Golf 2 1.8i RP ongelmia

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Polizei
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.3.2011 13:57

Golf 2 1.8i RP ongelmia

ViestiKirjoittaja Polizei » 11.2.2013 23:01

Tuossa kuukausi takaperin Rp koneinen Golf alkoi kylmänä käynnistettäessä käymään huonosti. Auto röpötti reippaasti ja puski sankkaa savua putkesta. Sain foorumilta vinkin että bensanpaineensäätimessä voisi olla jäätä. No, sitähän siellä oli. Löyty lunta, vettä ja jäätä. Putsailin sen ja toimi taas hienosti. Vaihdoin samalla pyörijän ja virranjakajan kannen.

Noh, nyt alkoi taas tekemään samaa, ja taas tarkastin bensanpaineensäätimen ja sehän oli taas täynnä vettä. Mikä tuon nyt aiheuttaa kun kuukauden päästä kerää niin kovasti kosteutta että käynti on surkeaa, tuntuu kuin ei kävisi kaikilla, hyytyy kaasusta ja tehot kadoksissa.

Auto myös on minulla ollessani käynyt kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä 1500-2000 rpm. Tasaantuu aina kun lämpenee, mikähän tuon voisi aiheuttaa, on ilkeä seisoa valoissa kun kone huutaa.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 12.2.2013 10:13

Huohotin puskee paskaa ja kosteutta suoraan siihen säätimeen. Helpoimmalla pääsee kun pistää huohotuksen suoraan maahan, mutta ei vaan taida olla luvallista.

Kylmäkäynnistyksen kierroksiin taas taitaa vaikuttaa se sininen lämpötila-anturi. Mun RP käy kylmänä semmosta 1200rpm muutaman minuutin josta laskee sinne 1000 tienoille. Kun kone on kokonaan lämmin käy sellaista n. 900rpm.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2013 11:46

Kannattaa nyt samalla varmistaa että imuilman esilämmitys toimii ja se ilmanohjausletku imee sieltä pakosarjan päältä. Tai sitten lukitset sen ilmanohjausläpän putsarikotelon pohjasta pysyvästi lämmitysasentoon talven ajaksi, mä tein RP-Jetassani näin kun tuosta jäätymisestä tuli toistuva riesa. Mun ongelmat loppu siihen.

Polizei
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.3.2011 13:57

ViestiKirjoittaja Polizei » 12.2.2013 14:32

Noniin nyt on tutkittu tuota imuilman esilämmitystä hiukan. Pakosarjalta menee se paksu putki ilmanputsarikoteloon ja se on myös ehjä. Alipaineletku tulee ruiskulta ilmanputsarin luukulle, joka ohjaa tätä läppää joka säätelee ilman tulolämpöä. Testasin luukun toimivuuden imemällä alipaineletkua ja luukkuhan liikkuin iloisesti. Eli vika on varmaankin tätä alipainetta ohjaava asia.
Nyt kysyisinkin että mikä ohjaa tätä läppää ilmanputsarissa tällä alipaineella, koska siinä vika voisi todennäköisesti olla.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2013 15:15

Ruiskun kopassa lienee rasia joka sisältää jonkinnäköisen termostaatin, se avaa alipaineelle reitin putsarikotelon kalvolle jossain lämpötilassa. Seuraat sitä alipaineletkua putsarikotelosta, sen pitäisi mennä tähän rasiaan ruiskun kopassa.
Tuleeko rasian toiseen letkuun alipaine moottorin käydessä?

Polizei
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.3.2011 13:57

ViestiKirjoittaja Polizei » 12.2.2013 19:08

Juu sinne tulee kaks letkua. Kumpikin letku imee hiukan moottorin käydessä, muttei kumpikaan jaksa avata sitä luukkua. Itse imemällä kokeillessa piti imeä aika voimakkaasti, jotta luukku aukeaisi. Väliaikaisratkaisuna laitoin luukun nippusiteellä kiinni siten että saa kokoajan lämmintä ilmaa. Onko nyt tuo ruiskukopan "termari" sökönä?

Kokeilin myös irrottaa sinisen anturin liitintä auton käydessä. Kierrokset vain nousivat entisestään. Tyhjäkäyntiä oli tuolloin aika tarkalleen 2000rpm. Muistanko väärin vai kuuluisiko auton sammua kun tuon sinisen anturin piuhat nyppäsee irti?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2013 19:13

Ei kuulu sammua.

Veikkaisin että alipaineletku/putki on rikki jostain ennen tuota ohjausrasiaa. Jos kerran heikko alipaine tulee rasian jälkeenkin niin tuntuisi tuo rasia olevan ehjä. Noiden alipaineputkien liitoksissa on aina välissä sitä karvapäällysteistä kumiletkua, se hapertuu ajan kanssa ja vuotaa sitten liitoksista. Uusi noi karvaletkut kauttaaltaan niin vältyt useammilta ongelmilta jatkossa, sitä letkua saat autotarvikeliikkeistä, siis kunnollisista autotarvikeliikkeistä, ei mistään Mätänetistä ;)

Polizei
-
Viestit: 21
Liittynyt: 29.3.2011 13:57

ViestiKirjoittaja Polizei » 12.2.2013 19:37

Pitääpi tuota letkujen uusimista kokeilla, eihän nuo ihan tuoreilta enää näyttäneetkään. Eikä pelkoa mätänetin osista, lähin on 200km päässä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 50 vierailijaa