Minulla on siis ongelma tuon surullisenkuuluisan Pierburgin kanssa. Sen touhu alkoi olla kyseenalaista ja päätin ottaa koko kaasuttumen lähempään syyniin, jonka seurauksena paljastui, että erään mystisen alipainesäätimen (EI pulldown-rasia) kalvo oli puhjennut. Noh, oletin, että sellainenhan löytyy alta aikayksikön. Vaan eipä löytynytkään, ei varaosaliikkeistä eikä VAGiltakaan. En ole löytänyt sille myöskään mitään kunnon nimeä, lukuunottamatta jotain räjäytyskuvaa jossa sen nimi oli "depression bellows stage 2". Ainahan on mahdollisuus purkamoilta metsästää vaikka koko kaasaria, mutta se tuntuu vähän kuin ostaisi sian säkissä, eli tuskin saa mitään takeita osien toimivuudesta.
Ja sitten vähän tunnetumpi ongelma, tämä vahatermostaatti. Eikös olekin niin, että tämän linkin http://koti.mbnet.fi/ylitalo/pierpurk.htm toisiksi alimmassa olevassa kuvassa tuo läpässä oleva kierretappi painautuu tuohon toiseen alipainesäätimeen (?) vahatermostaatin lämpötilan seurauksena?
Golf mk2 & Pierburg 2E2
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllähän noihin vielä jotain osia saa.
Mikä osa on tämä "mystinen alipainerasia"..?
Kyllä ja ei. Kun moottori on käyntilämmin ja tyhjäkäynnillä, alipainesäätimen karan tulisi nojata ruuviin. Jos kaikki toimii oikein, tyhjäkäntikierrokset säädetään tuon säätimen takaa.
Vahatermostaatti rajoittaa ensiökurkun kaasuläpän sulkeutumista. Alipainesäädin (myös 3/4 säätimeksi kutsuttu) elää omaa elämäänsä lämpöaikaventtiilin ja sulkuventtiilin käskemänä.
Mikä osa on tämä "mystinen alipainerasia"..?

Eikös olekin niin, että tämän linkin http://koti.mbnet.fi/ylitalo/pierpurk.htm toisiksi alimmassa olevassa kuvassa tuo läpässä oleva kierretappi painautuu tuohon toiseen alipainesäätimeen (?) vahatermostaatin lämpötilan seurauksena?
Kyllä ja ei. Kun moottori on käyntilämmin ja tyhjäkäynnillä, alipainesäätimen karan tulisi nojata ruuviin. Jos kaikki toimii oikein, tyhjäkäntikierrokset säädetään tuon säätimen takaa.
Vahatermostaatti rajoittaa ensiökurkun kaasuläpän sulkeutumista. Alipainesäädin (myös 3/4 säätimeksi kutsuttu) elää omaa elämäänsä lämpöaikaventtiilin ja sulkuventtiilin käskemänä.
Kysytään nyt tässä varmistusta.
Eli Golfissa on tyhjäkäynti lämpimällä koneella 500-700rpm ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin siitä 13mm kannalla olevaa pulttia säätämällä, joka on siis tuon 3/4-säätimen(?) takana, niin saisi tyhjäkäyntiä säädettyä, mutta pikkuisen sitä suuntaan tai toiseen kääntämällä en ainakaan huomannut vaikutusta.
Joten kumpaan suuntaan sitä kääntämistä kannattaa jatkaa? Keulasta katsottuna vasemmalle vai oikealle? Vai onko siellä joku suurempi vika? Vanhan kaasarin otin pois ja laitoin tuon toisen tilalle, kun entinen ei pysynyt säädöissään yhtään. Alipaineletkut uusin ja ovat oikeilla paikoillaan, sekä putsasin kaasuttimen myös samalla.
Kiitokset etukäteen!
Eli Golfissa on tyhjäkäynti lämpimällä koneella 500-700rpm ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin siitä 13mm kannalla olevaa pulttia säätämällä, joka on siis tuon 3/4-säätimen(?) takana, niin saisi tyhjäkäyntiä säädettyä, mutta pikkuisen sitä suuntaan tai toiseen kääntämällä en ainakaan huomannut vaikutusta.
Joten kumpaan suuntaan sitä kääntämistä kannattaa jatkaa? Keulasta katsottuna vasemmalle vai oikealle? Vai onko siellä joku suurempi vika? Vanhan kaasarin otin pois ja laitoin tuon toisen tilalle, kun entinen ei pysynyt säädöissään yhtään. Alipaineletkut uusin ja ovat oikeilla paikoillaan, sekä putsasin kaasuttimen myös samalla.
Kiitokset etukäteen!
Ei ehkä pitäis mitään enää koittaa neuvoa kun on jo toistakymmentä vuootta siitä kun tuon kaasarin kanssa taistelin,
Tuon säädön toiminta on hyvin yksinkertainen eli kun hieman katsoo niin huomaa kyllä miten homma toimii...
Tuon kuvan osan 40 (3/4- säädin) takaa ruuvia kääntämällä tuo tappi työntyy ulospäin ja kääntää kaasuläpn akselia aukipäin eli kyllä tuon tapin joka tuosta säätimestä ulos tulee pitää jatkua jompaan kumpaan suuntaan käännettäessä ja kääntää läppää auki - käännä vaan rohkeasti jos mitään ei tapahdu niin rikki kai se sitten on
Tuon säätimen ruuvin kääntö tekee siis ihan saman kuin kaasua painaisi polkimesta hieman - kääntää kaasuläppää vain eri päästä akselia mistä kaasuvaijeri eli jos kaasupedaalilla saa kierrokset nostettua mutta ruuvia kääntämällä ei niin sitten vaan ihmettelemään miksi tappi ei jatku ja käännä läppäakselia.
Moottorijarrutuksessa tuo tappi vetäytyy sisään ja päästää kaasuläpän sulkeutumaan täysin, mutta tyhjäkäyntikierroksilla sen pitäisi vastata kaasuläpän pään vipuun eli tuon säätimen tapin palautumis jumi vois myös olla syynä ja säätövara ei riitä -vastaako edes säätimen tappi kaasuläpän akselin vipuun?
Tuon säädön toiminta on hyvin yksinkertainen eli kun hieman katsoo niin huomaa kyllä miten homma toimii...
Tuon kuvan osan 40 (3/4- säädin) takaa ruuvia kääntämällä tuo tappi työntyy ulospäin ja kääntää kaasuläpn akselia aukipäin eli kyllä tuon tapin joka tuosta säätimestä ulos tulee pitää jatkua jompaan kumpaan suuntaan käännettäessä ja kääntää läppää auki - käännä vaan rohkeasti jos mitään ei tapahdu niin rikki kai se sitten on
Tuon säätimen ruuvin kääntö tekee siis ihan saman kuin kaasua painaisi polkimesta hieman - kääntää kaasuläppää vain eri päästä akselia mistä kaasuvaijeri eli jos kaasupedaalilla saa kierrokset nostettua mutta ruuvia kääntämällä ei niin sitten vaan ihmettelemään miksi tappi ei jatku ja käännä läppäakselia.
Moottorijarrutuksessa tuo tappi vetäytyy sisään ja päästää kaasuläpän sulkeutumaan täysin, mutta tyhjäkäyntikierroksilla sen pitäisi vastata kaasuläpän pään vipuun eli tuon säätimen tapin palautumis jumi vois myös olla syynä ja säätövara ei riitä -vastaako edes säätimen tappi kaasuläpän akselin vipuun?
Jep, äsken kävin säätelemässä. Tappi liikkui hiukan kankeasti, joten aluksi voitelin sen. Hiukan se liikkui suuntaan ja toiseen, kun säätöpulttia käänteli, mutta ei tarpeeksi. Koneen ollessa sammuksissa tappi työntyy läppää vasten kunnolla, mutta koneen käydessä se vetäytyi hiukan ja ei paina läppää tarpeeksi. Muiden kiireiden takia jouduin.kehittelemään vahvistetusta alipaineletkusta ns. jatkon siihen tappiin, jotta se työntää läppää tarpeeksi. Tämän jälkeen sain tyhjäkäynnin pysymään noin 1000rpmssä, pientä leijailua kuitenkin vielä havaittavissa suuntaan ja toiseen.
Täytyy paremmalla ajalla jatkaa asian tutkimista. Nyt kuitenkin olen tuohon hätäratkaisuun tyytyväinen.
Täytyy paremmalla ajalla jatkaa asian tutkimista. Nyt kuitenkin olen tuohon hätäratkaisuun tyytyväinen.
Nyt vois joku joka syvemmin tuon sielunelämää tuntee/muistaa paremmin auttaa, mutta alipaineella se ilmeisesti tuon tapin sisään vetää niin olikohan sille ohjausventtiili joka hieman falskaisi ja päästäis alipainetta hieman vetämään tuota tappia sisään vaikkei pitäisi eli tuommosta vois tarkastella.
Kierroksien ollessa alle 1200 rpm, edellä olevan "räjäytyskuvan" ventiilille 39 pitäisi tulla jännite.
Tuolloin venttiili on auki ja alipaine pääsee vetämään 3/4 säätimen karan tyhjäkäyntiasentoon.
Ymmärtääkseni tuon ventiilin elämää ohjaa tällainen rele.
-89 GT:stä rele löytyi sulaketaulun päältä erillisestä relekannasta.
Samaisessa GT:ssä oli vastaavanlainen vika kuin -Joonaksen kuvailema:
Kylmänä kaikki toimi ok. Normaali käyntilämpöisenä tyhjäkäynti laski raksuttelemaan 500 rpm:n tuntumaan > 3/4 säätimen kara jäi irti kaasuläpän ruuvista, eikä sitä saanut säädintä ruuvaamalla nojaamaan ruuviin kuten sen tyhjäkäynnillä kuuluisi olla.
Vaihdoin releen toiseen ja kaasutin toimi myös tyhjäkäynnillä kuten pitääkin.
Tuolloin venttiili on auki ja alipaine pääsee vetämään 3/4 säätimen karan tyhjäkäyntiasentoon.
Ymmärtääkseni tuon ventiilin elämää ohjaa tällainen rele.
-89 GT:stä rele löytyi sulaketaulun päältä erillisestä relekannasta.
Samaisessa GT:ssä oli vastaavanlainen vika kuin -Joonaksen kuvailema:
Kylmänä kaikki toimi ok. Normaali käyntilämpöisenä tyhjäkäynti laski raksuttelemaan 500 rpm:n tuntumaan > 3/4 säätimen kara jäi irti kaasuläpän ruuvista, eikä sitä saanut säädintä ruuvaamalla nojaamaan ruuviin kuten sen tyhjäkäynnillä kuuluisi olla.
Vaihdoin releen toiseen ja kaasutin toimi myös tyhjäkäynnillä kuten pitääkin.
Katsos ihmettä, täytyykin kokeilla vaihtaa tuo rele, jos se ryhtyisi toimimaan hiukan paremmin sen jälkeen.
Tuli tuossa samalla huomattua, että sytytys on pielessä hiukan. Veli saa ammattikoululla katsoa, että onko sytytysennakko kohdallaan. Jos on, niin uusitaan jo vaihdettujen nelikärkitulppien kaveriksi tulpanjohdot ja -hatut sekä kokeillaan varaosa-autosta toista virranjakajan kantta sekä pyörijää.
Hienosäätöä siis kaipailee, mutta hiljaa hyvä tulee.
Tuli tuossa samalla huomattua, että sytytys on pielessä hiukan. Veli saa ammattikoululla katsoa, että onko sytytysennakko kohdallaan. Jos on, niin uusitaan jo vaihdettujen nelikärkitulppien kaveriksi tulpanjohdot ja -hatut sekä kokeillaan varaosa-autosta toista virranjakajan kantta sekä pyörijää.
Hienosäätöä siis kaipailee, mutta hiljaa hyvä tulee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa