Lähiaikoina on autossa alkaneet lämmöt nousemaan aina "välillä". Viime viikonloppuna kaveri oli ajanut autolla ja heti sen jälkeen hyppäsin kyytiin ja huomasin, että lämmöt nousivat n. 120 asteeseen. Auto jäi siihen. Seuraavana päivänä lähdin hakemaan autoa ja ajoin n. 15 km maantieajoa ja n. 10 km kaupunkiajoa ilman, että moottorin lämpötilamittari olisi värähtänytkään normaalilukemista (90 astetta, tietääkseni kalibroitu välille 72-107 astetta) ja lisäksi oli vielä kuuma päivä. Samana päivänä heitin vielä lenkin, kun moottori oli vielä lämmin, niin 2 km kerkesin ajaa ja lämmöt olivat 120 asteessa. Ajoin tien sivuun ja jätin auton tyhjäkäynnille. Katsoin tuleeko höyryjä pihalle, ei tullut, lisäksi flekti pyöri ja kun palasin moottorin lämpötila oli laskenut normaalilukemiin. Seuraavat 2 päivää mukaan lukien tämä aamu ajoin töihin (n. 300km matka, 80-100 km/h) lämmöt olivat normaalilukemissa. Mutta tossa aamulla kun pysähdyin portille, niin lämmöt alkoivat taas nousemaan eli jonnekkin n. 110 asteen paikkeille. Kuitenkin hetken matkaa ajettuani lämmöt taas laskivat. Mikä mahtaisi olla ongelma?
- jäähdytysnestettä on, eikä sitä vähene
- flekti pyörii, kun autossa moottorin lämmöt olivat 120 astetta
- kuumaa ilmaa virtaa ilmastoinnin läpi
Eli syyksi ilmenisi joko mittaristo, tai anturi? Lisäksi mittariston bensaneula "valehtelee" puolella tankilla, eli kun tankki on tyhjä, niin neula osoittaa, että bensaa olisi vielä puoli tankkia jäljellä. Vikakoodit ovat luettu, eikä niissä ilmennyt bensatankin anturin syyksi mitään.
Audi A3 (8L) moottorin lämmöt
Valvoja: ffp jäsenet
audi a3 8l lämmöt
Mahtoiko ongelmaan löytyä ratkaisua tuolloin? Itellä just samanlaista ongelmaa. Kuumenee välillä. Termari vaihdettu reilu vuosi sitten, jakopää, ja vesipumppu vaihdettu/huollettu keväällä. Alkaa pikkuhiljaa rassaamaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa