VW Polo 1997, sammui kesken ajon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

VW Polo 1997, sammui kesken ajon

ViestiKirjoittaja unska » 23.5.2014 8:46

Moro!

Kävi eilen töistä palatessani niin, että VW Polo 1997 sammui kesken ajamisen, 80km/h oli vauhtia ja yhtäkkiä kierrokset tippuivat nollaan. Koitin käynnistää ajaessani autoa useamman kerran, mutta moottori ei luvannut yhtään, pelkkä starttimoottorin ääni kuului.

Valuttelin auton penkareelle ja jatkoin käynnistelyä, mutta moottorista ei kuulunut mitään.

Kävin laittamassa varoituskolmion yms. ja pyysin kaveria starttaamaan kun katson konepellin alle niin yhtäkkiä se käynnistyikin normaalisti. Noin 10 minuuttiin auto ei käynnistynyt.

Autossa on ollut pientä ongelmaa paikoiltaan lähtemisen kanssa (aina välillä sammunut jos ei anna tarpeeksi kierroksia) ja tyhjäkäynti tuppaa heittelemään 800-1000 välillä aina silloin tälllöin, pääosin pysyy 800:ssa.

Akusta on vedetty johto äänentoistolle, joka menee erillisen sulakkeen läpi, joka on kiinni konehuoneen seinässä.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 23.5.2014 9:15

Bensa polonen kyseessä?? Moottori tyyppi?
Nytkö toimii taas??
Kun seuraavan kerran ei käynnisty niin katso tuleeko kipinää ja bensaa....

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 23.5.2014 9:58

Jakohihna poikki, puola tai hall-anturi.

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 23.5.2014 10:05

Bensamoottori.

Jakohihna vaihdettu pari KK sitten.

EDIT: boliisi, nyt toimii taas normaalisti. Eilen tapahtui aikaisemmin kirjoittamani skenaario.

Mistä tiedän, onko puola rikki?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 23.5.2014 12:45

Oletko mistä päin?? Jos Kuopion seudulta niin minulta löytyisi 1,6i tekniikka käyntikuntoisena josta vois kokeilla puolaa/virranjakajaa ja rajata vikaa pois....

Tuliko bensaa tai kipinää kun sammui? vois rajata vikaa jompaa kumpaan suuntaan...
Miten usein tekee tuota että sammuu?


Lähtisin vaihtamaan aluksi virranjakajan kannen + pyörijän jos vaihdosta ei ole tietoa.... halvat vaihtaa ja ainakin itse olen Golffeihin ja seattiin joka on samalla tekniikalla vaihtanut nuo kerran vuodessa ihan varmmuden vuoksi. Ainakin Golf mk3 1,8i pääsee kosteutta virranjakajan kannen väliin josta seuraa käyntihäiriöitä...

Tuplan+puolan johtokin olis hyvä tsekata

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 23.5.2014 12:57

Asun tampereella.

En ehtiny diagnosoida mitä konepellin alla tapahtui kun se lähtikin jo 10 minuutissa takaisin käyntiin. Joku 10 kertaa sitä koitin startata tuloksetta.

Ei ole tuolla tavalla sammunut vielä kertaakaan. Jos kylmällä koneella ei anna tarpeeksi kierroksia niin sitten sammuu kun koittaa lähteä paikaltaan.

Semmonen kutina on, että nuo sammumisongelmat liittyisivät ilmankosteuteen. Välillä aamulla kun on ollut oikein kosteaa niin tarvii olla varovainen kunnes moottori lämpiää.

Pari vuotta sitten auto ei käynnistynyt ollenkaan kostealla, mutta vaihdoin lämpötila-anturin, jolloin ongelma katosi kokonaan. Voikohan se uusikin lämpötila-anturi olla hajoamassa?

Virran jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu kans 2 vuotta sitten, mutta jos vaihtaisin ne uudestaan. Samalla voisi uuden lämpötila-anturinkin vaihtaa.

PS. Mistä tiedän onko tuossa vekottimessani puolaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2014 13:59

Jos siinä on sytytys niin siinä on puola :)

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 23.5.2014 14:20

CRC tä virranjakajan kannen alle ja sähköliittimiin jos epäiolet kosteutta ja puolahan löytyy kun seuraat virranjakajan keskimmäistä paksua johtoa tuli/rintapeltiin ... on varmaankin siinä kuskin kohdilla.

Jos kyse tarvikeanturista niin voi olla että on menossa rikki/rikkoutunut. Laita myös sen liittimeen CRC tä ja tarkastele samalla liittimet onko hapettumaa/rikkonaisia johtoaja.

Muita syitähän vois olla myös
-virtalukko
-bensapumppu / benapumpun rele

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 23.5.2014 15:27

Isot kiitokset avusta!

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 23.5.2014 15:31

Kun vika tuntuu selviävän niin päivitä ketjuun mahdollinen syy ja korjaustoimenpiteet niin on muillekkin apua jolla samanlaisia ongelmia.

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 10.6.2014 8:43

Moro!

En ole vielä osia vaihtanut kun auto toimi moitteetta taas pidemmän aikaa.

Viime perjantaina sammutin lämminneen auton kaatosateessa ja oli työn ja tuskan takana saada se takaisin käyntiin, eli starttimoottori huusi ja ei meinannut millään käynnistyä, yski kokoajan kunnes käynnistyi n. 15s starttailun jälkeen.

Viime yö ja tämä aamu oli erittäin kostea ja hiostava. Auto ei käynnistynyt aamulla ollenkaan. Starttimoottori huutaa, mutta auto ei yski eikä mitään.

Eli ongelma lähes varmasti kosteuteen liittyvä.

Kaksi vuotta sitten oli semmosta ongelmaa, että kostealla tai kylmällä auto ei käynnistynyt ja siihen auttoi lämpötila-anturin vaihtaminen, jolloin moottori sai oikeanlaista bensaa. Mitkä kuvailemistanne vioista on suoraa liittyväisiä kosteuteen?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 10.6.2014 12:09

Jos samat oireet kuin kaksi vuotta sitten niin se lämpötila anturi taas vaihtoon.....

Virranjakajan kansi keräsi kosteutta ex golf mk3 sessa... ei meinannut keväällä kostealla lähteä käyntiin millään mutta virranjakjan kannen vaihdolla + laitoin välillä crc:tä kannen alle niin toimi taas.

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 13.6.2014 7:58

Virranjakajan kansi, pyörijä sekä lämpötila-anturi vaihdettu. Ei edes lupaile kun koittaa käynnistää.

Otettiin bensapumpulta lähtevä letku irti moottorin päästä ja sieltä ei käynnistäesssä tule bensaa ulos. Voiko Startstop ajonestojärjestelmä aiheuttaa tämän? Jostain luin, että se antaisi auton olla pari sekuntia päällä ja sit vasta sammuttaa.

Tällä hetkellä veikkaukset:
- Bensapumpun rele:
- Bensapumppu
- Ajonestojärjestelmä

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 13.6.2014 8:59

Ajonestonhan pitäs antaa käynnistyä1-2 sekunniksi muistaakseni..... Naksahtaako rele? Auttako jos iskee nyrkillä tankin pohjaan pumpun kohdalle? Bensansuodatin... Voi olla tukossa myös.
Eikös pumpun toimivuutta voi kokeilla ottamalla suoraan virtaa akulta pumpulle?

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 13.6.2014 9:45

Tosta polosta pumppu löytyy repsikan puolen takapenkin alta. Semmosen mustan peltisen luukun alta.

Pitäisköhän siitä kuulua jotain ääntä, ei sano meinaan mitään vaikka laittaa virrat päälle ja pois. Koitin yleismittarilla mittailla sitä ja pari johtoo ei sano mitään ja kahdesta saa 4.5V. Liitinkin on vähän hapettunut.

En ole vielä kuunnellut relettä, täytyypä testata kun pääsee töistä.

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 13.6.2014 9:59

Tohon:

Eikös pumpun toimivuutta voi kokeilla ottamalla suoraan virtaa akulta pumpulle?


Haluaisin vastauksen mahdollisimman pian niin voisin testata sitä vielä tänään.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 13.6.2014 10:31

Pitää kuulua surahdus kun virrat laittaa päälle...... Laitan yvllä puh numeroni soittele niin pähkäillään lisää

unska
-
Viestit: 11
Liittynyt: 23.5.2014 8:42

ViestiKirjoittaja unska » 26.6.2014 7:12

Vika löytyi lopulta. Rele oli hajonnut.

Koitin relettä sormilla ja siinä tunsi naksahduksen kun auton käynnisti ja sen läpi tuli virtaa pumpulle, mutta ongelmana oli, että virtaa ei tullut tarpeeksi. Eli rele ei ollut täysin rikki vaan jotain välimaastoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa