golf 2 virtalukonpohja?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GTgolf
-

golf 2 virtalukonpohja?

ViestiKirjoittaja GTgolf » 23.5.2006 21:37

tämmönen homma sattu mun -89 vuoden Gt Golffille: tässä yks aamu kouluun lähtiessäni huomasin että auto sammuu heti kun päästän virta-avaimesta irti. jonkun aikaa startattuani sain avaimen kuitenkin pysymään paikallaan ja auton pysymään käynnissä kunnolla. seuraavaksi huomasin että lasinpyyhkijät ei toimi kun vesisade alkoi, ja sitten älysin että eihän golffissani tuuletuskaan pelaa :o hetken aikaa mietittyäni kävin ulkona katsomassa niin huomasin että autossa palaa vain parkki valot :D ...katsoin että kaikki sulakkeet on kunnossa, ELI VOISIKO KAIKKI TÄMÄ JOHTUA VIRTALUKOSTA, KOSKA KAIKKI NÄMÄ LAITTEETHAN TULEVAT VIRTALUKON KAUTTA, JA KUN VIELÄ SE LUKKO ALKOI MUUTENKIN VITTUILEMAAN???!!

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 23.5.2006 22:22

Ei tarvi huutaa, luultavasti se on virtalukon pohja joka ryttyilee. Tyyppivika vaikkei kohdalleni ole osunut.

Volkkarijermu
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 23.5.2006 22:25

En oo yhtään syventynyt virtalukonpohjaan (no en kyllä muihinkaan asoihin) joten minkälainen homma tuo on vaihtaa? Ei kai se vaadi mitään avainjuttuja? Paljoko tuollanen v.lukonpohja kustantaa? Mikä näistä on se lukonpohja, viitonenko?
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/lukko.gif

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2006 22:49

Kuormaa startin aikana pienentävä relekin voi olla vikana.

Anagonda
-

ViestiKirjoittaja Anagonda » 24.5.2006 4:50

Virtalukonpohjan vaihtaminen on ekalla kerralla mielenkiintoinen projekti. Se on juurikin tuo vitosnumero.

Jotta sen saa vaihdettua tarvii ensin irroittaa ratti, viikset, sellainen jousihärpäke mikä on puristetulla prikalla paikallaan ja sitten itse virtalukon runko.
Virtalukon pohjan kiinnitysruuvi kun on rattiakseliin päin, eli siihen ei pääse käsiksi ilman että irrottaa rungon rattiakselista.
Mielenkiintoinen homma on toi jousihärpäkkeen auki saaminen, itse tein niin että väänsi "prikkaa" papukaijapihdeillä ja lopulta se irtos. Matkalla prikka osui otsaan ja sitten hävis :) Korjausmanuaalin mukaan toi prikka kannattaa vaihtaa aina kun on auki, en ole sitä kyllä joka kerta jaksanut vaihtaa koska sen saa suoristamalla käytettyä uudelleen. Toisaalta tais maksaa 50 senttiä volkkarilla.
Takaisin itse olen lyönyt sen pitkällä hylsyllä ja vasaralla.

GTgolf
-

virtalukon runko irti

ViestiKirjoittaja GTgolf » 24.5.2006 8:16

kaikki viikset kyllä irti lähtee ohjausakselista mutta itse virtalukon runko tuntuu olevan tiukasti kiinni ohjausakselissa. eli pitääkö sen irroitukseen käyttää vähän väkivaltaa vai onko siinä joku jippo jolla runko irtoaa akselista??? ja entäs ohjausakselissa oleve jousi?? sekö on kiinni jollai prikalla?

BAC
-

ViestiKirjoittaja BAC » 21.6.2006 17:46

Kertokaapa onko mullakin virtalukonpohjan vaihto edessä.
Eli auto kyllä lähtee käyntiin ihan mallikkaasti, mutta mikään sähkölaite ei autossa toimi. Sitten kun käännän avainta vähäsen niin kaikki toimii.

Onko toi vaihto-operaatio sit vaikea homma? Ja missä toi jousi on et osaan varautua siihen jos se vihasesti sieltä tulee? :)

Auto on G2 vanhoilla sähköillä

Corpse78
-

ViestiKirjoittaja Corpse78 » 22.6.2006 11:24

Joo virtalukon pohjassa sul on vikaa meinaan mulla oli jetassa sama vika ja korjaantu virtalukon pohjan vaihdolla tosin tosi ärsyttävä vaihtaa...

Dubsonic
-

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.6.2006 14:49

mitäs ärsyttävää siinä on? mun mielestä kokolailla yksinkertainen projekti. muutakun pulttia auki ja kiinni.

BAC
-

ViestiKirjoittaja BAC » 25.6.2006 22:10

Onko tolle jouselle jotain tarkempaa nimeä/numeroa? Missä se sit tossa kuvassa on?

Naatukka
-

ViestiKirjoittaja Naatukka » 8.3.2015 2:45

Nostetaan vanhaa aihetta kun itselläni on vähän väliä ajankohtainen, perkele!

Eli osaisiko joku sanoa missä vika kun virtalukon pohjia tuntuu menevän vähän väliä? Vaihdoin yhden sorsajahdin aloituspäivänä viime vuonna, oireili siten ettei toiminut muut valot kun parkit ja puhallinkaan ei pyörinyt. Samalla huomasin että pitämällä viiksestä pitkiä päällä toimi puhaltimet + pitkät valot.

Nyt sitten tänä yönä teki saman kun lähdin hakemaan kavereita baarista. Noh, olin ostanut syksyllä ylimääräisen virtalukon pohjan ja väkersin sen pihalla paikalleen otsalampun valossa. Tästä sitten kylille jossa kävin itse samalla pitsalla, pitsalta kaverit kyytiin ja auto käyntiin, virtalukon pohja taas. Eli valot eikä puhallin toiminut vaikka pohja oli tunnin vanha!

Oon nyt mietiskellyt tuota tarkemmin ja huomannut että kahta edellistä vaihtoa on edeltänyt pidempi ajomatka pitkät päällä. Eli voisikohan pitkien maadoituksessa tms olla vikaa? Lukonpohjia vaihtaessa oon myös huomannut että musta/keltainen johto on liitetty sokeripalalla virtalukon liittimeet ja vanha sokeripala oli sulaneen näköinenkun sen vaihdoin. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vinkeistä.

w!rd
-

ViestiKirjoittaja w!rd » 8.3.2015 8:52

Ajovalothan sitä kuormittaa kuten myös pitkien viikseä. Paras ratkaisu on releyttää ajovalot jotta se valojen kuorma ei kulkisi enää nuiden kautta. Omaan kakkikseeni moisen operaation näpräsin jo vuosia sitten kun meinasi koko keksintö palaa ajovalojen takia.

Kuormaa on vielä ennestään lisää jos sulla on tuplavalomaski niinkuin mulla on. Sitten vielä jos oot hakenut jonkun tarvike lukonpohjan jostain varaosaputkasta niin ei välttämättä ihme että menee noin usein... Mulla on kyllä tarvikekin kestänyt jo sen 6v valojen releytyksen jälkeen.

Naatukka
-

ViestiKirjoittaja Naatukka » 8.3.2015 16:42

Kuormaa on vielä ennestään lisää jos sulla on tuplavalomaski niinkuin mulla on.

Gti golfin maskihan tuosta löytyy. Nyt kun ajattelee niin ei tosin ole ihme jos pohjia menee pitkiä käytettäessä kun pelkästään valojen teho on sillon yli 200W, ja noissa golffeissahan kaikki laitteet joille ei ole relettä menee vissiin virtalukon kautta.

Sitten vielä jos oot hakenut jonkun tarvike lukonpohjan jostain varaosaputkasta niin ei välttämättä ihme että menee noin usein

Tarvikeosinahan oon noita motonetistä ostellut. Ei nyt ole hinnalla pilattuja mutta onhan tuo vittumaista vaihtaa vähän väliä. Rupeaa jo ohjausakselikin olemaan melko kärsineen näköinen kun niitä prikkoja iskenyt paikalleen.

Paras ratkaisu on releyttää ajovalot jotta se valojen kuorma ei kulkisi enää nuiden kautta

Pitää huomenna ajaa motonetin kautta ja ostaa pari relettä ja uus virtalukon pohja. Onnistuuko siis ihan käytännössä releyttäminen vastaavaan tyyliin kuin lisävalojen releen asennus? Taitaa kuitenkin riittää rele/ajovalopari?

Tuon releen joka sammuttaa puhaltimet yms. käynnisyksessä voi jättää vikalistan ulkopuolelle ilmeisesti? En nyt edes hoksaa miten sen toiminnan voi itse testata.

Onko kenelläkään muulla tehnyt muuten motonetin tarvike lukon pohjat samalla lailla kun mulla. Eli kun avainta kääntää ihan vähän alkuasennosta, niin puhaltimet ym lähtee päälle. Tämä tapahtuu jo ennen kuin avain on siinä ensimmäisessä asennossa. Eli avainta vääntäessä kytkee periaatteessa kaks kertaa käynnistysvirrat päälle.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2015 16:50

Kannattaa laittaa jokainen hehkulanka omalla releellä. Ihan vikatilanteen takia.

Naatukka
-

ViestiKirjoittaja Naatukka » 8.3.2015 17:29

Kannattaa laittaa jokainen hehkulanka omalla releellä. Ihan vikatilanteen takia.

Joo ajattelin ostaa biltemasta relesarjan jolla saan ajovalot releytettyä. Vanhojen lisävalojen johdotukset löytyykin jo valmiina ja niistä vedän pitkille omansa.

Tässä paketissa on ilmeisesti kaikki tarvittava tuohon ajovalojen releytykseen? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42602/

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2015 17:33

Hae mielummin autosähköliikkeestä hyvälaatuiset releet ja liittimet irtotavarana.

Kiku
-

ViestiKirjoittaja Kiku » 8.3.2015 17:33

Tarvikeosinahan oon noita motonetistä ostellut

Mulla ei Golffi lähteny käyntiin uudella motonetin "Osca? tai jotain" merkkisellä virtalukon pohjalla. Vaihdoin laadukkaamman osan tilalle niin hävisi ongelmat. Laadukkaampi osa kun ei kuitenkaan maksa kuin korkeintaan 5-10 enemmän ja ei tarvii huolehtia ongelmista.

Naatukka
-

ViestiKirjoittaja Naatukka » 8.3.2015 17:46

Mulla ei Golffi lähteny käyntiin uudella motonetin "Osca? tai jotain" merkkisellä virtalukon pohjalla. Vaihdoin laadukkaamman osan tilalle niin hävisi ongelmat. Laadukkaampi osa kun ei kuitenkaan maksa kuin korkeintaan 5-10 enemmän ja ei tarvii huolehtia ongelmista.

Noitahan oon ite ostanut ja vaihdellu. Tämä virtalukon pohja ois varmaan ainoa osa minkä voisin ostaa motonetistä "laatuvaihtoehtona" mutta kun ei myydä. Autona kuitenkin vasta leiman saanu -88 1.3 golffi ja nyt on viimeistä vuotta liikenteessä kun ois muuten kansiremonttia, pohjan hitsausta, iskarin vaihtoa yms kivaa edessä.

Mistäköhän Oulun seudulla vois käydä kyselemässä noita laadukkaampia virtalukon pohjia?

pete73
-

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.3.2015 20:21

Oon kans joskus tuota Bilteman relejohtosarjaa katsonut, mutta hylännyt sen syystä, että releiden kanta ei ole standardi joten vikatilanteessa voi olla lähes mahdoton löytää korvaavaa relettä tilalle.
Eli siis mieluummin perusmallin releet ja tekee johdotukset itse. Ja vaikka yksi ylimäräinen rele autoon mukaan. Valot 4:llä releellä: molemmille puolivaloille oma ja loput kaksi pitkille (jos lisäpitkät niin omille 1 ja lisäpitkille toinen, jos vain omat valot niin molemmille lampuille oma rele) jolloin vian yllättäessä on edelleen valot autossa ;)
Myös johdotukset joka releelle mielellään mahdollisimman erillisinä.

Eeska91
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eeska91 » 9.3.2015 15:47

Naatukka Oulussahan on Tarviketori ja Fixus ;)

eGetin
-

ViestiKirjoittaja eGetin » 10.3.2015 21:36

Jollen aivan väärin muista niin ei se virtalukon pohja Pörhölläkään hinnankiroissa ollut. Itse jouduin mokoman vaihtamaan omaan kakkakoppaan toissakesänä, ja hain sen suosiolla Pörhön tiskiltä. Ei tietenkään kympillä irtoa niinkuin Motonetistä mutta saattaa kestääkin auton loppuiän.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.3.2015 21:48

Omaan Golfiin 38,2 € pitäs olla. Ei halpa, mutta jos se toimii 25 v kerralla ni käyttötuntihinta kohdallaan :)

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”