Vento 1.8 ABS käyntihäiriö
Valvoja: ffp jäsenet
Vento 1.8 ABS käyntihäiriö
Kyseessä Vento 1.8GL 1.8 66kw Abs vm.1995 aj. 320tkm
Matalilla kierroksilla esiintynyt pidemmän aikaa v-mäistä nykimistä.
Oireet:
Tällä hetkellä nykiminen todella voimakasta, ja nykiessä konehuoneesta kuuluu voimakasta "yskäisyä".
Tyhjäkäynti myös perseellään.
Hieman tehottomalta tuntuu motarilla.
Tempuilu alkaa 1500-3000rpm, yli 3000rpm ei mitään ongelmaa.
*Päästöt ok, vasta katsastettu.
*Kulutus ok. Yhdistetty n 8-9l satasella.
*Tankissa aina 98e5
Vaihdettu/tarkistettu:
*Tulpat ngk bur6et
*boschin tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
*kaasarin kumilaippa ok
*ilmanputsari
Tulpissa ei oo sitä irroitettavaa "natsaa/kärkeä".
Kertaalleen olen tulpat+johdot vaihtanu. Ekalla kerralla jäi vähän väljäksi liitäntä, auto toimi pari kk ja temppuilu alko uudestaan. Myivät mulle uuet tulpat ja sellaset sokalliset johdot, joilla liitos tuli jämäkäksi. Taas mentiin 2-3kk moitteetta, kunnes tullaanki nykypäivään.
Viisaita neuvoja kaivataan...
Matalilla kierroksilla esiintynyt pidemmän aikaa v-mäistä nykimistä.
Oireet:
Tällä hetkellä nykiminen todella voimakasta, ja nykiessä konehuoneesta kuuluu voimakasta "yskäisyä".
Tyhjäkäynti myös perseellään.
Hieman tehottomalta tuntuu motarilla.
Tempuilu alkaa 1500-3000rpm, yli 3000rpm ei mitään ongelmaa.
*Päästöt ok, vasta katsastettu.
*Kulutus ok. Yhdistetty n 8-9l satasella.
*Tankissa aina 98e5
Vaihdettu/tarkistettu:
*Tulpat ngk bur6et
*boschin tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä
*kaasarin kumilaippa ok
*ilmanputsari
Tulpissa ei oo sitä irroitettavaa "natsaa/kärkeä".
Kertaalleen olen tulpat+johdot vaihtanu. Ekalla kerralla jäi vähän väljäksi liitäntä, auto toimi pari kk ja temppuilu alko uudestaan. Myivät mulle uuet tulpat ja sellaset sokalliset johdot, joilla liitos tuli jämäkäksi. Taas mentiin 2-3kk moitteetta, kunnes tullaanki nykypäivään.
Viisaita neuvoja kaivataan...
Tarkista onko puolassa hiushalkeamia, mahdollisesti myös tuossa puolanjohdon liittimen juuressa olevassa pikku välissä. Kokeile myös kastella puolaa vedellä esim. suihkepullon avulla: heikkeneekö tai katoaako käynti kokonaan. Vikakoodejakin tuosta voisi lukea, vaikkei niistä välttämättä tule hullua hurskaammaksi.
Suihkepullo-testiä en ole vielä tehny, mutta:
Parin päivän aikana ilma on kuivunu täälläpäin aika oleellisesti.
A) Sateisen yön jälkee vento ei ole toiminu juuri ollenkaan,
sammuilee valoissa, rykii, pätkii ym.
B) Kuivankelin aikaan, pitkän päivän rautakaupan isolla parkkipaikalla olon jälkee on ajo huomattavasti tasaisempaa,
tyhjäkäynti normaalia ja pätkiminen harvempaa. Voiko puolan toimimisee vaikuttaa noin paljoa ilmankosteus?
Tyhymiä kysymyksiä, mut taitaa siinä kysyjässäki sanomista olla ;)
...
Parin päivän aikana ilma on kuivunu täälläpäin aika oleellisesti.
A) Sateisen yön jälkee vento ei ole toiminu juuri ollenkaan,
sammuilee valoissa, rykii, pätkii ym.
B) Kuivankelin aikaan, pitkän päivän rautakaupan isolla parkkipaikalla olon jälkee on ajo huomattavasti tasaisempaa,
tyhjäkäynti normaalia ja pätkiminen harvempaa. Voiko puolan toimimisee vaikuttaa noin paljoa ilmankosteus?
Tyhymiä kysymyksiä, mut taitaa siinä kysyjässäki sanomista olla ;)
...
Puolaviat on yksi näiden kolmosten tyypillisimpiä vikoja. Tarvikevalmisteet ei kestä ja OEM-laadullakin on "parasta-ennen" päivä. Oma OEM puola kesti jonnekkin 200tkm tienoille ja pesuhallista ei sillä enää pätkimättä päässyt ulos, sateella tai vesilammikkon ajettaessa saattoi sammahtaa kesken kaiken.
Halkeamat puolassa tai puolan reipas kuumeneminen kertovat parasta-ennen päivän menneen jo umpeen ja puolan välitön vaihto säästää monelta murheelta.
Halkeamat puolassa tai puolan reipas kuumeneminen kertovat parasta-ennen päivän menneen jo umpeen ja puolan välitön vaihto säästää monelta murheelta.
Vaihdoitko puolanjohtoa? Itsellä oli hyvin pitkälti samanlaisia oireita mk2 Golfissa ja nyppäsin tuossa aiemmin päivällä vanhan puolanjohdon irti...
Tältä sen pitäisi näyttää:
Meni sitten tulpan- ja puolanjohtojen lisäksi itse puolakin vaihtoon ja ongelmat hävisivät :D
E: Mk3 Golfissa taitaakin olla jo erinäköinen puola kuin mitä mk2 Golfissa on käytetty? Itselläni oli kuitenkin samanlaiset ongelmat tuossa kotterossa ja johtojen lisäksi piti nyt käydä vielä se itse puolakin hakemassa vanhan tilalle ja ongelmat kaikkosivat.
Tältä sen pitäisi näyttää:
Meni sitten tulpan- ja puolanjohtojen lisäksi itse puolakin vaihtoon ja ongelmat hävisivät :D
E: Mk3 Golfissa taitaakin olla jo erinäköinen puola kuin mitä mk2 Golfissa on käytetty? Itselläni oli kuitenkin samanlaiset ongelmat tuossa kotterossa ja johtojen lisäksi piti nyt käydä vielä se itse puolakin hakemassa vanhan tilalle ja ongelmat kaikkosivat.
Auton käydessä sumutin pullolla vettä puolan päälle >>> käynti tyssäsi lähes kokonaan.
Varaosa-tiskiltä uusi puola, tallille ja osan vaihtoon.
Testilenkki meni suu messingillä. Tehot palasi ja meno tasaantui.
Nykimistä ei juuri nimeksikkään, kunnes;
..,muutaman tunnin päästä kotimatkalla samat oireet palasi.
Lievempänä toki, mutta ei pelaa vieläkään.
Kahteen kertaan on tulpanjohdot vaihdettu. Myös puolalle menevä.
Toiset hain fixukselta, toiset motonetistä.
Puola näytti päällisin puolin ehjältä, eikä lämmennyt ajon aikana nimeksikään.
Vikadiagnoosi jatkukoon.
Vielä kysyisin mielipidettä noista tulpista? Toimiiko joku toinen merkki paremmin?/pitääkö olla erillaiset johdot?
Varaosa-tiskiltä uusi puola, tallille ja osan vaihtoon.
Testilenkki meni suu messingillä. Tehot palasi ja meno tasaantui.
Nykimistä ei juuri nimeksikkään, kunnes;
..,muutaman tunnin päästä kotimatkalla samat oireet palasi.
Lievempänä toki, mutta ei pelaa vieläkään.
Vaihdoitko puolanjohtoa?
Kahteen kertaan on tulpanjohdot vaihdettu. Myös puolalle menevä.
Toiset hain fixukselta, toiset motonetistä.
Halkeamat puolassa tai puolan reipas kuumeneminen kertovat parasta-ennen päivän menneen jo umpeen
Puola näytti päällisin puolin ehjältä, eikä lämmennyt ajon aikana nimeksikään.
Vikadiagnoosi jatkukoon.
Vielä kysyisin mielipidettä noista tulpista? Toimiiko joku toinen merkki paremmin?/pitääkö olla erillaiset johdot?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuo ohje on korjannut pari nykimis ja käyntihäiriötä.....kolvi käteen tai hakee uuden releen.
http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re ... Urelay.htm
http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re ... Urelay.htm
toimii toistaiseksi
Vähän tilannepäivitystä;
Puolan vaihdon jälkeen mentiin pari päivää nykiessä ja valoihin sammuillessa, kunnes kelit kuiveni = käynti parani.
Tällä hetkellä ollaan vajaa viikon verran, säästä riippumatta, ajeltu varsin hyvin toimivalla volkkarilla.
Makiasti lipuu matalilla kieroksilla taajamissa, ja tehotkin tuntuu olevan tallella.
Tyhjäkäynnillä, varsinkin kylmiltään röpöttää ja lievää pätkimistä esiintyy, mutta olosuhteisiin nähen pitää olla tyytyväinen.
Kulutuskin laskenu normaalitasolle.
Ajattelin käydä seuraavalla vapaapäivillä tallilla ja tarkistaa auton maadoitukset, ruiskun sähköliitokset ja testata tuo puolanjohdon säänkestävyyden.
Kyselen sitte jos/kun ongelmia taas ilmenee.
Kiitos tässä vaiheessa kaikille mielenkiinnosta ja hyvistä vinkeistä =)
Puolan vaihdon jälkeen mentiin pari päivää nykiessä ja valoihin sammuillessa, kunnes kelit kuiveni = käynti parani.
Tällä hetkellä ollaan vajaa viikon verran, säästä riippumatta, ajeltu varsin hyvin toimivalla volkkarilla.
Makiasti lipuu matalilla kieroksilla taajamissa, ja tehotkin tuntuu olevan tallella.
Tyhjäkäynnillä, varsinkin kylmiltään röpöttää ja lievää pätkimistä esiintyy, mutta olosuhteisiin nähen pitää olla tyytyväinen.
Kulutuskin laskenu normaalitasolle.
Ajattelin käydä seuraavalla vapaapäivillä tallilla ja tarkistaa auton maadoitukset, ruiskun sähköliitokset ja testata tuo puolanjohdon säänkestävyyden.
Kyselen sitte jos/kun ongelmia taas ilmenee.
Kiitos tässä vaiheessa kaikille mielenkiinnosta ja hyvistä vinkeistä =)
>>>Tilannepäivitystä<<<
Tänä aamuna, parin päivän nykimisen jälkeen sanoi Vento sopimuksensa irti.
Ei pysyny käynnissä, ja jos kävi, niin 3:lla pytyllä.
Korjaamolla totesivat, että vääränmalliset tulpanjohdot.
Johtojen rautaosa on liian lähellä tulpan kärkiä, eikä siksi kuulema voi toimia.
Virranjakajassakin oli sanomista. Ilmeisesti kostealla kelillä johdot lyönyt voimakkaammin läpi, siitä tämä "sään suoma vaihtelu".
Uuet osat tilauksessa, autolle hienosäätöä vanhoilla osilla, ja taas matka jatkuu.
Onko porukalla kokemuksia "väärien" osien hankinnasta?
Perkele kun ei tajunnut alunperin selvittää näin yksinkertaista asiaa.
Monelta harmilta olis taas säästytty, vaan kun ei.
Jospa ne nyt kolmannella kerralla tulis oikein.
Tänä aamuna, parin päivän nykimisen jälkeen sanoi Vento sopimuksensa irti.
Ei pysyny käynnissä, ja jos kävi, niin 3:lla pytyllä.
Korjaamolla totesivat, että vääränmalliset tulpanjohdot.
Johtojen rautaosa on liian lähellä tulpan kärkiä, eikä siksi kuulema voi toimia.
Virranjakajassakin oli sanomista. Ilmeisesti kostealla kelillä johdot lyönyt voimakkaammin läpi, siitä tämä "sään suoma vaihtelu".
Uuet osat tilauksessa, autolle hienosäätöä vanhoilla osilla, ja taas matka jatkuu.
Onko porukalla kokemuksia "väärien" osien hankinnasta?
Perkele kun ei tajunnut alunperin selvittää näin yksinkertaista asiaa.
Monelta harmilta olis taas säästytty, vaan kun ei.
Jospa ne nyt kolmannella kerralla tulis oikein.
Selvisikö vika?
Oma vento tärisee paikallaan kierrokset lämpimänä 900-1000 rpm ja varsinkin pakoputki heiluu. Välipöntön vaihdoin koska oli vuotanut mutta eipä auttanut.
Muuta vaihdettua osaa on tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä.
Kannattaako vaihtaa puola? ei halkeamia eikä mielestäni lämpene kummemminm myös vesi testi tehty.
Oma vento tärisee paikallaan kierrokset lämpimänä 900-1000 rpm ja varsinkin pakoputki heiluu. Välipöntön vaihdoin koska oli vuotanut mutta eipä auttanut.
Muuta vaihdettua osaa on tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä.
Kannattaako vaihtaa puola? ei halkeamia eikä mielestäni lämpene kummemminm myös vesi testi tehty.
Elikkä käytin venton vikakoodien luvussa pörhöllä ja selvisi seuraavaa, ehtivät vähän muutakin tutkia kuulemma samalla.
Vikana on epätasainen käynti, lämpimänä täristää.
Hall anturi, ei signaalia staattinen (mutta ilmeisesti tulee aina kun auto ei ole käynnissä)
-seoksen sopeutus, raja ylittynyt satunnainen
-lambda oikosulku maadoitukseen satunnainen
-auto käy vain 1 ja 4 sylintereillä
-sytytysjohtojen järjestys ok
-tulpat siirretty eri sylintereihin vika ei siirtynyt
-mitattu puristukset, n 10 bar joka sylinterissä
Vaihdettu kesän aikana tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja,pyörijä, polttoainesuodatin,ilmansuoddatin
Mikähän vois olla vikana
Vikana on epätasainen käynti, lämpimänä täristää.
Hall anturi, ei signaalia staattinen (mutta ilmeisesti tulee aina kun auto ei ole käynnissä)
-seoksen sopeutus, raja ylittynyt satunnainen
-lambda oikosulku maadoitukseen satunnainen
-auto käy vain 1 ja 4 sylintereillä
-sytytysjohtojen järjestys ok
-tulpat siirretty eri sylintereihin vika ei siirtynyt
-mitattu puristukset, n 10 bar joka sylinterissä
Vaihdettu kesän aikana tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja,pyörijä, polttoainesuodatin,ilmansuoddatin
Mikähän vois olla vikana
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa