Kiertokangen laakerien (ja pulttien) vaihto kone paikallaan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

Kiertokangen laakerien (ja pulttien) vaihto kone paikallaan

ViestiKirjoittaja TeL » 30.1.2007 14:57

Kuulostaa siltä että Passattiin (-90 syncro G60) pitäisi kk-laakerit vaihtaa. Löysin juttua että pystyy vaihtmaan kone paikallaan. Mutta nuo kiertokangen pultit, ovatko ne tuossa PG koneessa kertakäyttöisiä? Pystyykö mitenkään varmistumaan kumpaa sorttia ovat avaamatta konetta (ETKA?) Ja jos näyttä että ovat kertakäyttöisiä, voiko ne vaihtaa kone paikallaan?

Jos kenelläkään on tietoa/käytännön kokemusta, kertokaa ihmeessä.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 30.1.2007 16:35

Aika maisteri saa olla jos veivipultit vaihtaa kone paikoillaan. Ja mielestäni toi pulttien vaihto ois koneistamon hommia, niin tulis mitattua samalla alalenkin pyöreys. PG:ssä tietääkseni vastaavat pultit kuin dieseleissä (lyhkänen veivi), vaihtotarpeesta ei tietoa. Itse en ainakaan uusinut kun yhtä mosaa PG veiveillä kasailin.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 30.1.2007 20:24

Sagg, hmmm? Mikäs siitä pulttien vaihdosta tekee koneistamohommia? Siis tuohan on elämääkin yksinkertaisempi toimenpide vaihtaa laakerit, joilloin luonnollisesti pultitkin pitää avata että saa paketin auki. Vai missaanko jotain tässä hommassa...

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 30.1.2007 20:48

Pultit on prässätty kankeen...

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 31.1.2007 0:11

Eilen naputtelin omista veiveista ne pultit irti kuparivasaralla. Mutteri oli vielä siinä suojana ja veiviä pidin kädessä. Kolme tai neljä napautusta ja ihan kivuttomasti kaikki 8 lähti irti. kyllä kärsivällinen jätkä saa ne pultit irti vaikka ne veivit ois koneessa paikallaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.1.2007 8:51

Ei tarvitse ainakaan minkään lukemani tietolähteen mukaan vaihtaa pultteja, mutterit yleensä on hyvä vaihtaa muutaman käyttökerran jälkeen. Lisäksi ei ne pultit mitään tiukassa sielä ole, kuten MXU totesikin, helppo homma vaihtaa paikoillaankin. PG:n veiveissä on "pinnapultti" joten normaalisti otetaan vain mutteri irti.

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 31.1.2007 12:40

Ok. Yritetään vanhoilla pulteilla. Syy miksi kysyin pulttien vaihtotarvetta on kun Alfamerin kirjoissa (golf2 ja passat) oli aiheesta tyyliin "kannattaa vaihtaa". Eli ei sanottu että pitää ehdottomasti vaihtaa. Lisäksi samoissa opuksissa olleet kiristysmomentit (30Nm + 90 ast.) voisi viitata kertakäyttöpultteihin.

Mutta varmaan parempi käyttää vanhoja pultteja, kuin väkisin alkaa niitä uusia runnomaan paikoilleen auton alla.

Kiitoksia vastanneille!

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 31.1.2007 13:49

Joo hellästi kopautti vasaralla niin kyllä ne pultit irtos iha nätisti. Ja uudet pultit laitoin silleesti, että painoin sormin paikoilleen ja muttereilla kiristin sen pohjaan. periaatteessa toi vaihto kyllä onnistuu alakautta kun irrottaa ö-pohja ja ö-pumpu mut aika vittumainen homma voi kyl olla.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 31.1.2007 15:35

Jukka Majava, no se selittää asian. Noissa toisissa sakemannin tekeleissä + muutamassa muussa merkissä on ihan torx-päisillä pulteilla vastineet kiinni kangissa. Ei siis mutterivirityksiä tms.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 31.1.2007 17:11

Joskus jostain ylimääräisistä kr:n kangista naputtelin huvikseni noita pultteja irti ja niissä ainakin oli sen verran piukassa, että itku olisi tullut kun niitä olisi alakautta yrittänyt irroittaa. Tosin ei ole kyllä mitään hajua mistä kys. kanget olivat peräisin, joten saattoivat olla niissä tiukemmassa kuin normaalisti.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 31.1.2007 17:38

Varmasti lähtee naputtelemalla pois kankien ollessa koneessa. (4-5 kertaa vaihtaneena voin kertoa...) Toisella kädellä pidät kangesta vastaan ja toisella lyöt. Kampuran kauloja ei kannata hakata ;)
Varaosaliikkeistä saa PG:n pultteja, eli dieselin pultteja halvalla. Dieselin ja PG:n pultit etkassa samalla numerolla, mutta eri hinnalla...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.1.2007 17:44

Jos haluaa että sydämmestä ottaa, niin käy marmoritiskiltä kysymässä PG pulttien hintaa :D
Omiin laiton arp:n pultit kun oli yksi venynyt. Ei muuttunu alapäänhalkaisija uusilla pulteilla ja helposti lähti vanhat irti.

TeL
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.1.2006 13:35

ViestiKirjoittaja TeL » 1.2.2007 14:17

Dieselin pultit. Tuo olikin hyvä tieto. Ihan 1,6D/TD pultit mitä esim. Motonet myy? Laakerithan on ihan perus 1.8 osia?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.2.2007 16:10

Pieni kikka jos joutuu vaihtamaan paikallaan ollessa: Otetaan putkenpätkä minkä päähän hitsataan vaikka mutteri, sitten sillä lyödään ne irti sieltä. Mahdollisuus kalauttaa kiertokangen kaulaan jälki pienenee huomattavasti, jos sattuvat olemaan piukassa.

Kyllä varmaankin varaosanumero on eri PG/Diesel, jos kerran hintakin on eri. Hinta tulee suoraan varaosanumerosta, asennuksen kohteena oleva auto ei vaikuta (mikäli käytetään tehtaan hinnastoa pohjana). Todennäköisesti viimeinen kirjain heittää, saattaa olla että on juuri joku 0,5mm pituusero. Joskus joutusin katsomaan perän pulttien hintaa omaan Motorsportin lukkoperään alkuperäisenä (juu ei, 9mm pulttia on turha kysyä pulttiliikkeestä), löydettiin kohtuullinen (ryöstö) hinta, oliko 5euroa/kpl. Sitten kun piti oikeesti mennä ostamaan niin ei millään löydetty kuin kolme kertaa kalliimpia versioita.

Laakereiksi sopii peruslaakerit, sellaiset sielä alunperin on. Jos parempaa kestoa haluaa, niin esim RS2:sta löytyy vahvemmat yläpuolen liuskat, alaliuskat on siinäkin peruskamaa.

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 10.8.2014 21:58

Jatketaan vaikka tänne :) Osaako joku varmaks sanoa käykö nämä pultit 1.8t agu moottoriin?

http://www.tornau-motoren.de/epages/es5 ... iewProduct

Jos ei käy niin mistä löytää käypäset tarvikepultit? Alkuperäset on ehkä vähä kalliit (22€/kpl)


EDIT. Käy ne näköjään...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa