Golf IV lämpömittari näyttää 60-90 ajossa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

Golf IV lämpömittari näyttää 60-90 ajossa

ViestiKirjoittaja Boah » 5.7.2014 13:13

Hei,

Eilen mökille ajaessa huomasin lämpömittarin valahtaneen 60!asteesee. Välillä palasi kuitenkin normaaliin 90 kuten pitääkin. Uskalsin jatkaa ajoa, kun viittasi ettei ylikuumene. Tuki kokeiltua, että kuumaa puhaltaa lämmityslaitteesta tarvittaessa

Onkohan vika termarissa, ihan puhtaasti anturivika vai mittaristossa? Mittari liikkui niin nopeasti, ettei kuvittelisi lämpötilan oikeasti voivan muuttua noin nopeasti. Mitä kannattaa kokeilla vaihtaa/fiksata ensimmäisenä?

Auto on -02 1.6 BCB.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.7.2014 14:57

Anturia ekana. Tuo neula toimii epälineaarisesti, se sojottaa pystysuorassa kun lämmöt on jotain 70-100 asteen välillä. Harvinaisen typerä ominaisuus jonka saa kyllä koodattua järkevämmäksi. Perus OBD2 -lukijalla tai vcds:llä saat näkyviin nesteen tarkan lämmön, se todennäköisesti pomppii 60-80 välissä niin nopsaan että anturiviasta kyse. Toki jos se lämpö näyttää max 70 astetta eikä siitä pompi, voihan se jumiutunut termarikin kai olla..

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 6.7.2014 14:12

anturivika on se yleisin näissä tapauksissa kun neula sojottelee mitä sattuu. Helppo ja halpa vaihtaa mutta laita alkuperäistä osaa ni ei tartte useasti tehdä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 6.7.2014 16:08

Harvinaisen typerä ominaisuus jonka saa kyllä koodattua järkevämmäksi...
osaatko sanoa miten?

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 6.7.2014 17:47

osaatko sanoa miten?


Nimimerkki Entris (http://www.ffp.fi/bb/profile.php?mode=v ... ile&u=8620) koodasi mulle Jyväskylässä uuden mittariston ja samalla muutteli sen uuden mittariston parametrejä. Jos asut järkevän etäisyyden päässä niin hänelle viestiä. Ei tuo sinänsä mikään amerikantemppu ole, että kuka tahansa kellä on sopivat kaapelit pystyy noita bittejä muokkailemaan.

edit. tällä hetkellä siis neula näyttää juuri oikeaa lämpötilaa, kesähelteillä liikenneruuhkissa lämmöt nousee 95 asteeseen ja neulakin sujahtaa oikealle puolelle karvan verran. Paljon paljon viisaampi ja järkevämpi nyt.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 6.7.2014 20:22

Kiitos, pitääpä mennä anturikaupoille. Tänään mökiltä takaisin ajeessa osoitti koko ajan 60C.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 8.7.2014 11:58

Mulla BCB koneisessa Borassa sytytti vikavalon rikkinäinen anturi melko äkkiä kun alko mittari elämään omaa elämäänsä.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 10.7.2014 18:52

Anturi tuli haettua, mutten ole sitä ehtinyt vaihtaa. Auto ei kuitenkaan eilen meinannut startata parin tunnin seisomisen jälkeen, lähti kuitenkin kun painoi hiukan kaasua. Mahtaako mennä lämpöanturin piikkiin tuo? Muuten startannut ok.

lemmentalja
-
Viestit: 80
Liittynyt: 17.9.2008 15:00

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 10.7.2014 21:32

Hyvin todennäköisesti johtuu, jos anturin kanssa on ollut ongelmia.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 12.7.2014 22:36

Anturi tuli äsken vaihdettua. Mittari näytti nyt ainakin 90C, kun jäähdytysjärjestelmää ilmasin. Sisälämppärin kennosta lähtivät ilmat vasta, kun lähdin ajelemaan.

Anturin malli on "vihreällä liittimellä" varustettu VW:n osa, hiukan tuota jouduttiin arpomaan yhdessä varaosamyyjän kanssa Motonetissä. Oikea anturi tuli, mutta valitettavasti sain mukaan profiililtaan liian pienen O-renkaan. Piti kasata vanhalla, toivottavasti pitää.

Kiitos kaikille ohjeista, pitää katsoa tuota lämpömittarin ohjelmointia jos VCDS-vermeet jossain vaiheessa hommattua.
Viimeksi muokannut Boah, 14.7.2014 2:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.7.2014 0:42

Mittariston softan muuttaminen vaatii erilaisen kaapelin ja erilaisen softan kuin VCDS. Eivät nuo maltaita maksa ebaystä tilattuna, mutta kuitenkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa