi haldexin ohjauskaapelin läpiviennistä apukuskin puolelta takakulmassa. Läpiviennin kumista huolimatta johdot olivat päässeet hiertymään koria vasten osittain poikki. Johdon pätkien uusinnan jälkeen Haldex alkoi toimimaan, kuten pitääkin.
Samassa remontissa alkujaan vikaa etsittiin Haldexin ohjausboxilta, joka muuten purettiin ja puhdistettiin perusteellisesti sekä vielä onnistuneesti kasattiinkin. Boxin purkamista en suosittele kaikille, koska sisältää kirjaimellisesti hienoelektroniikkaa. Boxi vikaan päädyttiin silloin Elsan koemittauksien kautta, mutta lopulta päädyttiin johtovikaan. Tiedä sitä olisiko merkkihuollossa mennyt paikoilleen jo uusi boksi ja pumppu?
Samassa remontissa alkujaan vikaa etsittiin Haldexin ohjausboxilta, joka muuten purettiin ja puhdistettiin perusteellisesti sekä vielä onnistuneesti kasattiinkin. Boxin purkamista en suosittele kaikille, koska sisältää kirjaimellisesti hienoelektroniikkaa. Boxi vikaan päädyttiin silloin Elsan koemittauksien kautta, mutta lopulta päädyttiin johtovikaan. Tiedä sitä olisiko merkkihuollossa mennyt paikoilleen jo uusi boksi ja pumppu?
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 9.2.2009 10:02
Muistaakseni ilmoitti vikakoodia ettei saa yhteyttä ohjausboksiin. Ensimmäisillä mittauksilla piuhan päässä näytti tulevan tieto kuten pitääkin. Kahden irroitus ja puhdistamis kerran jälkeen valitti vielä yhteyspuutetta. Olimme jo melko lähellä alkaa tilaamaan uutta boksi, kunnes ties monennella tarkastusmittauksella johtoja liikuteltaessa mittaustulokset alkoivat heittelehtimään, joka johdatti meidät oikealle vialle.
Kaverin A3:ssa oli myös vikaa ettei vetänyt takaa, vaihtoi pumpunkin muttei auttanut, sitten keksin kysyä että ootkos tarkastanut että sille tulee virrat -no eipä tullutkaan suoraa +:aa jonka pitäis tulla kun kääntää virrat päälle virtalukosta.
Kaveri veti väliaikaisen syötön ja alkoi vetään takaakin -oisko samallalailla ollut johto poikki jostain läpiviennistä -no tästä ei tietoa kun on tuo va. johto on vieläkin käytössä.
Kaveri veti väliaikaisen syötön ja alkoi vetään takaakin -oisko samallalailla ollut johto poikki jostain läpiviennistä -no tästä ei tietoa kun on tuo va. johto on vieläkin käytössä.
haldex varaosat
en tiä saako mainostaa mutta mulla on uusia sähkömoottoreita haldex gen 1 pumppuun ja stefoja myös
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 9.8.2012 18:45
Vanhan nostoa
Audi TTq 165kw 1999
Address 03: ABS Brakes Labels: Redir Fail!
Controller: 8N0 907 379 E
Component: ESP 20 CAN V004
Coding: 18446
Shop #: WSC 01236
VCID: 3E0FBDFB2979
1 Fault Found:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
49-10 - No Communications - Intermittent
Tollanen vikakoodi tulee mulle.
Ilmeisesti haldex ohjainyksikkö sökö?
En oo vielä ehtinyt tarkistaa liittimiä yms.
Entä pumppu?
Voiko olla yhteydessä siihen, että haldexi vuotaa öljyä?
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=116185
Tuo intermittent (=ajoittain) aiheuttaa vähän kummastusta. Johtuuko ajoittain juuri vuodosta vai mikä?
Ja sitten, jos voisitte suositella paikkoja, jossa pumpun hiilet saisi korjattua pk-seudulla.
Niin ja kannattaako nyt ajaa haldex rele irti, ettei pääse enempää hajoo?
Kiitoksia jo etukäteen :)
Audi TTq 165kw 1999
Address 03: ABS Brakes Labels: Redir Fail!
Controller: 8N0 907 379 E
Component: ESP 20 CAN V004
Coding: 18446
Shop #: WSC 01236
VCID: 3E0FBDFB2979
1 Fault Found:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
49-10 - No Communications - Intermittent
Tollanen vikakoodi tulee mulle.
Ilmeisesti haldex ohjainyksikkö sökö?
En oo vielä ehtinyt tarkistaa liittimiä yms.
Entä pumppu?
Voiko olla yhteydessä siihen, että haldexi vuotaa öljyä?
http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=116185
Tuo intermittent (=ajoittain) aiheuttaa vähän kummastusta. Johtuuko ajoittain juuri vuodosta vai mikä?
Ja sitten, jos voisitte suositella paikkoja, jossa pumpun hiilet saisi korjattua pk-seudulla.
Niin ja kannattaako nyt ajaa haldex rele irti, ettei pääse enempää hajoo?
Kiitoksia jo etukäteen :)
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 9.8.2012 18:45
Tuli golffista kanssa etuveto. Pumpun resistanssi 25,4 ohmia. Kun kuittaa mechanical malfuntionin vetää kaikilla parin risteyksen välin ja sitten paiskaa koodin takaisin päälle. Räjäytin pumpun auki ja sähköpumpun akselin stefasta oli vuotanut öljyt pumpun sisään ja hiilet sökönä. Huolestuttavaa tuossa on se että kommutaattorin kontaktipinnat kuluneet jo todella paljon, säteisenä mittana 1,5mm.
Ajattelin nyt kuitenkin vielä koittaa uusilla hiilillä ja tiivisteillä.
Onko ideoita mistä hiiliä kannattaisi Tampereen suunnalta lähteä etsimään?
Uskoisin että stefa ja ja o-renkaat löytyvät top-osasta..
Ajattelin nyt kuitenkin vielä koittaa uusilla hiilillä ja tiivisteillä.
Onko ideoita mistä hiiliä kannattaisi Tampereen suunnalta lähteä etsimään?
Uskoisin että stefa ja ja o-renkaat löytyvät top-osasta..
eBaysta löytyi ainakin aikaisemmin "korjaussarjaa", eli moottori + tiivisteet. Hintaa taisi olla noin 160 euroa.
eBaysta löysin myös omaan haldexiini aikoinaan ~35tkm ajetun pumpun Englannista vähän reiluun pariin hunttiin...
Edit: tuossa näyttäisi olevan gen1 Haldexin korjaussetti: http://www.ebay.co.uk/itm/Oem-motor-for ... bde&_uhb=1
Jos ei uskalla omaa pumppuaan purkaa, niin mulla olisi yksi rikkinäinen haldex-pumppu kaapissa, josta voisin luopua edullisesti koe-korjaus-kappaleeksi, vink vink ;)
eBaysta löysin myös omaan haldexiini aikoinaan ~35tkm ajetun pumpun Englannista vähän reiluun pariin hunttiin...
Edit: tuossa näyttäisi olevan gen1 Haldexin korjaussetti: http://www.ebay.co.uk/itm/Oem-motor-for ... bde&_uhb=1
Jos ei uskalla omaa pumppuaan purkaa, niin mulla olisi yksi rikkinäinen haldex-pumppu kaapissa, josta voisin luopua edullisesti koe-korjaus-kappaleeksi, vink vink ;)
Golffin haldexin pumppu kulkee tällä hetkellä mersun hanskalokerossa minigrip pussiin pakattuna...eli asia on tutkittu ja pumppu todettu kelvottomaksi. Kommutaattori meni puhki kun ajoin uusia hiiliä sisään.. Laitoin sähkömoottorin tilaukseen, saa nähdä osuiko arpa oikeaan
Stefa ja o-renkaat löytykin jo.
Stefa ja o-renkaat löytykin jo.
http://www.movetec.fi/tuotteet-sahkoine ... rit-buhler
tuolta tilasin. eivät suostuneet ainakaan silloin yksityiselle myymään kyseisestä firmasta.
ikävä kyllä en muista mikä sopivan moottorin tilauskoodi on.
moottori oli muuten samanlainen kuin alkuperäinen, mutta akselia joutui hieman lyhentämään ja työstämään päästä katsottuna puolikuun muotoiseksi.
tuolta tilasin. eivät suostuneet ainakaan silloin yksityiselle myymään kyseisestä firmasta.
ikävä kyllä en muista mikä sopivan moottorin tilauskoodi on.
moottori oli muuten samanlainen kuin alkuperäinen, mutta akselia joutui hieman lyhentämään ja työstämään päästä katsottuna puolikuun muotoiseksi.
Nonniin, talvi tuli taasen ja eipä vedäkkään golffi yllättäen takaa ollenkaan.
Öljyt on vaihdettu eikä tilanne muuttunu mihinkään.
Tänään sitte tarkastin liitokset ja mittailin esipainepumpun resistanssin ja sain 250ohmia tulokseksi. Eli viittais siihen että on hiilet loppu?
No kuitenkin siitä tallilta lähtiessä neliveto pelas taasen, mutta aikani luisutellessa rupes veto siirtymään taakse silleen nykien, eli viittaa siihen että pumppu on taas rikki...
Teki samanlailla ku katottii kaverin korjaamolla vikakoodit, (joita ei tosin ollut). Eli silloin neliveto pelas taas vähä aikaa ja sitte katos taasen.
Molemmilla kerroilla auto on ollut lämpimässä tallissa sen tunnin verran ja sen jälkee neliveto taas hetken pelannu.. Aika kummallista...?
Mutta jotainhan pitäs kuitenki tälle nyt tehdä, eli mitä on porukka mieltä vaihdanko vaa suosiolla uuden pumpun / kunnostan vanhan..
Eihän kukaan tietäis jotain muuta purkaamoa saksassa kuin tuo -->http://www.riedel-autorecycling.de/ kysytty on eikä löytynyt.
Öljyt on vaihdettu eikä tilanne muuttunu mihinkään.
Tänään sitte tarkastin liitokset ja mittailin esipainepumpun resistanssin ja sain 250ohmia tulokseksi. Eli viittais siihen että on hiilet loppu?
No kuitenkin siitä tallilta lähtiessä neliveto pelas taasen, mutta aikani luisutellessa rupes veto siirtymään taakse silleen nykien, eli viittaa siihen että pumppu on taas rikki...
Teki samanlailla ku katottii kaverin korjaamolla vikakoodit, (joita ei tosin ollut). Eli silloin neliveto pelas taas vähä aikaa ja sitte katos taasen.
Molemmilla kerroilla auto on ollut lämpimässä tallissa sen tunnin verran ja sen jälkee neliveto taas hetken pelannu.. Aika kummallista...?
Mutta jotainhan pitäs kuitenki tälle nyt tehdä, eli mitä on porukka mieltä vaihdanko vaa suosiolla uuden pumpun / kunnostan vanhan..
Eihän kukaan tietäis jotain muuta purkaamoa saksassa kuin tuo -->http://www.riedel-autorecycling.de/ kysytty on eikä löytynyt.
Nyt golf vetelee kaikista nurkista. Movetecilta myös tilasin uuden sähkömoottorin. Akselin joutuu takapäästä katkaisemaan, toisesta päästä lyhentämään ja tekemään hammasrattaalle hahlon sekä uusimaan sähköliitoksia. Koko esipainepumpun uusimiseen nähden hintaero kuitenkin mielestäni antaa tuntipalkan pikkunäpräykselle...
Gen1 sähkömoottoriksi kelpaa em. modauksilla Buhler 1.13.055.220.
Kannattaa ne stefat ja o-renkaat uusia samalla, itsellänikin oli akselin stefasta päässyt öljyt moottoriin.
Gen1 sähkömoottoriksi kelpaa em. modauksilla Buhler 1.13.055.220.
Kannattaa ne stefat ja o-renkaat uusia samalla, itsellänikin oli akselin stefasta päässyt öljyt moottoriin.
Ja jos jotakuta kiinnostaa räplätä, niin mulla olisi yksi moottoriviallinen Gen1 Haldexin pumppu kaapissa. En sillä mitään itse enää tee, kun ei ole Haldexiakaan...
Privaa, jos kiinnostaa DIY-hommat.
Edit: eipä ole enää...
Privaa, jos kiinnostaa DIY-hommat.
Edit: eipä ole enää...
Viimeksi muokannut Markku M., 15.2.2013 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaihdoin uuden haldexin pumpun seattiin, käytiin koneella läpi ja otettiin vikakoodit pois. testattiin että yhteys pelaa ja saatiin pumpullekin ääntä ja kun laitettiin "pakkosyöttö" sitten puhtaalta pöydältä pieni kiihdytys ja takapää ei vuan vetele. sitten tulikin taas 01155 vikakoodi. Elikkäs, mitä kaikkea tuo koodi tarkoittaa. ja esipainemoottori on uusi.
Mistä haldexin sähkömoottori apuja..
Mistä haldexin sähkömoottori olette tilannut? voiko joku heittää linkkiä? ja valitettavasti kirjoitan nyt tänne bensa puolelle vaikka tdi transuun sitä etsinkin mutta luulen että samat sähkömoottorit käy?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa