Kävin asennuttamassa Saksasta tuotuun 2000 vuosimallin Beetle (bensa 2.0, 85 kw, AQY-moottori) letkulämmittimen + sisäpistokehaaran. Defalta löytyi valmis paketti tähän automalliin, joka on joskus koeasennettu ja testattu Defan toimesta.
Asennuksen jälkeen lämmitin toimi käytännön testeissä siten, että jos sitä piti päällä "vain" 30-40 minuuttia, niin auto ei meinannut lähteä pakkasilila käyntiin ollenkaan (ilman lämmitystä lähti ekasta yrityksestä -18C). Jos oli roikassa >2h, niin sitten lähti käyntiin hyvin. Vikadiagnoosi lienee, että ruiskuyksikön "lämpötilaanturi" on jäähdytysvesilenkissä lämmitintä lähempänä kuin moottori ja lämpenee nopeammin. Jos autoa koittaa käynnistää 30 minuutin jälkeen, niin moottori ei ole vielä lämmennyt, mutta ruiskuyksikkö ohjaa moottoria jo "kesäasetuksilla" koska sen mielestä kone on lämmin --> auto ei meinaa käynnistyä ollenkaan.
Ongelmaa voinee paikata jonkinlaisella takaiskuventtiilikorjaussarjalla, jossa venttiili asennetaan "lämpötila-anturin" eteen ja se estää jäähdytysnesteitä pyörimään "väärään" suuntaan kun lämmitys on päällä. Luvassa on kuitenkin todennäköisiä lisäkuluja, kun olin alunperin tehnyt diilin lohkolämmitin materiaaleista + asennuksesta kiinteään hiintaan. Tästä syystä kiinnostaisi tietää, että minkälaisia kokemuksia muilla Beetlen omistajilla on letkulämmittimistä (ovatko toimineet, tarviko tehdä virityksiä). Lisäksi ihmetyttää, jos Defa on mielestään tehnyt onnistuneen asennuksen samoilla vehkeillä vastaavaan Beetlen, niin miksei sama ratkaisu (Defa on tehnyt tarkat asennusohjeet) toimi minun autossani (voiko Saksan ja Suomen Bettlen jäähdytysjärjestelmässä olla olennaisia eroja?).
Beetle 2.0 (2000): letkulämmitin, takaiskuventtiilin tarve
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
On totta, että kiertovesipumpulla neste kiertäisi tehokkaammin ja lämpiäisi tasaisemmin.
Kiertää se neste tosin nyttenkin, kun itse lämmitin on asennettu (kuulemma) pyörän kaaren koteloon ja siinä on jonkin verran matkaa anturille. Nyt moottori ei lämpeä (ainakaan 30-40 minuutissa) kokonaan, mutta anturin mielestä on jo hyvin kuuma. Eikös se venttiili blokkaisi kuitenkin, että lämpeävä neste ei pääse anturille ja auto lähtee hyvin käyntiin kun ruisku ohjaa rikkaalla seoksella. Vai mitä tarkoitit "lämmön johtumisella"?
Eniten tässä kuitenkin ihmetyttää, että Defan koeasennuksen mukaan tässä ei pitäisi tarvita kiertovesipumppua tai takaiskuventtiiliä ja homman pitäisi toimia.
Kiertää se neste tosin nyttenkin, kun itse lämmitin on asennettu (kuulemma) pyörän kaaren koteloon ja siinä on jonkin verran matkaa anturille. Nyt moottori ei lämpeä (ainakaan 30-40 minuutissa) kokonaan, mutta anturin mielestä on jo hyvin kuuma. Eikös se venttiili blokkaisi kuitenkin, että lämpeävä neste ei pääse anturille ja auto lähtee hyvin käyntiin kun ruisku ohjaa rikkaalla seoksella. Vai mitä tarkoitit "lämmön johtumisella"?
Eniten tässä kuitenkin ihmetyttää, että Defan koeasennuksen mukaan tässä ei pitäisi tarvita kiertovesipumppua tai takaiskuventtiiliä ja homman pitäisi toimia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se neste hirveen tehokkaasti johda lämpöä, vaan lämmin nousee ylöspäin ja saa jäähdytinnesteen hieman kiertämään. Ongelma ainakin 1.8 20v koneissa on vaan että se jousee aika suoraan lämpöanturille, mahtaneeko tuossa AQT:ssä olla sama juttu. Paras korjaus on vaan käyttää sitä letkulämppäriä riittävän kauan, koska tommoisella 30minuutin lämmityksellä ei kuitenkaan ole mitään virkaa.
Pumppu laskee lämmitystehoa jonkunverran, koska sen jälkeen rupeaa lämpeemään isompi osaa esim letkuistoista ja haihtumaan lämpö harakoille.
Pumppu laskee lämmitystehoa jonkunverran, koska sen jälkeen rupeaa lämpeemään isompi osaa esim letkuistoista ja haihtumaan lämpö harakoille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa