Kiertokangen laakerien (ja pulttien) vaihto kone paikallaan
Valvoja: ffp jäsenet
Kiertokangen laakerien (ja pulttien) vaihto kone paikallaan
Kuulostaa siltä että Passattiin (-90 syncro G60) pitäisi kk-laakerit vaihtaa. Löysin juttua että pystyy vaihtmaan kone paikallaan. Mutta nuo kiertokangen pultit, ovatko ne tuossa PG koneessa kertakäyttöisiä? Pystyykö mitenkään varmistumaan kumpaa sorttia ovat avaamatta konetta (ETKA?) Ja jos näyttä että ovat kertakäyttöisiä, voiko ne vaihtaa kone paikallaan?
Jos kenelläkään on tietoa/käytännön kokemusta, kertokaa ihmeessä.
Jos kenelläkään on tietoa/käytännön kokemusta, kertokaa ihmeessä.
Aika maisteri saa olla jos veivipultit vaihtaa kone paikoillaan. Ja mielestäni toi pulttien vaihto ois koneistamon hommia, niin tulis mitattua samalla alalenkin pyöreys. PG:ssä tietääkseni vastaavat pultit kuin dieseleissä (lyhkänen veivi), vaihtotarpeesta ei tietoa. Itse en ainakaan uusinut kun yhtä mosaa PG veiveillä kasailin.
Ei tarvitse ainakaan minkään lukemani tietolähteen mukaan vaihtaa pultteja, mutterit yleensä on hyvä vaihtaa muutaman käyttökerran jälkeen. Lisäksi ei ne pultit mitään tiukassa sielä ole, kuten MXU totesikin, helppo homma vaihtaa paikoillaankin. PG:n veiveissä on "pinnapultti" joten normaalisti otetaan vain mutteri irti.
Ok. Yritetään vanhoilla pulteilla. Syy miksi kysyin pulttien vaihtotarvetta on kun Alfamerin kirjoissa (golf2 ja passat) oli aiheesta tyyliin "kannattaa vaihtaa". Eli ei sanottu että pitää ehdottomasti vaihtaa. Lisäksi samoissa opuksissa olleet kiristysmomentit (30Nm + 90 ast.) voisi viitata kertakäyttöpultteihin.
Mutta varmaan parempi käyttää vanhoja pultteja, kuin väkisin alkaa niitä uusia runnomaan paikoilleen auton alla.
Kiitoksia vastanneille!
Mutta varmaan parempi käyttää vanhoja pultteja, kuin väkisin alkaa niitä uusia runnomaan paikoilleen auton alla.
Kiitoksia vastanneille!
Joskus jostain ylimääräisistä kr:n kangista naputtelin huvikseni noita pultteja irti ja niissä ainakin oli sen verran piukassa, että itku olisi tullut kun niitä olisi alakautta yrittänyt irroittaa. Tosin ei ole kyllä mitään hajua mistä kys. kanget olivat peräisin, joten saattoivat olla niissä tiukemmassa kuin normaalisti.
Varmasti lähtee naputtelemalla pois kankien ollessa koneessa. (4-5 kertaa vaihtaneena voin kertoa...) Toisella kädellä pidät kangesta vastaan ja toisella lyöt. Kampuran kauloja ei kannata hakata ;)
Varaosaliikkeistä saa PG:n pultteja, eli dieselin pultteja halvalla. Dieselin ja PG:n pultit etkassa samalla numerolla, mutta eri hinnalla...
Varaosaliikkeistä saa PG:n pultteja, eli dieselin pultteja halvalla. Dieselin ja PG:n pultit etkassa samalla numerolla, mutta eri hinnalla...
Pieni kikka jos joutuu vaihtamaan paikallaan ollessa: Otetaan putkenpätkä minkä päähän hitsataan vaikka mutteri, sitten sillä lyödään ne irti sieltä. Mahdollisuus kalauttaa kiertokangen kaulaan jälki pienenee huomattavasti, jos sattuvat olemaan piukassa.
Kyllä varmaankin varaosanumero on eri PG/Diesel, jos kerran hintakin on eri. Hinta tulee suoraan varaosanumerosta, asennuksen kohteena oleva auto ei vaikuta (mikäli käytetään tehtaan hinnastoa pohjana). Todennäköisesti viimeinen kirjain heittää, saattaa olla että on juuri joku 0,5mm pituusero. Joskus joutusin katsomaan perän pulttien hintaa omaan Motorsportin lukkoperään alkuperäisenä (juu ei, 9mm pulttia on turha kysyä pulttiliikkeestä), löydettiin kohtuullinen (ryöstö) hinta, oliko 5euroa/kpl. Sitten kun piti oikeesti mennä ostamaan niin ei millään löydetty kuin kolme kertaa kalliimpia versioita.
Laakereiksi sopii peruslaakerit, sellaiset sielä alunperin on. Jos parempaa kestoa haluaa, niin esim RS2:sta löytyy vahvemmat yläpuolen liuskat, alaliuskat on siinäkin peruskamaa.
Kyllä varmaankin varaosanumero on eri PG/Diesel, jos kerran hintakin on eri. Hinta tulee suoraan varaosanumerosta, asennuksen kohteena oleva auto ei vaikuta (mikäli käytetään tehtaan hinnastoa pohjana). Todennäköisesti viimeinen kirjain heittää, saattaa olla että on juuri joku 0,5mm pituusero. Joskus joutusin katsomaan perän pulttien hintaa omaan Motorsportin lukkoperään alkuperäisenä (juu ei, 9mm pulttia on turha kysyä pulttiliikkeestä), löydettiin kohtuullinen (ryöstö) hinta, oliko 5euroa/kpl. Sitten kun piti oikeesti mennä ostamaan niin ei millään löydetty kuin kolme kertaa kalliimpia versioita.
Laakereiksi sopii peruslaakerit, sellaiset sielä alunperin on. Jos parempaa kestoa haluaa, niin esim RS2:sta löytyy vahvemmat yläpuolen liuskat, alaliuskat on siinäkin peruskamaa.
Jatketaan vaikka tänne :) Osaako joku varmaks sanoa käykö nämä pultit 1.8t agu moottoriin?
http://www.tornau-motoren.de/epages/es5 ... iewProduct
Jos ei käy niin mistä löytää käypäset tarvikepultit? Alkuperäset on ehkä vähä kalliit (22€/kpl)
EDIT. Käy ne näköjään...
http://www.tornau-motoren.de/epages/es5 ... iewProduct
Jos ei käy niin mistä löytää käypäset tarvikepultit? Alkuperäset on ehkä vähä kalliit (22€/kpl)
EDIT. Käy ne näköjään...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa