golf iv taka-akselin puslien vaihto (powerflex)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

golf iv taka-akselin puslien vaihto (powerflex)

ViestiKirjoittaja Jande » 16.11.2005 7:43

taka-akselin puslat oli sitten väljät ja pomppas leimasta.

tilasin uudet powerflexin puslat jos olisivat paremmat ja kestävemmät.

onko joku vaihtanut tuollaisia et onko kovakin homma vaihtaa?
saako vaihdettua akselin ollessa paikallaan jos vain löysää puslista irti vai pitääkö purkaa enempikin?

ja onko tietoa tuosta powerflex puslasta et onko se kaksi osainen jonka saa helposti akseliin paikalle vai onko se samanlainen kun alkuperäinen?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 16.11.2005 8:12

Saa vaihdettua paikallaan, irroittaa vaan akselin kiinnityksistään ja jättää roikkuu iskareiden varaan.

Kerros sitten vinkkiä millaiset Powerflexit on.
Mulla on menossa toiset taka-akseli puslat jo vaihtoon

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 16.11.2005 8:21

tilasin uudet powerflexin puslat jos olisivat paremmat ja kestävemmät.

On paremmat ja kestävämmät!

onko joku vaihtanut tuollaisia et onko kovakin homma vaihtaa?
saako vaihdettua akselin ollessa paikallaan jos vain löysää puslista irti vai pitääkö purkaa enempikin?


Ei ole kova homma vaihtaa! Poraat vaikka ison reijän puslan kumi osaan ja sahaat rautasahalla puslan ulko rungon halki, sit vaan vaikka vasaralla lyömällä irti!
Ja kuten tuli aikaisemmin jo kerrottua, niin etupäät vaan auki ja iskareista roikkuun!

ja onko tietoa tuosta powerflex puslasta et onko se kaksi osainen jonka saa helposti akseliin paikalle vai onko se samanlainen kun alkuperäinen?

Powerflex pusla on yksi osainen ja muistuttaa alkuperäistä, joten kannattaa kehittää prässäys työkalu...Mutta helposti menee, kunhan käyttää mukana tulevaa kupari tahnaa...!

Suosittelen!! Itsellä vaihdettu kaikki..

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 16.11.2005 17:26

joo ajattelin tehdä sellaisen ulosvetäjän putkesta.

n.80mm sisä halkaisia ja n.100mm pitkä ja siihen tukeva rauta päähän ja siihen kierteet ja siitä kierretanko jonka päässä pyöreä n. 50mm levy joka painaa puslaa sit putkeen. jos se vaikka pulttikoneella irtoais, ainakin helppo vetää uusi pusla akseliin.

jos tuosta nyt ymmärsi miten tuo toimii.

pitää ottaa kuvia vaihdosta jos joku sit tekis nistä vaikka ohjeet puslien vaihtoon =)

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

Puslat paikallaan

ViestiKirjoittaja Jande » 19.11.2005 7:21

eilen illalla vaihdoin taka-akselille powerflexin puslat ja tuli pirun hyvä ajaa tuntuma tiehen on hyvä kun entisillä tuntu et perä haki varsinki mutkissa, mutta olihan ne jo vähän kuluneet.

vaihtotyöstä olisi jonkin verran kuvia ja ulosvetäjästä jonka rakensin romulootasta löytyineistä osista, jos joku tekis tänne niistä vaikka ohjeet vaihtoa varten.

vaihtoon kului n.4 h kun piti ensin kehitellä se ulosvedin et sai ekan puslan irti, toinen lähtikin sitten 15min kun oli vehkeet ja tiesi mitä tehdä.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 16.10.2006 18:51

Kaikkea sitä löytää kun searchia käyttää:). Katsastus-setä totesi, että 160tkm on toiselle takapään puslalla liikaa...

Onko tuo homma oikeasti noin "helppo" kuin annetaan ymmärtää. Pelkästään akseli puslista irti. Vanha pusla lähtee heittämällä pois kun sen vain rautasahalla halkaisee? Ja uuden puslan saa paikalleen omatekoisella prässillä...

Aiheesta löytyi vielä toinenkin topikki:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=50448&highlight=pusla

Varaosa mallia "motonet" on ilmeisesti ihan pätevä, koska "auto" (tuo golf IV siis) on ihan peruskäytössä? Onko hommassa jotain "jujua", millä homman saa totaalisesti kädetettyä?

Motivaatiota ei ole kyllä hommaa tehdä, mutta mikäli merkkiliike on tuo 3h hommaksi "laskenut" niin ei sitä sinnekään voi raahata kun oikeilla välineillä alle tunnin homma (saavat turhan hyvän katteen).

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 31.10.2006 16:37

Jatketaan yksinpuhelua:). Tuli homma tehtyä jokin aika sitten ja 1,5h siihen sai käytettyä aikaa.

Homma suoritettiin "brute forcella", eli toinen piti kiinni akselista ja toinen löi ensin varsinaisen puslan irti "hienosäätö" vasaralla ja sitten puslan metallirunko halkaistiin talttapäisellä meisselillä. Itseasiassa puslan runko irtosi akselista jo hieman aiemmin ennenkuin meisseli oli halkaissut puslan rungon (eikös halkaisussa tule kaksi osaa, eli sylinteri vaatisi 2 leikkausta:)? Tässä "halkaisussa" tuli siis vain vajaa yksi "leikkaus", joten pusla tuli yhtenä palasena ulos). Sitten dremillä työstöstä syntyneet pienet naarmut tasaiseksi ja uusi pusla "kierretanko-prässillä" paikoilleen.

Tuo brute force on yksin varmaankin melko hankala tapa, koska lyönti vain heiluttaa akselia joten iskuvoimasta ei kohdistu itse puslaan kuin murto-osa.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 12.11.2008 8:51

Lainataan topiccia. Onko kyseiset puslat taka-akselin etumaisiin kiinnityksiin ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2008 16:25

Taka-akseli on ainoastaan niistä yksistä kohdista korissa kiinni.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.11.2008 13:59

Omaankin heitettiin kesällä tuollaiset powerflexit taakse. Kyllä parani ajo-ominaisuudet sadanteen potenssiin verrattuna originaaleihin, jotka oli toki jo hieman riekaleinakin. :)

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 13.11.2008 17:45

mulla kans orkkikset ihan riekaleina.. ja katastus alkaa olemaan aika lähellä ni pitäs varmaan vaihtaa noi...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 3.5.2009 0:06

Onko noissa taka-akselin kiinnityksissä säätövaraa sivuun, kun omassa Ventossa on toinen puoli hiukan ulompana, kuin toinen? Vinossa sen, että ottaa toiselta puolen rengas kaareen, kun ajaa isoon töyssyyn.

En kyllä pätkääkään epäile, etteikö olisi jo aika vaihtaa puslatkin.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 19.1.2013 14:42

eipä onnistunu tuo puslien vaihto iteltä. Mielestäni mainion prässin kehittelin kierretangosta , mut tuntuu et ei se voi sinne mahtua. Noita pusliahan on vissiin kokoa 69mm ja 72mm...itellä tuli hommattua nuo 72mm ja onnistuin jo puristamaan sen muovikuoren halki siitä toisesta. Millä nuo mittamääritykset tehhään? auto on golf variant 1.8turbo bensa. 2002.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.1.2013 14:54

-02:ssa ei pitäis olla kun yhtä puslaa; 1J0501541C.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 19.1.2013 15:53

No perhana...kummallakohan mitalla toi sit on?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 19.1.2013 17:44

Tuossa mittailin työntömitalla, ni se reikähän akselissa vaikuttais olevan sen 68-69mm ...perhana ky se lähtee vetämåän vinoon sitä puslaa nii helposti ku se pää on sellanen viisto. Ei viittis montaa pistää paskaks ku on kuitenki sen 20kipale.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 19.1.2013 18:00

Kyllähän niitten pitäs sinne mahtua, paljon ovat vaihtaneet 72mm puslia siihen 69mm reikään. En oo varma millaisen työkalun oot rakentanut sitten kaiken kaikkiaan, mut tuossa topicissa on muutama hyvä kuva:
http://www.pimpmyskoda.co.uk/Guides/RearAxleBush.htm

Ei tuu muuta mieleen kun että liukastetta riittävästi ja metallilevyt pitämään työntösuunnan suorassa.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 19.1.2013 20:27

Hyvät oli kyl kuvat. Tollaset pitäs olla joka projektista. Aikalailla samanmoiset systeemit itelläkin...se on vaan aika hankala tuolla auton alla tsiigailla et se lähtee vetämään suoraan. Ei kait se auta ku huomenn koittaa prässätä se toinen paikoilleen. Haljenneen tilalle joutuu varmaan hakemaan maanantaina uuden. Kiitoksia kaikille avusta ja tsempistä.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 19.1.2013 21:05

Ite käytin voiteluna moottoriöljyä ja prässinä kierretankoa, prikkoja, kaks speiceriä ja naulauslevystä leikattuja paloja. Sitte aarteena löyty mummulasta joku kovasta muovista leikattu juuri sopivan kokonen rinkula. Itsellä oli apuri mukana ja helppoa oli kun heinänteko =)
Ja puslat oli 72mm muoviset ja reikä 69mm.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 20.1.2013 17:55

Jep jep. Saihan sen puslan menemään sinne reikään lopulta. Hioskelin puslanpintaa hiukkasen ja puotin ton taka-akselin pois kokonaan. Ei se nyt niin paha homma ollu. Parani tuo työasentokin kummasti. Huomenna hakea vielä ehjä toiselle puolelle ni pääsee ruuvaamaan akselin takas. Eli siis 69mm reikään menee se 72mm pusla. Kiitos ja kuitti.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 20.1.2013 19:07

Kyllä mä sanon että melkosta taiteilua akseli paikallaan on asennella noita.
Oli eka ja vika kerta.
Mutta nyt on Powerflexit taka-akselilla. :)
Apparin puolella joutui ottamaan irti korissa kiinni olevan puslahäkkyrän,
kun puslan pultti ei mahtunut tulemaan pois. Otti tankkiin kiinni.
Kuskin puolella jarruletku oli kiinni siinä häkkyrässä joten se taisteli vastaan siellä.
Onneksi oli auto nosturilla, niin oli edes sinnepäin hyvä asennus asento saatavissa.

Ens kerralla jos tulee vastaava tehtävä eteen, niin pudotan kyllä koko akselin alas ja työstän pöydällä.

edit. Autona mk1 RS Octavia farkkuna

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 20.1.2013 20:57

jep...huomasin itekkin juurikin nuo samat ongelmat oman auton kohdalla, niimpä suosiolla otin pois koko akselin. Saapipahan samalla vähän hioskella ja maalailla sitäkin siistimmäks.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa