Passat -89 1.8i RP ylikuumenee edelleen. Ehdotuksia?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP ylikuumenee edelleen. Ehdotuksia?
Moro!
Passatissa edelleen sama oire, jonka takia tämä remontti alkoi syyskuun lopussa.
Eli tyhjäkäynnillä normaalilla kierroksilla lämpö alkaa nousta muuten vakiosta eli 90 asteesta. Ja vaikka nousee 110:een, ei flekti lähde pyörimään.
Syyskuussa: 1. Vaihdoin termarin 2. Vaihdoin syylärin lämpökytkimen 3. Ja vielä vesipumpun. Ei vaikutusta.
Lokakuussa: Oli todettu, että pakokaasuja tulee nesteen sekaan. Vein korjaamolle kansiremonttia varten. Kansi irti, uusi pahvi ja kannen oikaisu. Kansi kiinni. Tilanne muuttumaton. Arvelivat, että kansi on halki, siksi kansiremontti oli turha.
Marraskuussa: Ostin ehjän, käytetyn RP- kannen. Koeponnistettiin lämpimänä. Oli ehjä. Sitten vaihdettiin ohjurit ja ohjurinkumit. Istukat koneistettiin. Kansi plaanattiin.
Joulukuussa: Kasasin kannen kotona ja merkkasin kaikki johdot ja letkut konehuoneessa.
Vein ke 12.12. kannen ja muut osat kasattaviksi paikallislle TB- huoltamolle. Pyysin huuhtelemaan kunnolla etenkin syylärin ja lämppärin kennon. Eilen 13.12 menin hakemaan autoa.
Hain avaimet. Kone kävi virheettömästi. Mutta kun kävi tarpeeksi kauan tyhjäkäyntiä, alkoi lämpö nousta yli 90 asteen eikä flekti lähtenyt pyörimään 100:ssa eikä edes 110:ssä asteessa.
TB:n kaveri totesi asian. Jätin remontin maksamatta. Kaveri arveli, että olisi sähkövika ja sanoi, että joutaisi sitä katsomaan ma iltapäivällä. No, aion sen sinne viedä.
Mutta tänään kokeilin flektin toimivuutta hyppylangalla. Toimii hienosti, jopa 2 eri nopeudella. Eli virtaa kyllä saa, mutta syylärin lämpökytkin ei toimi. Ja kuitenkin ostin uuden syyskuun lopussa. En tosin testannut esim. kattilassa.
Ainoat jutut, jotka keksin, ovat:
1. Viallinen lämpökytkin, vaikka vasta uusi ostettu.
2. Jäähdyttimen alakulma jotenkin tukkeessa niin, ettei kuuma vesi kierrä juuri sinne lämpökytkimen pinnalle, vaikka muuten kiertää syylärin läpi. Ja huuhdeltu on jäähdytintä moneen kertaan. Eipä sieltä ole juuri mitään ulos tullut.
Onko kukaan kokenut moista oireyhtymää, ja pystynyt selvittämään, missä vika piilee?
Passatissa edelleen sama oire, jonka takia tämä remontti alkoi syyskuun lopussa.
Eli tyhjäkäynnillä normaalilla kierroksilla lämpö alkaa nousta muuten vakiosta eli 90 asteesta. Ja vaikka nousee 110:een, ei flekti lähde pyörimään.
Syyskuussa: 1. Vaihdoin termarin 2. Vaihdoin syylärin lämpökytkimen 3. Ja vielä vesipumpun. Ei vaikutusta.
Lokakuussa: Oli todettu, että pakokaasuja tulee nesteen sekaan. Vein korjaamolle kansiremonttia varten. Kansi irti, uusi pahvi ja kannen oikaisu. Kansi kiinni. Tilanne muuttumaton. Arvelivat, että kansi on halki, siksi kansiremontti oli turha.
Marraskuussa: Ostin ehjän, käytetyn RP- kannen. Koeponnistettiin lämpimänä. Oli ehjä. Sitten vaihdettiin ohjurit ja ohjurinkumit. Istukat koneistettiin. Kansi plaanattiin.
Joulukuussa: Kasasin kannen kotona ja merkkasin kaikki johdot ja letkut konehuoneessa.
Vein ke 12.12. kannen ja muut osat kasattaviksi paikallislle TB- huoltamolle. Pyysin huuhtelemaan kunnolla etenkin syylärin ja lämppärin kennon. Eilen 13.12 menin hakemaan autoa.
Hain avaimet. Kone kävi virheettömästi. Mutta kun kävi tarpeeksi kauan tyhjäkäyntiä, alkoi lämpö nousta yli 90 asteen eikä flekti lähtenyt pyörimään 100:ssa eikä edes 110:ssä asteessa.
TB:n kaveri totesi asian. Jätin remontin maksamatta. Kaveri arveli, että olisi sähkövika ja sanoi, että joutaisi sitä katsomaan ma iltapäivällä. No, aion sen sinne viedä.
Mutta tänään kokeilin flektin toimivuutta hyppylangalla. Toimii hienosti, jopa 2 eri nopeudella. Eli virtaa kyllä saa, mutta syylärin lämpökytkin ei toimi. Ja kuitenkin ostin uuden syyskuun lopussa. En tosin testannut esim. kattilassa.
Ainoat jutut, jotka keksin, ovat:
1. Viallinen lämpökytkin, vaikka vasta uusi ostettu.
2. Jäähdyttimen alakulma jotenkin tukkeessa niin, ettei kuuma vesi kierrä juuri sinne lämpökytkimen pinnalle, vaikka muuten kiertää syylärin läpi. Ja huuhdeltu on jäähdytintä moneen kertaan. Eipä sieltä ole juuri mitään ulos tullut.
Onko kukaan kokenut moista oireyhtymää, ja pystynyt selvittämään, missä vika piilee?
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 20.12.2012 0:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
wirdille:
1. Flektin sulake on ehjä
2.Johtoja en ole sen tarkemmin syynännyt, kun koko ajan tuiskuttaa lunta. Mutta kun lämpökytkimen kolminapaisen koskettimen ottaa irti ja yhdistää laitimmaisen kolmesta pistorasian pistokkeesta keskelle, pyörii hitaammalla nopeudella. Ja kun yhdistää laitimmaiset, pyörii nopeammin.
Kun sille koskettimelle tulee virta koko ajan virtalukon ohitse ja se toimii joka tilanteessa, niin eikö asia ole silloin selvä?
Eli se yhdistävä tekijä pitäisi olla lämpökytkimen metalli, joka tietyssä lämpötilassa alkaa johtaa virtaa? Mutta ei ala.
Ikoselle:
En ole mitannut toisella mittarilla, mutta syksyllä mulla oli sisällä pelkät vedet, jolloin vesi alkoi kiehua mittarin näyttäessä tasan sataa astetta.
Nyt sisällä on etyyliglykolin ja veden sekoitus niin, että kiehumispiste on korkeampi, mutta sadan asteen jälkeen alkaa paisarin korkin juuresta puskea höyryä ja 110 asteessa voi jo puhua keittämisestä, koska neste pyrkii ulos paisarista.
Ja vastaavasti kesällä mittari ei koskaan noussut yli 90 asteen, vaan flekti alkoi pyöriä.
Joten kyllä tässä tapauksessa mittari näyttää aika oikein. Ja keittämisen oireet ovat aivan selvät. Eli ei tarvi tuijottaa mittaria, kun höyry alkaa nousta pellin alta...
1. Flektin sulake on ehjä
2.Johtoja en ole sen tarkemmin syynännyt, kun koko ajan tuiskuttaa lunta. Mutta kun lämpökytkimen kolminapaisen koskettimen ottaa irti ja yhdistää laitimmaisen kolmesta pistorasian pistokkeesta keskelle, pyörii hitaammalla nopeudella. Ja kun yhdistää laitimmaiset, pyörii nopeammin.
Kun sille koskettimelle tulee virta koko ajan virtalukon ohitse ja se toimii joka tilanteessa, niin eikö asia ole silloin selvä?
Eli se yhdistävä tekijä pitäisi olla lämpökytkimen metalli, joka tietyssä lämpötilassa alkaa johtaa virtaa? Mutta ei ala.
Ikoselle:
En ole mitannut toisella mittarilla, mutta syksyllä mulla oli sisällä pelkät vedet, jolloin vesi alkoi kiehua mittarin näyttäessä tasan sataa astetta.
Nyt sisällä on etyyliglykolin ja veden sekoitus niin, että kiehumispiste on korkeampi, mutta sadan asteen jälkeen alkaa paisarin korkin juuresta puskea höyryä ja 110 asteessa voi jo puhua keittämisestä, koska neste pyrkii ulos paisarista.
Ja vastaavasti kesällä mittari ei koskaan noussut yli 90 asteen, vaan flekti alkoi pyöriä.
Joten kyllä tässä tapauksessa mittari näyttää aika oikein. Ja keittämisen oireet ovat aivan selvät. Eli ei tarvi tuijottaa mittaria, kun höyry alkaa nousta pellin alta...
Jaa olit noin kokeillut sitä flektiä, jotenkin käsitin että koitit suoraan akusta. Noh, siinä tapauksessa pitäis siltä osin olla kunnossa. Eihän tuohon luulisi paljon vaihtoehtoja sitten jäävän kuin että se lämpökytkin ei siellä syylärissä jostain syystä toimi? Itse varmaan tuossa tilanteessa koittaisin metsästää varmasti toimivaksi tiedetyn lämpökytkimen.
Mulla oli tuommoinen passatti joskus mutta 1.6 TDic koneella. Siinä oli kesäisin lämpöongelmia ja mielestäni flekti lähti pyörimään liian myöhään. Kävin paikallisessa varaosaputkassa kysymässä saisiko siihen sellaista lämökytkintä joka herättäisi flektin akaisemmin. Kyllähän sellainen löytyi, en nyt muista mitkä ne heräämislämpötilat sille oli, mutta sen laittamisen myötä lakkasi ylikuumenemisongelmatkin.
Mulla oli tuommoinen passatti joskus mutta 1.6 TDic koneella. Siinä oli kesäisin lämpöongelmia ja mielestäni flekti lähti pyörimään liian myöhään. Kävin paikallisessa varaosaputkassa kysymässä saisiko siihen sellaista lämökytkintä joka herättäisi flektin akaisemmin. Kyllähän sellainen löytyi, en nyt muista mitkä ne heräämislämpötilat sille oli, mutta sen laittamisen myötä lakkasi ylikuumenemisongelmatkin.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Joo. Kyllä minä sellaista herkempää lämpökytkintä alan etsiä. Mut ensin täytyy ottaa tuo irti ja testata, miten toimii. Vaikkapa vesikattilassa.
Ja joo. Kyllä paine tietysti myös nostaa kiehumispistettä, se on selvä.
Vesi kiehuu 55kPa:n paineessa jo 83 asteessa ja esim 200kPa:n paineessa vasta 120 asteessa.
Mutta ongelmana ei ole varsinaisesti keittäminen, vaan se, että moottori ylikuumenee.
Se ei lohduta minua yhtään, jos saan aikaiseksi sellaiset paineet, että kone alkaa keittää vasta 120 asteessa. 110 astettakin on jo liikaa tuollaiselle bensakoneen kannelle, ja aiheuttaa kannen halkeamisen ja/tai kannen tiivisteen palamisen.
Joten ehkäpä otsikoin tämän aiheen väärin.
PS. Löysin tänään vahingossa ilmeisesti edellisen omistajan tekemän virityksen. Sumuvalojen kytkimestä lähtee syylärin flekti pyörimään, ja pyörii, vaikka virta ei ole päällä. On ilmeisesti ollut lämpöongelmia jo aiemmin.
Jos tuon kytkisi menemään virtalukon kautta, niin sitten olisi, kuten vanhoissa autoissa, eli
flekti pyörii koko ajan. Mutta kauankohan sen moottori kestäisi jatkuvaa pyörimistä?
Olisin jo rakentanut tähän mekaanisen flektin, ellei kone olisi poikittain.
Ja joo. Kyllä paine tietysti myös nostaa kiehumispistettä, se on selvä.
Vesi kiehuu 55kPa:n paineessa jo 83 asteessa ja esim 200kPa:n paineessa vasta 120 asteessa.
Mutta ongelmana ei ole varsinaisesti keittäminen, vaan se, että moottori ylikuumenee.
Se ei lohduta minua yhtään, jos saan aikaiseksi sellaiset paineet, että kone alkaa keittää vasta 120 asteessa. 110 astettakin on jo liikaa tuollaiselle bensakoneen kannelle, ja aiheuttaa kannen halkeamisen ja/tai kannen tiivisteen palamisen.
Joten ehkäpä otsikoin tämän aiheen väärin.
PS. Löysin tänään vahingossa ilmeisesti edellisen omistajan tekemän virityksen. Sumuvalojen kytkimestä lähtee syylärin flekti pyörimään, ja pyörii, vaikka virta ei ole päällä. On ilmeisesti ollut lämpöongelmia jo aiemmin.
Jos tuon kytkisi menemään virtalukon kautta, niin sitten olisi, kuten vanhoissa autoissa, eli
flekti pyörii koko ajan. Mutta kauankohan sen moottori kestäisi jatkuvaa pyörimistä?
Olisin jo rakentanut tähän mekaanisen flektin, ellei kone olisi poikittain.
Aukeaako se termari varmasti, onko tarvike vai oem?
Olen tätä samaa toitottanut aiemminkin, tarviketermarit on perseestä. Kaksi tarviketermaria omiin volkkareihin laittannu ja molemmat joutu vaihtaan orkkisosiin- toinen keitti kuten sulla (1.8 Vento) ja toinen jäi alilämpöiseksi (1.8 Jetta). Toinen oli merkkiä Calorstat, toista en muista.
Eihän termari ole väärinpäin pesässään? Liekkö edes mahdollista laittaa väärin..?
Olen tätä samaa toitottanut aiemminkin, tarviketermarit on perseestä. Kaksi tarviketermaria omiin volkkareihin laittannu ja molemmat joutu vaihtaan orkkisosiin- toinen keitti kuten sulla (1.8 Vento) ja toinen jäi alilämpöiseksi (1.8 Jetta). Toinen oli merkkiä Calorstat, toista en muista.
Eihän termari ole väärinpäin pesässään? Liekkö edes mahdollista laittaa väärin..?
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
jyrille:
Kun ostin tän koslan elokuussa, siinä oli Wahlerin termari. Kun kuukauden päästä alkoi ylikuumeta, otin termarin kokonaan pois. Ei ollut mitään vaikutusta, keitteleminen jatkui. Ja alaletku termarikotelolta lämpeni hitaasti. Syyksi arveltiin kannen tiivistettä.
Ostin halvan tarviketermarin ja testasin sitä vesikattilassa Wahlerin kanssa. Käyttäytyivät aivan identtisesti. Vein auton pajalle laitettavaksi ja sanoin: "Laittakaa kumpi tahansa". Laittoivat tän uuden, jonka nimeä en muista. Keittäminen jatkui. Syy: haljennut kansi. Sen koommin ei ole termaria vaihdettu.
Eli koskaan ei ole ollut OEM- termaria. Vain kahta erilaista tarviketermaria. Mutta ovat varmasti oikein päin, koska väärinpäin ei pysty edes laittamaan.
Ja tuntuu siltä, että tämä nykyinenkin aukeaa hyvin, koska alavesiletku lämpenee yllättävän nopeasti. Eli termari päästää nestettä syylärille. Mutta flekti ei lähde pyörimään.
ifalle:
Ajaessa lämpömittari pysyy tasan 90 asteessa ja lämppäri puhaltaa riittävän lämmintä ilmaa. Kesälläkin oireiden alkaessa oli samoin. Oireet alkoivat syyskuun lopussa, jolloin maantieajossa tuli syylärille riittävän kylmää ilmaa. Silloin kaupunkiajossa ylikuumeni herkästi. Täl hetkel en kaupunkiajoa ole edes uskaltanut koittaa. Paitsi ehkä nyt, kun löysin sumarikytkimestä "flekti aina päällä"- kytkimen :)
Mitä tästä nyt sitten voi päätellä ?
Kun ostin tän koslan elokuussa, siinä oli Wahlerin termari. Kun kuukauden päästä alkoi ylikuumeta, otin termarin kokonaan pois. Ei ollut mitään vaikutusta, keitteleminen jatkui. Ja alaletku termarikotelolta lämpeni hitaasti. Syyksi arveltiin kannen tiivistettä.
Ostin halvan tarviketermarin ja testasin sitä vesikattilassa Wahlerin kanssa. Käyttäytyivät aivan identtisesti. Vein auton pajalle laitettavaksi ja sanoin: "Laittakaa kumpi tahansa". Laittoivat tän uuden, jonka nimeä en muista. Keittäminen jatkui. Syy: haljennut kansi. Sen koommin ei ole termaria vaihdettu.
Eli koskaan ei ole ollut OEM- termaria. Vain kahta erilaista tarviketermaria. Mutta ovat varmasti oikein päin, koska väärinpäin ei pysty edes laittamaan.
Ja tuntuu siltä, että tämä nykyinenkin aukeaa hyvin, koska alavesiletku lämpenee yllättävän nopeasti. Eli termari päästää nestettä syylärille. Mutta flekti ei lähde pyörimään.
ifalle:
Ajaessa lämpömittari pysyy tasan 90 asteessa ja lämppäri puhaltaa riittävän lämmintä ilmaa. Kesälläkin oireiden alkaessa oli samoin. Oireet alkoivat syyskuun lopussa, jolloin maantieajossa tuli syylärille riittävän kylmää ilmaa. Silloin kaupunkiajossa ylikuumeni herkästi. Täl hetkel en kaupunkiajoa ole edes uskaltanut koittaa. Paitsi ehkä nyt, kun löysin sumarikytkimestä "flekti aina päällä"- kytkimen :)
Mitä tästä nyt sitten voi päätellä ?
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat kuumenee liikaa. Miksi?
Moro!
Tänään kävin tos TB:llä, jossa laitettiin toi vaihtokansi paikoilleen.
Kaveri mittaili jollain infrapunavehkeellä eri letkujen lämpötiloja. Sai tulokseksi sen, että alavesiletku on lähes yhtä kuuma kuin ylävesiletku, jossa mm. kojelaudan mittarin anturi on.
Kojelaudan mittari todettiin myös aika lailla paikkansapitäväksi.
Ei tutkimus edistynyt juuri ollenkaan, mut päätin kaivaa esiin uuden paisarin, jonka jo syksyllä ostin. No, asensin sen. Korkki meni tiiviimmin kiinni.
Sitten taas annoin käydä tyhjäkäyntiä. Nesteet alkoivat höyrystyä ehkä hiukan hitaammin.
Mutta noin 105 asteessa alkoi höyryä tunkea ulos paisarin korkin jengoista. Ja sitten lähti flektikin pyörimään vähän alle 110 asteessa.
Mutta ei ole asiat kohdallaan. Toi kansi ei kestä enää montaa kokeilua, vaan halkeaa.
Tilasin Ruotsista "kesätermostaatin", joka pitäisi alkaa aueta jo 75 asteessa. Silloin ainakin syylärille lähtisi kuuma vesi tarpeeksi ajoissa.
Samoin on hankinnan alla herkempi lämpökytkin,jotta flektikin lähtisi aiemmin pyörimään.
Paikallinen VW-putiikki Auto-Berner tarjosi vain yhtä mallia, joka alkaa toimia 95 asteessa.
Hinta 50e ja astemäärä liian korkea.
Perusperiaatteena on nyt se, että mieluummin liian kylmä kuin liian kuuma kone.
Saa nähdä, pääsekö edes siihen tavoitteeseen millään ?
Taidanpa kohta vaihtaa itäautoleiriin takaisin. 20 vuotta ajellut takavetoladoilla eikä koskaan tämänkaltaisia ongelmia ole ollut, eikä paljon muitakaan.
Tänään kävin tos TB:llä, jossa laitettiin toi vaihtokansi paikoilleen.
Kaveri mittaili jollain infrapunavehkeellä eri letkujen lämpötiloja. Sai tulokseksi sen, että alavesiletku on lähes yhtä kuuma kuin ylävesiletku, jossa mm. kojelaudan mittarin anturi on.
Kojelaudan mittari todettiin myös aika lailla paikkansapitäväksi.
Ei tutkimus edistynyt juuri ollenkaan, mut päätin kaivaa esiin uuden paisarin, jonka jo syksyllä ostin. No, asensin sen. Korkki meni tiiviimmin kiinni.
Sitten taas annoin käydä tyhjäkäyntiä. Nesteet alkoivat höyrystyä ehkä hiukan hitaammin.
Mutta noin 105 asteessa alkoi höyryä tunkea ulos paisarin korkin jengoista. Ja sitten lähti flektikin pyörimään vähän alle 110 asteessa.
Mutta ei ole asiat kohdallaan. Toi kansi ei kestä enää montaa kokeilua, vaan halkeaa.
Tilasin Ruotsista "kesätermostaatin", joka pitäisi alkaa aueta jo 75 asteessa. Silloin ainakin syylärille lähtisi kuuma vesi tarpeeksi ajoissa.
Samoin on hankinnan alla herkempi lämpökytkin,jotta flektikin lähtisi aiemmin pyörimään.
Paikallinen VW-putiikki Auto-Berner tarjosi vain yhtä mallia, joka alkaa toimia 95 asteessa.
Hinta 50e ja astemäärä liian korkea.
Perusperiaatteena on nyt se, että mieluummin liian kylmä kuin liian kuuma kone.
Saa nähdä, pääsekö edes siihen tavoitteeseen millään ?
Taidanpa kohta vaihtaa itäautoleiriin takaisin. 20 vuotta ajellut takavetoladoilla eikä koskaan tämänkaltaisia ongelmia ole ollut, eikä paljon muitakaan.
Eli ajossa kaikki siis toimii kuten pitääkin, kaupunkiajoa lukuunottamatta? Ymmärsin viestisi väärin, kuvittelin että keittää tilanteesta riippumatta..
Mun mielestä kylmempi termari ei ole ratkaisu eikä korjaus jos kerran lämpökytkin herää liian myöhään. Mä lähtisin liikkeelle siitä että marmorilta uusi lämpökytkin ja varmistus siitä että jäähdytin on tuohon autoon tarkoitettu ja lämpökytkimen paikka oikea toiminnan kannalta.
Mulla ollut kohta 5vuotta tuolla RP-koneella oleva kakkosJetta, sen lämpömittarista ei voi päätellä lämpöasteita mutta oletettavasti normilämpö on n.90 astetta ja siinä mittari pysyy käytännössä koko ajan, ainoastaan paikallaan seistessä viisari kohoaa viisarin paksuuden korkeammalle kunnes flekti käynnistyy ja viisari palautuu takaisin normiasentoon.
Mun mielestä kylmempi termari ei ole ratkaisu eikä korjaus jos kerran lämpökytkin herää liian myöhään. Mä lähtisin liikkeelle siitä että marmorilta uusi lämpökytkin ja varmistus siitä että jäähdytin on tuohon autoon tarkoitettu ja lämpökytkimen paikka oikea toiminnan kannalta.
Mulla ollut kohta 5vuotta tuolla RP-koneella oleva kakkosJetta, sen lämpömittarista ei voi päätellä lämpöasteita mutta oletettavasti normilämpö on n.90 astetta ja siinä mittari pysyy käytännössä koko ajan, ainoastaan paikallaan seistessä viisari kohoaa viisarin paksuuden korkeammalle kunnes flekti käynnistyy ja viisari palautuu takaisin normiasentoon.
meille tuli töihin kerran vaihdossa semmoinen passat mihinkä oli juuri vaihdettu vesipumppu liikkeessä ja kansi pahvi.
mutta silti nosti lämpöjä. ei huomattu pienellä koe ajolla mutta sitten kun piti ajaa pitempään niin tuli ilmi.
viaksi lopulta löytyi väärin päin pyörivä vesi pumppu, oli asentaja laittanut remmin pyörimään väärällä lailla vesipumpulle.
kumminkin päin sama hihna käy.
eli vinkinä katso pyöriikö vesi pumppu oikein päin...
mutta silti nosti lämpöjä. ei huomattu pienellä koe ajolla mutta sitten kun piti ajaa pitempään niin tuli ilmi.
viaksi lopulta löytyi väärin päin pyörivä vesi pumppu, oli asentaja laittanut remmin pyörimään väärällä lailla vesipumpulle.
kumminkin päin sama hihna käy.
eli vinkinä katso pyöriikö vesi pumppu oikein päin...
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
jyrille:
Näillä pakkaskeleillä ei ongelmaa huomaisikaan, ellei ala erikseen testaamaan paikoillaan tyhjäkäynnillä. Eli aika lähellä optimia ollaan.
Kylmempi termari- ajatus lähti siitä oletuksesta, että nykyinen termari ei sittenkään aukea täysin, koska alavesiletku on vähän viileämpi kuin ylävesiletku. Ei paljon, mutta kuitenkin. Eli saattaisi olla lämpökytkin ok, mutta syylärille ei tule niin kuumaa nestettä kuin mitä ylävesiletkussa on. Siksi ajattelin ensin vaihtaa sen.
Ja sen jälkeen vielä lämpökytkimen, vaikkapa "marmorilta", jos ei ole tokeentunut.
Mutta miten voi varmistua siitä, että jäähdytin on tähän autoon tarkoitettu ja että lämpökytkimen sijoitus on oikea?
Juuri samoin käyttäytyi tämän auton lämmönsäätely koko elokuun ja 21. syyskuuta asti, kunnes alkoi yht´äkkiä ylikuumeta ja keittää ilman mitään järkevää syytä.
Ikoselle:
Tämä syyläri on alumiinia. Ja näyttää ainakin ulospäin ihan ehjältä. Lämpökytkimen sijainti oikeassa alakulmassa edestäpäin katsoen ei mielestäni ole kovin fiksu, mutta kyllä nesteet sinne kulkee normaalisti.
villelle:
Tässä RP- koneessa kiilahihna yhdistää 1.kampiakselin 2.laturin ja 3.vesipumpun. Ne muodostavat ikäänkuin kolmion. Ei ole mahdollista laittaa kiilahihnaa muuten kuin yhdellä tavalla.
Yleisesti: Onko kellään räjäytyskuvaa tällaisen moottorin jäähdytysjärjestelmästä?
Ja vielä: Maalaisjärki sanoo, että moottorin kuumin osa on se, missä seos räjähtää eli kansi. Eikö siksi kuumimman veden tulisi kiertää yläletkusta termarille ja tarvittaessa syylärille sen sijaan, että nesteet kiertävät epäloogisesti ikäänkuin väärään suuntaan?
Näillä pakkaskeleillä ei ongelmaa huomaisikaan, ellei ala erikseen testaamaan paikoillaan tyhjäkäynnillä. Eli aika lähellä optimia ollaan.
Kylmempi termari- ajatus lähti siitä oletuksesta, että nykyinen termari ei sittenkään aukea täysin, koska alavesiletku on vähän viileämpi kuin ylävesiletku. Ei paljon, mutta kuitenkin. Eli saattaisi olla lämpökytkin ok, mutta syylärille ei tule niin kuumaa nestettä kuin mitä ylävesiletkussa on. Siksi ajattelin ensin vaihtaa sen.
Ja sen jälkeen vielä lämpökytkimen, vaikkapa "marmorilta", jos ei ole tokeentunut.
Mutta miten voi varmistua siitä, että jäähdytin on tähän autoon tarkoitettu ja että lämpökytkimen sijoitus on oikea?
Juuri samoin käyttäytyi tämän auton lämmönsäätely koko elokuun ja 21. syyskuuta asti, kunnes alkoi yht´äkkiä ylikuumeta ja keittää ilman mitään järkevää syytä.
Ikoselle:
Tämä syyläri on alumiinia. Ja näyttää ainakin ulospäin ihan ehjältä. Lämpökytkimen sijainti oikeassa alakulmassa edestäpäin katsoen ei mielestäni ole kovin fiksu, mutta kyllä nesteet sinne kulkee normaalisti.
villelle:
Tässä RP- koneessa kiilahihna yhdistää 1.kampiakselin 2.laturin ja 3.vesipumpun. Ne muodostavat ikäänkuin kolmion. Ei ole mahdollista laittaa kiilahihnaa muuten kuin yhdellä tavalla.
Yleisesti: Onko kellään räjäytyskuvaa tällaisen moottorin jäähdytysjärjestelmästä?
Ja vielä: Maalaisjärki sanoo, että moottorin kuumin osa on se, missä seos räjähtää eli kansi. Eikö siksi kuumimman veden tulisi kiertää yläletkusta termarille ja tarvittaessa syylärille sen sijaan, että nesteet kiertävät epäloogisesti ikäänkuin väärään suuntaan?
Tuo väärään suuntaan pyöriminen on tosiaan moniurahihnallisten ongelma. (Yleensä ainakin) vesipumpussa on sileä hihnapyörä ja se saa asentajan kuvittelemaan, että hihnan selkäpuolen pitäisi kulkea sitä vasten.
Mites muuten kabiinin lämpeäminen? Tuleeko sisälle lämmintä ongelmitta? Ja olikos passatissa sama systeemi kuin kakkiksessa, eli jatkuva kierto, vai onko siinä hana? Mietin vaan, että voisiko kenno olla osittain tukossa tmv.
Mites muuten kabiinin lämpeäminen? Tuleeko sisälle lämmintä ongelmitta? Ja olikos passatissa sama systeemi kuin kakkiksessa, eli jatkuva kierto, vai onko siinä hana? Mietin vaan, että voisiko kenno olla osittain tukossa tmv.
Alavesiletku on toki viileämpi koska sieltä virtaa moottoriin jäähdyttimen viilentämä neste.
Neste kiertää ensin lohkoon, sieltä kanteen, sieltä ylävesiletkun istukasta pienempää letkua myöten takas vesipumpulle (ja toki lämppärin kennon läpi kulkeva neste palautuu samaan paikkaan v-pumpun imupuolelle). Kun lämpö on noussut tarpeeksi alavesiletkussa oleva termari aukeaa ja päästää jäähdyttäjästä kylmää nestettä kiertoon->tällöin kuuma neste pääsee purkautumaan ylävesiletkusta jäähdyttäjään.
Edit: lämppärin kennossa on jatkuva kierto eli ei hanaa.
Edit 2
Jetta kakkosessa lämpökytkin on myös jäähdyttäjän kuljettajan puoleisessa päädyssä, puolivälin alapuolella.
Neste kiertää ensin lohkoon, sieltä kanteen, sieltä ylävesiletkun istukasta pienempää letkua myöten takas vesipumpulle (ja toki lämppärin kennon läpi kulkeva neste palautuu samaan paikkaan v-pumpun imupuolelle). Kun lämpö on noussut tarpeeksi alavesiletkussa oleva termari aukeaa ja päästää jäähdyttäjästä kylmää nestettä kiertoon->tällöin kuuma neste pääsee purkautumaan ylävesiletkusta jäähdyttäjään.
Edit: lämppärin kennossa on jatkuva kierto eli ei hanaa.
Edit 2
Jetta kakkosessa lämpökytkin on myös jäähdyttäjän kuljettajan puoleisessa päädyssä, puolivälin alapuolella.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
htmlle:
Kabiiniin tulee lämmintä ilmaa ongelmitta. Tosin nyt -20C:ssa lämpötila on hiukan ali 90:n, mutta riittävästi, jotta ikkunat pysyvät sulina ja ihmiset eivät jäädy.
Ja kennoa on huuhdeltu, ei ole tukossa. Samoin kuin syylärin kennoa, jota sitäkin on huuhdeltu sopivalla paineella, jotta kennostot eivät ole vaurioituneet.
jyri.hlle:
Kiitoksia jäähdytysnesteen kierron selityksestä. Joku muu "asiantuntija" ehti syksyllä opettaa minulle, että jäähdytysneste kiertää vesipumpulta termarin auettua alavesiletkulle ja sitä myöten jäähdyttäjään, josta palaa ylävesiletkua pitkin moottoriin jne. Ja minä uskoin, vaikka se tuntui minusta käsittämättömältä.
Nyt tuo nesteen kiertosysteemi, lämppäri ja imusarjakin mukaanluettuna, tuntuu täysin loogiselta ja fiksulta.
Lämppärille neste lähtee kannen päädystä. Paluuletkun alkukin on helppo. Mutta sitten tulevat nuo haarat imusarjalle ja paisuntasäiliön pohjaan...
Tähän liittyen: Tsiikailin äsken tuolla pimeässä pakkasessa (-20) etenkin tuota lämppärin paluuletkua vesipumpulle. Se kun muuttuu välillä metalliputkeksi. Ja se metalliputki näyttäisi silmämääräisesti olevan ihan lutussa öljynsuodattimen kohdalta. Luultavasti se on muotoiltu lattanaksi jo alunperin. Mutta voisi olla niin, että se olisi litistynyt. En tiedä.
Mutta vaikka nyt ymmärrän nesteen kierron, ei itse ongelma ole hävinnyt mihinkään.
Näin kovilla pakkasilla auto ei ylikuumene missään normaalitilanteessa, mutta ongelma palautunee taas pakkasten loputtua.
Joten seuraava hankinta lienee sitten se herkempi lämpökytkin, kunhan nyt ensin kokeilen sitä herkempää termostaattia...
Kabiiniin tulee lämmintä ilmaa ongelmitta. Tosin nyt -20C:ssa lämpötila on hiukan ali 90:n, mutta riittävästi, jotta ikkunat pysyvät sulina ja ihmiset eivät jäädy.
Ja kennoa on huuhdeltu, ei ole tukossa. Samoin kuin syylärin kennoa, jota sitäkin on huuhdeltu sopivalla paineella, jotta kennostot eivät ole vaurioituneet.
jyri.hlle:
Kiitoksia jäähdytysnesteen kierron selityksestä. Joku muu "asiantuntija" ehti syksyllä opettaa minulle, että jäähdytysneste kiertää vesipumpulta termarin auettua alavesiletkulle ja sitä myöten jäähdyttäjään, josta palaa ylävesiletkua pitkin moottoriin jne. Ja minä uskoin, vaikka se tuntui minusta käsittämättömältä.
Nyt tuo nesteen kiertosysteemi, lämppäri ja imusarjakin mukaanluettuna, tuntuu täysin loogiselta ja fiksulta.
Lämppärille neste lähtee kannen päädystä. Paluuletkun alkukin on helppo. Mutta sitten tulevat nuo haarat imusarjalle ja paisuntasäiliön pohjaan...
Tähän liittyen: Tsiikailin äsken tuolla pimeässä pakkasessa (-20) etenkin tuota lämppärin paluuletkua vesipumpulle. Se kun muuttuu välillä metalliputkeksi. Ja se metalliputki näyttäisi silmämääräisesti olevan ihan lutussa öljynsuodattimen kohdalta. Luultavasti se on muotoiltu lattanaksi jo alunperin. Mutta voisi olla niin, että se olisi litistynyt. En tiedä.
Mutta vaikka nyt ymmärrän nesteen kierron, ei itse ongelma ole hävinnyt mihinkään.
Näin kovilla pakkasilla auto ei ylikuumene missään normaalitilanteessa, mutta ongelma palautunee taas pakkasten loputtua.
Joten seuraava hankinta lienee sitten se herkempi lämpökytkin, kunhan nyt ensin kokeilen sitä herkempää termostaattia...
Hae nyt vaan seuraavaksi se uusi lämpökytkin ja uusit sen, ei se kylmempi termari tee muuta kuin kylmentää kabiinia. :)
Se peltinen "vesioksa" mikä luikertelee lohkon kylkiä myöden vesipumpulle kuuluukin olla litistetty, eikä sitä sitte kannata huvikseen irroitella, jos on vanha ja ruosteinen niin lähtee vuotamaan kun ruosteisia kiinnitysruuveja lähtee väkisin aukomaan.
Se peltinen "vesioksa" mikä luikertelee lohkon kylkiä myöden vesipumpulle kuuluukin olla litistetty, eikä sitä sitte kannata huvikseen irroitella, jos on vanha ja ruosteinen niin lähtee vuotamaan kun ruosteisia kiinnitysruuveja lähtee väkisin aukomaan.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-9009
Motonetin listalla on ainakin toi putki. Setämies ei jaksanut ruveta hankkimaan tollaista niin väänsi omaan diesel kakkikseensa huonekaluputkesta "vastaavan" :D
Motonetin listalla on ainakin toi putki. Setämies ei jaksanut ruveta hankkimaan tollaista niin väänsi omaan diesel kakkikseensa huonekaluputkesta "vastaavan" :D
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Kiitoksia vain ohjeista.
Kyllä se lämpökytkin on hankittava ja vaihdettava.
Mutta ongelmana on se, että Auto-Bernerillä osa maksaa 50e ja kytkimen heräämislämpötila on 95 astetta. Ja ei ole hyllyssä. Kestää min 3ap. Kun kytkin sijaitsee syylärin alaosassa, voi kannen ja ylävesiletkun neste olla jo yli sadan, ennenkuin alakulman kytkin herää. Eli tilanne voi olla kytkimen vaihdon jälkeen täsmälleen sama kuin juuri nyt.
Nykyinen kytkinkin toimii, mutta väärän sijaintinsa vuoksi kytkeytyy liian myöhään.
Tähän viittaa myös se, että edellinen omistaja on asentanut kojelautaan "flektiainapäällä"- katkaisijan.
Toisaalta jäähdytys toimi moitteetta minullakin toista kuukautta, vaikka oli lähes kesäkeli.
Mutta tältä pohjalta olisin valmis tilaamaan Ruotsista Skruvat.fi:ltä lämpökytkimen, jonka heräämislämpötila on 85 astetta ja toimitusaika 4ap. Hinta 20e. Silloin flekti lähtisi pyörimään aikaisemmin, jos vika nyt sitten on siinä.
Ja tässäkin ketjussa minua on aluksi neuvottu ostamaan nimenomaan termari marmorilta. Ja kerrottu, ettei se lämpökytkimen vaihto mitään auta, kun vika on termarissa...Ja nyt samat henkilöt puhuvat yht´äkkiä päinvastaista, vaikka kuvasin ongelman jo aloitusviestissäni mielestäni kyllin selvästi.
"Mää kauhiast hämmästelen näit asioit. Kuink kuallut voi ampua ittiäns?"
Kyllä se lämpökytkin on hankittava ja vaihdettava.
Mutta ongelmana on se, että Auto-Bernerillä osa maksaa 50e ja kytkimen heräämislämpötila on 95 astetta. Ja ei ole hyllyssä. Kestää min 3ap. Kun kytkin sijaitsee syylärin alaosassa, voi kannen ja ylävesiletkun neste olla jo yli sadan, ennenkuin alakulman kytkin herää. Eli tilanne voi olla kytkimen vaihdon jälkeen täsmälleen sama kuin juuri nyt.
Nykyinen kytkinkin toimii, mutta väärän sijaintinsa vuoksi kytkeytyy liian myöhään.
Tähän viittaa myös se, että edellinen omistaja on asentanut kojelautaan "flektiainapäällä"- katkaisijan.
Toisaalta jäähdytys toimi moitteetta minullakin toista kuukautta, vaikka oli lähes kesäkeli.
Mutta tältä pohjalta olisin valmis tilaamaan Ruotsista Skruvat.fi:ltä lämpökytkimen, jonka heräämislämpötila on 85 astetta ja toimitusaika 4ap. Hinta 20e. Silloin flekti lähtisi pyörimään aikaisemmin, jos vika nyt sitten on siinä.
Ja tässäkin ketjussa minua on aluksi neuvottu ostamaan nimenomaan termari marmorilta. Ja kerrottu, ettei se lämpökytkimen vaihto mitään auta, kun vika on termarissa...Ja nyt samat henkilöt puhuvat yht´äkkiä päinvastaista, vaikka kuvasin ongelman jo aloitusviestissäni mielestäni kyllin selvästi.
"Mää kauhiast hämmästelen näit asioit. Kuink kuallut voi ampua ittiäns?"
Yli sata lämmintä ei ole sama kuin keittäminen ja välitön kannentiivisteen tai kannen vaurio.
Ongelmako on siinä että mittari nousee paikallaan ollessa ja kaupungissa 100 asteeseen ?
Flektin tietysti täytyy toimia niinkuin kuuluu.
Kylmempää anturia saa esim. Transportterista FAE:n tarvikkeena numerolla: 37950
87-76, 93-82 asteen lämmöillä.
Tai voihan siihen laittaa minkä tahansa muun automerkin anturin. Kierre on 22x1,5
Ongelmako on siinä että mittari nousee paikallaan ollessa ja kaupungissa 100 asteeseen ?
Flektin tietysti täytyy toimia niinkuin kuuluu.
Kylmempää anturia saa esim. Transportterista FAE:n tarvikkeena numerolla: 37950
87-76, 93-82 asteen lämmöillä.
Tai voihan siihen laittaa minkä tahansa muun automerkin anturin. Kierre on 22x1,5
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Niin.
Yli sata lämmintä ei ole sama kuin keittäminen ja välitön kannentiivisteen tai kannen vaurio.
Mutta satakymmenen useampaan kertaan näyttää olevan näille RP- bensakoneen kansille liikaa, koska jo yksi kansi on mennyt pilalle (kansi haljennut ja kannentiiviste palanut).
Mielelläni soisin, että nämä kannet eivät olisi niin prinsessanherkkiä, mutta kokemus puhuu toista. Ja täytyy ottaa huomioon, että että näitä kansia ei saa mistään uutena, vaan on vaihdettava kansi, jolla on ajettu vähintään se 200tkm, yleensä paljon enemmän.
Alan vähitellen väsyä kertaamaan asioita, jotka olen tässä viestiketjussa jo monta kertaa sanonut, mutta sanonpa nyt vielä kerran:
1.Kun pakkasta on lähes 20 astetta vuorokauden ympäri, ei mittari nouse missään tavallisessa tilanteessa yli 90 asteen. Moottori on osittain "ilmajäähdytteinen".
2.Kun pakkanen laskee alle 10 asteen, pelaa auto vielä hyvin maantiellä (80km/h) ja kaupungissa (0-50km/h), jos ei joudu tolkuttoman pitkään seisomaan ruuhkassa. Mutta jos jättää auton käymään tyhjäkäyntiä kierroksilla 800rpm (normaali kierrosluku), alkaa lämpö ylävesiletkussa nousta ja nousee noin 110 asteeseen asti, kunnes flekti pyörähtää käyntiin ja käy tosi lyhyen ajan. Ennen flektin käynnistymistä on jäähdytysneste höyrystynyt ja puskenut itseään ulos ainakin paisarin alapään letkun liitoksesta ja paisarin korkin jengoista, vaikka paisari ja korkki ovat uusia. Eli jokainen ylikuumeneminen aiheuttaa nestevajeen. Ja on askel kohti kansivauriota. M.O.T.
3.Plussakeleillä tämä ylikuumeneminen sitten alkanee jo paljon herkemmin, koska kylmä ilma ei jäähdytä konetta ulkoapäin. Ei ole kokemusta, koska ensimmäinen kansi halkesi jo syyskuun lopussa, ja kesti yli 2kk saada tilalle vaihtokansi, koeponnistaa ja koneistaa se. Ja saada se kiinnitetyksi takaisin lohkoon ym.
En ymmärrä, mikä on Transportteri, mutta yritän ottaa selvää.
Jenka on tosiaan tuo mainitsemasi 22x1,5. Mutta olennaista on se, että lämpökytkimen tietojen pitää pitää paikkansa myös reaalielämässä.
Kiitoksia tiedoista joka tapauksessa.
Yli sata lämmintä ei ole sama kuin keittäminen ja välitön kannentiivisteen tai kannen vaurio.
Mutta satakymmenen useampaan kertaan näyttää olevan näille RP- bensakoneen kansille liikaa, koska jo yksi kansi on mennyt pilalle (kansi haljennut ja kannentiiviste palanut).
Mielelläni soisin, että nämä kannet eivät olisi niin prinsessanherkkiä, mutta kokemus puhuu toista. Ja täytyy ottaa huomioon, että että näitä kansia ei saa mistään uutena, vaan on vaihdettava kansi, jolla on ajettu vähintään se 200tkm, yleensä paljon enemmän.
Alan vähitellen väsyä kertaamaan asioita, jotka olen tässä viestiketjussa jo monta kertaa sanonut, mutta sanonpa nyt vielä kerran:
1.Kun pakkasta on lähes 20 astetta vuorokauden ympäri, ei mittari nouse missään tavallisessa tilanteessa yli 90 asteen. Moottori on osittain "ilmajäähdytteinen".
2.Kun pakkanen laskee alle 10 asteen, pelaa auto vielä hyvin maantiellä (80km/h) ja kaupungissa (0-50km/h), jos ei joudu tolkuttoman pitkään seisomaan ruuhkassa. Mutta jos jättää auton käymään tyhjäkäyntiä kierroksilla 800rpm (normaali kierrosluku), alkaa lämpö ylävesiletkussa nousta ja nousee noin 110 asteeseen asti, kunnes flekti pyörähtää käyntiin ja käy tosi lyhyen ajan. Ennen flektin käynnistymistä on jäähdytysneste höyrystynyt ja puskenut itseään ulos ainakin paisarin alapään letkun liitoksesta ja paisarin korkin jengoista, vaikka paisari ja korkki ovat uusia. Eli jokainen ylikuumeneminen aiheuttaa nestevajeen. Ja on askel kohti kansivauriota. M.O.T.
3.Plussakeleillä tämä ylikuumeneminen sitten alkanee jo paljon herkemmin, koska kylmä ilma ei jäähdytä konetta ulkoapäin. Ei ole kokemusta, koska ensimmäinen kansi halkesi jo syyskuun lopussa, ja kesti yli 2kk saada tilalle vaihtokansi, koeponnistaa ja koneistaa se. Ja saada se kiinnitetyksi takaisin lohkoon ym.
En ymmärrä, mikä on Transportteri, mutta yritän ottaa selvää.
Jenka on tosiaan tuo mainitsemasi 22x1,5. Mutta olennaista on se, että lämpökytkimen tietojen pitää pitää paikkansa myös reaalielämässä.
Kiitoksia tiedoista joka tapauksessa.
Sulla on nyt selkeesti paskana se lämpökytkimen ykkösnopeus jos flekti pyörii vain hetken ja sammuu, eikös sulla syylärissä ollut 3-napainen anturi? Silloin siellä pitäisi olla 2nopeutta joista yleensä vain ensimmäinen joutuu meitin oloissa "töihin" kun sen puhallusteho riittää ainakin mulla 2-Jetassa. Koskaan en muista flektin puhaltaneen äänekkäästi.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Ahaa. Kysymys on siis VW Transporter- pakusta, jota olen muinoin ajanut työkseni...
"Kylmempää anturia saa esim Transportterista FAE:n tarvikkeena numerolla: 37950"- lause on niin erikoisesti muotoiltu, että tyhmempi lukee sen niin, että anturia voi ostaa jostain Transporter- nimisestä kaupasta.
Hyppyjohdolla olen jo monta kertaa testannut, että flektin molemmat nopeudet toimivat.
Nyt kun sitten vielä löytyisi se varaosakauppa, joka tätä herkempää lämpökytkintä myy.
Motonetista ei näytä löytyvän. Googlettamalla löytyy vain eurooppalainen postimyyntifirma "Mister-Auto", joka ei ole ainakaan helpoin tapa hankkia osa.
Jos joku tietää jonkin varaosaliikkeen, joka myy tätä osaa (miel. läheltä Kouvolaa) niin kertokaa, please !
Tuo FAE näyttää tarkoittavan "Fabricante Líder de Recambios Eléctricos del Automovil" eli "Auton Sähköisten Varaosien Johtava Valmistaja" Se on siis monikansallisen firman nimi. Koodi alkaa avautua.
1. Pitää löytää varaosaliike, joka myy tuota osaa.
2. Osa kuuluu FAE- nimisen firman tarvikeosiin
3. FAE:n järjestelmässä osan koodi on 37950
Askel numero yksi taitaa olla se vaikein. Onko kellään tietoa?
"Kylmempää anturia saa esim Transportterista FAE:n tarvikkeena numerolla: 37950"- lause on niin erikoisesti muotoiltu, että tyhmempi lukee sen niin, että anturia voi ostaa jostain Transporter- nimisestä kaupasta.
Hyppyjohdolla olen jo monta kertaa testannut, että flektin molemmat nopeudet toimivat.
Nyt kun sitten vielä löytyisi se varaosakauppa, joka tätä herkempää lämpökytkintä myy.
Motonetista ei näytä löytyvän. Googlettamalla löytyy vain eurooppalainen postimyyntifirma "Mister-Auto", joka ei ole ainakaan helpoin tapa hankkia osa.
Jos joku tietää jonkin varaosaliikkeen, joka myy tätä osaa (miel. läheltä Kouvolaa) niin kertokaa, please !
Tuo FAE näyttää tarkoittavan "Fabricante Líder de Recambios Eléctricos del Automovil" eli "Auton Sähköisten Varaosien Johtava Valmistaja" Se on siis monikansallisen firman nimi. Koodi alkaa avautua.
1. Pitää löytää varaosaliike, joka myy tuota osaa.
2. Osa kuuluu FAE- nimisen firman tarvikeosiin
3. FAE:n järjestelmässä osan koodi on 37950
Askel numero yksi taitaa olla se vaikein. Onko kellään tietoa?
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP ylikuumenee edelleen. Ehdotuksia?
Moi taas!
jyri.hlle:
Miten niin lämpökytkimen ykkösnopeus on selkeesti paskana, kun lähtiessään viimein pyörimään flekti pyörii vain hetken sillä hitaammalla nopeudella?
No, se spekulointi loppunee huomenna.
ifalle:
Soitin sekä AD:lle että Fixukselle (Kouvolassa sitä edustaa Autopro)
AD:llä sanottiin, ettei ole eikä tule. Fixuksen liikkeessä sanottiin, ettei ole, mutta voidaan tilata. Lupasivat huomiseksi hintaan 20e. Eli sikäli tilanne näyttää hyvältä.
Mutta yleisesti ottaen näyttäisi tilanne täällä Kaakkois-Suomessa olevan se, että yli 20- vuotiaat autot ovat museokamaa eikä niihin osia hevin löydy edes merkkiliikkeestä.
Piristävä poikeus on vielä toistaiseksi Motonet.
Ostin tällaisen vanhan Volkkarin juuri siksi, että se on vielä aika yksinkertainen sekä polttoaine- että sähköpuoleltaan. Eli pitäisi olla suht. helppo korjata. Ja luulin varaosiakin olevan saatavilla, kun VAG ylpeilee sekä autoillaan että varaosillaan, mutta olin väärässä.
Kiitoksia kuitenkin taas kerran neuvoista.
Voihan olla, että ylikuumenemisongelma poistuu lämpökytkimen vaihdon myötä.
Eli Hyvää Joulua näin alustavasti :)
jyri.hlle:
Miten niin lämpökytkimen ykkösnopeus on selkeesti paskana, kun lähtiessään viimein pyörimään flekti pyörii vain hetken sillä hitaammalla nopeudella?
No, se spekulointi loppunee huomenna.
ifalle:
Soitin sekä AD:lle että Fixukselle (Kouvolassa sitä edustaa Autopro)
AD:llä sanottiin, ettei ole eikä tule. Fixuksen liikkeessä sanottiin, ettei ole, mutta voidaan tilata. Lupasivat huomiseksi hintaan 20e. Eli sikäli tilanne näyttää hyvältä.
Mutta yleisesti ottaen näyttäisi tilanne täällä Kaakkois-Suomessa olevan se, että yli 20- vuotiaat autot ovat museokamaa eikä niihin osia hevin löydy edes merkkiliikkeestä.
Piristävä poikeus on vielä toistaiseksi Motonet.
Ostin tällaisen vanhan Volkkarin juuri siksi, että se on vielä aika yksinkertainen sekä polttoaine- että sähköpuoleltaan. Eli pitäisi olla suht. helppo korjata. Ja luulin varaosiakin olevan saatavilla, kun VAG ylpeilee sekä autoillaan että varaosillaan, mutta olin väärässä.
Kiitoksia kuitenkin taas kerran neuvoista.
Voihan olla, että ylikuumenemisongelma poistuu lämpökytkimen vaihdon myötä.
Eli Hyvää Joulua näin alustavasti :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
OT: Ikävää, jos kouvolassa tilanne on tuo. Lappeenrannan fixukselta saa kyllä ainakin erittäin asiantuntevaa palvelua vanhempien volkkareitten kanssa, jos tällainen mainos sallitaan. Fixuksen nettikauppa kyllä tuntee aika hyvin osia näihin, et jos paikallinen liike myy ei oota, niin on tosiaan liikkeen haluttomuutta.
No jos se flekti pyörii vain hetken ja sammuu niin silloin mun mielestä se ykkösnopeus puuttuis sieltä koska:
sulla nyt kuumenee n. sataan asteeseen jolloin flekti lähtee pyörimään, siinä lämpötilassa pitäisi jo kakkosnopeus olla käytössä, näin päättelin ykkösnopeuden puuttuvan. Kun sitten lämpötila puhalluksen ansiosta laskee, pitäisi siirtyä ykkösnopeudelle ja jatkaa puhallusta kunnes lämpötila laskee alle 90. Nyt sulla samassa tilanteessa flekti sammuu. En mä voinut tietää että flektisi pyörii vain hitaammalla nopeudella, ei ainakaan mun silmiin tarttunut kun topikkiasi luin läpi aiemmin.
sulla nyt kuumenee n. sataan asteeseen jolloin flekti lähtee pyörimään, siinä lämpötilassa pitäisi jo kakkosnopeus olla käytössä, näin päättelin ykkösnopeuden puuttuvan. Kun sitten lämpötila puhalluksen ansiosta laskee, pitäisi siirtyä ykkösnopeudelle ja jatkaa puhallusta kunnes lämpötila laskee alle 90. Nyt sulla samassa tilanteessa flekti sammuu. En mä voinut tietää että flektisi pyörii vain hitaammalla nopeudella, ei ainakaan mun silmiin tarttunut kun topikkiasi luin läpi aiemmin.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP ylikuumenee edelleen. Ehdotuksia?
Joo. Sinänsä hyvä ehdotus toi kinkkumittari. Mut arvelen, että laitan sen jo hu paikoilleen. Parempi virtamittarini on ainakin toistaiseksi hävinnyt, kunnes saan varaston siivotuksi. Eihän se lämpökytkin mitään ulkoisesti tee kuten termari. Vaatisi tarkat mittaukset. Ja mul ei oo kinkkumittarii, ku oon vegaani :)
htmlle:
Mulla on Kouvolan Autoprosta muuten erittäin hyvä käsitys. Mut tänään oli Motonetin fiksu myyjäkin kuin perseeseen ammuttu karhu. Johtunee joulukiireistä. Niin, tää Fixus- myyjä sanoi vain, että ei heillä ole, koska ei ole kysyntää noin vanhojen autojen osille. Oli kyllä aika yrmeä, mutta lupasi tilata huomiseksi. Kouvola nyt on ollut iät ajat tällainen porvarillisen kerskakulttuurin tyyssija. Eli pannaan LPR- vinkki korvan taa.
jyrille:
Ei nyt tehdä tästä arvovaltakysymystä. Pääasia on, että molemmat nopeudet toimivat hyppylangalla. Ja että kytkin on joka tapauksessa vaihdettava. Ja päättelysi oli sinänsä ihan oikea. Ja en myöskään kertonut, että lähtee pyörimään hitaammalla nopeudella. Olet aivan oikeassa. Mutta jos ongelma korjaantuu herkemmällä kytkimellä, olen tyytyväinen. Jos ei, niin sitten on eri asia. Mutta vielä on toivoa...
Joten taas kerran: Kiitoksia neuvoista ja Hyvää Joulua itsekullekin säädylle :)
htmlle:
Mulla on Kouvolan Autoprosta muuten erittäin hyvä käsitys. Mut tänään oli Motonetin fiksu myyjäkin kuin perseeseen ammuttu karhu. Johtunee joulukiireistä. Niin, tää Fixus- myyjä sanoi vain, että ei heillä ole, koska ei ole kysyntää noin vanhojen autojen osille. Oli kyllä aika yrmeä, mutta lupasi tilata huomiseksi. Kouvola nyt on ollut iät ajat tällainen porvarillisen kerskakulttuurin tyyssija. Eli pannaan LPR- vinkki korvan taa.
jyrille:
Ei nyt tehdä tästä arvovaltakysymystä. Pääasia on, että molemmat nopeudet toimivat hyppylangalla. Ja että kytkin on joka tapauksessa vaihdettava. Ja päättelysi oli sinänsä ihan oikea. Ja en myöskään kertonut, että lähtee pyörimään hitaammalla nopeudella. Olet aivan oikeassa. Mutta jos ongelma korjaantuu herkemmällä kytkimellä, olen tyytyväinen. Jos ei, niin sitten on eri asia. Mutta vielä on toivoa...
Joten taas kerran: Kiitoksia neuvoista ja Hyvää Joulua itsekullekin säädylle :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös se ole joko johtavassa tilassa tai ei. Tai vaihtoehtoisesti sillä on joku resistansi joka muuttuu voimakkaasti lämpötilan kanssa, mutta ei kai sentään?Eihän se lämpökytkin mitään ulkoisesti tee kuten termari.
Eli resistanssimittauksella. Ja lainaa joltain karnivorilta mittari?
E: Ja kotonahan on melko helppo kehittää 100° C vettä jossa voi kokeilla tapahtuuko mitään verrattuna viileämpään.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Yön yli nukuttuani olen päättänyt noudattaa H. Jormalaisen neuvoa ja lainata kaverilta (A-luokan lihansyöjä) kinkkumittarin sekä myös tarkan sähkömittarin, jolla pystyy seuraamaan resistanssin muutoksia. Eli kiitos neuvosta. Jotenkin tuo Joulun läheisyys vaikuttaa niin, ettei haluaisi jatkuvasti häiritä ihmisiä kesken joulukiireiden.
Tai toinen mahdollisuus on jättää vaihto ensi torstaille ja tehdä se paikallisella City-TB:llä, jossa teetin kansiremontinkin. Muutenkin pitää käydä siellä silloin maksamassa se kansiremppa plus jakopään ajastus.
Piedrolle:
Edellinen omistaja on ratkaissut asian juuri näin. Sumarikatkaisijalta lähtee flektin hitaampi nopeus pyörimään. Mutta mielestäni juuri silloin tarvii nimenomaan ainakin jännittää. Eli pitää koko ajan seurata lämpömittaria, mikä on aika stressaavaa. Ja kun se ei mene virtalukon kautta, on mahdollisuus jättää flekti vahingossa päälle, jolloin akku tyhjenee.
Minä olen niin hajamielinen, että sähköflektin ollessa kyseessä ainut vaihtoehto olisi "flektiainapäälläkunvirtaonpäällä"- systeemi.
Kyllä mun mielestäni tossa pitäisi saada toimimaan se systeemi, joka siihen on alunperin rakennetu.
Muuten kannattaisin mekaanista flektiä, jotka olivat käytössä vielä 80- luvun alussa. Se on pomminvarma systeemi. Mutta ei aika mennyt koskaan palaa :(
Tai toinen mahdollisuus on jättää vaihto ensi torstaille ja tehdä se paikallisella City-TB:llä, jossa teetin kansiremontinkin. Muutenkin pitää käydä siellä silloin maksamassa se kansiremppa plus jakopään ajastus.
Piedrolle:
Edellinen omistaja on ratkaissut asian juuri näin. Sumarikatkaisijalta lähtee flektin hitaampi nopeus pyörimään. Mutta mielestäni juuri silloin tarvii nimenomaan ainakin jännittää. Eli pitää koko ajan seurata lämpömittaria, mikä on aika stressaavaa. Ja kun se ei mene virtalukon kautta, on mahdollisuus jättää flekti vahingossa päälle, jolloin akku tyhjenee.
Minä olen niin hajamielinen, että sähköflektin ollessa kyseessä ainut vaihtoehto olisi "flektiainapäälläkunvirtaonpäällä"- systeemi.
Kyllä mun mielestäni tossa pitäisi saada toimimaan se systeemi, joka siihen on alunperin rakennetu.
Muuten kannattaisin mekaanista flektiä, jotka olivat käytössä vielä 80- luvun alussa. Se on pomminvarma systeemi. Mutta ei aika mennyt koskaan palaa :(
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Passat -89 1.8i RP ylikuumenee edelleen. Ehdotuksia?
Tämä on taatusti viimeinen luku tässä stoorissa ennen Joulua.
Kävin Fixus- liikkeessä. Kuljettaja oli hukannut puolet tilauksessa olleista varaosista!
Mukaanlukien tämän lämpökytkimen.
Joten ilmoittelevat sitten Joulun jälkeen, milloin osa on tullut.
Eipä tarvi testailla osaa, joten voin aloittaa siltä osin Joulun vieton.
Eli vielä kerran Rauhallista Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta!
Kävin Fixus- liikkeessä. Kuljettaja oli hukannut puolet tilauksessa olleista varaosista!
Mukaanlukien tämän lämpökytkimen.
Joten ilmoittelevat sitten Joulun jälkeen, milloin osa on tullut.
Eipä tarvi testailla osaa, joten voin aloittaa siltä osin Joulun vieton.
Eli vielä kerran Rauhallista Joulua ja Menestyksekästä Uutta Vuotta!
Oishan se hyvä jos kaikki pelais niinkuin uudessa, mutta itselläni ei olisi enää mielenkiinto riittänyt noihin vastoinkäymisiin, cäddyyn tuli tehtyä flektin syöttö omalla katkasimella, tietääpähän ainakin milloin se siellä pyörii. Kyllä sen kuulee jos flektin jättää vahingossa päälle. Ja mittaristoa tulee seurattua aivan vaistomaisesti, sen kyllä silmä huomaa jos joku viisari osoittaa jonnekkin minne sen ei pitäisi :) Mutta onneksi on olemassa minua sinnikkäämpiä ihmisiä, muuten ei olisi paljoa ihmiskunnassa edistystä kehittymisessä tapahtunut :D
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
No niin!
Tosin on oikeastaan vielä joulunaika, mutta kommentoin nyt tätä juttua, kun edistystä on tapahtunut.
Tänään oli viimein tullut Fixus- liikeeseen se herkempi lämpökytkin arvoilla 87/76 ja 93/82.
Ostin sen (hinta 20e) , ja kotiin tultuani aloin testata sen resistanssimuutoksia eri lämpötiloissa. Kinkkumittaria ei ollut edelleenkään, mutta pystyin selvittämään, että molemmat navat toimivat: keskimmäinen alkoi johtaa virtaa vähän aiemmin kuin laitimmainen. Tarkkoja lämpötila-arvoja mulla ei ollut, mutta veden kiehumispiste on suht. hyvä vertailukohta, joten näillä arviosuureilla mitattuna kytkin tuntui olevan kunnossa.
Vaihdoin sen sitten ulkona, kun oli pitkästä aikaa plussakeli. Vaikka tämä ei ollut Passatin oma kytkin, oli siinä kuitenkin sen tyyppiset kolot, että ilman muokkausta se sopi vain yhdellä tavalla, kuten edeltäjänsäkin. Ei siis 180 ast. kierrolla. + - - / - - + .
Laitoin samat nesteet takaisin ja läksin ajelemaan. Sitten pysähdyin, jotta lämpö nousisi nopeammin.
Tulos: Flekti lähti nyt pyörimään n. 103 asteessa (mittarin näyttämä ylävesiletkun nesteen lämpötila) ja pyöri kohtuullisen pitkään. Mutta Pyöri Nopeammalla Nopeudella. Ja hitaampi ei toiminut missään välissä. Flekti siis jäähdytti ylävesiletkun lämpötilan noin 103 asteesta noin 92 asteeseen, mikä on hyvä tulos. Herkemmästä anturista on hyötyä, eikä enää tarvinne pelätä ylikuumenemista.
Mutta hitaampi nopeus ei käynnistynyt ollenkaan, joten jotain asiassa on pielessä.
Hyppylangalla olen moneen kertaan testannut, että flektin moottorin molemmat nopeudet toimivat. Samoin aiemman omistajan kojelautaviritys pyörittää flektiä hitaammalla nopeudella.
Mutta päällepäin näyttäisi, että "lämpökytkimen ykkösnopeus olisi sekeästi paskana" jyri.h: ta lainatakseni. Sama voisi päteä edelliseen lämpökytkimeen, kuten jyri.h aiemmin veikkasi. Testaan ton vanhan vielä. Vaikken usko, et ois paskana. Näin ensi kokeilun jälkeen tuntuisi, että jokin muu seikka estää hitaamman flektivaihteen käynnistymisen. En vain tajua, mikä.
No, pääasia on, ettei kone enää kuumene liikaa.
Tosin on oikeastaan vielä joulunaika, mutta kommentoin nyt tätä juttua, kun edistystä on tapahtunut.
Tänään oli viimein tullut Fixus- liikeeseen se herkempi lämpökytkin arvoilla 87/76 ja 93/82.
Ostin sen (hinta 20e) , ja kotiin tultuani aloin testata sen resistanssimuutoksia eri lämpötiloissa. Kinkkumittaria ei ollut edelleenkään, mutta pystyin selvittämään, että molemmat navat toimivat: keskimmäinen alkoi johtaa virtaa vähän aiemmin kuin laitimmainen. Tarkkoja lämpötila-arvoja mulla ei ollut, mutta veden kiehumispiste on suht. hyvä vertailukohta, joten näillä arviosuureilla mitattuna kytkin tuntui olevan kunnossa.
Vaihdoin sen sitten ulkona, kun oli pitkästä aikaa plussakeli. Vaikka tämä ei ollut Passatin oma kytkin, oli siinä kuitenkin sen tyyppiset kolot, että ilman muokkausta se sopi vain yhdellä tavalla, kuten edeltäjänsäkin. Ei siis 180 ast. kierrolla. + - - / - - + .
Laitoin samat nesteet takaisin ja läksin ajelemaan. Sitten pysähdyin, jotta lämpö nousisi nopeammin.
Tulos: Flekti lähti nyt pyörimään n. 103 asteessa (mittarin näyttämä ylävesiletkun nesteen lämpötila) ja pyöri kohtuullisen pitkään. Mutta Pyöri Nopeammalla Nopeudella. Ja hitaampi ei toiminut missään välissä. Flekti siis jäähdytti ylävesiletkun lämpötilan noin 103 asteesta noin 92 asteeseen, mikä on hyvä tulos. Herkemmästä anturista on hyötyä, eikä enää tarvinne pelätä ylikuumenemista.
Mutta hitaampi nopeus ei käynnistynyt ollenkaan, joten jotain asiassa on pielessä.
Hyppylangalla olen moneen kertaan testannut, että flektin moottorin molemmat nopeudet toimivat. Samoin aiemman omistajan kojelautaviritys pyörittää flektiä hitaammalla nopeudella.
Mutta päällepäin näyttäisi, että "lämpökytkimen ykkösnopeus olisi sekeästi paskana" jyri.h: ta lainatakseni. Sama voisi päteä edelliseen lämpökytkimeen, kuten jyri.h aiemmin veikkasi. Testaan ton vanhan vielä. Vaikken usko, et ois paskana. Näin ensi kokeilun jälkeen tuntuisi, että jokin muu seikka estää hitaamman flektivaihteen käynnistymisen. En vain tajua, mikä.
No, pääasia on, ettei kone enää kuumene liikaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Nyt riitti !
Taas alkoi ylikuumeneminen. Flekti ei lähde pyörimään edes 110 asteessa.
Tutkitutan kannen kunnon ja panen sitten ton kärryn myyntiin.
Hinta tulee olemaan siinä vähän yli tonnin, joten persnettoa tulee reilusti.
Mutta ei auta. Mitä tollaisella autolla tekee, jolla ei uskalla edes 50 kilsaa ajaa?
Taas alkoi ylikuumeneminen. Flekti ei lähde pyörimään edes 110 asteessa.
Tutkitutan kannen kunnon ja panen sitten ton kärryn myyntiin.
Hinta tulee olemaan siinä vähän yli tonnin, joten persnettoa tulee reilusti.
Mutta ei auta. Mitä tollaisella autolla tekee, jolla ei uskalla edes 50 kilsaa ajaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Jäähdytin on huuhdeltu moneen kertaan.
Enkä tarvitse villejä veikkauksia, kun tähän on jo kerran haljennut kansi vaihdettu ehjään, koeponnistettu lämpimänä, ohjurit, ohjurikumit vaihdettu, istukat koneistettu jne.
Kyllä kansi (koneistamon) takuulla oli ehjä, kun se pari viikkoa sitten paikoilleen laitettiin. Ja korostin vielä kiristämään maltilla, jotta kansi ei halkeaisi kiristysvaiheessa.
Toki useammat ylikuumenemiset lisäävät koko ajan kannen halkeamis/kansipahvin palamisriskiä, mutta se ei ole syy vaan seuraus.
Eli kun ensin muista syistä kansi ylikuumenee liikaa, se voi haljeta sylinterikuopasta vesitilaan, alkaa puhaltaa paineita nestekiertoon ja sekoittaa sitten jäähdytysjärjestelmän niin, että neste ei kierrä syylärille. Juuri näin minulle kävi syyskuun lopussa. Ja pahvikin paloi jälkijättöisesti.
Mutta vieläkään en tiedä, mikä oli se muu syy eli se ensimmäinen vika
Eli miksi kone alkoi yht´äkkiä keittää silloin syyskuun lopussa ilman minkäänlaisia ylikuumenemisia? Miten kansi voi haljeta itsekseen ilman mitään rääkkiä jne.?
Tätä kysyin siltä ekalta korjaamolta. Vastaus oli: "Iän myötä kansi voi vääntyä ja siten aiheuttaa pahvin palamisen" Kun sitten purettuaan totesivat pahvin palaneen, eivät uhranneet ajatustakaan sille, että todennäköisesti 1.Ensin oli "tapahtunut jotakin" 2.Sen seurauksena ilm. kansi haljennut 3.Sitten, kun halkeama sekoitti jäähd.nesteen kierron syylärille, auto ylikuumeni tarpeeksi monta kertaa, jotta myös pahvi paloi. Näin luulen asioiden tapahtuneen.
Enkä tarvitse villejä veikkauksia, kun tähän on jo kerran haljennut kansi vaihdettu ehjään, koeponnistettu lämpimänä, ohjurit, ohjurikumit vaihdettu, istukat koneistettu jne.
Kyllä kansi (koneistamon) takuulla oli ehjä, kun se pari viikkoa sitten paikoilleen laitettiin. Ja korostin vielä kiristämään maltilla, jotta kansi ei halkeaisi kiristysvaiheessa.
Toki useammat ylikuumenemiset lisäävät koko ajan kannen halkeamis/kansipahvin palamisriskiä, mutta se ei ole syy vaan seuraus.
Eli kun ensin muista syistä kansi ylikuumenee liikaa, se voi haljeta sylinterikuopasta vesitilaan, alkaa puhaltaa paineita nestekiertoon ja sekoittaa sitten jäähdytysjärjestelmän niin, että neste ei kierrä syylärille. Juuri näin minulle kävi syyskuun lopussa. Ja pahvikin paloi jälkijättöisesti.
Mutta vieläkään en tiedä, mikä oli se muu syy eli se ensimmäinen vika
Eli miksi kone alkoi yht´äkkiä keittää silloin syyskuun lopussa ilman minkäänlaisia ylikuumenemisia? Miten kansi voi haljeta itsekseen ilman mitään rääkkiä jne.?
Tätä kysyin siltä ekalta korjaamolta. Vastaus oli: "Iän myötä kansi voi vääntyä ja siten aiheuttaa pahvin palamisen" Kun sitten purettuaan totesivat pahvin palaneen, eivät uhranneet ajatustakaan sille, että todennäköisesti 1.Ensin oli "tapahtunut jotakin" 2.Sen seurauksena ilm. kansi haljennut 3.Sitten, kun halkeama sekoitti jäähd.nesteen kierron syylärille, auto ylikuumeni tarpeeksi monta kertaa, jotta myös pahvi paloi. Näin luulen asioiden tapahtuneen.
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 28.12.2012 9:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mutta se on siis se sama jäähdytin? Mitäpä jos sieltä ei huuhtelemalla olekaan lähtenyt kaikki tukkeet liikkeelle/pois?
Yhden kolmosgolfin paisaria hämmästellessäni lupasin itselleni että ei ikinä mun autoon laiteta mitään paikka-ainetta. Kummallista ruosteenomaista rouheen tuntuista raetta oli jäähdytin ja jopa paisari täynnä, mutta olipahan saatu joku paikka kai tiivistettyä kun ei mistän vuotanut. Ja eikös jäähdytin ole vielä niitä osia mitä ei ole vaihdettu?.. Mahtaako olla kalliskaan kokeilla?
Tosin esimerkin auto maksoi 800 €.
Yhden kolmosgolfin paisaria hämmästellessäni lupasin itselleni että ei ikinä mun autoon laiteta mitään paikka-ainetta. Kummallista ruosteenomaista rouheen tuntuista raetta oli jäähdytin ja jopa paisari täynnä, mutta olipahan saatu joku paikka kai tiivistettyä kun ei mistän vuotanut. Ja eikös jäähdytin ole vielä niitä osia mitä ei ole vaihdettu?.. Mahtaako olla kalliskaan kokeilla?
Tosin esimerkin auto maksoi 800 €.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Joo. Syyläri on ollut epäilyksenalaisena alusta asti.
1. Se, että autoon oli viritetty tuo erilliskytkin flektiä varten, voisi viitata syyläriin.
2. Ennen kuin vein auton korjaamolle, otin sen irti ja huuhtelin kraanavedellä. Ei tullut mitään ulos. Tein lievästi emäksisen liuoksen (pH n. 10) ja jätin muhimaan yön yli. Ei tullut mitään ylimääräistä ulos, kun aamulla huuhtelin.
3. Kun auto oli korjaamolla lähes kuukauden eikä tullut kuntoon, vein sen takaisin. Tyyppi, joka sitä oli korjannut, sanoi: "Kyllä siellä jotain jäämiä syylärin paikka-aineista oli. Koitan huuhdella." Ei sitä kuitenkaan tehnyt, koska varsinainen pomo kielsi.
4. Hinattiin auto pois sieltä. Seisoi ilman kantta noin kuukauden. Ruostetta on voinut tulla.
5. TB:llä käskin huuhdella sekä lämppärin kennon että syylärin kunnolla, myös lohkon, ennen kuin laittavat kannen paikoilleen. Vakuuttivat niin tehneensä.
Mutta ei lähtenyt flekti pyörimään kuin vasta 110 asteessa, ja pyöri lyhyen aikaa. Ehkä pyöri sillä nopeammalla, en ole varma enää.
Ostin herk. kytkimen, testasin ja vaihdoin. Flekti lähti ensin pyörimään n. 103 asteessa, jolloin ei vielä puskenut höyryä mistään. Mutta lähti nopeammalla vauhdilla.
Myöhemmin illalla ei lähtenyt edes 110 asteessa, ja puolet nesteistä puski tiivisteistä pihalle. Lisäsin 2,5L etyyliglykolia ja pystyin sitten ajamaan kotiin flekti koko ajan päällä.
Jos jäähdytin olisi osittain tukossa, se voisi selittää sen, että vaikka ylävesiletkussa lämpö on 110C, virtaisi neste niin hitaasti, että ehtiessään alakulman lämpökytkimelle olisi jo jäähtynyt niin, että se ei heräisi. Jes.
Mut se ei selitä sitä, miksi hitaampi eli herkempi nopeus ei herää ollenkaan.
Ja syyläreiden hinta lienee siellä lähempänä 100 euroa, joten ei sitä ihan kokeilumielessä haluaisi alkaa vaihtamaan.
Ja sellaisia rakeita en itse ole nähnyt ainuttakaan, en syylärissä, en paisarissa, en missään.
1. Se, että autoon oli viritetty tuo erilliskytkin flektiä varten, voisi viitata syyläriin.
2. Ennen kuin vein auton korjaamolle, otin sen irti ja huuhtelin kraanavedellä. Ei tullut mitään ulos. Tein lievästi emäksisen liuoksen (pH n. 10) ja jätin muhimaan yön yli. Ei tullut mitään ylimääräistä ulos, kun aamulla huuhtelin.
3. Kun auto oli korjaamolla lähes kuukauden eikä tullut kuntoon, vein sen takaisin. Tyyppi, joka sitä oli korjannut, sanoi: "Kyllä siellä jotain jäämiä syylärin paikka-aineista oli. Koitan huuhdella." Ei sitä kuitenkaan tehnyt, koska varsinainen pomo kielsi.
4. Hinattiin auto pois sieltä. Seisoi ilman kantta noin kuukauden. Ruostetta on voinut tulla.
5. TB:llä käskin huuhdella sekä lämppärin kennon että syylärin kunnolla, myös lohkon, ennen kuin laittavat kannen paikoilleen. Vakuuttivat niin tehneensä.
Mutta ei lähtenyt flekti pyörimään kuin vasta 110 asteessa, ja pyöri lyhyen aikaa. Ehkä pyöri sillä nopeammalla, en ole varma enää.
Ostin herk. kytkimen, testasin ja vaihdoin. Flekti lähti ensin pyörimään n. 103 asteessa, jolloin ei vielä puskenut höyryä mistään. Mutta lähti nopeammalla vauhdilla.
Myöhemmin illalla ei lähtenyt edes 110 asteessa, ja puolet nesteistä puski tiivisteistä pihalle. Lisäsin 2,5L etyyliglykolia ja pystyin sitten ajamaan kotiin flekti koko ajan päällä.
Jos jäähdytin olisi osittain tukossa, se voisi selittää sen, että vaikka ylävesiletkussa lämpö on 110C, virtaisi neste niin hitaasti, että ehtiessään alakulman lämpökytkimelle olisi jo jäähtynyt niin, että se ei heräisi. Jes.
Mut se ei selitä sitä, miksi hitaampi eli herkempi nopeus ei herää ollenkaan.
Ja syyläreiden hinta lienee siellä lähempänä 100 euroa, joten ei sitä ihan kokeilumielessä haluaisi alkaa vaihtamaan.
Ja sellaisia rakeita en itse ole nähnyt ainuttakaan, en syylärissä, en paisarissa, en missään.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Olisiko epilogin paikka.
Kävin tänään kansiremontin maksun takia TB:llä. Pyysin ensin tekemään testin, tuleeko pakokaasuja paisariin. Testi oli lievästi positiivinen, eli kannen fuskaaminen on alkanut.
Onko kyseessä pahvi vai itse kansi, ei ole tiedossa.
Oma (ja asiaan perehtyneen nuoremman asentajan) tulkinta oli, että jokin ulkoinen tekijä, kuten vaikkapa syylärin osittainen tukkeutuminen, on aiheuttanut niin monta ylikuumenemista, että kansi tai pahvi on vaurioitunut.
TB:n omistajan (jolla on todella paljon kokemusta ja tietoa) kanta oli, että tämäkin koneistamolla mahdollisimman tarkkaan testattu kansi on jo valmiiksi ollut halki, jolloin a. hyvää tulosta ei voi tulla b. heillä on vastuuvapaus suurimmaksi osaksi turhasta remontista. Maksoi tosin vain 250e, joten ei ollut hurja lasku. Mutta miten lämpimänä koeponnistettu kansi voi olla halki ? Halkeamanhan pitäisi olla sylinterikuopassa tai pakosarjan alussa, jos kerran pakokaasuja pääsee jäähdytysnesteeseen? Ei halkeama voi olla missä tahansa kannen sisäisessä osassa käsittääkseni...
Omistajan kanta varmasti värittyy myös tämän vastuukysymyksen takia. Ota siitä nyt selvää. En viitsinyt alkaa riidellä. Kyllästyttää.
Mutta panen tämän Passatin nyt myyntiin lievästi kansi- ja lämpövikaisena, koska olen saanut tarpeekseni koko autosta. Joten visiittini saksalaisautojen maailmaan taisi jäädä ranskalaiseksi...
Kiitoksia kaikille auttamishaluisille forumilaisille. Ainakin tässä oppi taas jotain lisää.
Mutta pasaati-ilmastossa, esim. Grenadalla, voisi ajella ilmajäähdytteisellä Kuplalla tosi halvalla eikä reumakaan vaivaisi :)
Kävin tänään kansiremontin maksun takia TB:llä. Pyysin ensin tekemään testin, tuleeko pakokaasuja paisariin. Testi oli lievästi positiivinen, eli kannen fuskaaminen on alkanut.
Onko kyseessä pahvi vai itse kansi, ei ole tiedossa.
Oma (ja asiaan perehtyneen nuoremman asentajan) tulkinta oli, että jokin ulkoinen tekijä, kuten vaikkapa syylärin osittainen tukkeutuminen, on aiheuttanut niin monta ylikuumenemista, että kansi tai pahvi on vaurioitunut.
TB:n omistajan (jolla on todella paljon kokemusta ja tietoa) kanta oli, että tämäkin koneistamolla mahdollisimman tarkkaan testattu kansi on jo valmiiksi ollut halki, jolloin a. hyvää tulosta ei voi tulla b. heillä on vastuuvapaus suurimmaksi osaksi turhasta remontista. Maksoi tosin vain 250e, joten ei ollut hurja lasku. Mutta miten lämpimänä koeponnistettu kansi voi olla halki ? Halkeamanhan pitäisi olla sylinterikuopassa tai pakosarjan alussa, jos kerran pakokaasuja pääsee jäähdytysnesteeseen? Ei halkeama voi olla missä tahansa kannen sisäisessä osassa käsittääkseni...
Omistajan kanta varmasti värittyy myös tämän vastuukysymyksen takia. Ota siitä nyt selvää. En viitsinyt alkaa riidellä. Kyllästyttää.
Mutta panen tämän Passatin nyt myyntiin lievästi kansi- ja lämpövikaisena, koska olen saanut tarpeekseni koko autosta. Joten visiittini saksalaisautojen maailmaan taisi jäädä ranskalaiseksi...
Kiitoksia kaikille auttamishaluisille forumilaisille. Ainakin tässä oppi taas jotain lisää.
Mutta pasaati-ilmastossa, esim. Grenadalla, voisi ajella ilmajäähdytteisellä Kuplalla tosi halvalla eikä reumakaan vaivaisi :)
Viimeksi muokannut Pasaatimies, 28.12.2012 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Kyllä nyt vahvasti siltä vaikuttaa, että lohkon puolella se pieni vuoto on. Mutta autolla pystyy kyllä ajelemaan, kun pitää huolen siitä, että ainakin flektin hitaampi nopeus on jatkuvasti päällä, jos ajelee kaupungissa tai joutuu jättämään auton tyhjäkäynnille syystä tai toisesta. Panin sen nyt myyntiin hintaan 1000e. Ja kesää kohden hinta tippuu 100e/kk.
Tällä hetkellä näyttää, että eräs Golf- mies rajaseudulta olisi innokas vaihtamaan päikseen tuon, kun tuossa on isompi tankki. http://nettiauto.com/volkswagen/passat/5298228
Tällä hetkellä näyttää, että eräs Golf- mies rajaseudulta olisi innokas vaihtamaan päikseen tuon, kun tuossa on isompi tankki. http://nettiauto.com/volkswagen/passat/5298228
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa