Tuossa kuukausi takaperin Rp koneinen Golf alkoi kylmänä käynnistettäessä käymään huonosti. Auto röpötti reippaasti ja puski sankkaa savua putkesta. Sain foorumilta vinkin että bensanpaineensäätimessä voisi olla jäätä. No, sitähän siellä oli. Löyty lunta, vettä ja jäätä. Putsailin sen ja toimi taas hienosti. Vaihdoin samalla pyörijän ja virranjakajan kannen.
Noh, nyt alkoi taas tekemään samaa, ja taas tarkastin bensanpaineensäätimen ja sehän oli taas täynnä vettä. Mikä tuon nyt aiheuttaa kun kuukauden päästä kerää niin kovasti kosteutta että käynti on surkeaa, tuntuu kuin ei kävisi kaikilla, hyytyy kaasusta ja tehot kadoksissa.
Auto myös on minulla ollessani käynyt kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä 1500-2000 rpm. Tasaantuu aina kun lämpenee, mikähän tuon voisi aiheuttaa, on ilkeä seisoa valoissa kun kone huutaa.
Golf 2 1.8i RP ongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
Huohotin puskee paskaa ja kosteutta suoraan siihen säätimeen. Helpoimmalla pääsee kun pistää huohotuksen suoraan maahan, mutta ei vaan taida olla luvallista.
Kylmäkäynnistyksen kierroksiin taas taitaa vaikuttaa se sininen lämpötila-anturi. Mun RP käy kylmänä semmosta 1200rpm muutaman minuutin josta laskee sinne 1000 tienoille. Kun kone on kokonaan lämmin käy sellaista n. 900rpm.
Kylmäkäynnistyksen kierroksiin taas taitaa vaikuttaa se sininen lämpötila-anturi. Mun RP käy kylmänä semmosta 1200rpm muutaman minuutin josta laskee sinne 1000 tienoille. Kun kone on kokonaan lämmin käy sellaista n. 900rpm.
Kannattaa nyt samalla varmistaa että imuilman esilämmitys toimii ja se ilmanohjausletku imee sieltä pakosarjan päältä. Tai sitten lukitset sen ilmanohjausläpän putsarikotelon pohjasta pysyvästi lämmitysasentoon talven ajaksi, mä tein RP-Jetassani näin kun tuosta jäätymisestä tuli toistuva riesa. Mun ongelmat loppu siihen.
Noniin nyt on tutkittu tuota imuilman esilämmitystä hiukan. Pakosarjalta menee se paksu putki ilmanputsarikoteloon ja se on myös ehjä. Alipaineletku tulee ruiskulta ilmanputsarin luukulle, joka ohjaa tätä läppää joka säätelee ilman tulolämpöä. Testasin luukun toimivuuden imemällä alipaineletkua ja luukkuhan liikkuin iloisesti. Eli vika on varmaankin tätä alipainetta ohjaava asia.
Nyt kysyisinkin että mikä ohjaa tätä läppää ilmanputsarissa tällä alipaineella, koska siinä vika voisi todennäköisesti olla.
Nyt kysyisinkin että mikä ohjaa tätä läppää ilmanputsarissa tällä alipaineella, koska siinä vika voisi todennäköisesti olla.
Ruiskun kopassa lienee rasia joka sisältää jonkinnäköisen termostaatin, se avaa alipaineelle reitin putsarikotelon kalvolle jossain lämpötilassa. Seuraat sitä alipaineletkua putsarikotelosta, sen pitäisi mennä tähän rasiaan ruiskun kopassa.
Tuleeko rasian toiseen letkuun alipaine moottorin käydessä?
Tuleeko rasian toiseen letkuun alipaine moottorin käydessä?
Juu sinne tulee kaks letkua. Kumpikin letku imee hiukan moottorin käydessä, muttei kumpikaan jaksa avata sitä luukkua. Itse imemällä kokeillessa piti imeä aika voimakkaasti, jotta luukku aukeaisi. Väliaikaisratkaisuna laitoin luukun nippusiteellä kiinni siten että saa kokoajan lämmintä ilmaa. Onko nyt tuo ruiskukopan "termari" sökönä?
Kokeilin myös irrottaa sinisen anturin liitintä auton käydessä. Kierrokset vain nousivat entisestään. Tyhjäkäyntiä oli tuolloin aika tarkalleen 2000rpm. Muistanko väärin vai kuuluisiko auton sammua kun tuon sinisen anturin piuhat nyppäsee irti?
Kokeilin myös irrottaa sinisen anturin liitintä auton käydessä. Kierrokset vain nousivat entisestään. Tyhjäkäyntiä oli tuolloin aika tarkalleen 2000rpm. Muistanko väärin vai kuuluisiko auton sammua kun tuon sinisen anturin piuhat nyppäsee irti?
Ei kuulu sammua.
Veikkaisin että alipaineletku/putki on rikki jostain ennen tuota ohjausrasiaa. Jos kerran heikko alipaine tulee rasian jälkeenkin niin tuntuisi tuo rasia olevan ehjä. Noiden alipaineputkien liitoksissa on aina välissä sitä karvapäällysteistä kumiletkua, se hapertuu ajan kanssa ja vuotaa sitten liitoksista. Uusi noi karvaletkut kauttaaltaan niin vältyt useammilta ongelmilta jatkossa, sitä letkua saat autotarvikeliikkeistä, siis kunnollisista autotarvikeliikkeistä, ei mistään Mätänetistä ;)
Veikkaisin että alipaineletku/putki on rikki jostain ennen tuota ohjausrasiaa. Jos kerran heikko alipaine tulee rasian jälkeenkin niin tuntuisi tuo rasia olevan ehjä. Noiden alipaineputkien liitoksissa on aina välissä sitä karvapäällysteistä kumiletkua, se hapertuu ajan kanssa ja vuotaa sitten liitoksista. Uusi noi karvaletkut kauttaaltaan niin vältyt useammilta ongelmilta jatkossa, sitä letkua saat autotarvikeliikkeistä, siis kunnollisista autotarvikeliikkeistä, ei mistään Mätänetistä ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”