1.8T AEB tehot hukassa lastutuksessa
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T AEB tehot hukassa lastutuksessa
Tässäpä raadille purtavaa eli tänään kävi auto lastulla ja tehoja ei siitä oikein löytynyt mutta vääntö on OK. Tehoja irtosi vain 166hv (alkuperäinen oli 145hv) ja vääntöä irtosi 296Nm (alkuperäinen oli 216Nm). Eli jostakin syystä tuo tehopuoli jäi nyt reilusti vajaaksi. Se että mistä tehon puute johtuu ei selvinnyt. Autosta on luettu vikakoodit ja sieltäkään ei mitään löytynyt.
Autoon olen vaihtanut pari viikkoa sitten tulpat jotka ovat Bosch FR7KPP+ eli ihan perus mallia. Kone ei kuitenkaan nakuta eli ilmeisestikkään vika ei ole tulpissa. Ilmanputsarinkin vaihdoin viikko sitten eli kone saa kyllä ilmaa.
Kun ajoin autoa kotiin huomasin että vedätyksessä ahtoäänet alkoivat kuulua todella selvästi eli pellin alta kuuluu vedossa kunnon suhina. Penkissä ahtopaineet kyllä näytti olevan kohdillaan.
Homman tutkiminen jatkuu kyllä vielä samaisella pajalla mutta jäätiin miettimään että mistä moinen voisi johtua. Eli onko kenelläkään mulla tullut vastaavia ongelmia vastaan?
Autoon olen vaihtanut pari viikkoa sitten tulpat jotka ovat Bosch FR7KPP+ eli ihan perus mallia. Kone ei kuitenkaan nakuta eli ilmeisestikkään vika ei ole tulpissa. Ilmanputsarinkin vaihdoin viikko sitten eli kone saa kyllä ilmaa.
Kun ajoin autoa kotiin huomasin että vedätyksessä ahtoäänet alkoivat kuulua todella selvästi eli pellin alta kuuluu vedossa kunnon suhina. Penkissä ahtopaineet kyllä näytti olevan kohdillaan.
Homman tutkiminen jatkuu kyllä vielä samaisella pajalla mutta jäätiin miettimään että mistä moinen voisi johtua. Eli onko kenelläkään mulla tullut vastaavia ongelmia vastaan?
Noi lämpötilat näytti olevan OK ja välijäähylle tuli kyllä tuuletusta ihan reilun kokoisella puhaltimella eli en usko siinä olleen ongelmaa. Ilmamäärät kuulemma myös oli kunnossa.
Tänään tein tuolle painetestin eli ilmaputsarilta putki irti ja siihen regulaattorin kautta 1bar paineilmaa. Ainakin yksi vuoto jo löytyi eli imusarjan alla lohkoon menevä huohotinputki oli halki. Tämä taas liittyy toisesta päästään ilmaputsarin ja turbon väliseen putkeen, välissä on myös yksi T-haara missä on jokin venttiili. On varsin "näppärässä" paikassa vaihtaa eli huomenna arvioidaan että onnistuuko se imusarjaa irroittamatta ollenkaan. Googlasin tuosta putkesta varaosanumerolla ja tuntui olevan maailmalla aika paljon keskustelua sen vaihtamisesta eli lienee mennyt samaista putkea muillakin. En tiedä onko tuolla vaikutusta kyseiseen teho vajeeseen vai onko jokin muu syy....
Tänään tein tuolle painetestin eli ilmaputsarilta putki irti ja siihen regulaattorin kautta 1bar paineilmaa. Ainakin yksi vuoto jo löytyi eli imusarjan alla lohkoon menevä huohotinputki oli halki. Tämä taas liittyy toisesta päästään ilmaputsarin ja turbon väliseen putkeen, välissä on myös yksi T-haara missä on jokin venttiili. On varsin "näppärässä" paikassa vaihtaa eli huomenna arvioidaan että onnistuuko se imusarjaa irroittamatta ollenkaan. Googlasin tuosta putkesta varaosanumerolla ja tuntui olevan maailmalla aika paljon keskustelua sen vaihtamisesta eli lienee mennyt samaista putkea muillakin. En tiedä onko tuolla vaikutusta kyseiseen teho vajeeseen vai onko jokin muu syy....
Tuolta löytyypi räjäytyskuva: http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2coq3+mikav-autojutut.html
On siinä osa 2 ja varaosanumero 058 103 213. Hintaa tuolla muovikäppyrällä oli 54€. Itte tilasin lisäksi vielä tuon O-renkaan (osa 3) ja T-haaran (osa 5) varmmuuden vuoksi. Ja tuosta kun ei ollut täyttä varmuutta onnistuuko vaihtaminen ilman imusarjan irroittamista niin otin varalle myös imusarjan tiivisteen.
Tuskin tuo pelkästään on syynä tehojen puutumiseen mut korjataan se nyt pois vaihtoehtojen minimoimiseksi. Onko muut joutuneen tuota kyseistä osaa vahtamaan / millasia ongelmia ilmennyt tuon haljenneen putken vuoksi?
On siinä osa 2 ja varaosanumero 058 103 213. Hintaa tuolla muovikäppyrällä oli 54€. Itte tilasin lisäksi vielä tuon O-renkaan (osa 3) ja T-haaran (osa 5) varmmuuden vuoksi. Ja tuosta kun ei ollut täyttä varmuutta onnistuuko vaihtaminen ilman imusarjan irroittamista niin otin varalle myös imusarjan tiivisteen.
Tuskin tuo pelkästään on syynä tehojen puutumiseen mut korjataan se nyt pois vaihtoehtojen minimoimiseksi. Onko muut joutuneen tuota kyseistä osaa vahtamaan / millasia ongelmia ilmennyt tuon haljenneen putken vuoksi?
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 9.6.2008 18:00
Onko bypass venttiili ehjä? Omassa 1.8T:ssä kuului aina fast and furious -tyylinen aivastus kun antoi koneelle kunnolla imua ja nosti kaasun ylös. Siitä sitten heräsi nettikeskustelujen innoittamana tarve vaihtaa bypass uuteen kun näissä ei kuulemma tuota suhahdusta saisi kuulua. Tilalle tuli uusi Bosch 710N bypass ja vaihtaessa totesin, että entinen oli kyllä silmämääräisesti ehjä, mutta puolta löysempi kuin tuo uusi. Venttiilin vaihdon jälkeen alakierroksille tuli selvästi persdynollakin huomattavaa vetoa ja suhahtelu loppui. Autoani ei ole lastutettu, enkä tiedä oliko vaihdolla oleellista merkitystä yläkierrostehoihin mutta alarekisteri kyllä parani selvästi.
Tuli vaan tällainen vaihtoehto mieleen.
Tuli vaan tällainen vaihtoehto mieleen.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 9.6.2008 18:00
No mitenkä sen nyt ottaa. Uudella bypassilla suhahduksen kuulee kun sammuttaa radion, oikein tarkasti kuuntelee ja härnää konetta kaasulla, mutta vanhalla bypassilla ääni oli välillä sen verran selvä että jopa vaimokin kysyi että miksi tämä suhauttelee kuin elokuvissa. Vanhalla venttiilillä ääni ei myöskään ollut säännöllistä, vaan välillä kuului selvästi ja välillä vaimeammin. Toki se siistiltä kuulosti, mutta jos ahtimelle tulee vastapaineiskuja niin ei se enää niin siistiä ja etenkään terveellistä ahtimelle olekaan.
Laitetaanpa tilannetietoa tänne eli tuo lohkosta lähtevä huohotiputki on vaihdettu ja sen jälkeen tehty paine testi, enää vuotoja ei löytynyt (alkoi puskemaan jo painetta öljykorkin välistä). Tämä ei tuntunut kuitenkaan korjaavan ongelmaa (tosin tehoja ei ole mitattu sen jälkeen). Uusi bypass on tilattu Slammitilta mutta en ole sitä vielä saanut. Mitään suhahduksia en ainakaan bypassista ole huomannut. Muuten kiihdytyksessä kuuluu reilu suhina, en tiedä onko nämä normaalia imuääniä vai jotain muuta (alkoivat lastutuksen jälkeen). Ilmasuodatin on vahdettu ennen lastutusta eli kyllä koneen ilmaa pitäisi saada.
Muita auton oireita eli kiihdyttäessä reilummin tuntuu välillä pieni "nypytys" mutta vetoja on kuitenkin aika hyvn. Reilun vedätyksen jälkeen kaasua löysätessä kone nykäisee ja muutaman kerran tämä nykäisy on tullut reilusti kiihdytyksen jälkeen.
Muita auton oireita eli kiihdyttäessä reilummin tuntuu välillä pieni "nypytys" mutta vetoja on kuitenkin aika hyvn. Reilun vedätyksen jälkeen kaasua löysätessä kone nykäisee ja muutaman kerran tämä nykäisy on tullut reilusti kiihdytyksen jälkeen.
Minkäs huohotinputken vaihdoit? kuvaa tms?
Itselläkin tuntus et ois AEB:ssä vähän tehot hukassa.
Kuuluuko se suhina heti kun painat kaasua vai tietylla paineella? Itelläki on lastu AEB:ssä ja jossain 0.7 kohdalla rupee kuulumaan turbosta eloääniä jos on ikkuna auki. Ei siis kovin kova ääni ja ihan normaalia.
Itselläkin tuntus et ois AEB:ssä vähän tehot hukassa.
Kuuluuko se suhina heti kun painat kaasua vai tietylla paineella? Itelläki on lastu AEB:ssä ja jossain 0.7 kohdalla rupee kuulumaan turbosta eloääniä jos on ikkuna auki. Ei siis kovin kova ääni ja ihan normaalia.
Tuolla ylempänä on kuva mistä käy ilmi oikea putki.
Minulla on kans omasta audista (aeb) tehot aivan totaalisesti kateissa. Tuntuu kuin auto olisi vapari. Muuten se toimii ihan hyvin, mutta ei vaan mene mihinkään. Eikä hyvälle vaikuta jos ei tuolla letkun vaihdolla ollut vaikutusta mikav:n autossakaan. Omassani on juuri kyseinen muoviputki mennyt poikki. Täytyy se vaihtaa ja toivoa et auttaisi ongelmaan. Bypassin kalvo oli rikki joten vaihdon TT:n pässin tilalle. Tällä ei ollut vaikutusta. Hukkaportti toimii niin kuin pitääkin, vikakoodeja ei löydy, ei ahtovuotoja, ilmamassamittari on ilmeisesti ehjä, turbokin on vaihdettu joskus, N75 naksuu kun siiden syöttää 12V. En oikein tiedä mistä seuraavaksi lähtisi ongelmaa selvittämään.
Minulla on kans omasta audista (aeb) tehot aivan totaalisesti kateissa. Tuntuu kuin auto olisi vapari. Muuten se toimii ihan hyvin, mutta ei vaan mene mihinkään. Eikä hyvälle vaikuta jos ei tuolla letkun vaihdolla ollut vaikutusta mikav:n autossakaan. Omassani on juuri kyseinen muoviputki mennyt poikki. Täytyy se vaihtaa ja toivoa et auttaisi ongelmaan. Bypassin kalvo oli rikki joten vaihdon TT:n pässin tilalle. Tällä ei ollut vaikutusta. Hukkaportti toimii niin kuin pitääkin, vikakoodeja ei löydy, ei ahtovuotoja, ilmamassamittari on ilmeisesti ehjä, turbokin on vaihdettu joskus, N75 naksuu kun siiden syöttää 12V. En oikein tiedä mistä seuraavaksi lähtisi ongelmaa selvittämään.
Juu en miekään ymmärrä kun ahtopaineet nousee mittarin mukaan parhaillaa baarin asti vaikka lastun pitäs antaa 0.7. N75 ja TT:n bypassin vaihdettu viime kesänä. Turbossa pientä pitkittäisvälystä, menee huoltoon ens kuun alusta.
Ihmetyttää vaan että vaikka paineet nousee niin tuntuis ettei sillä ole mitään tekemistä koneen kanssa. Vaikka miten ahtomittarin viisari nousee niin ei se perseessä kyllä tunnu.
edittiä: niin ja pitänee huomenna kurkata mitä itellä näyttää moinen letku.
Ihmetyttää vaan että vaikka paineet nousee niin tuntuis ettei sillä ole mitään tekemistä koneen kanssa. Vaikka miten ahtomittarin viisari nousee niin ei se perseessä kyllä tunnu.
edittiä: niin ja pitänee huomenna kurkata mitä itellä näyttää moinen letku.
Laitetaan nyt tänne kun aiheesta muutenkin jutustelua, eli mulla tuollainen 03 passat 1.8t ja hankin siihen pari päivää sitten BSR:n PPC2 softan. Softan asennuksen jälkeen alkoi sisätiloihin kuulua tuo "aivastus" kun kiihdytyksessä päästää kaasusta tai polkasee kytkimen alas ja käsittääkseni autossa olisi kuitenkin tuo bypass venttiili, eli ei pitäisi dumpin ääntä kuulua. Onko tämä kuitenkin normaalia, vai pitääkö alkaa kurkkimaan onko joku vaihdellut tuon venttiilin toisenlaiseen. Ääni ei kuitenkaan ole aivan päätä huimaava, eli voisiko kyseessä olla esim. sellainen hybridiventtiili, missä osa ilmasta pääsee takaisin kiertoon ja osa pusketaan ulos? (Ensimmäinen turbovehje ja muutenkin paljon uudempi auto kuin mitä ikuna omistanut joten tietämys aika ruohonjuuritasolla näistä :) )
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa