Golf mk1 kipinä kateissa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

Golf mk1 kipinä kateissa

ViestiKirjoittaja Myjussi » 31.5.2014 3:41

Säädettiin kaverin kanssa vuoden 79 Golffin sytkän ajoitus kohilleen ja auto kävi kivasti. Päätin tarkistaa vielä kärkivälin, mutta kaveri oli unohtanut virrat päälle ja ruuvimeisseli osui kärkeen ja virranjakajan runkoon aiheuttaen kipinän. Tuon jälkeen ei ole antanut kipinää. Mikä tällaisessa tilanteessa olisi luultavimmin kärähtänyt tai mikä voisi aiheuttaa vian? Puolaltakaan ei tullut siis kipinää.

Hommasin uuden puolan Motonetistä etuvastuksella. Aiemmassa puolassa ei ollut etuvastusta joten päätin kytkeä uuden ilman sen mukana tullutta etuvastusta. Olisiko etuvastuksen puuttuminen rikkonut uuden puolan? Kiitos etukäteen! :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.5.2014 6:20

No jos oot kytkenyt etuvastuksellisen puolan ilman etuvastusta niin tottakai se hajoaa (tai sulake pamahtanut). Ruuvimeisselin kipinöinti ei ole mitään hajoittanut, kuin korkeintaan pahimmassa tapauksessa kärkiin sellaisen piikin ettei ne enää yhdistä kunnolla. Ottaa yleismittarin käteen ja rupeaa mittaileen.

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 1.6.2014 4:16

Mut etuvastuksen kauttahan menee vaan se starttauksen jälkeinen virta puolalle, kun kone käy? Starttihan ohittaa joka tapauksessa etuvastuksen puolalle, jotta se saa enemmän jännitettä käynnistyäkseen. Luulis, että se sen kestää ihan normaalisti, mutta kipinää ei tullut suoraan puolalta siltikään.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.6.2014 7:58

No miksi ihmeessä siinä olisi sellainen etuvastus jos kerran puola kestää/toimii ilman sitä?

Starttaus kestää vain muutaman sekunnin maksmissaan ja silloin puolan jännite on luokkaa 10volttia tai vähemmän. Kun moottori käy niin siellä on 14v.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.6.2014 9:48

Mikaj, eikös se ole juuri päinvastoin.
Etuvastus ohitetaan startatessa, että saadaan parempi kipinä.
Käynnissä ollessa menee etuvastuksen kautta, että varsinkin kärjellisissä vähennetään kipinöintiä kärkien välissä ja piikin muodostusta.

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 1.6.2014 13:05

Juuri näin sen itsekin ymmärsin. Eli kyllä tuon puolan pitäisi starttaaminen kestää ihan ilman etuvatustakin, varsinkin tässä tapauksessa, kun olen testannut vain kipinän saantia suoraan puolalta pienellä starttauksella. Mistä lähteä etsiä vikaa? Varmaankin pitäisi kuitenkin todeta puola jotenkin ehjäksi?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.6.2014 14:34

Jos puolalle tulee jännite, niin vikahan ei voi olla kuin puolassa tai kärjissä/konkassa.

Varmaan kannattaisi aloittaa varmasti toimivalla puolalla. Esivastus puola ei pitkään kestä vastus ohitettuna.

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 1.6.2014 18:00

En vain pysty käsittämään, mitä tuossa on voinut käydä, kun auto kävi tosi hyvin ajotuksen säädön jälkeen. Sitten avasin vain virranjakajan kannen, säädin kärkiväliä, vähän kipinöitä ja sitten ei luvannut enää yhtään startatessa. Pitää tarkistaa kärjeltä lähtevä johto vielä ettei osu virranjakajaan ja ota maahan kiinni... Mitä ihmettä siinä on voinut käydä?

Vaikka konkka olisi sökönä, niin kyllähän puolalta tulisi silti startatessa jonkinlainen kipinä? Ehkä yksin testattuna vanha mustunut tulppa ei vaan saanut riittävästi kontaktia maahan, jotta olisi tullut kipinää.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.6.2014 20:49

Etuvastus ohitetaan starttauksen aikana, eli vain muutamaksi sekunniksi samalla kuin akkujännite laskee huomattavasti. Jos sen esivastuksen ohittaa niin silloin se saa täyttä akkujännitettä ja pitkän aikaa jolloin se ennenpitkää kyllä palaa. Vielä jos nyt on ohitettu se esivastus ja jätetty sytytysvirta päälle pidemmäksi aikaa, niin silloin hajoamisriski on todennäköisempi. Moottori sammunut niin että kärjet on kiinni, ja minuuttikaupalla menee ylisuuri virta puolan läpi. Jotkut esivastukselliset puolat kestää ajamista ilman esivastusta paljonkin, toiset ei oikeestaan laisinkaan.

Jos nyt mahdollisimman yksinkertaisesti haluaa testata sen puolan toimivuuden ilman isompaa autosähkötekniikan tietämystä, niin toimi seuraavasti:
-Kytke puolan johdon päähän tulppa, asettele tulppa niin että sen metallirunko ottaa kanteen/tms maadoitettuun metalliin kiinni.
-Irroita puolalta miinusjohto mikä menee jakajakaan. Laita puolaan irtonainen johto kiinni mitä voit hipaista vaikka kanteen maadoittaaksesi puolaa.
-Sytytysvirta päälle.
-Räpsytät puolan miinusjohtoa maihin ja katso tuleeko kipinää. Jos ei tule, on puola paskana.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.6.2014 21:44

Tai puolalta puuttuu jännite.

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 2.6.2014 1:23

Kiitokset ohjeista, katsotaan miten käy!

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 9.6.2014 15:00

Noniin, nyt on uusi etuvastukseton puola, joka tuossa kuuluu ollakin, uusi kondensaattori ja sytkäjohdot eikä vieläkään anna kipinää puolalta... Startatessa ja virrat päällä antaa puolalle 12v. Mikä hemmetti siinä voi nyt enää olla?

Myjussi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 31.5.2014 3:32

ViestiKirjoittaja Myjussi » 15.6.2014 2:42

Nyt lähti Golffi käyntiin! Kärjet olivat ilmeisesti huonot, koska konetta pyöritettäessä puolan miinusnapa antoi jatkuvasti plus-virtaa, vaikka sen kuuluisi vaihtua kärkien asennon mukaan. Kärkien kontakti oli jostain syystä huono, jotain pinnoitetta kertynyt tai muuten huono kontakti. Uusilla kärjillä lähti käyntiin! :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa