Säädettiin kaverin kanssa vuoden 79 Golffin sytkän ajoitus kohilleen ja auto kävi kivasti. Päätin tarkistaa vielä kärkivälin, mutta kaveri oli unohtanut virrat päälle ja ruuvimeisseli osui kärkeen ja virranjakajan runkoon aiheuttaen kipinän. Tuon jälkeen ei ole antanut kipinää. Mikä tällaisessa tilanteessa olisi luultavimmin kärähtänyt tai mikä voisi aiheuttaa vian? Puolaltakaan ei tullut siis kipinää.
Hommasin uuden puolan Motonetistä etuvastuksella. Aiemmassa puolassa ei ollut etuvastusta joten päätin kytkeä uuden ilman sen mukana tullutta etuvastusta. Olisiko etuvastuksen puuttuminen rikkonut uuden puolan? Kiitos etukäteen! :)
Golf mk1 kipinä kateissa
Valvoja: ffp jäsenet
No jos oot kytkenyt etuvastuksellisen puolan ilman etuvastusta niin tottakai se hajoaa (tai sulake pamahtanut). Ruuvimeisselin kipinöinti ei ole mitään hajoittanut, kuin korkeintaan pahimmassa tapauksessa kärkiin sellaisen piikin ettei ne enää yhdistä kunnolla. Ottaa yleismittarin käteen ja rupeaa mittaileen.
Juuri näin sen itsekin ymmärsin. Eli kyllä tuon puolan pitäisi starttaaminen kestää ihan ilman etuvatustakin, varsinkin tässä tapauksessa, kun olen testannut vain kipinän saantia suoraan puolalta pienellä starttauksella. Mistä lähteä etsiä vikaa? Varmaankin pitäisi kuitenkin todeta puola jotenkin ehjäksi?
En vain pysty käsittämään, mitä tuossa on voinut käydä, kun auto kävi tosi hyvin ajotuksen säädön jälkeen. Sitten avasin vain virranjakajan kannen, säädin kärkiväliä, vähän kipinöitä ja sitten ei luvannut enää yhtään startatessa. Pitää tarkistaa kärjeltä lähtevä johto vielä ettei osu virranjakajaan ja ota maahan kiinni... Mitä ihmettä siinä on voinut käydä?
Vaikka konkka olisi sökönä, niin kyllähän puolalta tulisi silti startatessa jonkinlainen kipinä? Ehkä yksin testattuna vanha mustunut tulppa ei vaan saanut riittävästi kontaktia maahan, jotta olisi tullut kipinää.
Vaikka konkka olisi sökönä, niin kyllähän puolalta tulisi silti startatessa jonkinlainen kipinä? Ehkä yksin testattuna vanha mustunut tulppa ei vaan saanut riittävästi kontaktia maahan, jotta olisi tullut kipinää.
Etuvastus ohitetaan starttauksen aikana, eli vain muutamaksi sekunniksi samalla kuin akkujännite laskee huomattavasti. Jos sen esivastuksen ohittaa niin silloin se saa täyttä akkujännitettä ja pitkän aikaa jolloin se ennenpitkää kyllä palaa. Vielä jos nyt on ohitettu se esivastus ja jätetty sytytysvirta päälle pidemmäksi aikaa, niin silloin hajoamisriski on todennäköisempi. Moottori sammunut niin että kärjet on kiinni, ja minuuttikaupalla menee ylisuuri virta puolan läpi. Jotkut esivastukselliset puolat kestää ajamista ilman esivastusta paljonkin, toiset ei oikeestaan laisinkaan.
Jos nyt mahdollisimman yksinkertaisesti haluaa testata sen puolan toimivuuden ilman isompaa autosähkötekniikan tietämystä, niin toimi seuraavasti:
-Kytke puolan johdon päähän tulppa, asettele tulppa niin että sen metallirunko ottaa kanteen/tms maadoitettuun metalliin kiinni.
-Irroita puolalta miinusjohto mikä menee jakajakaan. Laita puolaan irtonainen johto kiinni mitä voit hipaista vaikka kanteen maadoittaaksesi puolaa.
-Sytytysvirta päälle.
-Räpsytät puolan miinusjohtoa maihin ja katso tuleeko kipinää. Jos ei tule, on puola paskana.
Jos nyt mahdollisimman yksinkertaisesti haluaa testata sen puolan toimivuuden ilman isompaa autosähkötekniikan tietämystä, niin toimi seuraavasti:
-Kytke puolan johdon päähän tulppa, asettele tulppa niin että sen metallirunko ottaa kanteen/tms maadoitettuun metalliin kiinni.
-Irroita puolalta miinusjohto mikä menee jakajakaan. Laita puolaan irtonainen johto kiinni mitä voit hipaista vaikka kanteen maadoittaaksesi puolaa.
-Sytytysvirta päälle.
-Räpsytät puolan miinusjohtoa maihin ja katso tuleeko kipinää. Jos ei tule, on puola paskana.
Nyt lähti Golffi käyntiin! Kärjet olivat ilmeisesti huonot, koska konetta pyöritettäessä puolan miinusnapa antoi jatkuvasti plus-virtaa, vaikka sen kuuluisi vaihtua kärkien asennon mukaan. Kärkien kontakti oli jostain syystä huono, jotain pinnoitetta kertynyt tai muuten huono kontakti. Uusilla kärjillä lähti käyntiin! :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa