VW Polo 1997, sammui kesken ajon
Valvoja: ffp jäsenet
VW Polo 1997, sammui kesken ajon
Moro!
Kävi eilen töistä palatessani niin, että VW Polo 1997 sammui kesken ajamisen, 80km/h oli vauhtia ja yhtäkkiä kierrokset tippuivat nollaan. Koitin käynnistää ajaessani autoa useamman kerran, mutta moottori ei luvannut yhtään, pelkkä starttimoottorin ääni kuului.
Valuttelin auton penkareelle ja jatkoin käynnistelyä, mutta moottorista ei kuulunut mitään.
Kävin laittamassa varoituskolmion yms. ja pyysin kaveria starttaamaan kun katson konepellin alle niin yhtäkkiä se käynnistyikin normaalisti. Noin 10 minuuttiin auto ei käynnistynyt.
Autossa on ollut pientä ongelmaa paikoiltaan lähtemisen kanssa (aina välillä sammunut jos ei anna tarpeeksi kierroksia) ja tyhjäkäynti tuppaa heittelemään 800-1000 välillä aina silloin tälllöin, pääosin pysyy 800:ssa.
Akusta on vedetty johto äänentoistolle, joka menee erillisen sulakkeen läpi, joka on kiinni konehuoneen seinässä.
Kävi eilen töistä palatessani niin, että VW Polo 1997 sammui kesken ajamisen, 80km/h oli vauhtia ja yhtäkkiä kierrokset tippuivat nollaan. Koitin käynnistää ajaessani autoa useamman kerran, mutta moottori ei luvannut yhtään, pelkkä starttimoottorin ääni kuului.
Valuttelin auton penkareelle ja jatkoin käynnistelyä, mutta moottorista ei kuulunut mitään.
Kävin laittamassa varoituskolmion yms. ja pyysin kaveria starttaamaan kun katson konepellin alle niin yhtäkkiä se käynnistyikin normaalisti. Noin 10 minuuttiin auto ei käynnistynyt.
Autossa on ollut pientä ongelmaa paikoiltaan lähtemisen kanssa (aina välillä sammunut jos ei anna tarpeeksi kierroksia) ja tyhjäkäynti tuppaa heittelemään 800-1000 välillä aina silloin tälllöin, pääosin pysyy 800:ssa.
Akusta on vedetty johto äänentoistolle, joka menee erillisen sulakkeen läpi, joka on kiinni konehuoneen seinässä.
Oletko mistä päin?? Jos Kuopion seudulta niin minulta löytyisi 1,6i tekniikka käyntikuntoisena josta vois kokeilla puolaa/virranjakajaa ja rajata vikaa pois....
Tuliko bensaa tai kipinää kun sammui? vois rajata vikaa jompaa kumpaan suuntaan...
Miten usein tekee tuota että sammuu?
Lähtisin vaihtamaan aluksi virranjakajan kannen + pyörijän jos vaihdosta ei ole tietoa.... halvat vaihtaa ja ainakin itse olen Golffeihin ja seattiin joka on samalla tekniikalla vaihtanut nuo kerran vuodessa ihan varmmuden vuoksi. Ainakin Golf mk3 1,8i pääsee kosteutta virranjakajan kannen väliin josta seuraa käyntihäiriöitä...
Tuplan+puolan johtokin olis hyvä tsekata
Tuliko bensaa tai kipinää kun sammui? vois rajata vikaa jompaa kumpaan suuntaan...
Miten usein tekee tuota että sammuu?
Lähtisin vaihtamaan aluksi virranjakajan kannen + pyörijän jos vaihdosta ei ole tietoa.... halvat vaihtaa ja ainakin itse olen Golffeihin ja seattiin joka on samalla tekniikalla vaihtanut nuo kerran vuodessa ihan varmmuden vuoksi. Ainakin Golf mk3 1,8i pääsee kosteutta virranjakajan kannen väliin josta seuraa käyntihäiriöitä...
Tuplan+puolan johtokin olis hyvä tsekata
Asun tampereella.
En ehtiny diagnosoida mitä konepellin alla tapahtui kun se lähtikin jo 10 minuutissa takaisin käyntiin. Joku 10 kertaa sitä koitin startata tuloksetta.
Ei ole tuolla tavalla sammunut vielä kertaakaan. Jos kylmällä koneella ei anna tarpeeksi kierroksia niin sitten sammuu kun koittaa lähteä paikaltaan.
Semmonen kutina on, että nuo sammumisongelmat liittyisivät ilmankosteuteen. Välillä aamulla kun on ollut oikein kosteaa niin tarvii olla varovainen kunnes moottori lämpiää.
Pari vuotta sitten auto ei käynnistynyt ollenkaan kostealla, mutta vaihdoin lämpötila-anturin, jolloin ongelma katosi kokonaan. Voikohan se uusikin lämpötila-anturi olla hajoamassa?
Virran jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu kans 2 vuotta sitten, mutta jos vaihtaisin ne uudestaan. Samalla voisi uuden lämpötila-anturinkin vaihtaa.
PS. Mistä tiedän onko tuossa vekottimessani puolaa?
En ehtiny diagnosoida mitä konepellin alla tapahtui kun se lähtikin jo 10 minuutissa takaisin käyntiin. Joku 10 kertaa sitä koitin startata tuloksetta.
Ei ole tuolla tavalla sammunut vielä kertaakaan. Jos kylmällä koneella ei anna tarpeeksi kierroksia niin sitten sammuu kun koittaa lähteä paikaltaan.
Semmonen kutina on, että nuo sammumisongelmat liittyisivät ilmankosteuteen. Välillä aamulla kun on ollut oikein kosteaa niin tarvii olla varovainen kunnes moottori lämpiää.
Pari vuotta sitten auto ei käynnistynyt ollenkaan kostealla, mutta vaihdoin lämpötila-anturin, jolloin ongelma katosi kokonaan. Voikohan se uusikin lämpötila-anturi olla hajoamassa?
Virran jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu kans 2 vuotta sitten, mutta jos vaihtaisin ne uudestaan. Samalla voisi uuden lämpötila-anturinkin vaihtaa.
PS. Mistä tiedän onko tuossa vekottimessani puolaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
CRC tä virranjakajan kannen alle ja sähköliittimiin jos epäiolet kosteutta ja puolahan löytyy kun seuraat virranjakajan keskimmäistä paksua johtoa tuli/rintapeltiin ... on varmaankin siinä kuskin kohdilla.
Jos kyse tarvikeanturista niin voi olla että on menossa rikki/rikkoutunut. Laita myös sen liittimeen CRC tä ja tarkastele samalla liittimet onko hapettumaa/rikkonaisia johtoaja.
Muita syitähän vois olla myös
-virtalukko
-bensapumppu / benapumpun rele
Jos kyse tarvikeanturista niin voi olla että on menossa rikki/rikkoutunut. Laita myös sen liittimeen CRC tä ja tarkastele samalla liittimet onko hapettumaa/rikkonaisia johtoaja.
Muita syitähän vois olla myös
-virtalukko
-bensapumppu / benapumpun rele
Moro!
En ole vielä osia vaihtanut kun auto toimi moitteetta taas pidemmän aikaa.
Viime perjantaina sammutin lämminneen auton kaatosateessa ja oli työn ja tuskan takana saada se takaisin käyntiin, eli starttimoottori huusi ja ei meinannut millään käynnistyä, yski kokoajan kunnes käynnistyi n. 15s starttailun jälkeen.
Viime yö ja tämä aamu oli erittäin kostea ja hiostava. Auto ei käynnistynyt aamulla ollenkaan. Starttimoottori huutaa, mutta auto ei yski eikä mitään.
Eli ongelma lähes varmasti kosteuteen liittyvä.
Kaksi vuotta sitten oli semmosta ongelmaa, että kostealla tai kylmällä auto ei käynnistynyt ja siihen auttoi lämpötila-anturin vaihtaminen, jolloin moottori sai oikeanlaista bensaa. Mitkä kuvailemistanne vioista on suoraa liittyväisiä kosteuteen?
En ole vielä osia vaihtanut kun auto toimi moitteetta taas pidemmän aikaa.
Viime perjantaina sammutin lämminneen auton kaatosateessa ja oli työn ja tuskan takana saada se takaisin käyntiin, eli starttimoottori huusi ja ei meinannut millään käynnistyä, yski kokoajan kunnes käynnistyi n. 15s starttailun jälkeen.
Viime yö ja tämä aamu oli erittäin kostea ja hiostava. Auto ei käynnistynyt aamulla ollenkaan. Starttimoottori huutaa, mutta auto ei yski eikä mitään.
Eli ongelma lähes varmasti kosteuteen liittyvä.
Kaksi vuotta sitten oli semmosta ongelmaa, että kostealla tai kylmällä auto ei käynnistynyt ja siihen auttoi lämpötila-anturin vaihtaminen, jolloin moottori sai oikeanlaista bensaa. Mitkä kuvailemistanne vioista on suoraa liittyväisiä kosteuteen?
Virranjakajan kansi, pyörijä sekä lämpötila-anturi vaihdettu. Ei edes lupaile kun koittaa käynnistää.
Otettiin bensapumpulta lähtevä letku irti moottorin päästä ja sieltä ei käynnistäesssä tule bensaa ulos. Voiko Startstop ajonestojärjestelmä aiheuttaa tämän? Jostain luin, että se antaisi auton olla pari sekuntia päällä ja sit vasta sammuttaa.
Tällä hetkellä veikkaukset:
- Bensapumpun rele:
- Bensapumppu
- Ajonestojärjestelmä
Otettiin bensapumpulta lähtevä letku irti moottorin päästä ja sieltä ei käynnistäesssä tule bensaa ulos. Voiko Startstop ajonestojärjestelmä aiheuttaa tämän? Jostain luin, että se antaisi auton olla pari sekuntia päällä ja sit vasta sammuttaa.
Tällä hetkellä veikkaukset:
- Bensapumpun rele:
- Bensapumppu
- Ajonestojärjestelmä
Tosta polosta pumppu löytyy repsikan puolen takapenkin alta. Semmosen mustan peltisen luukun alta.
Pitäisköhän siitä kuulua jotain ääntä, ei sano meinaan mitään vaikka laittaa virrat päälle ja pois. Koitin yleismittarilla mittailla sitä ja pari johtoo ei sano mitään ja kahdesta saa 4.5V. Liitinkin on vähän hapettunut.
En ole vielä kuunnellut relettä, täytyypä testata kun pääsee töistä.
Pitäisköhän siitä kuulua jotain ääntä, ei sano meinaan mitään vaikka laittaa virrat päälle ja pois. Koitin yleismittarilla mittailla sitä ja pari johtoo ei sano mitään ja kahdesta saa 4.5V. Liitinkin on vähän hapettunut.
En ole vielä kuunnellut relettä, täytyypä testata kun pääsee töistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa