Vw golf iv 1.4 hylky katsastuksessa. Moottorin varoitusvalo
Valvoja: ffp jäsenet
Vw golf iv 1.4 hylky katsastuksessa. Moottorin varoitusvalo
Nyt olisi apu tarpeen. Kävin katsastamassa Golfiani mutta hylky tuli.
Nykyään kuulemma moottorin varoitusvalon toiminta testataan katsastuksessa kyseisissä malleissa. Viime vuonna meni heittämällä läpi valon palaessa!
Valo on palanut lähes tulkoon aina kun auto on minulla ollut n. 1,5 vuotta. Joskus auton kaasu lopettaa reagoinin kone pätkäisee noin 3-8 sekunniksi 100 km/h vauhdissa. Muuta haittaa valosta en ole huomannut.
Päästöt oli seuraavanlaiset:
tyhjäkäynnillä. Kierroksilla
Co%: 00,4. Co%: 0,13
Co2: 14,7. Co2:14,4
Hc ppm: 53. Hc ppm: 99
O2: 0,2. O2:0,4
Lambda 1,01
Eli olisiko jollain vinkkiä mistä alan autoa roblaamaan? Ja onko noissa arvoissa jokin pielessä? Vai tuliko se hylky tosiaan pelkästään valon takia?
Moottori tyyppi on axp.
Lueskelin foorumista egr:n putsaamisesta. Olisiko tässä samaa vaivaa ja miten sen sopeuttaminen tapahtuu?
Kiitos jo tässä vaiheessa.
Nykyään kuulemma moottorin varoitusvalon toiminta testataan katsastuksessa kyseisissä malleissa. Viime vuonna meni heittämällä läpi valon palaessa!
Valo on palanut lähes tulkoon aina kun auto on minulla ollut n. 1,5 vuotta. Joskus auton kaasu lopettaa reagoinin kone pätkäisee noin 3-8 sekunniksi 100 km/h vauhdissa. Muuta haittaa valosta en ole huomannut.
Päästöt oli seuraavanlaiset:
tyhjäkäynnillä. Kierroksilla
Co%: 00,4. Co%: 0,13
Co2: 14,7. Co2:14,4
Hc ppm: 53. Hc ppm: 99
O2: 0,2. O2:0,4
Lambda 1,01
Eli olisiko jollain vinkkiä mistä alan autoa roblaamaan? Ja onko noissa arvoissa jokin pielessä? Vai tuliko se hylky tosiaan pelkästään valon takia?
Moottori tyyppi on axp.
Lueskelin foorumista egr:n putsaamisesta. Olisiko tässä samaa vaivaa ja miten sen sopeuttaminen tapahtuu?
Kiitos jo tässä vaiheessa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo toki ne valot testataan käynnistyksen yhteydessä se on selvää mutta kyllä ne muutenkin sen moottorin valon testasivat.
Nyt on auto käytetty piuhoissa ja vikalistaksi antoi virranjakajaa ja lambdaa. Egr:stä ei maininnut mitään. Mitään ei vielä huollossa tehty kun nollasivat vikakoodit joten myös valo sammui. Valo toki syttyi samana päivänä uudestaan =/
Jotenkin uskon kumminkin että se egr olisi jumissa. Onko kenelläkään kokemusta. Jos sen egr:än irroittaa ja putsaa vaatiiko se sopeutusta tämän jälkeen?
Vai mitä kannattaisi tehdä?
Auttakee kiitos.
Nyt on auto käytetty piuhoissa ja vikalistaksi antoi virranjakajaa ja lambdaa. Egr:stä ei maininnut mitään. Mitään ei vielä huollossa tehty kun nollasivat vikakoodit joten myös valo sammui. Valo toki syttyi samana päivänä uudestaan =/
Jotenkin uskon kumminkin että se egr olisi jumissa. Onko kenelläkään kokemusta. Jos sen egr:än irroittaa ja putsaa vaatiiko se sopeutusta tämän jälkeen?
Vai mitä kannattaisi tehdä?
Auttakee kiitos.
Valo palanu melko pitkään ilman isompia oireita siis.
Itse tekisin niin, että ensin vikojen nollaus jonka jälkeen ajoa kunnes syttyy uudestaan ja heti uudet vikakoodien lukemiset.
Sillä näkisi mistä vikavalo on syttynyt tuoreeltaan.
Vagcom käyttäjiäkin alkaa olemaan joka toisessa kaupungissa, niin ei pitkälle varmastikkaan tarvitse ajaa että kahvit tarjoamalla saisi lueskeltua vikakoodeja.
Toki joku voi rahastaa vähän vaivasta, mutta useimmat korjaamot keräävät kuitenkin sen 50e per lukukerta.
Tälläkin foorumilla topic, jossa harrastajat ovat ilmoitelleet missä kaupungeissa auttelevat.
Sinne kyselyä, niin josko löytyisi läheltä.
Tässä vielä LINKKI
Itse tekisin niin, että ensin vikojen nollaus jonka jälkeen ajoa kunnes syttyy uudestaan ja heti uudet vikakoodien lukemiset.
Sillä näkisi mistä vikavalo on syttynyt tuoreeltaan.
Vagcom käyttäjiäkin alkaa olemaan joka toisessa kaupungissa, niin ei pitkälle varmastikkaan tarvitse ajaa että kahvit tarjoamalla saisi lueskeltua vikakoodeja.
Toki joku voi rahastaa vähän vaivasta, mutta useimmat korjaamot keräävät kuitenkin sen 50e per lukukerta.
Tälläkin foorumilla topic, jossa harrastajat ovat ilmoitelleet missä kaupungeissa auttelevat.
Sinne kyselyä, niin josko löytyisi läheltä.
Tässä vielä LINKKI
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 6.5.2012 23:09
viasta...
Luulisin että egr venttiili. koska sama vika on isän 1.6i iv:ssä ja siinä on egr pimeä.
Uutta koodien lukemista, jos edelleen herjaa lambdaa voi vika olla johdossakin.
Auto on ilmeisesti bensamoottorilla ja käyttöönotettu vm 2001 tai jälkeen kun vaativat obd-testin läpäisyn katsastuksessa? Kannattaa tarkistaa käyttöönottopäivä rekkarista, jos nimittäin on käyttöönotettu 2000 tai aiemmin niin tuota ei tarvitse läpäistä eikä obd-testistä maksaa katsastuksen yhteydessä.
Auto on ilmeisesti bensamoottorilla ja käyttöönotettu vm 2001 tai jälkeen kun vaativat obd-testin läpäisyn katsastuksessa? Kannattaa tarkistaa käyttöönottopäivä rekkarista, jos nimittäin on käyttöönotettu 2000 tai aiemmin niin tuota ei tarvitse läpäistä eikä obd-testistä maksaa katsastuksen yhteydessä.
Tuossa faktat:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf
"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."
Tulosta tuo PDF matkaan, vaadi odb-maksu takaisin ja ota leima. Jos eivät suostu hyvittämään obd:n tarkastusmaksua tai antamaan leimaa niin vaadi nähdä Trafin päätös joka kumoaa tuon päätöksen.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf
"Ottomoottorikäyttöiselle M1- ja N1-luokan ajoneuvolle, joka on varustettu ajoneuvon sisäisellä valvontajärjestelmällä (jäljempänä OBD) ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee suorittaa OBD:n tarkastus ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus."
Tulosta tuo PDF matkaan, vaadi odb-maksu takaisin ja ota leima. Jos eivät suostu hyvittämään obd:n tarkastusmaksua tai antamaan leimaa niin vaadi nähdä Trafin päätös joka kumoaa tuon päätöksen.
Jos moottoria ohjaavassa lambdassa oli vikaa oli se syytäkin korjata, mutta jos siellä putkistossa on toinen lambda katin jälkeen mikä vaan seuraa katin toimintaa ja aiheutti/aiheuttaa tuon moottorin vikavalon on se sinun tapauksessa samantekevää toimiiko se vai ei. Päästöarvoista on tietenkin päästävä läpi, eli jos niistä pomppas niin tarkastusmaksu on aiheellinen.
Ekassa viestissä ilmotetut arvot menisi vielä niukin naukin läpi. Jotain vikaa koneessa kumminkin on kun hiilivedyt ovat kierroksilla noinkin korkeat. Laitatko vikakoodit tänne mitä asemalla/korjaamolla on mitattu? Helpottaa huomattavasti vian hakua.
Todennäköisesti katalysaattori mennyt tai sitten sytytyskatkoksia. Jostain syystä järjestelmä antaa välillä jälkimmäisen lambdan vialliseksi vaikka katalysaattori on sökö. Tämän pystyy helposti toteamaan pakokaasumittarilla.
Asemilla valvovat obd-järjestelmää merkkilampun toiminnan mukaan ~98 -> 01. ja siitä eteenpäin mitaten obdn. 1998 tuli 98/14/ey tyyppihyväksyntävaatimus johon kuuluu toi obd järjestelmä. Tarkista otteelta mikä tyyppihyväksyntä nro autolla on. Todennäköisesti edellä mainittu.
Todennäköisesti katalysaattori mennyt tai sitten sytytyskatkoksia. Jostain syystä järjestelmä antaa välillä jälkimmäisen lambdan vialliseksi vaikka katalysaattori on sökö. Tämän pystyy helposti toteamaan pakokaasumittarilla.
Asemilla valvovat obd-järjestelmää merkkilampun toiminnan mukaan ~98 -> 01. ja siitä eteenpäin mitaten obdn. 1998 tuli 98/14/ey tyyppihyväksyntävaatimus johon kuuluu toi obd järjestelmä. Tarkista otteelta mikä tyyppihyväksyntä nro autolla on. Todennäköisesti edellä mainittu.
Noniin. Nyt on molemmat lambdat vaihdettu ja valo on vaiennut.
Tuli taas käytyä konttorillakin ja äijä päästi saman tien mutisematta läpi. Ei edes iskenyt sitä enään testeriin!!
Yritin änkyttää inssille että onko aiheetonta vaatia kyseisestä mallista valon vaientamista. Hän esitti trafin lappusen joka kumoaa aikaisemmat trafin päätökset joten maksettava se oli.
Hauskinta tässä on se että kun tänään kurvailin taas tyytyväisenä töihin noin 10 km motaria kunnes taas auto pätkäsi 5 sekunniksi. Eli valo on saatu pois mutta vika jatkuu. Korjauksesta ei siis käytännössä ollut mitään hyötyä.
Eli olisko se sitte seuraavaksi kaasu läpän putsaus/egr? Tarviiko näissä ottaa jotain erityistä huomioon. Ajattelin tehdä nämä itse. En todellakaan vie taas autoa pajalle.
Kiitos jo tässä vaiheessa neuvoa antaneille.
Tuli taas käytyä konttorillakin ja äijä päästi saman tien mutisematta läpi. Ei edes iskenyt sitä enään testeriin!!
Yritin änkyttää inssille että onko aiheetonta vaatia kyseisestä mallista valon vaientamista. Hän esitti trafin lappusen joka kumoaa aikaisemmat trafin päätökset joten maksettava se oli.
Hauskinta tässä on se että kun tänään kurvailin taas tyytyväisenä töihin noin 10 km motaria kunnes taas auto pätkäsi 5 sekunniksi. Eli valo on saatu pois mutta vika jatkuu. Korjauksesta ei siis käytännössä ollut mitään hyötyä.
Eli olisko se sitte seuraavaksi kaasu läpän putsaus/egr? Tarviiko näissä ottaa jotain erityistä huomioon. Ajattelin tehdä nämä itse. En todellakaan vie taas autoa pajalle.
Kiitos jo tässä vaiheessa neuvoa antaneille.
Laitetaas taas kerran päivitys golfista. Mootorin vikatilavalo 2 kk hiljaiselon jälkeen syttyi jälleen. Auto on edelleen aina välillä pätkinyt pääsäintöisesti motarilla.
Pitäisikö se egr vihdoin katsastaa vai tuleeko muuta mieleen? Ja jos sen egr:än kimppuun hyökkään vaatiiko jotain erikoista toimenpidettä?
Eli molemma lambdat vaihdettu jolla sain sen katsastuksesta läpi ja valon näköjään kahdeksi kuukaudeksi pois.
Pitäisikö se egr vihdoin katsastaa vai tuleeko muuta mieleen? Ja jos sen egr:än kimppuun hyökkään vaatiiko jotain erikoista toimenpidettä?
Eli molemma lambdat vaihdettu jolla sain sen katsastuksesta läpi ja valon näköjään kahdeksi kuukaudeksi pois.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa