Golf IV AGU ei kestä käynnissä. RATKAISTU
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV AGU ei kestä käynnissä. RATKAISTU
Yeps, jonkin verran yritin etsiskellä jo aikaisempia ketjuja, muttei tuntunut löytyvän suoraan vastausta. Kysytään siis viisaammilta, oireet:
- Tänään aamulla ei mtn ongelmaa, auto pelas kuten sen kuuluukin
- Sillä pääsi kotia, mutta seuraavan kerran kun käynnisti, ei reagoinut kaasupolkimeen kunnolla ja sammui sitten
- Uusi starttaus ja auto lähti käyntiin, mitään mittariston valoja ei jäänyt palamaan. Kuitenkin hetken kuluttua sammui jälleen
- Taas starttausta, mutta nyt ei enää mitään tapahtunut
- Hetki väliä ja uusintayritys, auto käynnistyi, hieman kun antoi kierroksia alussa niin pysyi 900 rpm:ssä tyhjäkäynti. Kävi noin minuutin ajan ihan mallikaasti,kunnes hitaasti laski kierrokset ja sammui. Havaintona vahvasti haiseva bensa ja ennen sammumista epätasainen käynti
- Vielä kerran lähti käyntiin ja sammui melkein heti, sen jälkeen ei enää käynnistynyt.
Eli eli, mistä lähteä etsimään vikaa? Bensasuodatin on aika vanha, samoin tulpilla alkaa olla kohta 50 tkm ajettu, ne ovat joka tapauksessa uusinnan tarpeessa, mutta voivatko aiheuttaa ko. ongelmaa?
Itselläni auto on ollut yli vuoden ja tätä ennen tehnyt ehkä noin kerran kolmessa kuukaudessa sen, että käynnistäessä jos ei anna hetken "hehkuttaa", niin starttaa ja sammuu lähes heti. Muuten toiminut mukisematta. Vielä työkiireet yms, joten pahoittelut jos tästä aiheesta on jo tehty ketju.
Jossain topicissa oli veikkailtu ajonestoa, tässä tapauksessa ei jätä ko. merkkivaloa palamaan eikä ole kuin yksi aito avain, jota käytetty koko ajan. VagCOMia ei ole, joten toki mikäli joku Joensuussa päin asustelee, niin kahvit tarjoan jos tulee täällä piipahtaa.
Edit:
Autoa tuli siirreltyä tieltä pihalle, lähti käyntiin mukisematta ja tyhjäkäynti oli aivan normaali. Pari minuuttia kävi tyhjäkäynnillä ja kaikki pelitti, ainoa ero normaaliin oli kohtuullisen vahva bensan katku. Sunnuntaina vikakoodien lukua, jos jollain on heittää jotain mutua, niin ihmeessä kehiin vain!
- Tänään aamulla ei mtn ongelmaa, auto pelas kuten sen kuuluukin
- Sillä pääsi kotia, mutta seuraavan kerran kun käynnisti, ei reagoinut kaasupolkimeen kunnolla ja sammui sitten
- Uusi starttaus ja auto lähti käyntiin, mitään mittariston valoja ei jäänyt palamaan. Kuitenkin hetken kuluttua sammui jälleen
- Taas starttausta, mutta nyt ei enää mitään tapahtunut
- Hetki väliä ja uusintayritys, auto käynnistyi, hieman kun antoi kierroksia alussa niin pysyi 900 rpm:ssä tyhjäkäynti. Kävi noin minuutin ajan ihan mallikaasti,kunnes hitaasti laski kierrokset ja sammui. Havaintona vahvasti haiseva bensa ja ennen sammumista epätasainen käynti
- Vielä kerran lähti käyntiin ja sammui melkein heti, sen jälkeen ei enää käynnistynyt.
Eli eli, mistä lähteä etsimään vikaa? Bensasuodatin on aika vanha, samoin tulpilla alkaa olla kohta 50 tkm ajettu, ne ovat joka tapauksessa uusinnan tarpeessa, mutta voivatko aiheuttaa ko. ongelmaa?
Itselläni auto on ollut yli vuoden ja tätä ennen tehnyt ehkä noin kerran kolmessa kuukaudessa sen, että käynnistäessä jos ei anna hetken "hehkuttaa", niin starttaa ja sammuu lähes heti. Muuten toiminut mukisematta. Vielä työkiireet yms, joten pahoittelut jos tästä aiheesta on jo tehty ketju.
Jossain topicissa oli veikkailtu ajonestoa, tässä tapauksessa ei jätä ko. merkkivaloa palamaan eikä ole kuin yksi aito avain, jota käytetty koko ajan. VagCOMia ei ole, joten toki mikäli joku Joensuussa päin asustelee, niin kahvit tarjoan jos tulee täällä piipahtaa.
Edit:
Autoa tuli siirreltyä tieltä pihalle, lähti käyntiin mukisematta ja tyhjäkäynti oli aivan normaali. Pari minuuttia kävi tyhjäkäynnillä ja kaikki pelitti, ainoa ero normaaliin oli kohtuullisen vahva bensan katku. Sunnuntaina vikakoodien lukua, jos jollain on heittää jotain mutua, niin ihmeessä kehiin vain!
Viimeksi muokannut Hart, 12.6.2012 21:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ajonestoa ei ole koska ajonesto antaa käynnistää mutta sammuu noin 1 sek päästä. Kannattaa ekana kokeilla ottaa ilmamassamittari irti ja sitten mitä sanoo.
Jos ei sillä reagoi niin alipaineletkut kaikki tarkastuksen läpi, tulpat vaihtoon ja jos saat käyntiin mutta käy epätasaisesti niin puolat yksitellen läpi ja jos jonkun puolan irroitus ei aiheuta käyntiin mitään niin se puola vaihtoon.
Jos ei sillä reagoi niin alipaineletkut kaikki tarkastuksen läpi, tulpat vaihtoon ja jos saat käyntiin mutta käy epätasaisesti niin puolat yksitellen läpi ja jos jonkun puolan irroitus ei aiheuta käyntiin mitään niin se puola vaihtoon.
Joo, hieman viivästyy vielä vikakoodien luku, joten vaihtelin tänään ilmanputsarin, raitisilmanputsarin ja pa-suodattimen ihan vaan varmuuden vuoksi. Asennustyön jälkeen lähti käyntiin oikein mukavasti, hetken kako ennenkuin uus bensasuodatin täyttyi.
Kävi nätisti tyhjäkäyntiä n. 1200 rpm kylmänä ja lämmettyään laski siihen 900 rpm:ään. Kesti kolme minuuttia, kun alkoi yskimään, käynti muuttui epätasaiseksi ja pakoputkistosta tuli aika tummaa savua. Tyhjäkäynti köhi 500-900 rpm piikkejä ja lopulta oli pakko sammuttaa. Hetken kun antoi olla, lähti taas normaalisti käyntiin ja sai siirrettyä auton takas talliin (käynti oli tällöin täysin normaali)
Huomenna käyn uudet tulpat (Denson IK22:set) ja käyn hakemassa vikakoodilukijan.
Yritin myös silmäillä konehuoneen letkuja, perus kuluneilta nuo näytti muttei huolestuttavan kuluneilta tai repeytyneiltä kuitenkaan
Kävi nätisti tyhjäkäyntiä n. 1200 rpm kylmänä ja lämmettyään laski siihen 900 rpm:ään. Kesti kolme minuuttia, kun alkoi yskimään, käynti muuttui epätasaiseksi ja pakoputkistosta tuli aika tummaa savua. Tyhjäkäynti köhi 500-900 rpm piikkejä ja lopulta oli pakko sammuttaa. Hetken kun antoi olla, lähti taas normaalisti käyntiin ja sai siirrettyä auton takas talliin (käynti oli tällöin täysin normaali)
Huomenna käyn uudet tulpat (Denson IK22:set) ja käyn hakemassa vikakoodilukijan.
Yritin myös silmäillä konehuoneen letkuja, perus kuluneilta nuo näytti muttei huolestuttavan kuluneilta tai repeytyneiltä kuitenkaan
Ok. Antaakos ilmamassamittarin vajaa toiminta juuri tietyn vikakoodin, esim. "MAF broken" vai ilmoittaako vain, että " fuel/air ratio too lean" yms..?
Ja sen verran amatööri näitten moottoripuolen asioiden kanssa tässä ollaan, että mitä tuon ilmamassamittarin johdon irroittaminen tarkoittaa? Eli irroitanko sen MAFille menevän piuhan ja totean rupesiko auto toimimaan oikein vai vai miten?
Ja tuli vain ohimennen mieleen, että autosta löytyy lastu ja ahdot käy parhaimmillaan 0.9 barissa. Kannattaako huolestua, kun viikko sitten vitosella polkaistaessa kipusi ahdot 1.1 bariin? Onko normaalia pieni heittely vai kieliikö jostain vakavemmasta?
Ja sen verran amatööri näitten moottoripuolen asioiden kanssa tässä ollaan, että mitä tuon ilmamassamittarin johdon irroittaminen tarkoittaa? Eli irroitanko sen MAFille menevän piuhan ja totean rupesiko auto toimimaan oikein vai vai miten?
Ja tuli vain ohimennen mieleen, että autosta löytyy lastu ja ahdot käy parhaimmillaan 0.9 barissa. Kannattaako huolestua, kun viikko sitten vitosella polkaistaessa kipusi ahdot 1.1 bariin? Onko normaalia pieni heittely vai kieliikö jostain vakavemmasta?
Vahvasti vaikuttaa ilmanmassamittari vialta mulla ei ainakaan antanu mitään vikakoodeja
toi massamittari ja oireet oli aivan samanlaiset. Itse epäilin ensin että joku puola ois paskana kun välillä toimi ja välillä ei toiminut ja kävi niinku kolmella pytyllä ja hais vahvasti pensalle. Mullakin pakokaasu oli semmosta tosi mustaa ja haisi semmoselle kitkerälle. Joensuun laakkosella makso uus massamittari 160e jos antaa vanhan alkuperäisen vaihdossa. Jos ei anna vaihdossa alkuperäistä massamittaria niin uudella on hintaa yli 300e. Tommonen ahtojen heittely on varmaan ihan normaalia.
toi massamittari ja oireet oli aivan samanlaiset. Itse epäilin ensin että joku puola ois paskana kun välillä toimi ja välillä ei toiminut ja kävi niinku kolmella pytyllä ja hais vahvasti pensalle. Mullakin pakokaasu oli semmosta tosi mustaa ja haisi semmoselle kitkerälle. Joensuun laakkosella makso uus massamittari 160e jos antaa vanhan alkuperäisen vaihdossa. Jos ei anna vaihdossa alkuperäistä massamittaria niin uudella on hintaa yli 300e. Tommonen ahtojen heittely on varmaan ihan normaalia.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Mulla oli suht samanlaisia oireita kun imuletku oli halki BFB koneessa. Kaasun kanssa pysyi jotenkin käynnissä tai tyhjäkäynnillä jollei painanut kaasua. Kävi mallikkaasti jos maffin piuhan otti irti (tosin vikavalo ruutuun välittömästi). Eli maffin ohi pääsi ilmaa ja kävi laihalla.
Tekee varmasti samanoloisia oireita jos maffi paskana eli soosit menee sekaisin. Jos maf antaa ecun mielestä suht järkeviä tuloksia niin ei kai se siitä vikaa heti laita vaan korjaa seosta rikkaammaksi/laihemmaksi.
Tekee varmasti samanoloisia oireita jos maffi paskana eli soosit menee sekaisin. Jos maf antaa ecun mielestä suht järkeviä tuloksia niin ei kai se siitä vikaa heti laita vaan korjaa seosta rikkaammaksi/laihemmaksi.
Huomenna pitäs tulla ilmamassamittarin. Irroittelin vanhan pois ja samalla tsiigailin tarkemmin tuota ilmanputsarilta lähtevää imuputkea. Lähti nimittäin hennolla pyyhkäsyllä aika lailla öljyisen oloista likaa pois. Öljyä en ole itse ainakaan käyttänyt kun vakiosuodatinkin on paikoillaan, onko moinen normaalia ajan saatossa pinttynyttä paskaa vai jotain mistä pitäs huolestuakin?
Eipä tullut vielä MAFilainen. Ajan kuluksi putsailin konehuonetta, tsekkasin tulpat ja kas kummaa, sieltähän löytyi ylläri. 1, 2 ja 3 sylinterien tulpat oli öljyssä, 4 oli kuiva. Vielä tulppien päät sentään näkyi, mutta kyllä sitä ihan jonniin verran oli kertynyt. Missään vaiheessa en ole havainnut öljyä valuvan konehuoneen puolelta eikä konekaan syö yhtään öljyä vaihtovälien aikana.
Vanhoista topiceista jo kävi ilmi, että kannen tiiviste vuotaa. Voiko tällainen öljyttyminen aiheuttaa aiemmissa viesteissä kuvaamiani käyntihäiriöitä vai onko vika särkynyt MAF ja öljyiset tulpat vain putkahtivat nyt esiin kun niitä rupesi tutkimaan? Toisin sanoen kannattaako lunastaa nyt se uus ilmamassamittari Laakkoselta vai jättää hyllyyn?
Ja kun suoraan sanoen peukalo on symmetrisesti keskellä peukaloa näiden konehuoneen puolen asioiden kanssa, niin millainen hommeli tuo venakopan tiiviste on vaihtaa vai kannattaako hinauttaa vaihdatettavaksi?
Vielä tykitetään kun päästiin kyselyn makuun. Eli eipä osannut ennakoida ja tutkia valon kanssa tulpan ympäristöjä ennen tulppien irroittelua ja nyt iski jälkiviisaus sitten.. Toisin sanoen öljy + ajan saatossa kertynyt lika (ei ollut kyllä paljoa kun kattelin) pääsi nyt valumaan lohkoihin. Onko kellään mitään kikkaa saada ylimääräinen öljy sieltä pois vai palaako muun bensan mukana kun kasaan saapi auton?
Vanhoista topiceista jo kävi ilmi, että kannen tiiviste vuotaa. Voiko tällainen öljyttyminen aiheuttaa aiemmissa viesteissä kuvaamiani käyntihäiriöitä vai onko vika särkynyt MAF ja öljyiset tulpat vain putkahtivat nyt esiin kun niitä rupesi tutkimaan? Toisin sanoen kannattaako lunastaa nyt se uus ilmamassamittari Laakkoselta vai jättää hyllyyn?
Ja kun suoraan sanoen peukalo on symmetrisesti keskellä peukaloa näiden konehuoneen puolen asioiden kanssa, niin millainen hommeli tuo venakopan tiiviste on vaihtaa vai kannattaako hinauttaa vaihdatettavaksi?
Vielä tykitetään kun päästiin kyselyn makuun. Eli eipä osannut ennakoida ja tutkia valon kanssa tulpan ympäristöjä ennen tulppien irroittelua ja nyt iski jälkiviisaus sitten.. Toisin sanoen öljy + ajan saatossa kertynyt lika (ei ollut kyllä paljoa kun kattelin) pääsi nyt valumaan lohkoihin. Onko kellään mitään kikkaa saada ylimääräinen öljy sieltä pois vai palaako muun bensan mukana kun kasaan saapi auton?
Hyvin onnistui tuon edellä mainitun linkin mukaan vaihtaa tuo venakopan tiiviste. Jonkun verran tuli putsailtua koppaa ulko- ja sisäpuolelta ihan muuten vaan, sitten uusi tiiviste paikoilleen ja koppa takaisin.
Samalla heitin uudet tulpat, Boschilaisten tilalle tuli NGK:n PFR6Q tulpat. Isolla "lääkeruiskulla" ja sopivalla letkulla sai imettyä mäntien päälle valuneet vanhat paskaiset öljyt poikkeen, joten sekin homma onnistui eikä jäänyt vaivaamaan pääkopan pohjille.
Siihen vielä uusi MAF ja avot, nyt toimii Gölöhvi kuten pittääkin!
Samalla heitin uudet tulpat, Boschilaisten tilalle tuli NGK:n PFR6Q tulpat. Isolla "lääkeruiskulla" ja sopivalla letkulla sai imettyä mäntien päälle valuneet vanhat paskaiset öljyt poikkeen, joten sekin homma onnistui eikä jäänyt vaivaamaan pääkopan pohjille.
Siihen vielä uusi MAF ja avot, nyt toimii Gölöhvi kuten pittääkin!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa