Vw golf iv 1.4 hylky katsastuksessa. Moottorin varoitusvalo

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

Vw golf iv 1.4 hylky katsastuksessa. Moottorin varoitusvalo

ViestiKirjoittaja phill » 5.9.2012 19:44

Nyt olisi apu tarpeen. Kävin katsastamassa Golfiani mutta hylky tuli.
Nykyään kuulemma moottorin varoitusvalon toiminta testataan katsastuksessa kyseisissä malleissa. Viime vuonna meni heittämällä läpi valon palaessa!
Valo on palanut lähes tulkoon aina kun auto on minulla ollut n. 1,5 vuotta. Joskus auton kaasu lopettaa reagoinin kone pätkäisee noin 3-8 sekunniksi 100 km/h vauhdissa. Muuta haittaa valosta en ole huomannut.
Päästöt oli seuraavanlaiset:

tyhjäkäynnillä. Kierroksilla
Co%: 00,4. Co%: 0,13
Co2: 14,7. Co2:14,4
Hc ppm: 53. Hc ppm: 99
O2: 0,2. O2:0,4

Lambda 1,01

Eli olisiko jollain vinkkiä mistä alan autoa roblaamaan? Ja onko noissa arvoissa jokin pielessä? Vai tuliko se hylky tosiaan pelkästään valon takia?
Moottori tyyppi on axp.

Lueskelin foorumista egr:n putsaamisesta. Olisiko tässä samaa vaivaa ja miten sen sopeuttaminen tapahtuu?

Kiitos jo tässä vaiheessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2012 19:58

Valo on palanut lähes tulkoon aina kun auto on minulla ollut n. 1,5 vuotta.
Etkä ole koko aikana tutkinut vikakoodeja? Nyt olisi viimeistään aika...

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 5.9.2012 20:40

Kävin näyttämässä jossain pajalla mutta ei saaneet mitään järkevää kuulemma ulos. Kait se pitää viedä johonkin toiseen paikkaan uudelleen.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 6.9.2012 15:43

Nämä auton diagnostiikkaan ja toimintaan liittyvät varotusvalothan "testataan" jokaisessa käynnistyksessä ku laitetaan autossa virta päälle ja auto käyntiin. Tässä vaiheessa ainaki pitäs häiriövalon syttyä sen merkiksi että se on ehjä.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 17.9.2012 15:10

Joo toki ne valot testataan käynnistyksen yhteydessä se on selvää mutta kyllä ne muutenkin sen moottorin valon testasivat.

Nyt on auto käytetty piuhoissa ja vikalistaksi antoi virranjakajaa ja lambdaa. Egr:stä ei maininnut mitään. Mitään ei vielä huollossa tehty kun nollasivat vikakoodit joten myös valo sammui. Valo toki syttyi samana päivänä uudestaan =/

Jotenkin uskon kumminkin että se egr olisi jumissa. Onko kenelläkään kokemusta. Jos sen egr:än irroittaa ja putsaa vaatiiko se sopeutusta tämän jälkeen?
Vai mitä kannattaisi tehdä?

Auttakee kiitos.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.9.2012 17:26

Valo palanu melko pitkään ilman isompia oireita siis.
Itse tekisin niin, että ensin vikojen nollaus jonka jälkeen ajoa kunnes syttyy uudestaan ja heti uudet vikakoodien lukemiset.
Sillä näkisi mistä vikavalo on syttynyt tuoreeltaan.

Vagcom käyttäjiäkin alkaa olemaan joka toisessa kaupungissa, niin ei pitkälle varmastikkaan tarvitse ajaa että kahvit tarjoamalla saisi lueskeltua vikakoodeja.
Toki joku voi rahastaa vähän vaivasta, mutta useimmat korjaamot keräävät kuitenkin sen 50e per lukukerta.
Tälläkin foorumilla topic, jossa harrastajat ovat ilmoitelleet missä kaupungeissa auttelevat.
Sinne kyselyä, niin josko löytyisi läheltä.

Tässä vielä LINKKI

GermanCarClubSyrjäaho
-
Viestit: 82
Liittynyt: 6.5.2012 23:09

viasta...

ViestiKirjoittaja GermanCarClubSyrjäaho » 17.9.2012 23:22

Luulisin että egr venttiili. koska sama vika on isän 1.6i iv:ssä ja siinä on egr pimeä.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 19.9.2012 10:30

Joo mä luulen myös että toi egr on tukossa/rikki.

GermanCarClubSyrjäaho: Otteko tehneet eutolle viälä mitään? Korjasitteko itse vai veittekö jonnekkin laitettavaksi?

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 28.9.2012 8:43

Noniin vähän väliaika tietoa. Nyt on käyty huollossa näyttämässä autoa pariin otteeseen "eripaikoissa". Molemmissa data herjasi lambda anturia. Nyt he sitte vaihtoivat sen ja melkein pääsin kotiin saakka kunnes valo syttyi jälleen. Eipä muuta kuin auto pajalle taas takaisin =(
Apuvva!!!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.9.2012 14:00

Uutta koodien lukemista, jos edelleen herjaa lambdaa voi vika olla johdossakin.

Auto on ilmeisesti bensamoottorilla ja käyttöönotettu vm 2001 tai jälkeen kun vaativat obd-testin läpäisyn katsastuksessa? Kannattaa tarkistaa käyttöönottopäivä rekkarista, jos nimittäin on käyttöönotettu 2000 tai aiemmin niin tuota ei tarvitse läpäistä eikä obd-testistä maksaa katsastuksen yhteydessä.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 28.9.2012 14:27

Hyvä pointti Tuomas. Auto on rekisteröity v.2000 ja on bensa koneella. Eli katsustus taitaa periä ilmeisesti ylimääräistä???. Onko sulla faktaa tähän obd väittämään?
Nyt soittivat huollosta että auto toimii. Tänään saa taas auton testattavaksi.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.9.2012 14:31

Tuossa faktat:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf

"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."

Tulosta tuo PDF matkaan, vaadi odb-maksu takaisin ja ota leima. Jos eivät suostu hyvittämään obd:n tarkastusmaksua tai antamaan leimaa niin vaadi nähdä Trafin päätös joka kumoaa tuon päätöksen.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 28.9.2012 14:41

Kiitos paljon Tuomas vinkistä. Tulostin siis laulamaan, nyrkit esiin ja konttorille väittelemään.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.9.2012 14:52

Ja jos autossa ei ollut muuta korjattavaa kuin tuo obd/vikavalo niin älä suostu maksamaan jälkitarkastusmaksuakaan, sillä mokahan on konttorin.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 28.9.2012 14:58

Joo mietin ihan samaa. Johan tohon huoltoonkin sai satasia hukattua perkllll.
Auto kumminkin toiminut suht normaalisti. En olisi todellakaan siiheen sijoittanut. No katsotaan mitä sedät sanovat. Laitan infoa kun olen käynyt näytillä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.9.2012 15:29

Jos moottoria ohjaavassa lambdassa oli vikaa oli se syytäkin korjata, mutta jos siellä putkistossa on toinen lambda katin jälkeen mikä vaan seuraa katin toimintaa ja aiheutti/aiheuttaa tuon moottorin vikavalon on se sinun tapauksessa samantekevää toimiiko se vai ei. Päästöarvoista on tietenkin päästävä läpi, eli jos niistä pomppas niin tarkastusmaksu on aiheellinen.

Puggas
-
Viestit: 58
Liittynyt: 18.1.2011 15:06

ViestiKirjoittaja Puggas » 29.9.2012 11:43

Ekassa viestissä ilmotetut arvot menisi vielä niukin naukin läpi. Jotain vikaa koneessa kumminkin on kun hiilivedyt ovat kierroksilla noinkin korkeat. Laitatko vikakoodit tänne mitä asemalla/korjaamolla on mitattu? Helpottaa huomattavasti vian hakua.

Todennäköisesti katalysaattori mennyt tai sitten sytytyskatkoksia. Jostain syystä järjestelmä antaa välillä jälkimmäisen lambdan vialliseksi vaikka katalysaattori on sökö. Tämän pystyy helposti toteamaan pakokaasumittarilla.

Asemilla valvovat obd-järjestelmää merkkilampun toiminnan mukaan ~98 -> 01. ja siitä eteenpäin mitaten obdn. 1998 tuli 98/14/ey tyyppihyväksyntävaatimus johon kuuluu toi obd järjestelmä. Tarkista otteelta mikä tyyppihyväksyntä nro autolla on. Todennäköisesti edellä mainittu.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 3.10.2012 10:53

Noniin. Nyt on molemmat lambdat vaihdettu ja valo on vaiennut.
Tuli taas käytyä konttorillakin ja äijä päästi saman tien mutisematta läpi. Ei edes iskenyt sitä enään testeriin!!
Yritin änkyttää inssille että onko aiheetonta vaatia kyseisestä mallista valon vaientamista. Hän esitti trafin lappusen joka kumoaa aikaisemmat trafin päätökset joten maksettava se oli.

Hauskinta tässä on se että kun tänään kurvailin taas tyytyväisenä töihin noin 10 km motaria kunnes taas auto pätkäsi 5 sekunniksi. Eli valo on saatu pois mutta vika jatkuu. Korjauksesta ei siis käytännössä ollut mitään hyötyä.
Eli olisko se sitte seuraavaksi kaasu läpän putsaus/egr? Tarviiko näissä ottaa jotain erityistä huomioon. Ajattelin tehdä nämä itse. En todellakaan vie taas autoa pajalle.

Kiitos jo tässä vaiheessa neuvoa antaneille.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.10.2012 12:01

Mulla Polo sammahteli samalla lailla ja syyksi paljastui käynnistyksenesto.

phill
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.6.2012 9:32

ViestiKirjoittaja phill » 20.12.2012 10:35

Laitetaas taas kerran päivitys golfista. Mootorin vikatilavalo 2 kk hiljaiselon jälkeen syttyi jälleen. Auto on edelleen aina välillä pätkinyt pääsäintöisesti motarilla.
Pitäisikö se egr vihdoin katsastaa vai tuleeko muuta mieleen? Ja jos sen egr:än kimppuun hyökkään vaatiiko jotain erikoista toimenpidettä?
Eli molemma lambdat vaihdettu jolla sain sen katsastuksesta läpi ja valon näköjään kahdeksi kuukaudeksi pois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa