95 E10 Etanoli Bensaa VAG-pohjaisiin vehkeisiin...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

RSGOLF
-
Viestit: 29
Liittynyt: 18.6.2008 12:26

ViestiKirjoittaja RSGOLF » 20.1.2011 21:28

Onko muut huomannu että auto kuluttaa reippaasti enemmän soppaa tuolla e10 kun vanhalla normi 95:lla? Tarkoitan nyt että reipaasti eli ei mitään 3dl/100km . Itellä tuntuu että menis 1-2l/100km enemmän uudella sopalla. Auto golf V 1.4tsi

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.1.2011 1:26

Yritetään vissiin olla näppäriä, mutta vaikka se etanoli on tosiaan polttoainetta, niin voihan silti sen pitoisuutta mitata polttoaineseoksessa?
No, sitähän tuossa rivienvälissä ilkuttiin, että moniko edes tietää mitä on tankannut, puhumattakaan että olisi mitään mitattua tietoa sekoitussuhteesta.
Mutu menetelmät lyhyellä aikaväleillä on aika huonoja mittareita ja mikäli letkun/pistoolin väri olisi vaihtunut samalla, niin ongelmia olisi varmaan väristä johtuen vielä enemmän.
Pitkällä aikavälillähän nuo mahdolliset etanolinkäytön haitat tulisi ilmetä, ei parilla tankkauksella.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 21.1.2011 8:52

Ja tankatessasi sitä E10 et voi mistään tietää paljonko mukana on etanolia (ellet siis itse sitä pysty mittaamaan) .
Saattaahan olla että juuri silloin kun tankkaat ei etanolia ole mukana kuin 5%.
Ja veikkaan jotta ei sitä ainakaan kulutuksessa huomaa yhden tankillisen mittauksessa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 21.1.2011 10:56

että auto kuluttaa reippaasti enemmän soppaa tuolla e10 kun vanhalla normi 95:lla?


e10bensiini sivulta poimittu seuraavaa:

11. Vaikuttaako E10-bensiini auton polttoaineenkulutukseen?
Jos polttoaineenkulutus mitataan perinteiseen tapaan litroina/100 km, niin odotettavissa on pientä kasvua kulutuksessa. Syynä on se, että etanolin energiasisältö on noin kaksi kolmasosaa bensiinin energiasisällöstä. Näin E10-bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseksi noin 2 % enemmän kuin nykyistä bensiiniä, joka sisältää vain 5 % etanolia. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan käytännössä aivan tarkasti seuraa energiasisällön muutoksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.1.2011 18:16

Jos joku ei ole siten jo laskenut että 1,5 € 95E10:n hintaan kun lisää 2 % niin summa on 1,53 €. Jos 98E5:ttä saa halvemmalla niin kannattaa ostaa :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 22.1.2011 11:05

Ei ole veneilijöilläkään helppoa.. http://www.talouselama.fi/uutiset/artic ... /-22012011

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.1.2011 0:43

rp-koneella menty pari tankillista. ei ongelmia

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2011 1:56

Muista myös tulla kertomaan vuoden päästä että onko kumitiivisteet pitäneet? :)

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 23.1.2011 2:18

muistan kyllä :)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 22.3.2011 19:11

Suomen Volkswagen ilmoitti 95e10 ilmoituskampanjan alussa, että e10 käy kaikkii paitsi ensimmäisen sukupolven FSI-moottoreihin.

Joulun alla revittiin yhtäkkiä alavuosirajaksi -92.
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw_new ... db=VW4.nsf

Ilmeisesti Saksassa myytävä e10 on samaa litkua kuin Suomessa. Jännä juttu vain, että Saksan Volkswagenin sivuilta en löydä mitään alavuosirajoitetta e10:lle... http://www.volkswagen.de/de/misc/E10_information.html

Eli onkohan Suomen VW heittänyt hatusta tuon alavuosirajan? Luulisi emoyhtiön Saksassa tietävän sopiiko se e10 letkuille ja tiivisteille vanhemmissa autoissa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.3.2011 20:16

Autotehtaiden tehtävä on valmistaa uusia autoja (ja jonkin aikaa niihin varaosia), joten eiköhän se ole emoyhtiölle se ja sama kestääkö niiden muutamien kakkiksien bensaletkut eekymppiä vai ei.
Eihän yli 15 vuotta vanhoja Volkswageneita pitäisi olla enää olemassakaan... :)

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 26.3.2011 18:14

Omia kokemuksia 95E10 -bensasta:
Kyseessä ei siis ole VAG, vaan Tojota jossa VVTi moottori (olisko joku säätyvä imuventtiilihässäkkä?) Kulutus muutaman vuoden aikana 5.6l/100km.
Tuossa Helmikuussa alkoi tyhjäkäynti kylmänä (lohkolämmityksen jälkeen) ontumaan.
Samoihin aikoihin alkoi E10 olemaan myynnissä suurimmassa osissa huoltamoita. Viimeisin 95E10 tankkaus oli 8.2l/100km ja tankkausväli ajettiin niin ettei pakkasia juurikaan enää ollut.
1/2 tankillista meni siis viikon ajoilla. Viimeksi ajelin tankin tyhjemmäksi ja pistin tankin täyteen 98:a. Nyt sitten päästelty viikko ja 1/4 tankillista palanut. Nyt on ollut kylmempää kuin viimeisen E10-tankillisen aikana.
Itse kannatan avoimesti kaikkea uutta ja vaihtoehtoista, mutta tuollainen ~2.5l/100km on joko v**tumainen sattuma tai sitten tuolle kiinalaiselle VVTi koneelle maistuu tuo viina samaan tapaan kuin omistajalleenkin, eli mitä enemmän tarjolla sitä enemmän menee...

Tehoissa (tehottomuudessa) ei eroa huomannut ja aivan ehjänä tuo pysyi 95E10:llä

pauke85
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.1.2011 12:53

ViestiKirjoittaja pauke85 » 29.3.2011 10:55

mielestäni E10 kuluttaa enemmän kuin E5 mut on sillä hyvätkin puolet katsastin tuossa juuri vm92 golfin tankkiin 10L E10:ppiä ja litra tenua perään oli meinaan puhtaat päästöt ja kone ei edes kerenny lämpiään mittarissa lämmöt alle 70c mut kyl silti käytän tota E5:ttä päivittäisessä ajossa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 16.4.2012 15:05

Hei golffari423! Miten kävi niiden tiivisteiden kanssa? Lupasit kertoa.

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

E10-bensan soveltuvuus

ViestiKirjoittaja VWG60 » 9.5.2012 1:18

Minäkin ekana syötin 98: ja jopa V-Poweria. Nyt olen tankannut Venäjältä heidän 95:ta ja kaikki toimii kuin "enkeli siivellä". Että eikun vaan kaikki mahdolliset Venäjälle tankkaamaan ja Suomesta veroja paljon pois. Toinen autoni on 2005 TDI Golf ja sama juttu! Olenkin miettinyt miksi Suomi ei vastusta millään tavalla tätä älytöntä verokulttuuria..?! Eihän todellisuudessa ole kyse mistään öljyn hinnan noususta, ainakaan noin paljon!

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 9.5.2012 16:58

E10 pelkästään käytetty. ei mitään ongelmia.

bensan painetta kokeilen nostaa jossain vaiheessa. kun tuntuu yläkierroksilla jotenkin laihalta,
mutta se ei varmaan johdu tosta etanolista.

SnaG
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2011 15:22

ViestiKirjoittaja SnaG » 6.7.2012 22:11

Tuli hommattua tuollanen -99 Passat. 2.8 V6 koneella. Mitens E10 käyttäytyy ison kutoskoneen kanssa?

Kokemuksia..?

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 7.7.2012 12:30

Tuli hommattua tuollanen -99 Passat. 2.8 V6 koneella. Mitens E10 käyttäytyy ison kutoskoneen kanssa?

Kokemuksia..?


Toisessa topicissa ovat tainneet tankata RE85:kin ilman ongelmia

Diipa
-
Viestit: 69
Liittynyt: 20.1.2005 13:48

2.8

ViestiKirjoittaja Diipa » 9.7.2012 20:51

Itellä just tommonen "blue motion" passatti -98, V6 2.8. ajettu E10:llä 3 vuotta, ei ongelmia.

Re85:llä kokeiltu myös. 50:50 suhteella alkaa tehot olemaan niin vähissä että ei halua säästää enää. Kulutus nousi myös tuolla suhteella aikalailla, kone kävi kyllä ihan normisti. 10 litraa kun lorauttaa tankkiin re:tä niin tuskin huomaakaan.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 9.7.2012 22:43

Ajelin yli vuoden ja n.20tkm:ä 95E10:llä. Nyt kohta tulee 7tkm:ä täyteen RE85:lla, toki tämä vaati hieman säätöä. Brasiliassa tällaiset autot menee 100%:la etanolilla. En suosittele tai kannusta, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia. Jokainen tekee itse valintansa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa