Golf mk2 & Pierburg 2E2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

härveli
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.11.2012 18:13

Golf mk2 & Pierburg 2E2

ViestiKirjoittaja härveli » 30.11.2012 18:37

Minulla on siis ongelma tuon surullisenkuuluisan Pierburgin kanssa. Sen touhu alkoi olla kyseenalaista ja päätin ottaa koko kaasuttumen lähempään syyniin, jonka seurauksena paljastui, että erään mystisen alipainesäätimen (EI pulldown-rasia) kalvo oli puhjennut. Noh, oletin, että sellainenhan löytyy alta aikayksikön. Vaan eipä löytynytkään, ei varaosaliikkeistä eikä VAGiltakaan. En ole löytänyt sille myöskään mitään kunnon nimeä, lukuunottamatta jotain räjäytyskuvaa jossa sen nimi oli "depression bellows stage 2". Ainahan on mahdollisuus purkamoilta metsästää vaikka koko kaasaria, mutta se tuntuu vähän kuin ostaisi sian säkissä, eli tuskin saa mitään takeita osien toimivuudesta.

Ja sitten vähän tunnetumpi ongelma, tämä vahatermostaatti. Eikös olekin niin, että tämän linkin http://koti.mbnet.fi/ylitalo/pierpurk.htm toisiksi alimmassa olevassa kuvassa tuo läpässä oleva kierretappi painautuu tuohon toiseen alipainesäätimeen (?) vahatermostaatin lämpötilan seurauksena?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.12.2012 8:21

Kannattaa ostaa koko kaasari varaosaksi, ostoilmoitus tälle foorumille tai ebaysta katselemaan. Jos uusia osia vielä saisi, olisi ne niin kalliita ettei kukaan niitä ostaisi.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 1.12.2012 15:10

Myyntiosastolla yksi 2e2 myynnissä :)

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.12.2012 19:16

Kyllähän noihin vielä jotain osia saa.
Mikä osa on tämä "mystinen alipainerasia"..?

Kuva

Eikös olekin niin, että tämän linkin http://koti.mbnet.fi/ylitalo/pierpurk.htm toisiksi alimmassa olevassa kuvassa tuo läpässä oleva kierretappi painautuu tuohon toiseen alipainesäätimeen (?) vahatermostaatin lämpötilan seurauksena?

Kyllä ja ei. Kun moottori on käyntilämmin ja tyhjäkäynnillä, alipainesäätimen karan tulisi nojata ruuviin. Jos kaikki toimii oikein, tyhjäkäntikierrokset säädetään tuon säätimen takaa.
Vahatermostaatti rajoittaa ensiökurkun kaasuläpän sulkeutumista. Alipainesäädin (myös 3/4 säätimeksi kutsuttu) elää omaa elämäänsä lämpöaikaventtiilin ja sulkuventtiilin käskemänä.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 2.2.2013 12:39

Kysytään nyt tässä varmistusta.

Eli Golfissa on tyhjäkäynti lämpimällä koneella 500-700rpm ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin siitä 13mm kannalla olevaa pulttia säätämällä, joka on siis tuon 3/4-säätimen(?) takana, niin saisi tyhjäkäyntiä säädettyä, mutta pikkuisen sitä suuntaan tai toiseen kääntämällä en ainakaan huomannut vaikutusta.
Joten kumpaan suuntaan sitä kääntämistä kannattaa jatkaa? Keulasta katsottuna vasemmalle vai oikealle? Vai onko siellä joku suurempi vika? Vanhan kaasarin otin pois ja laitoin tuon toisen tilalle, kun entinen ei pysynyt säädöissään yhtään. Alipaineletkut uusin ja ovat oikeilla paikoillaan, sekä putsasin kaasuttimen myös samalla.
Kiitokset etukäteen!

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.2.2013 13:16

Ei ehkä pitäis mitään enää koittaa neuvoa kun on jo toistakymmentä vuootta siitä kun tuon kaasarin kanssa taistelin,
Tuon säädön toiminta on hyvin yksinkertainen eli kun hieman katsoo niin huomaa kyllä miten homma toimii...
Tuon kuvan osan 40 (3/4- säädin) takaa ruuvia kääntämällä tuo tappi työntyy ulospäin ja kääntää kaasuläpn akselia aukipäin eli kyllä tuon tapin joka tuosta säätimestä ulos tulee pitää jatkua jompaan kumpaan suuntaan käännettäessä ja kääntää läppää auki - käännä vaan rohkeasti jos mitään ei tapahdu niin rikki kai se sitten on
Tuon säätimen ruuvin kääntö tekee siis ihan saman kuin kaasua painaisi polkimesta hieman - kääntää kaasuläppää vain eri päästä akselia mistä kaasuvaijeri eli jos kaasupedaalilla saa kierrokset nostettua mutta ruuvia kääntämällä ei niin sitten vaan ihmettelemään miksi tappi ei jatku ja käännä läppäakselia.
Moottorijarrutuksessa tuo tappi vetäytyy sisään ja päästää kaasuläpän sulkeutumaan täysin, mutta tyhjäkäyntikierroksilla sen pitäisi vastata kaasuläpän pään vipuun eli tuon säätimen tapin palautumis jumi vois myös olla syynä ja säätövara ei riitä -vastaako edes säätimen tappi kaasuläpän akselin vipuun?

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 2.2.2013 13:40

Se tappi koskettaa juuri ja juuri siihen läppään. Kaasua kun laittaa lisää, niin se tappi työntyy ulospäin ja kun kaasun laskee pois, niin se tappi painuu sinne säätimen sisään ja pysyy siellä jonkun aikaa ja työntyy ulos, kun kuuluu sellainen napsahdus.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.2.2013 13:48

Nyt vaan ruuvaat niitä kierroksia lisää -jos tappi ei "jatku" ruuvaamalla niin tutkimaan miksei.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 2.2.2013 15:34

Jep, äsken kävin säätelemässä. Tappi liikkui hiukan kankeasti, joten aluksi voitelin sen. Hiukan se liikkui suuntaan ja toiseen, kun säätöpulttia käänteli, mutta ei tarpeeksi. Koneen ollessa sammuksissa tappi työntyy läppää vasten kunnolla, mutta koneen käydessä se vetäytyi hiukan ja ei paina läppää tarpeeksi. Muiden kiireiden takia jouduin.kehittelemään vahvistetusta alipaineletkusta ns. jatkon siihen tappiin, jotta se työntää läppää tarpeeksi. Tämän jälkeen sain tyhjäkäynnin pysymään noin 1000rpmssä, pientä leijailua kuitenkin vielä havaittavissa suuntaan ja toiseen.
Täytyy paremmalla ajalla jatkaa asian tutkimista. Nyt kuitenkin olen tuohon hätäratkaisuun tyytyväinen.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.2.2013 16:56

Nyt vois joku joka syvemmin tuon sielunelämää tuntee/muistaa paremmin auttaa, mutta alipaineella se ilmeisesti tuon tapin sisään vetää niin olikohan sille ohjausventtiili joka hieman falskaisi ja päästäis alipainetta hieman vetämään tuota tappia sisään vaikkei pitäisi eli tuommosta vois tarkastella.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.2.2013 22:20

Kierroksien ollessa alle 1200 rpm, edellä olevan "räjäytyskuvan" ventiilille 39 pitäisi tulla jännite.
Tuolloin venttiili on auki ja alipaine pääsee vetämään 3/4 säätimen karan tyhjäkäyntiasentoon.
Ymmärtääkseni tuon ventiilin elämää ohjaa tällainen rele.

Kuva

-89 GT:stä rele löytyi sulaketaulun päältä erillisestä relekannasta.

Samaisessa GT:ssä oli vastaavanlainen vika kuin -Joonaksen kuvailema:
Kylmänä kaikki toimi ok. Normaali käyntilämpöisenä tyhjäkäynti laski raksuttelemaan 500 rpm:n tuntumaan > 3/4 säätimen kara jäi irti kaasuläpän ruuvista, eikä sitä saanut säädintä ruuvaamalla nojaamaan ruuviin kuten sen tyhjäkäynnillä kuuluisi olla.
Vaihdoin releen toiseen ja kaasutin toimi myös tyhjäkäynnillä kuten pitääkin.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 3.2.2013 22:50

Katsos ihmettä, täytyykin kokeilla vaihtaa tuo rele, jos se ryhtyisi toimimaan hiukan paremmin sen jälkeen.
Tuli tuossa samalla huomattua, että sytytys on pielessä hiukan. Veli saa ammattikoululla katsoa, että onko sytytysennakko kohdallaan. Jos on, niin uusitaan jo vaihdettujen nelikärkitulppien kaveriksi tulpanjohdot ja -hatut sekä kokeillaan varaosa-autosta toista virranjakajan kantta sekä pyörijää.
Hienosäätöä siis kaipailee, mutta hiljaa hyvä tulee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa