Viri lastun vaihto toiseen, 1.8T AEB sekä muut viritystavat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

Viri lastun vaihto toiseen, 1.8T AEB sekä muut viritystavat

ViestiKirjoittaja Mylläri » 21.2.2006 12:22

Onko mitään haittavaikutuksia vaihdattaa viri-lastua erimerkin vastaavaan ?
Auto on 1.8T Passat vm. 97 (AEB).
Ei ole tietoa miten kauan on ollut nykyinen lastu autossa.
Ei ole myöskän tietoa mikä lastu autossa on.

Tulevana viikonloppuna tarkoitus hieman purkaa boksia, Alfamerin -opuksen ohjeilla. Ilmeisesti kuitenkin törmään merkkaamattomaan komponenttiin, eli siinä ei todennäköisesti lue valmistajaa ?

Ja syy miksi tätä koko hommaa lastu hommelia tutkin on se, että olen katsellut jo pidemmän aikaa Doc Powerin sivuilta tuota BSR:n Steg 3 -tasoa.

Jos valmiina olisi BSR:n lastu niin voisi jättää kyseisen osan hankkimatta ja hankkia loput romppeet. Jos näin ei ole, voisi harkita koko Steg 3 -sarjan hankintaa lastuineen päivineen.
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.2.2006 15:19

Joudut sen ohjelman päivittämään joka tapauksessa, oli sulla siinä nyt BSR tai ei.

Mitä tarkotat valmistajan näkymisellä? Viritysohjelmissa ei useinkaan lue piirin päällä muuta kuin ohjelman nimi. Jotkut laittaa jonkun oman merkinnän jota ei kukaan muu voi tietää. Toki saattaa siinä ihan firmakin lukea.

Alfamerin oppaassa ei boksin avaamiseen mitään ohjetta ole, irroittamiseen ehkä on.
Avaaminen tosin ei kovin ihmeellinen toimenpide ole, 4 torx-ruuvia auki ja se on purettu.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 21.2.2006 17:42

Eli nuo lastujen ohjelmat vaihtelee eri tasojen (steg) välillä ?
Siis esim. Steg-1 lastun ohjelma on erillainen kuin mitä esim. Steg-3 ?


Tarkoitin tuolla valmistajan näkymisellä sitä että kenen valmistama / asentama se on.
Huomasin tosiaan tuon Alfamerin suppean ohjeen boksin purkamisessa ja siksi olen arastellut sen purkamista. Sähköosat vaan eivät koskaan ole olleet minun kavereita..
Voisin vaikkapa ottaa muutamia kuvia kyseisestä lastusta kunhan saan sen aukaistua.
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 22.2.2006 9:06

On varmasti eri ohjelmat noissa.
Mikään ei sua estä teettämästä ohjelmaa muualla.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 23.2.2006 17:48

Poistettu
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 24.2.2006 9:49

Voikos muuten TT:n ahdinta käyttää korvaavana ?
Meneekö paikalleen ilman sovitteita ?
Eikös TT:ssä ole joku KKK K04 ?

S8k-80
-
Viestit: 113
Liittynyt: 28.8.2003 20:10

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 24.2.2006 9:59

Ei mee paikalleen suoraan pulttijako on ihan erilainen ja pakoputken lähtö myös,
mutta öljy ja vesi putket sopii suoraa, ahto ja imu putket pienellä sovittamisella.
Joko tekee uuden pakosarjan taikka sovittaa vanhaan.
Viimeksi muokannut S8k-80, 13.3.2006 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.2.2006 10:14

Tuosta ATP:n viriahtimesta on parikin eri bult-on mallia niin pitkittäiseen kuin poikittaiseen 1.8T:hen. Itse olen jo lähes vakavissani suunnitellut tuon GT2X tai GTRS sarjan hankkimista Golfiin. Saisi GTi vähän lisäaikaa. siis mulla tuskin tuo muuten auton ikää pidentää... =)

Karala varmaan saa noitakin hankittua.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 24.2.2006 11:29

Jeps, tuli vaan tuo TT:na ahdin mieleen jos olisi jopa säästöä sanut aikaan, mutta jos pitää enempi osaa vaihtaa niin varmaan tulee enempi takkiin kuin GT2X tapauksessa.

Miten muuten tuollainen 1.8T pitkittäinen kestää tuollaisen 240 hv tehon ?
Lyhentäähän se varmaan ikää, mutta miten paljon ja mitkä osat ovat kovilla tässä tapauksessa ? Kytkin olisi varmaan listan kärjessä ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 24.2.2006 12:21

Oikealla käytöllä kone kestää ihan hyvin tuollaiset tehot.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 24.2.2006 16:13

OK
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 25.2.2006 21:28

Ei siis mitään merkintää mistään pajasta. Pelkkä piirin valmistaja.
Mutta ehkä jollakulla on muuta kertoa.. ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 25.2.2006 22:29

poistettu
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 26.2.2006 8:39

Päästöt menee läpi kunhan palaminen on puhdasta, eli moottori saa oikeassa suhteessa ilmaa, bensaa ja kipinän.. näin niinkuin yksinkertaistettuna.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 26.2.2006 19:44

Onko muuten mahdollista tehdä vähän nykyistä isompaa ja paremmin virtaavaa välijäähyä tuon nykyisen paikalle, siihen missä se nykyäänkin sijaitsee vai onko pakko jo siirtää sellainen jykevämpi välijäähy siihen syylärin eteen ?

vtwin
-
Viestit: 227
Liittynyt: 29.7.2003 11:16

ViestiKirjoittaja vtwin » 26.2.2006 21:10

No nyt sain kuvaa lastusta;


Mulla oli vanhassa autossa (Passat 1.8T AEB) BSR:n steg1+ lastu, sillälailla että sinne sai vaihdettua originaalin takaisin, ja ei se kyllä tuonnäköinen ollut... oli ihan semmonen perinteinen 14-jalkainen.

Olivat vaan kolvanneet originaalin irti, kolvanneet 'jalan' tilalle ja siihen virilastu tai orig. kiinni ja menoksi.

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 26.2.2006 22:22

Onhan tuossakin jonkulainen alusta mihin istuttaa toinen piiri ilmeisesti, näyttäisi ainakin siltä (?)

aqualung
-
Viestit: 171
Liittynyt: 23.5.2004 21:25

ViestiKirjoittaja aqualung » 27.2.2006 0:14

Itse lastun merkistä en osaa sanoa, mutta tuo lastun tyyppi ja kannan malli ovat täsmälleen identtiset ex-Passatissani (AEB, vm. 98) olleen lastun kanssa. Lastu taisi olla vähän eri kohdassa piirilevyä, mutta itse chippi ja kanta olivat saman malliset kuin kuvassa.
Lastu on helppo irroittaa kannasta, kannan kulmissa olevista koloista pienet ruuvarit tms. lastun alle ja pienellä kampeamisella lastu nousee kannasta. Asennus takaisin yksinkertaisesti painamalla.

Yhden AEB-koneisen A4:n ECUa taannoin roplasin, sen ECU-boksi oli aivan eri mallinen kuin Passatissani (A4:ssä koppa karkeaa "valu-alumiinia" tms., aivan erilaiset liittimet ja torx-ruuvit liitinten vieressä päädyssä, Passatissa 2 n. scartin kokoista liitintä, itse kotelo ohutta peltiä ja ruuvit kotelon pohjassa).
A4:n piirilevy oli myös aivan erilainen, olisiko siihen kuulunut juuri Myllärin mainitseman kaltainen 14-pinninen vanhemman mallin lastu?

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

ViestiKirjoittaja Mylläri » 27.2.2006 11:59

Ja boksi on taas kasassa ja ajossa siksi en nyt ihan hetkeen ole taas avaamassa kyseistä aparaattia. Siellä piirin alla nyt tietenkin olisi ollut se ratkaiseva vihje.. ?
Viimeksi muokannut Mylläri, 6.4.2006 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.2.2006 12:42

Tuskin. Tuon valmistajaa ei voi tietää kukaan muu sen tekijä itse.

badfear
-
Viestit: 36
Liittynyt: 24.11.2005 10:58

ViestiKirjoittaja badfear » 6.4.2006 16:22

Upsolute ainakin tekee/on tehnyt tuollaiselle piirille.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.4.2006 17:43

Minäkin käytän tuon merkkisiä PROMmeja.

Kehno
-
Viestit: 201
Liittynyt: 10.10.2005 18:50

ViestiKirjoittaja Kehno » 6.4.2006 18:26

Eipä tuosta piiristä pysty muuta sanomaan kuin, että yhden megabitin kokonen muistipiiri ST microelectronicsilta. Se, että kuka siihen on jotain ohjelmaa kirjoittanut on kysymysmerkki ja pysynee sellaisena.

Sampoiivari
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.12.2009 13:03

ViestiKirjoittaja Sampoiivari » 11.6.2010 15:02

Tähän ketjuun voisi varmaan lisätä kysymyksen nopean vastauksen toivossa. Ostin käytettynä Audi B5 A4 audin ja sain siihen ABT:n lastun mukaan. Se on ollut paikoillaankin tuossa autossani, mutta oltiin otettu sitten pois kun auto oli mennyt emännän ajoon. Käsitin että tuo vaihtaminen olisi aikalailla nipsnaps-homma. Haluaisiko joku hieman selventää miten tässä onnistuu, vai onnistuuko ihan kotikonsteilla. Missä sijaitsee tuo boxi?

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 9.10.2015 12:15

Onko kellään kokemuksia nuista ebayssä myytävistä chipeistä, esim:

http://www.ebay.co.uk/itm/Performance-c ... 1a0659b7a1

Pitää vain varmistaa, että on käypäinen 1998 Passattini ECUun, mutta toiminnallisuudeltaan liekköhän minkälainen?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 12.10.2015 16:39

Sampoiivari:

Boksi pois autosta, 4 ruuvia auki, vanha piiri kannasta pois ja uusi paikalleen, boksi takas autoon. (Olettaen että sielä on piirikanta valmiiksi paikallaan ja luultavasti on)

cre8tor:

Itse en tuollaista autooni laittaisi, saattaa olla huono tai hyvin huono kopio jostain. Tietysti kokoeilla aina voi, mutta kannattaa kyllä olla laajakaistalambda ja nakukuulokkeen korvilla kun tuota testaa ekaa kertaa :)

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 12.10.2015 17:43

Joo kyllä saapi jäädäkin tuo kokeilematta. Saattoi löytyä ihan muualta laatusoftalla oleva AEBin ecu.

Ecuista puheenollen. Käykö nuo ristiin, kun AEB koneiseen Passattiin on kahdella osanumerolla ecua:

8D0907557T engine control unit / F >> 3B-W-194 527
'MOTRONIC' / AEB

ja

8D0907558E engine control unit / F 3B-W-194 528>>
'MOTRONIC' / AEB

Omassa autossani on tuo jälkimmäinen, mutta mitähän eroa nuilla on? Esim jos sattuu se laatusoftalla oleva ECU olemaan tuolla ensimmäisellä osanumerolla, niin voiko sen laittaa huoletta omaan autoon?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 12.10.2015 18:04

Boksit ovat samoja Bosch M3.8.2 versiota mutta olennaista on se 558E on eri maf ja kaasuläppä verrattuna 557T

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 12.10.2015 18:08

Ahaa, okei. Iso kiitos tiedosta! Käykös noihin molempiin sama chippi? Siis jos chipin ottaa 557T ja laittaa sen 558E?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 12.10.2015 18:28

Olettaisin ettei ne käy päinsä koska oman tiedon mukaan ecun bosch osanumero eli se esim 558E, 0 261 204 805 pitäisi täsmätä yhteen toisen boksin kanssa ja 557T se on mielestäni joku 185 loppuinen...?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa