1.8 Vento -96 nykii
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 Vento -96 nykii
Mitä uusittu:
Jakajanpyörijä
Jakajan kansi
Sytytysjohtimet
Tulpat
P-A pumpunrele
Ilmanputsari
Jakohihna
Tyhjäkäyntimoottori putsattu
Kokeiltu toista sytysty-yksikköä/puolaa
Oire:
Koneen lämmettyä käyntilämpöön alkaa epätasainen tyhjäkäynti.
Ajaessa nykyttelee kevyellä kaasulla, kiihdyttäessä ei huomaa.
Kylmällä koneella ei huomaa.
Vag-Comilla katsottuna lambdan arvo on 0.42v kunnes kone on lämmin ja sen jälkeen alkaa seilaamaan 0.0-0.8 väliä.
Oiskohan tuo lambda paskana sittenkin.
Minkään anturin johdon irti repäisy ei auta vaivaan minun mielestä.
Yhden imuvuodon löysin venttiilikopan huohotinletkun haarasta, se on korjattu.
Moottori on 4-pisteruiskullinen mexicossa tehty kapine.
Vika tuntuu että se olisi imuvuodon tapainen mutta en ole löytänyt muita vuotoja.
Moottori ei pyöri isoilla kierroksilla, ehkä jopa pienemmillä kuin tarvis.
Jakajanpyörijä
Jakajan kansi
Sytytysjohtimet
Tulpat
P-A pumpunrele
Ilmanputsari
Jakohihna
Tyhjäkäyntimoottori putsattu
Kokeiltu toista sytysty-yksikköä/puolaa
Oire:
Koneen lämmettyä käyntilämpöön alkaa epätasainen tyhjäkäynti.
Ajaessa nykyttelee kevyellä kaasulla, kiihdyttäessä ei huomaa.
Kylmällä koneella ei huomaa.
Vag-Comilla katsottuna lambdan arvo on 0.42v kunnes kone on lämmin ja sen jälkeen alkaa seilaamaan 0.0-0.8 väliä.
Oiskohan tuo lambda paskana sittenkin.
Minkään anturin johdon irti repäisy ei auta vaivaan minun mielestä.
Yhden imuvuodon löysin venttiilikopan huohotinletkun haarasta, se on korjattu.
Moottori on 4-pisteruiskullinen mexicossa tehty kapine.
Vika tuntuu että se olisi imuvuodon tapainen mutta en ole löytänyt muita vuotoja.
Moottori ei pyöri isoilla kierroksilla, ehkä jopa pienemmillä kuin tarvis.
Viimeksi muokannut Rubu, 17.9.2009 7:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään käytin tulppia irti ja tulpat on keskeltä ihan viti valkoiset.
Mieltäisin että vähän voisivat olla vaikka ruskeaan päin kun eihän tämä mikään yberlaihaseos moottori pitäisi olla?
Kaikki tulpat ovat tismalleen samanlaisia, joten lieneekö vika bensan saanti puolella?
Poltto-aine suodatin vaikuttaa alkuperäiseltä joten lienee sieltä kaiveltava seuraavaksi.
Paljonkohan tälläisessä pitäisi olla bensapaineet tyhjäkäynnillä?
Mieltäisin että vähän voisivat olla vaikka ruskeaan päin kun eihän tämä mikään yberlaihaseos moottori pitäisi olla?
Kaikki tulpat ovat tismalleen samanlaisia, joten lieneekö vika bensan saanti puolella?
Poltto-aine suodatin vaikuttaa alkuperäiseltä joten lienee sieltä kaiveltava seuraavaksi.
Paljonkohan tälläisessä pitäisi olla bensapaineet tyhjäkäynnillä?
Monologi jatkuu...
Tarkastin jaon uudelleen, luukusta kurkistamalla jako oli kohdallaan mutta hihnapyörän päästä taas heitti hampaalla!
Korjasin jaon kohdalleen, nyt vetää jouheammin ja toimii muutenkin paremmin mutta nykyttelee ajossa edelleen. Tyhjäkäynti on nyt tasaista.
Lambdan johdon pois otto vähentää nykimisen puoleen, pakoputki vuotaa vähän ennen lambdaa niin täytyypäs sitä tilkitä seuraavaksi jospa tämä kohta toimii...
Tarkastin jaon uudelleen, luukusta kurkistamalla jako oli kohdallaan mutta hihnapyörän päästä taas heitti hampaalla!
Korjasin jaon kohdalleen, nyt vetää jouheammin ja toimii muutenkin paremmin mutta nykyttelee ajossa edelleen. Tyhjäkäynti on nyt tasaista.
Lambdan johdon pois otto vähentää nykimisen puoleen, pakoputki vuotaa vähän ennen lambdaa niin täytyypäs sitä tilkitä seuraavaksi jospa tämä kohta toimii...
Viimeksi muokannut Rubu, 17.9.2009 7:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse fiksasin omaani luettelemasi vippaskonstit jakohihnaa lukuunottamatta ja lisäksi vielä pa-suodattimen, pa-pumpun, puolan ja ohjausyksikön releen. Hetkellinen apu joka kerta, mutta lopullisesti tuntuu nyt lähteneen vasta hall-anturin vaihdon myötä. Maksaa joku vajaat 40 euroa, kannattaa kokeilla. Oireet oli nimittäin ihan samat, paitsi että se nykiminen päättyi aina auton sammumiseen.
Ja tulpat on omassakin olleet enemmän vaaleaan vivahtavat. Liekö sitten normaalia näissä.
Ja tulpat on omassakin olleet enemmän vaaleaan vivahtavat. Liekö sitten normaalia näissä.
Vauhtipyörän nastan mukaan kun laittaa niin toimii paljon huonommin.
Pistin ruuvimeiselin tulpan reijästä ja tunnustelin sillä milloin mäntä on yläkuolokohdassa.
Hihnapyörän merkki täsmää meisselihavaintojen mukaan, vauhtipyörän merkkiä ei mailla halmeilla...
Moottori toimii paremmin hihnapyörän merkin mukaan.
Tänään vaihdoin kaverin autosta jakajan ja nykiminen hävisi.
Putsasin oman jakajan sen irti ollessa jarrucleanerillä ja jynssärin huolella.
Nyt ei nyvi enää omalla jakajallakaan..:)
Eli vaikuttaisi että hall-anturi on syypää minun tapauksessa ainakin toistaiseksi, tiedä sitten nykiikö huomenna.
Pistin ruuvimeiselin tulpan reijästä ja tunnustelin sillä milloin mäntä on yläkuolokohdassa.
Hihnapyörän merkki täsmää meisselihavaintojen mukaan, vauhtipyörän merkkiä ei mailla halmeilla...
Moottori toimii paremmin hihnapyörän merkin mukaan.
Tänään vaihdoin kaverin autosta jakajan ja nykiminen hävisi.
Putsasin oman jakajan sen irti ollessa jarrucleanerillä ja jynssärin huolella.
Nyt ei nyvi enää omalla jakajallakaan..:)
Eli vaikuttaisi että hall-anturi on syypää minun tapauksessa ainakin toistaiseksi, tiedä sitten nykiikö huomenna.
Noniin, oma sitten kyykkäsi huolella. Pari kuukautta ilman nykimisiä, ja nyt sammui tien päälle ihan täysin. Ei edes lupaa startata. Lienee varmaan kuitenkin joku muu vika tällä kertaa kuin se hall-anturi.
Paljonko ehjässä pyörijässä on sitä metallista "kynttä" sen muoviosan yli. Omassa se oli kulunut kauttaaltaan sen muovin tasalle. En nyt yksinäni saanut kokeiltua tuleeko kipinää, mutta voisiko liian kulunut pyörijä aiheuttaa sen että auto vaan sammuu eikä enää lähde käyntiin?
Paljonko ehjässä pyörijässä on sitä metallista "kynttä" sen muoviosan yli. Omassa se oli kulunut kauttaaltaan sen muovin tasalle. En nyt yksinäni saanut kokeiltua tuleeko kipinää, mutta voisiko liian kulunut pyörijä aiheuttaa sen että auto vaan sammuu eikä enää lähde käyntiin?
Hain uuden, ei vaikutusta.
Ehdotuksia sitten mikä saattaa auton totaaliseen koomaan kesken ajon, varoittamatta. Ensin loppui vaan veto, ei nykimistä, ei mitään. Kun painoi kytkintä niin sammui.
Autoon on nyt 3kk sisällä vaihdettu pa-pumpun rele, ohjausboksin rele, pa-pumppu, tulpat, jakajan kansi, pyörijä, puola, pa-suodatin, hall-anturi. Olikohan vielä jotain muuta sytkään ja pa-syöttöön liittyvää.
Vahva epäilys siis on, että joku noista tarvikeosista antoi jo nyt periksi. Sahaa ja sahaa, mutta ei edes hörähdä. Pumppu surisee tankissa kun pistää virrat päälle, joten se voidaan todennäköisesti laskea pois laskuista. En nyt vielä saanut yksikseni tarkastettua tuleeko kipinää, mutta katsotaan tuossa iltasella.
Mitäs sitten, roudaan puolan, hallin ja pumpun releen takaisin Motonetin tiskille ja alan pitämään älämölöä? Boksin releen hain marmorilta.
Ja yksi omituinen asia. Kun pistää vaihteen päälle ja yrittää liikuttaa autoa startin kanssa se vain nytkähtää kerran eteenpäin ja sitten jää paikoilleen starttaamaan. Eikö ne nyt normaalisti pompi jäniksen lailla eteenpäin niin kauan kuin avaimesta vääntää, yleensä? :o
Ehdotuksia sitten mikä saattaa auton totaaliseen koomaan kesken ajon, varoittamatta. Ensin loppui vaan veto, ei nykimistä, ei mitään. Kun painoi kytkintä niin sammui.
Autoon on nyt 3kk sisällä vaihdettu pa-pumpun rele, ohjausboksin rele, pa-pumppu, tulpat, jakajan kansi, pyörijä, puola, pa-suodatin, hall-anturi. Olikohan vielä jotain muuta sytkään ja pa-syöttöön liittyvää.
Vahva epäilys siis on, että joku noista tarvikeosista antoi jo nyt periksi. Sahaa ja sahaa, mutta ei edes hörähdä. Pumppu surisee tankissa kun pistää virrat päälle, joten se voidaan todennäköisesti laskea pois laskuista. En nyt vielä saanut yksikseni tarkastettua tuleeko kipinää, mutta katsotaan tuossa iltasella.
Mitäs sitten, roudaan puolan, hallin ja pumpun releen takaisin Motonetin tiskille ja alan pitämään älämölöä? Boksin releen hain marmorilta.
Ja yksi omituinen asia. Kun pistää vaihteen päälle ja yrittää liikuttaa autoa startin kanssa se vain nytkähtää kerran eteenpäin ja sitten jää paikoilleen starttaamaan. Eikö ne nyt normaalisti pompi jäniksen lailla eteenpäin niin kauan kuin avaimesta vääntää, yleensä? :o
On sama kuin hall-anturi tuossa 2E-koneessa. Perse, sen vaihdolla korjaantui aiemmat nykimis/sammumisongelmat. Tosin se aina ennen vaihtoa lähti hetken jäähdyttelyn jälkeen käyntiin, mutta nyt ei mitään.
Olisiko tarvikehall kestänyt kokonaiset 2 kuukautta ja hajonnut sitten laaki ja vainaa -meiningillä? :/
Olisiko tarvikehall kestänyt kokonaiset 2 kuukautta ja hajonnut sitten laaki ja vainaa -meiningillä? :/
Vois olla ehkä myös toi tyhjäkäyntimoottori. En tiedä onko E2:ssa yhdistetty samaan motikkaan myös kaasuläpänasentotunnistin. Tuollainen rikkinäinen kombinaatio aiheuttaa kamalia ongelmia.
Todettu on myös, että voipi välillä "korjaantua", kunnes simahtaa lopullisesti.
Kannattaisiko lukea vikakoodit ja nollata?
Todettu on myös, että voipi välillä "korjaantua", kunnes simahtaa lopullisesti.
Kannattaisiko lukea vikakoodit ja nollata?
Eipä taida olla... tyhjäkäyntiventtiili on venttiilikopan takana ja kaasuläpän asentotunnistin on kaasuläppäkotelossa.
Kävin kokeilemassa kipinää. Puolalta tulevalla johdolla kokeilin, ei välähdystäkään. Eli ilmeisesti se on sitten tuossa pari kuukautta sitten vaihdetussa puolassa tai siinä sytytysmoduulissa vika. No, eipähän maksa vaihtaa mitään, varmasti vaihdan sen takuuseen motonetissa. Olikin kyllä italialaisvalmiste, joten ihmekö tuo ettei kestä kuin parituhatta kilometriä.
Tai sitten se on tietty moottorinohjausyksikössä vika tällä tuurilla. Vaikka tuskinpa sen lahotessa palaisi kaikki valot normaalisti, käynnistyksenestoa myöten.
Kävin kokeilemassa kipinää. Puolalta tulevalla johdolla kokeilin, ei välähdystäkään. Eli ilmeisesti se on sitten tuossa pari kuukautta sitten vaihdetussa puolassa tai siinä sytytysmoduulissa vika. No, eipähän maksa vaihtaa mitään, varmasti vaihdan sen takuuseen motonetissa. Olikin kyllä italialaisvalmiste, joten ihmekö tuo ettei kestä kuin parituhatta kilometriä.
Tai sitten se on tietty moottorinohjausyksikössä vika tällä tuurilla. Vaikka tuskinpa sen lahotessa palaisi kaikki valot normaalisti, käynnistyksenestoa myöten.
Noniin... pyörinyt tuon puolan ympärillä nyt yleismittarin kanssa. Akun jännite tulee puolalle menevään johdoon, check.
Puolalle menevän johdon 1 ja 3 pinnin vastusarvo 0, check.
Puolan liittimien välinen vastus pitäisi olla 0,5-0,7 ohmia... välillä mittari näyttää johonkin kuuden pintaan eli varmaan ihan oikein.
Toisesta puolan liittimestä puolanjohdon liittimeen pitäisi olla 3000-4000 ohmia, mittari näyttää 20k asteikolla 3,54 eli käsittääkseni ihan oikein?
Mikä nyt voi vielä mättää. Jos hall olisi tohjona niin eikai tuota akun jännitettä kuuluisi tulla puolalle, kuten aikaisemminkin todettiin.
Tuo sytytyksenvahvistin pitäisi testata ledillä, mutta ei nyt satu sellaista olemaan. Lasketaanko sitten sen varaan? :S
E: vai oliko se niin että hallin rikkoutuessa puuttuu kipinä, mutta puola saa silti jännitteen?
Puolalle menevän johdon 1 ja 3 pinnin vastusarvo 0, check.
Puolan liittimien välinen vastus pitäisi olla 0,5-0,7 ohmia... välillä mittari näyttää johonkin kuuden pintaan eli varmaan ihan oikein.
Toisesta puolan liittimestä puolanjohdon liittimeen pitäisi olla 3000-4000 ohmia, mittari näyttää 20k asteikolla 3,54 eli käsittääkseni ihan oikein?
Mikä nyt voi vielä mättää. Jos hall olisi tohjona niin eikai tuota akun jännitettä kuuluisi tulla puolalle, kuten aikaisemminkin todettiin.
Tuo sytytyksenvahvistin pitäisi testata ledillä, mutta ei nyt satu sellaista olemaan. Lasketaanko sitten sen varaan? :S
E: vai oliko se niin että hallin rikkoutuessa puuttuu kipinä, mutta puola saa silti jännitteen?
Päivitystä omaan tuskailuun. Ajattelin, että sama se nyt sitten on kokeilla ja ryntäsin 5 min ennen sulkemisaikaa motonetin ovista sisään ja se sytytyspääte, mikälie, tilaukseen. Kotiin ja äkkiä paikoilleen, vääntö avaimesta ja... sehän toimii. Luksusta. 35,50 kustansi tämä ongelma sekä jonkunverran aikaa pohtimiseen, mittailuun ja yleiseen säätämiseen. Röökiä meni näinkin pieneen operaatioon varmaan puolikkaan askin verran.
Kirjaampa murheeni tänne.
Vento 94 johon kuulemma vaihdettu 66kw abs kone. Kulutus syksyllä päälle kympin ja pientä oireilua päälle. Nyt saatu ajettua tankilla hädintuskin 200 km.
Oireet:
Startatessa käy kun mazdan 3 roottorinen wankel kone.
Paikallaan poljettaessa tulee mustaa ja nokee hangen hetkessä
Kun nostaa paikallaan kierroksia siihen 2000 kierroksen tuntumaan alkaa pienoinen nikottelu ja käynti ei ole tasaista.
Vedätettäessä esimerkiksi kakkos vaihteella niin, että kierroksia on alle 2000 kun kaasun painaa pohjaan, niin kone tukehtuu ja kerää todella hitaasti vauhtia. Mutta kun kierrokset nousee yli 3000:n moottori pelaa niin kuin kuuluukin.
Kylmä kone on saatu valoihin sammumaan kun kaasua on annettu. Silloin kone on pitänyt sammuttaa ja startata uudelleen niin sitten moottori on pelannut paremmin. Eli kylmänä sammuu todella hereesti.
Pakokaasu haisee lehmän lannalle
Vaihdetut osat: Tulpat, Jakajan kansi, Pyörijä, Tulpanjohdot, Ilmansuodatin, Polttoaine suodatin ja Lambada. Kumilaippaa en ruutan alle ole vaihtanut kun olen sitä heilutellut mutta käynti pysyy tasaisena.
Vikakoodit luettu kaksi kertaa. Ekalla kerralla sano että lambda fail ja mainitsi hall anturista mutta myöhemmin ei hall anturi antanut mitään koodia. Sitten vaihdettiin lambda ja otettiin uudet koodit, niin ei mitään vikakoodia.
Olisko vinkkejä jatkoa varten?
Vento 94 johon kuulemma vaihdettu 66kw abs kone. Kulutus syksyllä päälle kympin ja pientä oireilua päälle. Nyt saatu ajettua tankilla hädintuskin 200 km.
Oireet:
Startatessa käy kun mazdan 3 roottorinen wankel kone.
Paikallaan poljettaessa tulee mustaa ja nokee hangen hetkessä
Kun nostaa paikallaan kierroksia siihen 2000 kierroksen tuntumaan alkaa pienoinen nikottelu ja käynti ei ole tasaista.
Vedätettäessä esimerkiksi kakkos vaihteella niin, että kierroksia on alle 2000 kun kaasun painaa pohjaan, niin kone tukehtuu ja kerää todella hitaasti vauhtia. Mutta kun kierrokset nousee yli 3000:n moottori pelaa niin kuin kuuluukin.
Kylmä kone on saatu valoihin sammumaan kun kaasua on annettu. Silloin kone on pitänyt sammuttaa ja startata uudelleen niin sitten moottori on pelannut paremmin. Eli kylmänä sammuu todella hereesti.
Pakokaasu haisee lehmän lannalle
Vaihdetut osat: Tulpat, Jakajan kansi, Pyörijä, Tulpanjohdot, Ilmansuodatin, Polttoaine suodatin ja Lambada. Kumilaippaa en ruutan alle ole vaihtanut kun olen sitä heilutellut mutta käynti pysyy tasaisena.
Vikakoodit luettu kaksi kertaa. Ekalla kerralla sano että lambda fail ja mainitsi hall anturista mutta myöhemmin ei hall anturi antanut mitään koodia. Sitten vaihdettiin lambda ja otettiin uudet koodit, niin ei mitään vikakoodia.
Olisko vinkkejä jatkoa varten?
Ei siis hall anturi vikainen. Aukasin ton ruutan kannen ja putsailin niitä liittimiä. Ruiskusuuttimen liittimessä oli ainakin jotain bensan sekaista velliä ja sinne ruiskun koppaan, mihin liitetään ilmanputsarin putki, oli lentänyt bensaa jonkun verran. Yskiikö kone bensat nyt sitten takaisin sinne ilmanputsarille päin vain kuuluuku siellä vähän olla nestettä? Pirssi on tuusulassa, että jos jollain on vikakoodien lukulaitteet lähistöllä niin vois kai nekin vielä katsoa.
Mittailimpa tossa kaasuläppäanturin nastoista että mitä tietoutta se antaa. Kaksi alempaa nastaa toimii kaasun avautuessa on/off tyylisesti ja kahdesta ylemmästä tuli tasaista 7-10 ohmia riippuen siitä miten kovaa läpän päästi menemään kiinni. Ei vissiin ihan sitä mitä pitäs olla, luulisin. Onko tietoa mitä arvoja sieltä pitäs tulla?
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 26.10.2013 18:45
vw vento nykii, rätää ja on laiska
Omassa ventossa(1.8,vm1997) vika alkoi ilmetä maantieajossa aina kaasua lisätessä. Sellainen röpötys alkoi, eikä auto tahtonut hyvin kiihtyä. tasakaasulla ajettaessa ei ongelmia. Aluksi ajattelin, että bensan seassa on vettä, kun juuri kävin tankilla. Ensitöikseen vaihdoin tulpat, ei vaikutusta. Samalla huomasin, että auto alkoi rätämään vasta lämmettyään--> siispä siirryin ajattelemaan lämpöanturia ja puolaa. Lämpöanturi toimi ja puolan ostin uuden--> ei vaikutusta, sama rätääminen ja joka ajokerran jälkeen käynti heikkeni entisestään. Tuntui että kiihdyttäessä kävis kolomella, mutta kun kipinää katsoin niin tyhjäkäynnillä antoi kaikille hyvin kipinää. Epäilin että ei saa polttoainetta, mutta hyvin sai ja putsasin kiihytyspumpunkin samalla.Tarkistin kaikki alipaineletkut ja vaihdoin vielä ruiskun laipan ja virranjakajan pyöriän/kannen----> ei vaikutusta sama rätääminen jatkui. Meno oli jo todella huonoa/laiskaa ja huippunopeus jotain 80... Aloin epäileen että jako on hypännyt pois taikka venttiili olis palanut, koska tuntui putkessakin paukuttavan. No onneksi en alakanut jakopäätä kahteleen, vaan aattelin vielä tulpanjohtosarjan käydä ostamassa ja uskokaa tai äläkää viat katosivat het :D :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa