Monomotronic imuilman lämpöanturin korjaus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

Monomotronic imuilman lämpöanturin korjaus

ViestiKirjoittaja Tounari » 4.5.2015 14:33

Vaihdoin Cabrioon vanhan bensansuotimen ja sen jälkeen auto rupesi haisemaan bensalta ja käymään tyhjäkäyntiä täristäen. Sitä ennen tyhjäkäynti oli tasaista. Letkuliittimet eivät vuoda, ja haju tuntuu tulevan joko konehuoneesta tai pakoputkesta.
Olisikohan vanha suodatin ollut sen verran tukossa, että bensan paine olisi noussut? Tarvitseeko Monomotronic sopeutuksen tässä tilanteessa? Siinä on kai jonkinlainen asetusmuisti?
Toinen vaihtoehto mielestäni on, että letkuun olisi joutunut roska, joka olisi sitten ajautunut tukkimaan paineensäätöventtiilin. Vai onko muita vaihtoehtoja? Mikä olisi fiksu tapa edetä?
Edit: Otsikko muutettu
Viimeksi muokannut Tounari, 8.6.2015 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.5.2015 15:27

Minkä takia piti vaihtaa vanha ?

Tuo roska paineensäätimessä kuulostaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Ei tarvitse tehdä mitään sopeutuksia.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 4.5.2015 19:32

Vanha oli niin puhki korrodoituneen näköinen, että en uskaltanut enää jättää paikalleen. Sen verran katselin motronicin arvoja, että imuilman lämpöanturi näytti -13, kun tallissa oli +18. Vikakoodissa oli hetkittäinen imuilman lämpöanturin maasulku. Täytyypä samalla tarkastaa anturi piuhoineen.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 8.5.2015 10:20

Eihän tuossa ollut muuta vikaa kuin lämpöanturi, joka näyttää ääretöntä myös itse anturista mitattuna. Ajattelin kokeilla tämmöistä tilalle. Pitäis kestää kemikaaleja kun on valettu lasiin.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... =60-290-65

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 8.5.2015 11:05

Kerro sitten kuinka saat sen toimimaan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.5.2015 17:11

Hyvä tuuri jos sattui remontin tekemisen kanssa samaan aikaan. Tarvikeanturi maksaa reilut 20e.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 8.5.2015 18:04

Ai, saako tarvikeanturin jostain? En löytänyt erillistä anturia Etkasta enkä muualtakaan. Ilman muuta tilaan semmoisen, jos kerrot vinkin.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 8.5.2015 20:00

Itse olen myös aam kanssa pähkäillyt, ja tuntuu olevan tieto moottorista aika kortilla.sen kuulee kyllä että sama lohko ollut vw aina kaikissa jne, mutta sähköt ja ruisku onkin sitten asia erikseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.5.2015 21:35

Ajattelin kokeilla tämmöistä tilalle. Pitäis kestää kemikaaleja kun on valettu lasiin.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... =60-290-65
Melkonen töhö jos tuo näyttää samaa arvoa kun se alkuperäinen.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 9.5.2015 5:03

Joo niin on...
Tässä on Audiin tehty uusi johdotus alkuperäiseen anturiin.
http://www.motor-talk.de/blogs/bosqueho ... 36899.html
Sen ansiosta päädyin mittaamaan ensin anturista itsestään ja totesin, että vaadittua 2,5 kohmin vastusta 20 asteessa ei löytynyt, vaan mittari näytti ääretöntä.
Vastusarvo lämpötilan mukaan löytyy edellisen linkin sisältämästä linkistä tai alla olevista käppyröistä.
http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/ei ... _daten.htm
Tilaamani osan vastus on 25 asteessa 2 kohmia, joten ainakin se on lähempänä kuin ääretön. Osa pitäis tulla loppukuusta, joten kerron sitten lisää, että tuliko tästä pelkkää harrastamista ja mukavaa puuhaa vai oikein korjaus.

Niin, ja voisin kuvitella, että vanha bensansuodatin oli sen verran tukossa, että ei päässyt käymään niin rikkaalla kuin nyt.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 9.5.2015 13:01

Jotain anturitietoja löytyy muistaakseni myös Self Study Programeista 134 ja 164. Molemmissa Mono Motronic- tietoa.

Tounari
-
Viestit: 115
Liittynyt: 12.6.2011 6:02

ViestiKirjoittaja Tounari » 8.6.2015 20:35

No vihdoin löytyi aikaa korjaamiseen. Uusi anturi näytti siis tältä:
Kuva

Nykäisin yhdistetyn anturin ja ruiskun liittimen pahvin läpi irrottamatta piuhoja, niin oli mukavampi tehdä hommia. Tinnerillä putsauksen jälkeen näytti tältä:
Kuva

Sitten asettelin uuden anturin vanhan päälle ja kierin piuhat renkulan ympärille:
Kuva

Piuhojen juottamisen ja Bilteman Steel Epoxyn jälkeen näytti tältä:
Kuva

Ja viimeinen vaihe oli juottaa anturista tulevat piuhat kiinni kuvun ylempiin piuhoihin, eli liittimen napoihin 1 ja 4:
Kuva

Sitten testitulos: 20 asteen imuilman lämpötilassa anturin välittämä lukema oli 30 astetta. Hieman jäi heittoa, mutta lähempänä se on kuin ennen korjausta ollut -19. Moottorin käynti tasoittui eikä se enää täristä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa