Golf III -96 kytkinongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III -96 kytkinongelma
Peltilehmää ohjastaessani polkaisin kytkimen pohjaan ja kuului vain napsahdus, kun kytkinpoljin paukahti lattiaan sinne jäädäkseen. Vaijeria kiroten kävin pellin alle vikaa etsimään, mutta vaijeri olikin ehjä. Päälisin puolin en löytänyt mitään näkyvää ongelmaa. Laatikon kylkeen tuleva kytkimen vipu -se mihin vaijeri kiinnittyy- on veltto, löysä ja vastukseton. Sitä voi kädellä nostaa ja laskea miten lystää, joten jotain on ilmeisesti sisältä antanut periksi.
Kytkin on kiinni, joten paineasetelma ei ole ainakaan jämähtänyt auki. Kytkin ei ole temppuillut mitenkään, joten voiko paineasetelma laueta kerrasta noin? Onko lainkaan tuttu ongelma? Tietääkö joku netin kätköistä räjäytyskuvaa mokomasta murheenkryynistä. 1.8 bensafarkku, se tehottomin työkone.
Kytkin on kiinni, joten paineasetelma ei ole ainakaan jämähtänyt auki. Kytkin ei ole temppuillut mitenkään, joten voiko paineasetelma laueta kerrasta noin? Onko lainkaan tuttu ongelma? Tietääkö joku netin kätköistä räjäytyskuvaa mokomasta murheenkryynistä. 1.8 bensafarkku, se tehottomin työkone.
Ennenkuin otat vaihdelaatikon pois ja tarkistat kytkinasetelman, kannattaa tutkia alla olevasta kuvasta osien 11 ja 12 kunto.
http://mikhauta.pp.fi/muut/golf3kytkin.jpg
Osat saat näkyviin, kun irroitat kannen 9.
http://mikhauta.pp.fi/muut/golf3kytkin.jpg
Osat saat näkyviin, kun irroitat kannen 9.
Omasta meni paineasetelma laaki ja vainaa -periaatteella. Parkkiruudussa kytkin lattiaan ja sen jälkeen vaihteet oli koko ajan päällä. Ei mitään erikoisempaa oireilua ennen sitä, ehkä hiukan tavanomaisempi kytkintuntuma... vaikka ei mulla yhdessäkään volkkarissa ole erikoisen kevyt kytkin ollut. Verrattuna muihin autoihin mitä on ajanut.
Oli syönyt boorit samalla huonoon kuntoon, joten nyt on sitten uutta myös osa #11.
Syykin taisi koko sopalle taisi löytyä; kytkinvaijerin kiristin oli vetänyt vaijerin liian tiukalle, joten poljinta polkiessa on sitten tapahtunut edellä kuvatut asiat.
Sain kiulun eilen pajalta ja ehdittiin perheen voimin käydä uimassa ja sukuloimassa, mistä saksalaisen insinööritaidon ihmenäyte ei sitten enää suostunut starttaamaan. Solenoidi naksahteli, mutta ei lähtenyt pyörittämään.
Naiset työntämään, ukko rattiin ja taas mentiin. Avasin startin ja hoplaa, starttimoottorin käämiä ympäröivistä kestomagneeteista yksi oli lähes kokonaan murusina ja vastakkaisen puolen magneetti poikki. Mukavaa rohinaa piti kun yritti pyöritellä. Siispä vaihtostarttia katselemaan. Sivuunkirjoittaneen järjen mukaan moista vahinkoa ei saa aikaan kuin starttia jollain hakkaamalla tai heittelemällä niin. Nyrkkipajan väki moisen kaltoinkohtelun kiisti jyrkästi. Voisiko sitten olla, että vaurio on ollut olemassa ja remontin yhteydessä palaset olisivat liikahtaneet, jossain vaiheessa jauhautuneet ja koko hoito sitä myöten jumissa. Mene ja tiedä, mutta autonvaihto alkaa houkuttelemaan ajatuksen tasolla. Toisaalta alkaa kohta olla täyskunnostettu VAGina, joten saapi nähdä.
Syykin taisi koko sopalle taisi löytyä; kytkinvaijerin kiristin oli vetänyt vaijerin liian tiukalle, joten poljinta polkiessa on sitten tapahtunut edellä kuvatut asiat.
Sain kiulun eilen pajalta ja ehdittiin perheen voimin käydä uimassa ja sukuloimassa, mistä saksalaisen insinööritaidon ihmenäyte ei sitten enää suostunut starttaamaan. Solenoidi naksahteli, mutta ei lähtenyt pyörittämään.
Naiset työntämään, ukko rattiin ja taas mentiin. Avasin startin ja hoplaa, starttimoottorin käämiä ympäröivistä kestomagneeteista yksi oli lähes kokonaan murusina ja vastakkaisen puolen magneetti poikki. Mukavaa rohinaa piti kun yritti pyöritellä. Siispä vaihtostarttia katselemaan. Sivuunkirjoittaneen järjen mukaan moista vahinkoa ei saa aikaan kuin starttia jollain hakkaamalla tai heittelemällä niin. Nyrkkipajan väki moisen kaltoinkohtelun kiisti jyrkästi. Voisiko sitten olla, että vaurio on ollut olemassa ja remontin yhteydessä palaset olisivat liikahtaneet, jossain vaiheessa jauhautuneet ja koko hoito sitä myöten jumissa. Mene ja tiedä, mutta autonvaihto alkaa houkuttelemaan ajatuksen tasolla. Toisaalta alkaa kohta olla täyskunnostettu VAGina, joten saapi nähdä.
No niin. Nyt jos jollakulla olisi laittaa jonkinlaista kuvaa siitä, että kuinke h*lvetissä kaikki neljä johdinta laitettiin startin perään kiinni, niin ei iske suurempi ketutus toimintasavujen karatessa. Piti ottaa irroitellessa kuva, vaan tokkopa ajattelin niiden paikat muistavani ja tässä sitä ollaan.
e: eipä niitä vaikea ollut arpoa paikoilleen. Laturilta tuleva johto etsi hetken paikkaansa, mutta löysi paikkansa sekin. Jumalavita kun meinasi närästää sen helan irrottelu vauhtipyörän puolelta.
e: eipä niitä vaikea ollut arpoa paikoilleen. Laturilta tuleva johto etsi hetken paikkaansa, mutta löysi paikkansa sekin. Jumalavita kun meinasi närästää sen helan irrottelu vauhtipyörän puolelta.
ifa sen sanoi. Jos käyttötappi ei pääse pyörimään vapaasti esim painelaakerin vuoksi kuten itselläni, tappi kairaa kuumetessaan itselleen reiän paineasetelman lautaseen ja menee läpi tai sulaa irroitusvaran verran lyhemmäksi. Siellä se sitten pyörii ja kytkin pysyy kiinni. Itselläni suli kytkintä käyttäessä kun tappi oli täysin jumissa.
Ratkaisu: uusi kytkin, käyttötanko, vaijeri ja painelaakeri motonetistä. Laatikon kansi marmoritiskiltä. Vetoakseleihin uudet pultit! Työkalutiskiltä erikoiskärki vetoakseleihin sekä vauhtipyörän pultteihin, olikohan se mallia "W". Käytännössä tuplatiheä Torx-avain. Normaali Torx-avain tulee aiheuttamaan pelkkää päänvaivaa. Lautanen tulee kytkimen mukana. Vaihdelaatikko irti, vauhtipyörä irti ja romut vaihtoon. Uusi kytkinvaijeri käsikiristeiseksi niin säästää murheilta jatkossa. Varmista että kytkimen käyttövipu ei pääse retkahtamaan alas asti jos vaijeri joskus katkeaa. Alkuperäinen stoppari laatikon valussa on todennäköisesti ilman pysäyttävää muovinpalaa.
Vaihdelaatikko mahtuu teoriassa juuri ja juuri kääntämällä irti ilman vetareiden irroittelua, mutta käytännössä ei. Säästät hermoja jos irroitat samantien kuskin puolen pyörännavan läskeineen niin vetari on pois tieltä. Etupyörät pitää tän jälkeen suunnata oikeilla laitteilla, mutta se on joskus semmosta. Keskitä uusi kytkin esim pahvinpaloilla vauhtipyörän alle niin saat laatikon akselin osumaan kohdalleen asennusvaiheessa.
Samalla kannattaa vaihtaa laatikon öljyt ja vetareiden pultit, mieluiten vauhtipyöräänkin jos hyvän haluaa. Vetareiden pulttien kans olet pulassa jos kuitenkin pistät vanhat. Ne on venymäpultteja eli kertakäyttötavaraa: kiristyvät momenttiin ensimmäisellä kiristyksellä ja löystyvät sen jälkeisillä. Kantakin menee muusiksi vaikka olisi oma erikoisavain koska materiaali on pehmeää. Itse pistin senttiä pidemmät jämerät pultit ja pikku nirhaus ylimenevään osaan jotta pysyy perkele kiinni.
Täysin tehtävissä oleva homma vaikka hetkeksi riittää puuhaa. Ole huolellinen, rauhalilnen, mieti ennen kuin teet ja hommaa tarpeeksi lankunpätkiä tunkkien tms. alle. Tue auto vaikka kuormalavoilla ettet jää sen alle. Helpompi tehdä kerran kunnolla kuin hakea toistolla tehoa siksi että oli kiire. Aiheesta taitaa olla aiemmin kirjoittamaani juttua täällä, ei muutaku haku laulamaan ja tsemppiä!
Ratkaisu: uusi kytkin, käyttötanko, vaijeri ja painelaakeri motonetistä. Laatikon kansi marmoritiskiltä. Vetoakseleihin uudet pultit! Työkalutiskiltä erikoiskärki vetoakseleihin sekä vauhtipyörän pultteihin, olikohan se mallia "W". Käytännössä tuplatiheä Torx-avain. Normaali Torx-avain tulee aiheuttamaan pelkkää päänvaivaa. Lautanen tulee kytkimen mukana. Vaihdelaatikko irti, vauhtipyörä irti ja romut vaihtoon. Uusi kytkinvaijeri käsikiristeiseksi niin säästää murheilta jatkossa. Varmista että kytkimen käyttövipu ei pääse retkahtamaan alas asti jos vaijeri joskus katkeaa. Alkuperäinen stoppari laatikon valussa on todennäköisesti ilman pysäyttävää muovinpalaa.
Vaihdelaatikko mahtuu teoriassa juuri ja juuri kääntämällä irti ilman vetareiden irroittelua, mutta käytännössä ei. Säästät hermoja jos irroitat samantien kuskin puolen pyörännavan läskeineen niin vetari on pois tieltä. Etupyörät pitää tän jälkeen suunnata oikeilla laitteilla, mutta se on joskus semmosta. Keskitä uusi kytkin esim pahvinpaloilla vauhtipyörän alle niin saat laatikon akselin osumaan kohdalleen asennusvaiheessa.
Samalla kannattaa vaihtaa laatikon öljyt ja vetareiden pultit, mieluiten vauhtipyöräänkin jos hyvän haluaa. Vetareiden pulttien kans olet pulassa jos kuitenkin pistät vanhat. Ne on venymäpultteja eli kertakäyttötavaraa: kiristyvät momenttiin ensimmäisellä kiristyksellä ja löystyvät sen jälkeisillä. Kantakin menee muusiksi vaikka olisi oma erikoisavain koska materiaali on pehmeää. Itse pistin senttiä pidemmät jämerät pultit ja pikku nirhaus ylimenevään osaan jotta pysyy perkele kiinni.
Täysin tehtävissä oleva homma vaikka hetkeksi riittää puuhaa. Ole huolellinen, rauhalilnen, mieti ennen kuin teet ja hommaa tarpeeksi lankunpätkiä tunkkien tms. alle. Tue auto vaikka kuormalavoilla ettet jää sen alle. Helpompi tehdä kerran kunnolla kuin hakea toistolla tehoa siksi että oli kiire. Aiheesta taitaa olla aiemmin kirjoittamaani juttua täällä, ei muutaku haku laulamaan ja tsemppiä!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa