Takajarrujen säätö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

Takajarrujen säätö

ViestiKirjoittaja eski » 2.6.2006 19:55

Vika on se kun käkkäristä loppui säätövara eli keppi nousee yli 14 "naksauttusta" eli aika ylös, eikä käsijarru siltikään pidä.

Takajarrut tuntuu muutenkin aika tehottomilta.

Mistähän niitä voisi säätää / missä on vikaa? Vika on siis kummallakin puolella.

auto on golf 3 1.9 td rumpujarrulla

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 2.6.2006 22:24

Käsijarruvivun juuresta muovi pois niin näkyy vaijerit... Ne löysälle ja pari kertaa painaa jarrua ja samalla liikuttaa vipua... Sen jälkeen vaijerit takaisin kiinni niin että käsijarruvipu nousee sen 3-5 napsausta...

JUQA
-
Viestit: 34
Liittynyt: 18.5.2004 19:11

ViestiKirjoittaja JUQA » 14.1.2007 23:06

Nostetaas tätä hieman...

Eli kertokaas kuinka säädän pelkän käsijarrun ku nousee liian ylhäälle?? Takajarrut ottaa kyllä kiinni kunnolla, mutta ilmeisesti käsijarruvaijeri on niin löysällä jotta se vipu nousee turhan ylös.

Niin ja auto on VW Vento.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 14.1.2007 23:21

Sama homma kun ylempänä jo mainitsin... Eli purat sen koteloinnin käsijarruvivun päältä pois ja sen jälkeen löysäät vaijerit ja poljet jarrua muutaman kerran ja kiristät vaijerit... Jos ei auta niin jarrurummut pois ja tarkistaa että kaikki liikkuu normaalisti ja kengissä pintaa...

Joskus tuli tapaus eteen (mazda) että ei käkkäri pitänyt yhtään vaikka kuin sääti... Oli jarrukengät oli loppu ja samoin rummut. Vastasi käsijarrun vipu jarrurummun keskiöön...

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 31.3.2007 12:16

Minun pitäis tehdä sama operaatio Audin kässärille. Oikeanpuoleisen vaijerin vaihdon jälkeen vipu nousee liian ylös ja jarru ottaa vasta kun vipu on täysin ylhäällä. Jarrukengissä on vielä pintaa jälellä ja rummutkin ovat hyvät. Eikös tuon kässärivivun liikkeen saa sopivaksi, kun säätää kenkiä? Siellä rummussahan pitäisi olla se "säätökiila", jolla kenkien liikettä pystyy muuttamaan...

ryygeri
-
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2008 20:36

ViestiKirjoittaja ryygeri » 19.12.2008 0:28

Toimiiko levyjarrullisissa samalla tavalla?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 19.12.2008 3:39

Siellä rummussahan pitäisi olla se "säätökiila", jolla kenkien liikettä pystyy muuttamaan...

Juurikin tuo säätökiila on saattanut "lipsahtaa" pois paikaltaan (ts. säädöistä), jolloin käsijarru ei ota...eräässä raplaamassani Ventossa oli juuri se vika, rummut ja kengät oli vielä hyvässä kunnossa, mutta käsijarru ei ottanut...Levyjarrut on sitten asia erikseen...

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 19.12.2008 10:11

-88 Jetassa oli takarummut kuluneet ylisuuriksi, käyttöjarru toimi loistavasti, mutta käsijarru ei, koska vaijeri ei jaksanut vetää kenkiä lähellekään rumpuja. Korjauksena uudet rummut ja johan alkoi käsijarru toimia.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.12.2008 10:15

Pelkästään ulkonäön perusteella ei voi päätellä, onko rumpu ok vai ei. Joku vuosi sitten vaihdoin kädiin kaiken mahdollisen takajarruihin (pl. rummut), mutta käsijarru jäi tehottomaksi. Vaihdoin sitten rummutkin, niin löytyi teho käsäriinkin. Kengäät eivät vain yltäneet rumpuihin käsijarrua käytettäessä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.12.2008 11:22

Toimiiko levyjarrullisissa samalla tavalla?


Ei, kahvan liikettä voi säätää vaijerista olettaen että kaikki muu on kunnossa..

16v ABF
-
Viestit: 19
Liittynyt: 15.1.2008 21:27

ViestiKirjoittaja 16v ABF » 27.12.2008 23:14

Jep elikkäs näin: MKI, MKII, Audi 80, Audi 100 ja osassa MKIII Golfeja näin (rummut). Yksi pyöränpultti pois ja sopivalla piikillä painetaan pultinreiästä se säätökiila niin alas kuin menee, kiilassa olevan jousen reiän näkee fikkarilla. Pyörä pitää olla ilmassa jotta saa pyöritettyä mutta tuon kiilanvedon jälkeen saa tuntua aika tiukaltakin. Sitten riuhdotaan kässäriä joku kerta ja sama uudestaan (menee yleensä vähän vielä).
Jos ei tuolla tokene on takajarruissa uusimisen paikka eli kengät vähintään. Rummut on halpoja joten jos vähänkään reunakulumaa niin uudet ja sylinterit pitää tarkistaa että liikkuvat eivätkä vuoda, samoin vaijeirt.
Jos ei näillä pelaa niin johan on perkele.

Pallero_Paavo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 2.6.2010 17:34

ViestiKirjoittaja Pallero_Paavo » 21.12.2013 18:56

Voiko olla että jossain mk2 golfissa ei oo takana rumpujarrulle muuta säätöä kun se käsijarrun kahvan juuressa oleva. 1.3 ruisku ja 90vm
En oo mitään muuta säätöä löytäny kun sen vaijerinpään ja käsijarru ei oo ikinään kunnolla oikein purenu, Motonetin mukaan säätötankoja saapi mut taidan olla sit niin käsi etten mitään tankoja nää vaikka yhden 100 kertaa takarummut ja kengät purkanu ihan osiksi

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.12.2013 21:34

Veikkaisin että Motonetin "säätötangolla" tarkoitetaan tuota kenkien välissä olevaa poikittaista rautaa.

Kuva

Kaikkien Mk2 Golfien käsijarrun säätö tapahtuu sieltä käsijarrun juuresta.

Rumpujarruilla tuo kuvassa näkyvä kiila (jota jousi kiskoo alaspäin) säätää jarrukengät rumpua vasten, vaijerieden muttereilla säädetään kahvaan sopiva määrä naksahduksia.
Jos käsijarru ei pidä

- rummut ovat kuluneet
- kengät ovat kuluneet
- säätökiila ei liiku
- käsijarruvaijerit ovat venyneet liiaksi

Ei muuta kuin rummut, käsijarrukengät ja käsijarruvaijerit vaihtoon niin kakkiksen takajarrut toimivat taatusti. Kun ottaa samaan kasaan vielä takapyörän laakeritkin niin ei tarvitse touhuta niitä irti vanhoista rummuista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa