Vaihteisto- ja moottoriöljyt
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihteisto- ja moottoriöljyt
Tarvitsisin pikaisia vinkkejä ja kokemuksia vaihteisto- ja moottoriöljyistä. Laatikko on toiminut kesällä ja tänä syksynä vielä muutaman asteen pakkasella moitteetta, mutta viime talvena varsinkin kylmänä 1. ja 2. vaihteet olivat tahmeita ja jäykkiä. Olen viemässä autoa stockmannille huoltoon ja harkitsen vaihteistoöljyjen vaihtoa. Searchillä en tietoa onnistunut juurikaan löytämään tähän ongelmaan. Joillakin kun alkuperäisöljyt oli vaihdettu, laatikon toiminnassa oli ilmennyt ongelmia. Mitäköhän vaihteistoöljyä lastutettuun IV Golf Gti kannattaisi laittaa? Joko vaihdatan öljyä jota stokkalla on tarjolla tai sitten vien itse haluamani öljyt. Auto on 115tkm ajettu ja Saksan tuonti, joten hajuakaan ei ole mitä laatikossa on nyt. Kuinka paljon öljyä tarvitaan? Millaisella vaihtovälillä vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa? Käytetäänköhän Saksassa luokitukseltaan samanlaisia vaihteisto- ja moottoriöljyjä kuin Suomessa.
Mitä moottoriöljyä lastutetussa 1.8t:ssä kannattaa käyttää? Viime huollossa (stockmannauto) pyysin parempaa öljyä(en muista mistä öljystä oli puhe), mutta sinne oli kuitenkin laitettu Neste city standard 5w40 öljyä. Aiemmin autoon on taidettu laittaa Saksassa Castrolin öljyä, kun sellaisen mainostarran muistaisin nähneeni. Aikaisemmin ei vienyt öljyä oikeastaan lainkaan, nyt noilla Nesteen öljyillä olen lisännyt 0,7 litraa 15tkm aikana. Auton öljynvaihtoväli on 15tkm eli ei ole longlife huolto-ohjelmaa. Jos vien itse öljyt, kuinka paljon tarvitsen?
Mitä moottoriöljyä lastutetussa 1.8t:ssä kannattaa käyttää? Viime huollossa (stockmannauto) pyysin parempaa öljyä(en muista mistä öljystä oli puhe), mutta sinne oli kuitenkin laitettu Neste city standard 5w40 öljyä. Aiemmin autoon on taidettu laittaa Saksassa Castrolin öljyä, kun sellaisen mainostarran muistaisin nähneeni. Aikaisemmin ei vienyt öljyä oikeastaan lainkaan, nyt noilla Nesteen öljyillä olen lisännyt 0,7 litraa 15tkm aikana. Auton öljynvaihtoväli on 15tkm eli ei ole longlife huolto-ohjelmaa. Jos vien itse öljyt, kuinka paljon tarvitsen?
Ollaan yritetty kerätä niitä tuonne talteen, olisi hyvä jos puuttuvia tietoja täydennettäisiin:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_moottorioljy
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_vaihteistooljy
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_moottorioljy
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_vaihteistooljy
Viimeksi muokannut jmr, 5.12.2005 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumma kun ei searchilla löytynyt, en jaksanut alkaa itekään ettimään.
Laitoin omaani nuo Castrolin TAF-X:t eli täyssynteettiset ja vaihtaminen ykköseltä kakkoselle parani etenkin juuri pakkasilla. Oli alkuperäisiin Mobileihin tai mikkä lie kondensoitunut jonkin verran vettä, semmosta mönjää sieltä tuli. Ihmekös tuo sitten, jos etenkin kovemmilla pakkasilla tahmaa. Nuo synkrot vissiin muutenkaan oo sieltä väljimmästä päästä näissä konsernin tuotteissa esim. nipponeihin verrattuna. Niissähän menee pykälä silmään kun tarjoo etes hiukan sinne päin..
Pari litraa tuonne pitäis mennä, jos kaikki tulee kunnialla pois. Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen noihin Castrolin öljyihin, mut paljon ovat isot pojat kehuneet myös tuota Redlinea.
Mitään varsinaista vaihtoväliähän noille ei ole huolto-ohjelman mukaan, mutta ehdottomasti suosittelen vaihtamaan, kun katto sitä omaa öljyä mikä sieltä ulos tuli ja vertasi toimintaa uusilla öljyillä. Eihän toi operaatio maksa kuin suunnilleen yhden moottoiröljyn+suodattimen verran.
Ja moottoriöljyistä pitäis varmaan löytyä kovasti juttua tältäkin voorumilta sillä searchilla. Mutta 0w40 tai 5w50 suosittelisin. Merkki on makuasia, mut minusta hyviä vaihtoehtoja tuo em. Castrol tai Mobil. Ohan noita vissiin Valvolinella, Motulilla, Pennzoililla yms. Itte en kyllä noihin Nesteen öljyihin hirveesti luottais. Mene ja tiedä?
Laitoin omaani nuo Castrolin TAF-X:t eli täyssynteettiset ja vaihtaminen ykköseltä kakkoselle parani etenkin juuri pakkasilla. Oli alkuperäisiin Mobileihin tai mikkä lie kondensoitunut jonkin verran vettä, semmosta mönjää sieltä tuli. Ihmekös tuo sitten, jos etenkin kovemmilla pakkasilla tahmaa. Nuo synkrot vissiin muutenkaan oo sieltä väljimmästä päästä näissä konsernin tuotteissa esim. nipponeihin verrattuna. Niissähän menee pykälä silmään kun tarjoo etes hiukan sinne päin..
Pari litraa tuonne pitäis mennä, jos kaikki tulee kunnialla pois. Minä ainakin olin erittäin tyytyväinen noihin Castrolin öljyihin, mut paljon ovat isot pojat kehuneet myös tuota Redlinea.
Mitään varsinaista vaihtoväliähän noille ei ole huolto-ohjelman mukaan, mutta ehdottomasti suosittelen vaihtamaan, kun katto sitä omaa öljyä mikä sieltä ulos tuli ja vertasi toimintaa uusilla öljyillä. Eihän toi operaatio maksa kuin suunnilleen yhden moottoiröljyn+suodattimen verran.
Ja moottoriöljyistä pitäis varmaan löytyä kovasti juttua tältäkin voorumilta sillä searchilla. Mutta 0w40 tai 5w50 suosittelisin. Merkki on makuasia, mut minusta hyviä vaihtoehtoja tuo em. Castrol tai Mobil. Ohan noita vissiin Valvolinella, Motulilla, Pennzoililla yms. Itte en kyllä noihin Nesteen öljyihin hirveesti luottais. Mene ja tiedä?
Ajattelin laitattaa Castrolin moottoriöljyt. Ilmeiseti Castrol Formula RS 0W-40 tai Castrol GTX Magnatec 5W-40 sopivat molemmat? Mutta kumpaa tai mitä Castrolin moottoriöljyä suosittelette? Auto ei siis kuulu longlife-ohjelmaan.
Vaihteistoöljyksi laitatan joko Castrolin TAF-X tai Redlinen MT-90. Onko Redlinen lisäaineistus oikea? Onko kellään kokemusta molemmista öljyistä? Kumpi toimi paremmin? Mistäs noita Castrolin öljyjä kannattaa ostaa espoosta tai helsingistä?
Vaihteistoöljyksi laitatan joko Castrolin TAF-X tai Redlinen MT-90. Onko Redlinen lisäaineistus oikea? Onko kellään kokemusta molemmista öljyistä? Kumpi toimi paremmin? Mistäs noita Castrolin öljyjä kannattaa ostaa espoosta tai helsingistä?
Mulla Leonissa Motulin öljyt laatikossa ja moottorissa, pösössä vaihdelaatikossa Red Linen öljyt. Molempiin erittäin tyytyväinen!
Coremotorsportin sivuilta;
Motul GEAR 300 / 1 litra
100% synteettinen voiteluöljy vaihdelaatikoihin sekä akseleille.
Erityisesti suunniteltu raskaaseen katukäyttöön sekä kisakäyttöön.
Sopii erityisesti esim. A3/TT/S3/GOLF/LEON jne 5-6 vaihteisille laatikoille.
Ylittää SAE 75W-90 / API GL4 sekä GL 5/MIL-L-2105D standardit
Hinta: 15€ (sis. ALV 22%)
Coremotorsportin sivuilta;
Motul GEAR 300 / 1 litra
100% synteettinen voiteluöljy vaihdelaatikoihin sekä akseleille.
Erityisesti suunniteltu raskaaseen katukäyttöön sekä kisakäyttöön.
Sopii erityisesti esim. A3/TT/S3/GOLF/LEON jne 5-6 vaihteisille laatikoille.
Ylittää SAE 75W-90 / API GL4 sekä GL 5/MIL-L-2105D standardit
Hinta: 15€ (sis. ALV 22%)
Jos öljy"mainoksessa" lukee :Kovaan katukäyttöön/kilpakäyttöön, se tarkoittaa yleensä sitä, että ongelmia pakkasessa on luvassa....
Tuota getriebeoelin tahmaamista on vaikea ottaa vakavasti, koska yleisenkäsityksen mukaan pitäisi olla yksi perhaista öljyistä meidän oloissa... Päinvastoin se on yleensä ollut "ratkaisu", em.tahmaamiseen kylmässä. Löytyyhään sieltä myös VW 501.50 luokitus....
Vastaavasta aiheesta löytyy mielenkiintoinen keskustelu SCF foorumilta:
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... 0&start=45
Tuota getriebeoelin tahmaamista on vaikea ottaa vakavasti, koska yleisenkäsityksen mukaan pitäisi olla yksi perhaista öljyistä meidän oloissa... Päinvastoin se on yleensä ollut "ratkaisu", em.tahmaamiseen kylmässä. Löytyyhään sieltä myös VW 501.50 luokitus....
Vastaavasta aiheesta löytyy mielenkiintoinen keskustelu SCF foorumilta:
http://www.seatclubfinland.com/modules. ... 0&start=45
Tuota getriebeoelin tahmaamista on vaikea ottaa vakavasti, koska yleisenkäsityksen mukaan pitäisi olla yksi perhaista öljyistä meidän oloissa
En tiedä yleisistä käsityksistä, mutta ajoin itse kyseisillä Shellin öljyillä vuodet 1995-2004 (vaihdettu kerran jossain 90-luvun lopulla uusiin vastaaviin). Oikeastaan aloin jo hyväksymään sen tosiseikan, että "keppi on jäykkä" pakkasilla.
Vuosi sitten pyysin taas ylinmääräisen kytkinremontin yhteydessä laittamaan askiin (AUG) 2 litraa Mobilin VS200:sta. Korjaamolla eivät siihen suostuneet, vaan laittoivat laatikkoon 1,8 litraa TAF-X:ää. Sanotaan nyt näin, että vaihteet ovat toimineet huomattavasti jouheammin mitä aikaisemmin. Eli mitään useiden sekuntien viiveitä ei vaihteidenvaihdossa enää synny pakkaskeleillä. Shellin öljyillä ajoin tosin -45 asteen lämpötilassakin, jota Castrolilla en ole vielä testannut ;-)
Sitä en tiedä kuinka paljon asiaan vaikuttaa se, että vaihteistossa on tällä kertaa oikea määrä öljyä - ei liikaa. Shellin öljyt laittanut asentaja pisti aina mittarinvaijerinaukosta 2 litraa tavaraa. Ei kai se pari desiä ylimääräistä luulisi kauheasti vaikuttavan tahmaamiseen, tai sitten vaikuttaa?
En tiedä mistä erot johtuu, mutta minulla ainakin vaihteiston toiminta parani ku vaihdoin vakiolitkut Motuleihin. Vaikka ihan hyvin toimi alkuperäisilläkin... Pösössä vaihteet ei menny kovinkaan hyvin, mutta nyt menee loistavasti kylmälläkin ku vaihdoin Red Linen MT-90. Suosittelen kyllä molempia, jos kysytään. Ja tottakai laatikon toiminnassa on pientä eroa lämpimällä ja pakkasella vaikka mitä tekis.
Tuolla Red Line öljyistä juttua...
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 32;start=0
Tuolla Red Line öljyistä juttua...
http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... 32;start=0
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Mistähän näkis nuo oikeat täyttömäärät vai onko golffin laatikon kyljessä jokin tarkistus aukko? Näyttää että tuo GTI:n aski on aika märkä tasauspyörästön seudulta ja vaihteetkaan eivät aivan optimaalisesti mene päälle. Eli vois kokeilla tuota VS200:sta.
Kyseessä siis 8V GTI eli ei vaijerivälitteinen loota.
Kyseessä siis 8V GTI eli ei vaijerivälitteinen loota.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Virallinen määrä on joidenkin lähteiden (ETKA) mukaan 1,9 litraa, joten ainakin itse ajattelin heittää tuonne vain 2 pulloa kunhan saan vetareiden tiivisteet vaihdetuksi. Jos ne öljyt sinne vaihtaa, niin ei kai se loota ihan tyhjäksi kumminkaan valu.
Edit: Haynes taas väittää määräksi tasan 2l, ei kai se nyt desistä voi kiinni olla.
Edit: Haynes taas väittää määräksi tasan 2l, ei kai se nyt desistä voi kiinni olla.
Etsii automallin perusteella vaihteiston kuvan ja siellähän ne muiden tietojen seassa lukevat. CHE lienee välityssuhteet kertova koodi, 020-tyyppiä se on:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_020-vaihteisto Tuollahan sitä on näemmä öljyistäkin tietoa.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_020-vaihteisto Tuollahan sitä on näemmä öljyistäkin tietoa.
Juu just vaihdoin laatikkoon VS200:set. Edellinen öljynvaihtaja oli vetänyt propun niin tiukkaan että ei 10mm pultit katkeili kun koitti sellaisella vääntää. Piti sitten käydä ostamassa oikea 17mm kuusiokolo avain. Sai pistää räikkään metrisen jatkon ennen kuin jaksoi vääntää auki. :D Kaikenlaisia asentajia sitä on.
Väänsin tarkistustulpan pois ja kun siitä alkoi liruuttamaan väänsin kiinni ja kaadoin vielä pikkutilkan. Juuri pikkusen vajaa 2litraa meni. Nyt menee pikkuvaihteet paremmin päälle. Varsinkin pienemmälle vaihtaessa.
Väänsin tarkistustulpan pois ja kun siitä alkoi liruuttamaan väänsin kiinni ja kaadoin vielä pikkutilkan. Juuri pikkusen vajaa 2litraa meni. Nyt menee pikkuvaihteet paremmin päälle. Varsinkin pienemmälle vaihtaessa.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Itse laitoin just kaks purtiloo MT-90 ölöjyy lootaan. Vaikka auto on -88 tehdaskunnostetulla lootalla (4 vuotta sitten män aikasempi paskaks), niin vaijerin reiästä täyty ne loput kaataa sisään. Oikeestaan paljon helpompaa on kaataa ne kaikki vaijerin reijästä sisään kuin siittä "täyttötulpan" lävestä.
Aiemmat öljyt oli jotakin Nesteen kuraa, joka oli kyllä sen näköistäkin.
Niin eihän näissä kakkosgolfeissa mitään "perää" ole johon erikseen tarttis öljyy laittaa? Ettei sitä öljyy voi väärästä reiästä valuttaa pois/lisätä. Molemmat mikkä aukasin, oli just tolla 10mm pultilla avattavia proppuja. Pelottaa aina tehä itte ku tietää että 95% tapauksista epäonnistuu.
Aiemmat öljyt oli jotakin Nesteen kuraa, joka oli kyllä sen näköistäkin.
Niin eihän näissä kakkosgolfeissa mitään "perää" ole johon erikseen tarttis öljyy laittaa? Ettei sitä öljyy voi väärästä reiästä valuttaa pois/lisätä. Molemmat mikkä aukasin, oli just tolla 10mm pultilla avattavia proppuja. Pelottaa aina tehä itte ku tietää että 95% tapauksista epäonnistuu.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ny on muutama kymmenen kilsaa redlinella ajettu. En kyllä osaa sanoo laatikon toimivuudesta mitään. Aika uushan toi loota kyllä on, joten öljyn ominaisuudet ei varmaan ihan parhaiten pääse näkymään. Mutta tuskin se huonompaa on kuin Nesteen öljy :)
Edit: Päivitämpä tässä 28.02.2006 huomioitani, että redlinella pakkasessa loota on hemmetin jäykkä, kakkonen rusahtelee ihan kympillä. Lämpösenä pelaa kuin nesteen litkuillakin. Jos jaksaisin, niin heittäisin pois ja laittaisin castrollit tilalle.
Edit: Päivitämpä tässä 28.02.2006 huomioitani, että redlinella pakkasessa loota on hemmetin jäykkä, kakkonen rusahtelee ihan kympillä. Lämpösenä pelaa kuin nesteen litkuillakin. Jos jaksaisin, niin heittäisin pois ja laittaisin castrollit tilalle.
Kuulostaa kyllä oudolle, itellä pelas -30 asteen pakkasessakin loistavasti toi RedLinen litku!
Tuolla öljystä http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
Tuolla öljystä http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
Mulla kans
On nyt vähintään yhtä jäykkä vaihteisto kylmänä kun vaihdoin redline öljyt vaihteistoon. Taidan kokeilla jotain muuta jos kovalla pakkasella ei kakkosta saa päälle helpommin kun viime talvena.
020-laatokossa tyhjennysruuvi on ISO kuusiokolo tasauspyörästön alla. Ainoa 10mm pultti, mikä mieleen tulee on peruutusvaihteen rattaan akselin kiinnityspultti siellä laatikon pohjassa :)Niin eihän näissä kakkosgolfeissa mitään "perää" ole johon erikseen tarttis öljyy laittaa? Ettei sitä öljyy voi väärästä reiästä valuttaa pois/lisätä. Molemmat mikkä aukasin, oli just tolla 10mm pultilla avattavia proppuja. Pelottaa aina tehä itte ku tietää että 95% tapauksista epäonnistuu.
Edit: Vai olikohan sekin 13mm?
Kysymys: onko Teboilin Diamond Plus 0W-40-moottoriöljy VW 505.00-vaatimukset täyttävää ts. voinko käyttää tuota öljyä autossani (Toledo 81kW AHF TDi)?
Kysyn, koska Wikipedia sanoo sen olevan vaatimukset täyttävää, mutta purkin kyljessä eikä Teboilin sivuilla niin sanota. EDIT: ja siksi, koska sitä nyt on motissa ja "ammatti"öljynvaihtaja ei ainakaan maininnyt asiasta mitään.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-mo ... #VW_505.00
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4409
KYLLÄ ON-EDIT:Teboil sanoi öljyn olevan VW505.00-luokitettu, mutta sitä ei lue kuin heidän omassa voiteluainekirjassa.
Kysyn, koska Wikipedia sanoo sen olevan vaatimukset täyttävää, mutta purkin kyljessä eikä Teboilin sivuilla niin sanota. EDIT: ja siksi, koska sitä nyt on motissa ja "ammatti"öljynvaihtaja ei ainakaan maininnyt asiasta mitään.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-mo ... #VW_505.00
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4409
KYLLÄ ON-EDIT:Teboil sanoi öljyn olevan VW505.00-luokitettu, mutta sitä ei lue kuin heidän omassa voiteluainekirjassa.
Viimeksi muokannut dosetti, 11.12.2006 13:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vaihdoin tässä viikko pari sitten laatikkoon öljyt.
Ennätin ajaa Vs200:lla noin 24tkm. Lämpimällä toimivat ihan hyvin, mutta on kuin ois ollu puuroa laatikossa kylmällä ilmalla.
Tilalle tuli Shellin getriebeoel EP 75W-90, tähän asti olen ollut tyytyväinen, mutta kunhan tulee pakkasta, niin tulee testattua kylmänäkin.
Ennätin ajaa Vs200:lla noin 24tkm. Lämpimällä toimivat ihan hyvin, mutta on kuin ois ollu puuroa laatikossa kylmällä ilmalla.
Tilalle tuli Shellin getriebeoel EP 75W-90, tähän asti olen ollut tyytyväinen, mutta kunhan tulee pakkasta, niin tulee testattua kylmänäkin.
Kysymys: onko Teboilin Diamond Plus 0W-40-moottoriöljy VW 505.00-vaatimukset täyttävää ts. voinko käyttää tuota öljyä autossani (Toledo 81kW AHF TDi)?
Kysyn, koska Wikipedia sanoo sen olevan vaatimukset täyttävää, mutta purkin kyljessä eikä Teboilin sivuilla niin sanota. EDIT: ja siksi, koska sitä nyt on motissa ja "ammatti"öljynvaihtaja ei ainakaan maininnyt asiasta mitään.
Ainakin tavallinen (TM-testivoittaja) Diamond täyttää, joten todennäköisimmin plussa täyttää samat normit:
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4412
Varminta tietoa saanee TB:n asiakaspalvelusta.
Edit: OT, mutta öljyasiaa edelleen. Mitä eroa erityisesti dieseliin tarkoitetulla öljyllä on noihin bensa/diesel -öljyihin?
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4408
Mitä eroa erityisesti dieseliin tarkoitetulla öljyllä on noihin bensa/diesel -öljyihin?
Mutuna muistelisin, että diesel-moottoriöljyt olisivat paremmin huuhtelevia (mitä se sitten tarkoittaakaan).
ite nakkasin viime talvena shellin getriebeoel EP 75W-90 ja iha ok toimi, kovilla pakkasilla tottakai oli jäykät aluksi
Tuttu tunne. Jos kelit jatkuu tälläisinä, niin Shellin vaihteistoöljyillä pärjää mainiosti. Tahmaaminen alkaa vasta -20:n jälkeen. Mutta muutaman kilsan jälkeenhän ne öljyt aina notkistuu. Ja ei itsellänikään ole Shellin öljyistä huonoa sanottavaa vaihteiston keston kannalta. Kuitenkin melkein 10 vuotta niitä käyttelin. On pakko kuitenkin myöntää, että Castrolin Taf-X on aivan omaa luokkaansa pakkasominaisuuksiltaan. Vaikka Mobilin (5w-50 ;-) miehiä olenkin, niin en koskaan ole kokeillut VS200:sta vaihdekeppiöljynä. Jemmassa sitä toki on pahan päivän varalle.
Tuli juuri vaihdettua omaan leoniin laatikon öljyt (mobil vs200). Muutaman kilometrin ajettua huomasin, kun 1 ja 2 alkoivat tahmata. Harmittaa noita kalliita öljyjä vaihdella, mutta pakko kai se on, kun noita askeja ainakaan tee mieli vaihdella. Moni muilla foorumeilla on suositeltu Motulin Ger 300 öljyjä, jotka poistaisivat vian tuosta noin.. Kuulostaa hieman hassulta, mikä tuossa vs200 olisi niin erillaista. Ja se vielä kun ei ole edes pakkaista ollut..
Vaihdoin autoon joulukuun alussa Shellin getriebeoel EP 75W-90. Hieman enemmän on nyt kilometrejä mittarissa. Testejä on ollut pääasiassa aina kylmällä autolla.
Vaihteisto ei ole enää tahmannut samalla tavalla kuin ennen. Toimii jopa -30°C pakkasilla, tosin hieman jäykempänä.
Olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen vaihteiston toimintaan, enkä aio palata Mobilin Vs200:seen.
Vaihteisto ei ole enää tahmannut samalla tavalla kuin ennen. Toimii jopa -30°C pakkasilla, tosin hieman jäykempänä.
Olen ollut kaikinpuolin tyytyväinen vaihteiston toimintaan, enkä aio palata Mobilin Vs200:seen.
Auttaisikohan vaihteistoöljyjen vaihto itsellä kun vaihteisto oli tänäänkin muutamalla +c asteella jäykkä vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle. Muut pykälät kyllä menevät nätisti silmään. Tuntuu että jos haluaa kakkosen silmään niin kepistä pitää vetää "tosissaan". Onkin tullut ajettua 1->3 vaihteelle. Kakkonenkin alkaa hetken ajon jälkeen toimimaan normaalisti. Ovatko sakemannin öljyt mahdollisesti epäsopivia suomen oloihin? Vai olisko mahdollisesti vikaa muualla?
(Auto:Golf iv gti vm.99 saksasta juuri tuotu.)
(Auto:Golf iv gti vm.99 saksasta juuri tuotu.)
Voisin kyllä tuota Shellin öljyä vähän haukkua kun laiteltiin sitä paikallisessa liikkeessä laatikkoon niin kuukauden ajojen jälkeen ei meinaa mennä vaihteet silmään...saa nähdä miten muuttuu kun vaihdellaan redlinet sisään.
Edit: Eli nyt on redlinet lipsautettu laatikkoon ja muuttui ajettavaksi taas tuo auto...
Edit: Eli nyt on redlinet lipsautettu laatikkoon ja muuttui ajettavaksi taas tuo auto...
Pompautetaas taas, eli tuttu "ongelma" näkyy olevan Golffeissa. Vai lie ominaisuus...
Kuukausi takaperin vaihtui omaksi kiesiksi Golf IV Variant -05. Ei nyt suoranaisesti voi vaihteista valittaa, mutta kyllä se 1-2 on selkeästi takeltelevampi kuin muut vaihteet. Ja Autowikikin mainitsee tuon takeltelun tyyppiviaksi tehtaan öljyillä/säädöillä.
Siis kohta kun 60tkm huolto tulee eteen, niin samassa syssyssä pyytäisi vaihtamaan laatikkolitkut johonkin viisaampaan, sillä varmaankin helpottaisi?
Kuukausi takaperin vaihtui omaksi kiesiksi Golf IV Variant -05. Ei nyt suoranaisesti voi vaihteista valittaa, mutta kyllä se 1-2 on selkeästi takeltelevampi kuin muut vaihteet. Ja Autowikikin mainitsee tuon takeltelun tyyppiviaksi tehtaan öljyillä/säädöillä.
Siis kohta kun 60tkm huolto tulee eteen, niin samassa syssyssä pyytäisi vaihtamaan laatikkolitkut johonkin viisaampaan, sillä varmaankin helpottaisi?
Voikohan tommosta Totalin SAE 75w-80 api: GL-4+ laittaa nelosgolffin vaihdelaatikkoon? Suositellaan ainakin psa konserninautoihin eli peugeottiin ja sitroeniin. Oiskoha toi jopa suomessa parempaakin kun jää 80 toi vika luku eikä mene 90 :een. Eli tätä http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0013
Mitä öljyä suosittelisitte Audi 80:seen? Tähän asti huollettu Audin huollossa, nyt ajattelin vaihtaa öljyt itse. Castrolia siinä on ollut tähän asti, mutta varmaan siihen voi jotain muutakin merkkiä laittaa.
Teboilin öljyjä olen kuullut kehuttavan. Oisko Teboil Diamond 5w-30 hyvä?
Onko muuten haittaa jos laittaa eri viskositeettiä? Castrolin 5w-40 näyttäis olevan aika edullista motonetissä.
Teboilin öljyjä olen kuullut kehuttavan. Oisko Teboil Diamond 5w-30 hyvä?
Onko muuten haittaa jos laittaa eri viskositeettiä? Castrolin 5w-40 näyttäis olevan aika edullista motonetissä.
Tuskinpa sillä niin suurta merkitystä on, kunhan ei aivan halvinta kuraa käytä. Joku 5W40-öljy on suomen oloissa ihan sopiva, ei ole niin tarkkaa tuon kanssa. Teboilin öljyt ovat ainakin testeissä pärjänneet ja hinta on mielestäni kohdallaan (Diamond halvimmillaan ~26e 4l kannu). Kyllä se Castrolkin varmasti asiansa ajaa.
Varastosta löytyy tynnyri tuota:
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4433
Dieselin luokitukset, mutta uskaltaako sitä käyttää profiilin avokkaassa?
2H moottori.
Ehkä paree hakea kaupasta jotain muuta.
e; tai polpottimessa...
Talveks oon nuo laittanu, kun sillä ei tartte muuta ajaa kuin varastoon ja pihalle.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4433
Dieselin luokitukset, mutta uskaltaako sitä käyttää profiilin avokkaassa?
2H moottori.
Ehkä paree hakea kaupasta jotain muuta.
e; tai polpottimessa...
Talveks oon nuo laittanu, kun sillä ei tartte muuta ajaa kuin varastoon ja pihalle.
Jäykemmät öljyt vaihdelaatikkoon?
Jostain täällä luin, että jos kaksoismassan tilalle on vaihdettu jäykempi paketti, niin tuota usein sen jälkeen esiintyvää akselin rallattelua vois hillitä paksummilla öljyillä?
Mutta mitkä öljyt tonne nyt kannattais sitten laittaa sisälle?
Passatista kyse, 5v. HNV laatikko.
Mutta mitkä öljyt tonne nyt kannattais sitten laittaa sisälle?
Passatista kyse, 5v. HNV laatikko.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa