vw caddy mk1 akseliflippi
Valvoja: ffp jäsenet
vw caddy mk1 akseliflippi
Olisin toteuttamassa tuota caddyn taka-akseli flippiä niin olisko kellään ojentaa auttavaa kättä,kun tarvitsisin vähän nippelitietoa ja mieluiten vähän kuvia
hommasta.Muuten ei olisi mitään kiirettä,mutta kun on käyttöauto ja pitäis viikonlopun aikana hoitaa tuo madallus.Olen lukenut kaikki asiaa koskevat topicit läpi ja tiedän pääpiirteittäin miten homma hoidetaan.Tarviiko uudet U-pultit ja miten jarruletkut (metalliset jotka on akselissa kiinni) tuleeko ne tielle? Täytyyko jousipakan läpi tulevia pultteja muokata?
ETUPÄÄ: heittää pelkät madallusjouset vai kannattaako laittaa coiloverit?
hommasta.Muuten ei olisi mitään kiirettä,mutta kun on käyttöauto ja pitäis viikonlopun aikana hoitaa tuo madallus.Olen lukenut kaikki asiaa koskevat topicit läpi ja tiedän pääpiirteittäin miten homma hoidetaan.Tarviiko uudet U-pultit ja miten jarruletkut (metalliset jotka on akselissa kiinni) tuleeko ne tielle? Täytyyko jousipakan läpi tulevia pultteja muokata?
ETUPÄÄ: heittää pelkät madallusjouset vai kannattaako laittaa coiloverit?
http://www.vwcaddyforum.com/showthread.php?t=14576
Katsoppa tuota linkkiä, mielestäni helpoin tapa on tehdä kuin tuossa alimmassa kuvassa.
Elikkä irroittaa akseli, repiä jousipakkojen läpi menevä pultti irti akselista ja hitsata akselin alapuolelle vastaavanlainen lattarauta kuin yläpuolella on.
Seuraavaksi poraa irroitetun pultin jäljiltä jäänyt reikä akselin läpi.
Sitten vain akseli samassa asennossa kuin alunperin, jousipakkojen yläpuolelle, jolloin iskarien paikkoja ei tarvitse muuttaa. pulttaa akseli kiinni jousipakkoihin pitkällä pultilla akselin läpi.
Itselläni ei jarrupaineen säädintä ollut, joten siitä ei kokemusta.
Suosittelisin hommaamaan uudet u-pultit, voivat olla pahasti ruosteessa. Lisäksi jarrukilpien pultit saattavat olla ruosteessa. omani lähtivät kyllä hyvin auki kun kunnolla putsasi/ruosteen irrotusöljyllä öljysi.
Taakse suosittelisin lyhyempiä iskareita, kuplan takaiskarit menivät omaani heittämällä, eivätkä paljoa maksa.
Kerran näin caddyn akseli flipillä ja -60mm jousilla, etu ja takapää oli yhtä korkealla. Mutta suosittelisin coilovereita, iskarit kun joutuu kumminkin uusimaan, omassani oli vakioalusta aivan loppu, meno parani kummasti kun coiloverit asensin.
Hommassa ei kauaa mene jos suunittelee kunnolla ja ruostuneet pultit ei temppuile (lämpö ja ruosteen irrotus öljy auttaa).
http://www.vwcaddyforum.com/ tuolta saa paljon tietoa caddystä.
Sivun ylläpitäjä Al myös kauppaa caddy tavaraa, itse tuolta tavaraa tilasin ja homma toimi loistavasti.
Katsoppa tuota linkkiä, mielestäni helpoin tapa on tehdä kuin tuossa alimmassa kuvassa.
Elikkä irroittaa akseli, repiä jousipakkojen läpi menevä pultti irti akselista ja hitsata akselin alapuolelle vastaavanlainen lattarauta kuin yläpuolella on.
Seuraavaksi poraa irroitetun pultin jäljiltä jäänyt reikä akselin läpi.
Sitten vain akseli samassa asennossa kuin alunperin, jousipakkojen yläpuolelle, jolloin iskarien paikkoja ei tarvitse muuttaa. pulttaa akseli kiinni jousipakkoihin pitkällä pultilla akselin läpi.
Itselläni ei jarrupaineen säädintä ollut, joten siitä ei kokemusta.
Suosittelisin hommaamaan uudet u-pultit, voivat olla pahasti ruosteessa. Lisäksi jarrukilpien pultit saattavat olla ruosteessa. omani lähtivät kyllä hyvin auki kun kunnolla putsasi/ruosteen irrotusöljyllä öljysi.
Taakse suosittelisin lyhyempiä iskareita, kuplan takaiskarit menivät omaani heittämällä, eivätkä paljoa maksa.
Kerran näin caddyn akseli flipillä ja -60mm jousilla, etu ja takapää oli yhtä korkealla. Mutta suosittelisin coilovereita, iskarit kun joutuu kumminkin uusimaan, omassani oli vakioalusta aivan loppu, meno parani kummasti kun coiloverit asensin.
Hommassa ei kauaa mene jos suunittelee kunnolla ja ruostuneet pultit ei temppuile (lämpö ja ruosteen irrotus öljy auttaa).
http://www.vwcaddyforum.com/ tuolta saa paljon tietoa caddystä.
Sivun ylläpitäjä Al myös kauppaa caddy tavaraa, itse tuolta tavaraa tilasin ja homma toimi loistavasti.
Omassani taisi olla yhteensä neljä jousta per puoli, eli ylhäältäpäin laskettuna ensin 2kpl lyhyempiä, sen jälkeen se pitkä joka on päistään kiinni, ja alimpana vielä yksi apujousi.
Monissa caddyissä ilmeisesti on kuitenkin vain kaksi jousta, en sitten tiedä onko tämä 4 jousta joku kuormajousipaketti??
Kyllä tuon viikonlopussa helposti madaltaa, itselläni meni 1 ilta kun oli kaikki pultit ja iskarit valmiiksi hankittuna. iskareina omaani ainakin kävi ennen 67 valmistettuihin kupliiin tarkoitetut iskarit.
Monissa caddyissä ilmeisesti on kuitenkin vain kaksi jousta, en sitten tiedä onko tämä 4 jousta joku kuormajousipaketti??
Kyllä tuon viikonlopussa helposti madaltaa, itselläni meni 1 ilta kun oli kaikki pultit ja iskarit valmiiksi hankittuna. iskareina omaani ainakin kävi ennen 67 valmistettuihin kupliiin tarkoitetut iskarit.
Omani on vm 83, vissiin eka vuosi kun caddyjä suomeen tuotiin..
En tiedä saako sitä poistaa? Flipin yhteydessä sitä täytyy kuitenkin varmaan säätää, ettei se kokoajan luule auton olevan raskaasti kuormattu ym, voi muuten takajarrut ottaa aika rajusti kiinni jarrutuksessa, jos säädin luulee että takapää on painunut suuren kuorman johdosta.
En tiedä saako sitä poistaa? Flipin yhteydessä sitä täytyy kuitenkin varmaan säätää, ettei se kokoajan luule auton olevan raskaasti kuormattu ym, voi muuten takajarrut ottaa aika rajusti kiinni jarrutuksessa, jos säädin luulee että takapää on painunut suuren kuorman johdosta.
Kantavuuteenhan vaikuttaa se alkavatko renkaat hangata johonkin suurella kuormalla, ja minkälaisia pohjaanlyöntikumeja käyttää.
Itselläni samanlaiset kuin tuossa alimmassa kuvassa http://www.vwcaddyforum.com/showthread.php?t=14576
Jonkun verran joutui niitä sahaamaan lyhemmiksi, jätin omaani hyvin vähän joustovaraa, koska suuria kuormia en caddyllä kuljeta.
Pelkällä perus akseli flipillä ei tuskin kuormattavuusongelmia tule.
Rear Axle Drop Plates, tuohan on se kaikista nopein ja yksinkertaisin madalluskeino, nopea palauttaa korkeus normaaliksi jos tahtoo.
Itse metsästin coilovereita pitkään, kukaan ei suomessa tahdo myydä pelkkiä etutolppia, vaan koko mk1 golfin sarjan.
Oliskohan ollut md comprex josta olisi saanut tilattua pelkät supersport etutolpat, mutta hinta pelkillä etutolpilla olisi ollut lähes sama kuin koko g mk1 sarjalla.
Itse tilasin coiloverit tuolta http://vwcaddyforum.com/showthread.php?t=13151
Tuo sivujen ylläpitäjä Al, hoiti homman hienosti, suosittelen!
Toimitus tuli ajallaan (coiloverit tulevat suoraan tehtaalta) , ja laatuun olen tähän asti ollut tyytyväinen.
Alustasta tuli aika kova, mutta niin saa ollakkin kun öljypohja viistää hyvin lähellä maata :)
Itselläni samanlaiset kuin tuossa alimmassa kuvassa http://www.vwcaddyforum.com/showthread.php?t=14576
Jonkun verran joutui niitä sahaamaan lyhemmiksi, jätin omaani hyvin vähän joustovaraa, koska suuria kuormia en caddyllä kuljeta.
Pelkällä perus akseli flipillä ei tuskin kuormattavuusongelmia tule.
Rear Axle Drop Plates, tuohan on se kaikista nopein ja yksinkertaisin madalluskeino, nopea palauttaa korkeus normaaliksi jos tahtoo.
Itse metsästin coilovereita pitkään, kukaan ei suomessa tahdo myydä pelkkiä etutolppia, vaan koko mk1 golfin sarjan.
Oliskohan ollut md comprex josta olisi saanut tilattua pelkät supersport etutolpat, mutta hinta pelkillä etutolpilla olisi ollut lähes sama kuin koko g mk1 sarjalla.
Itse tilasin coiloverit tuolta http://vwcaddyforum.com/showthread.php?t=13151
Tuo sivujen ylläpitäjä Al, hoiti homman hienosti, suosittelen!
Toimitus tuli ajallaan (coiloverit tulevat suoraan tehtaalta) , ja laatuun olen tähän asti ollut tyytyväinen.
Alustasta tuli aika kova, mutta niin saa ollakkin kun öljypohja viistää hyvin lähellä maata :)
Jos helpolla haluaa päästä niin kyllä, noillahan ei tarvitse muuta tehdä kuin irroittaa jarrut ja pultata kiinni.. Nuo caddyforumin madalluspalat, madaltavat vissiinkin 8cm ja mahtuvat 13 peltivanteen sisään, tilaa tosi ei paljoa vanteen ja madalluspalikan väliin jää, oisko ollut 1cm, mutta sehän riittää.
Sellainen käsitys asiasta mullakin on, että noi pudotuslevyt ei menis läpi. Mutta toi flippi pitäis mennä kunhan on vaan fiksusti toteutettu, eikä kantavuus ole kauheasti vähentynyt. Mutta jos joku jo konttorilla ko. toteutusta näyttämässä käynyt voisi hieman asiaa valaista, niin tietäisi kuinka tuota omaa caddya alkaisi tontittamaan.
Olen kanssa lueskellut tuota vwcaddyforum.com:ia ja ajatellut tuon akseliflipin tehdä. Etupäähän coiloverit, tosin noissa perus mk1:n sarjoissa ei taida toi säätövara oikeen riittää jos takapäätä pudottaa sen 10cm-->.
Virkamiehen tapaan olen ajatellut tuolta briteistä tilata nuo tolpat. Mites on Virkamies säätö noissa riittänyt, saako etupään samaan tasoon kuin perä tai jopa hieman alemmaksi. Mitäs noi tuli posteineen kustantamaan?
Olen kanssa lueskellut tuota vwcaddyforum.com:ia ja ajatellut tuon akseliflipin tehdä. Etupäähän coiloverit, tosin noissa perus mk1:n sarjoissa ei taida toi säätövara oikeen riittää jos takapäätä pudottaa sen 10cm-->.
Virkamiehen tapaan olen ajatellut tuolta briteistä tilata nuo tolpat. Mites on Virkamies säätö noissa riittänyt, saako etupään samaan tasoon kuin perä tai jopa hieman alemmaksi. Mitäs noi tuli posteineen kustantamaan?
Sen mitä tuolla vwcaddy forumilla lukee kustansi coiloverit, kotiovelle tuotuna, olisiko ollut 185 tai 195 puntaa, euroissa kuitenkin oli n.290€
Olen ollut tyytyväinen, toimitus tuli nopeasti, ja tähän asti alusta toiminut hienosti.
Saa todellakin madallettua tarpeeksi, omassa caddyssä nyt noin 6cm öljypohjasta maahan, ja tolpissa varaa laskea vielä 50mm, jouset eivät ala heilumaan auto ylös tunkattuna vaikka olisi laskettu reilumminkin.
Jos enemmän laskisin, joutuisi vetoakseleille leikkaamaan lisää tilaa ylöspäin.
Periaatteessa saisi laskettua öljypohjan varmaan maahan asti.
Takapäässä on itselläni akseli flippi + 50mm madallus palikat, auto aika balanssissa.
Olen ollut tyytyväinen, toimitus tuli nopeasti, ja tähän asti alusta toiminut hienosti.
Saa todellakin madallettua tarpeeksi, omassa caddyssä nyt noin 6cm öljypohjasta maahan, ja tolpissa varaa laskea vielä 50mm, jouset eivät ala heilumaan auto ylös tunkattuna vaikka olisi laskettu reilumminkin.
Jos enemmän laskisin, joutuisi vetoakseleille leikkaamaan lisää tilaa ylöspäin.
Periaatteessa saisi laskettua öljypohjan varmaan maahan asti.
Takapäässä on itselläni akseli flippi + 50mm madallus palikat, auto aika balanssissa.
En menisi yrittämään madallus blokeilla katsastusta, veikkaisin että hylkyä tulee ja huonossa tapauksessa voi tulla sitten sanomista flipistäkin.
Tosiaan, asiallisesti toteutettuna akseli flippistä ei pitäisi tulla sanomista katsastuksessa.
Muista lyhyemmät iskarit myös, ettei tule isommassa töyssyssä iskarit lavasta läpi.
Tosiaan, asiallisesti toteutettuna akseli flippistä ei pitäisi tulla sanomista katsastuksessa.
Muista lyhyemmät iskarit myös, ettei tule isommassa töyssyssä iskarit lavasta läpi.
Periaatteessahan akseliin ei kai saisi tehdä mitään muutoksia, ja suomen lain mukainen maksimimadallus on 51mm, ja pelkkä akseliflippi madaltaa varmaan 10cm.
Joten tuskin tulee menemään leimasta läpi madallus blokit vaikka olisi hitsattu akseliin kiinni jos ei mitään erikoislupaa ole..
Miksi tehdä asiasta liian vaikeaa, blokkien poisotto on alle tunnin homma, ja kun keulaakin täytyy kumminkin ylöspäin ruuvata ettei öljypohja ole maassa, niin samalla vaivalla sen takapäänkin nostaa katsastukseen.
Joten tuskin tulee menemään leimasta läpi madallus blokit vaikka olisi hitsattu akseliin kiinni jos ei mitään erikoislupaa ole..
Miksi tehdä asiasta liian vaikeaa, blokkien poisotto on alle tunnin homma, ja kun keulaakin täytyy kumminkin ylöspäin ruuvata ettei öljypohja ole maassa, niin samalla vaivalla sen takapäänkin nostaa katsastukseen.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Takapään madalluksen toteutin purkkarilta hakemillani pidemmillä u-pulteilla (entiset meni poikki) ja akseliflipillä. 11-senttiä tippui. etupään sai kohdalleen -80mm tolpilla +15milliä madaltavilla jousilautasilla. Öljypohja menee uusiin kun kyntää vajaassa kuudessa sentissä ja on vielä pitkittäiskoneisen pohja jossa roppu etupuolella :(
Saksanmaalla joku pulju myi säädettävää settiä cäddyyn ympäriinsä, hintaa oli jotain 900ekua muistaakseni... tai jotn.
edit: löytyipäs vielä kirjanmerkeistä
http://www.bullock-style.de/golfshop/index.php?main_page=index&cPath=1_37&zenid=625f60998a3c286fda624e4138a40000
Saksanmaalla joku pulju myi säädettävää settiä cäddyyn ympäriinsä, hintaa oli jotain 900ekua muistaakseni... tai jotn.
edit: löytyipäs vielä kirjanmerkeistä
http://www.bullock-style.de/golfshop/index.php?main_page=index&cPath=1_37&zenid=625f60998a3c286fda624e4138a40000
Mahtaakohan tämä topicci olla enää voimissaan? Kokeillaan kuitenkin.
Eli caddyyn ajattelin tehdä tulevalla viikolla akseli flipin ja kun tämän topicin luin
niin tuli mieleen että mistä olette hommanneet noita madallupalikoita akselin ja jousten väliin?
Caddy forumia selailin muttei äkkiseltään sieltäkään löytynyt.
Eli caddyyn ajattelin tehdä tulevalla viikolla akseli flipin ja kun tämän topicin luin
niin tuli mieleen että mistä olette hommanneet noita madallupalikoita akselin ja jousten väliin?
Caddy forumia selailin muttei äkkiseltään sieltäkään löytynyt.
Akseliflippi tuli tehtyä ja kahden tuuman madalluspalojen kanssa tuli kohtalaisen härski tontitus :) Tosin poliisi setä pysäytti heti seuraavana päivänä ja oli sitä mieltä tietenkin että pitää muutoskatsastaa.
Millä eväillä porukka on akseliflipin katsastanut? Madalluspalat pitää ainakin otta pois kun maavara on nyt noin 3cm. Antakaahan vinkkejä että uskaltaa käydä juhannuksen jälkeen konttorilla.
Millä eväillä porukka on akseliflipin katsastanut? Madalluspalat pitää ainakin otta pois kun maavara on nyt noin 3cm. Antakaahan vinkkejä että uskaltaa käydä juhannuksen jälkeen konttorilla.
Upataampa vanhaa ja kysytäänpä täällä eli,
Vuosimallia -90 oleva caddy, pitäis vähän saada maanläheisemmäksi..
Eli eteen tarvis jostain halvat säädettävät etutolpat? äkkiseltään en löytänyt kuin -20/-70 sarjoja.. Jossain olen muistaakseni nähnyt joskus isommallakin säätövaralla olevia.. Mistä niita sais 200€ pintaan?
Ja takapää onki sitten vissiin vähän konstikkaampi ja tossa tosiaan tuo jarrupaineen säädin ja tuntuis muutenki että vähän nihkeesti inssisedät suhtautuu akseliflippiin, joten nuo Rear Axle Drop Plates vois olla ehkä parempi vaihtoehto tossamielessä? (ei tarvis tapella noiden ruostuneiden U-pulttien kanssa, takapään iskarit ei menis vaihtoon, olis helpompi leimalle ottaa nuo levyt pois, vai oonko ihan hakoteillä?)
Tuossa mstuonnin myymässä sarjassa tulis nuo takapään hilut mutta miten se jarrupaineen säädin ja onko nuo takapään säädettävät hilut kovin pätevät olemassakaan?
http://mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=2&item=153
Viisammat vois taas neuvoa kun ei aina välttämättä tarvis kantapäänkautta kaikkea opetalla. :)
Vuosimallia -90 oleva caddy, pitäis vähän saada maanläheisemmäksi..
Eli eteen tarvis jostain halvat säädettävät etutolpat? äkkiseltään en löytänyt kuin -20/-70 sarjoja.. Jossain olen muistaakseni nähnyt joskus isommallakin säätövaralla olevia.. Mistä niita sais 200€ pintaan?
Ja takapää onki sitten vissiin vähän konstikkaampi ja tossa tosiaan tuo jarrupaineen säädin ja tuntuis muutenki että vähän nihkeesti inssisedät suhtautuu akseliflippiin, joten nuo Rear Axle Drop Plates vois olla ehkä parempi vaihtoehto tossamielessä? (ei tarvis tapella noiden ruostuneiden U-pulttien kanssa, takapään iskarit ei menis vaihtoon, olis helpompi leimalle ottaa nuo levyt pois, vai oonko ihan hakoteillä?)
Tuossa mstuonnin myymässä sarjassa tulis nuo takapään hilut mutta miten se jarrupaineen säädin ja onko nuo takapään säädettävät hilut kovin pätevät olemassakaan?
http://mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=2&item=153
Viisammat vois taas neuvoa kun ei aina välttämättä tarvis kantapäänkautta kaikkea opetalla. :)
Tässä on laajemmalla säätövaralla olevat etutolpat:
http://www.justcaddys.com/mk1_caddy_bud ... overs.html
Mitähän leimalla sanotaan jos on akseliflippi joka näillä riipukkeilla nostettu -50mm tasolle: http://www.justcaddys.com/extended_spring_shackles.html
http://www.justcaddys.com/mk1_caddy_bud ... overs.html
Mitähän leimalla sanotaan jos on akseliflippi joka näillä riipukkeilla nostettu -50mm tasolle: http://www.justcaddys.com/extended_spring_shackles.html
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 13.4.2010 2:48
Mitenkäs katsastus?
Meneekö läpi leimasta akseli flipillä ku akseliahan ei ilmeisesti saa hitsailla edes? vai onko jotain muita kikkoja madaltaa caddy perästä? ei viitsis ennen leimausta alkaa tuota projektia tekemään jos ei jollain ole varmaa tietoa... kiitos jo valmiiksi :)
Caddy forumilta tilaaminen
Miten ootte tilannut caddyforumilta osia? Ite oon yrittäny viestillä kysyä ja tilata, mutta en oo mistään saanut selville että lähettääkö ne Suomeen tavaraa? Olisin tilannut u-pultit ja tuuman madalluspalat + muuta jännää Caddyyn.
jarrupaineensäädin
itselläni on vuosimallia 89 caddy 1.6 D. Ostaessani auton oli jo akseli flippi tehty. mutta kysyisin sellasta että kuinka te olette laittanu sen jarrupaineensäätimen kiinni akselille. kun omassani ei ole laitettu kiinni sitä. ja ei myöskään mennyt läpi katsastuksesta. kertokaas mulle että miten olette laittanu sen pelamaan, kuviakin voi laittaa kyseisestä kohdasta
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa